HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Phase Coherent Speakers by Duelund
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

P.R.
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/04/10 :  23:24:36  Show Profile Send P.R. a Private Message  Reply
Har man i mer än 20 år lyssnat på det mesta och inte varit nöjd och sedan upplever Nirvana. Vad ska man göra? Bygga? Köpa?
Dessa finns inte att köpa. De finns inte ens som prototyp - än.
Beräknas färdiga inom en månad...











"Det enda jag vet är att jag ingenting vet" (Sokrates)

Edited by - P.R. on 2004/04/11 11:05:54

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/10 :  23:33:30  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Återigen problem med dina bilder, vare sig bilderna du lagt upp under DIY, Hifi eller här går att se.

Det finns en tråd om hur du lägger upp egna bilder. Läs den så ser du hur du ska göra.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/11 :  11:04:55  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply


Berätta mer om högtalarna!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

P.R.
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/04/11 :  11:22:05  Show Profile Send P.R. a Private Message  Reply
Upprinnelsen till min konstruktion finns här.
http://tkhifi.homepage.dk/duelund-filter.pdf
och här
http://web5687.web04.talkactive.net/homepage/kbhifi/kbhhifi.html

"Det enda jag vet är att jag ingenting vet" (Sokrates)

Edited by - P.R. on 2004/04/11 11:23:48
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/04/11 :  11:31:48  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply

*mållös*

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/11 :  11:44:37  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
OJ...

Det var tur att du fick ordning på bilderna, det här vill man inte missa
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/04/11 :  13:49:37  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Imponerande arbete! Mina stativ som jag bygger och tycker är lite jobbigt att bygga framstår nu som rena semestern.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/04/11 :  20:28:40  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Verkar onekligen vara ett ambitiöst bygge... ska bli intressant å följa...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/04/11 :  20:55:01  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
ÅH!
hur stora blir dom egentligen?
vilket arbete!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/11 :  21:49:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Snacka om internstagning...
Jösses!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2004/04/11 :  22:51:10  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Ojoj ja där kan verkligen snacka om rejäl stagning!
Ska bli kul och se resultatet av högtalarna när dom blir klara.


Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/04/12 :  20:59:31  Show Profile Send rowa a Private Message  Reply
Shittpommfritt!

Vad kostar dessa att bygga??
Vad ska du köra med för elektronik ?
Är dom färdiga, eller bygger du fortf på dem ?

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

P.R.
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/04/12 :  22:07:07  Show Profile Send P.R. a Private Message  Reply
Bygger fortfarande. Projektet ær inne på sin sjætte månad och jag ræknar med att kunna koppla upp dem inom en månad. Då kommer førmodligen en del arbete med finishen att kvarstå. Vi får se hur ivrig jag kommer att vara.
Elektroniken består av en modifierad Pioneer DV-656(modifikation enligt Duelunds teorier, se inlægg under tråden angående Pioneer), en av de bæsta spelarna jag hittills hørt, Threshold T2 førsteg, Threshold T800D slutsteg, Well Tempered Lab skivspelare med ett NLE-17 RIAA steg (finns æven under namnet DACT CT-100). Samtliga kablar ær från samma man som bistått med teorierna till høgtalaren, næmligen Steen Duelunds silverkablar med helt plastfri isolering och plastfria kontakter. Isoleringen består i stællet av bl.a silke och linolja. Keramik och pertinax som isolering i kontakterna. Måste høras, slår med råge ut allt annat jag hørt oavsett pris.

"Det enda jag vet är att jag ingenting vet" (Sokrates)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/13 :  03:31:39  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Sanslöst!

Lycka till och glöm inte att berätta hur det går.

Bravo
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/04/15 :  11:46:34  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
JÖSSES!

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/04/15 :  20:25:48  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Hoppsan Kerstin! Detta hade jag missat, läckert!!!
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2004/04/18 :  09:39:55  Show Profile Send bing a Private Message  Reply
Ska bli kul att se slutresultatet

alla öron är olika
Go to Top of Page

P.R.
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/05/05 :  12:29:14  Show Profile Send P.R. a Private Message  Reply
Så, igår var en stor dag. Delningsfiltret klart. Nästa steg blir slutgiltig kontroll att allt sitter på rätt plats i "fågelboet" och att det fortfarande mäter som det ska.


"Det enda jag vet är att jag ingenting vet" (Sokrates)

Edited by - P.R. on 2004/05/05 12:30:56
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/05 :  15:48:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jösses vilket delningsfilter...
Snyggt och prydligt, men det är kanske ett måste för att veta vad som tillhör vad ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/05/05 :  15:57:39  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Kul... det här skall bli roligt som någon sa innan att följa!
Go to Top of Page

LydMekk
Member

109 Posts

Posted - 2004/05/06 :  00:22:36  Show Profile Send LydMekk a Private Message  Reply
Imponerende prosjekt...hadde det ikke vært for ullteppet utvendig på høyttalerene!

Synes Duelund har flere gode teorier, men WAF faktoren på produktene hans er farlig lav...

Shit happenz...

Edited by - LydMekk on 2004/05/06 00:23:51
Go to Top of Page

P.R.
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/05/07 :  23:05:58  Show Profile Send P.R. a Private Message  Reply
WAF och WAF. Här byggs för att tillfredställa ett kriterium - bästa möjliga ljud. Sedan finns det många synpunkter på design, men så länge de är i konflikt med det optimala ljudet får de ge vika - tyvärr eftersom jag är en utpräglad designfreak sedan 25 år. Det var svårt för mig att acceptera utseendet men efter att ha hört ett par av Steen Duelunds konstruktioner försvann allt tvivel på filtklädsel m.m. Vill man nå ända fram måste man ge avkall på en del designkriterier och jag är definitivt glad att jag gjorde det. Högtalarna står i mitt vardagsrum och spelar i skrivande stund. De överträffar med råge allt jag tidigare hört - oavsett pris. Högtalarna kommer att kläs med ett lager stretchtyg, jag har dock inte bestämt mig för färgen än. Det lutade ursprungligen åt grafitgrått men på plats fyller de så mycket att jag tror de kommer att bli för dominerande i en allt för mörk färg. Måtten är 27x160x60cm, ungefär som ett kylskåp kluvet på mitten. Jag kommer att publicera fler bilder när allt är klart. Tills dess rekommenderar jag ett besök på Steens hemsida: www.steenduelund.dk.
Ha en bra helg!

"Det enda jag vet är att jag ingenting vet" (Sokrates)
Go to Top of Page

duelund
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/05/09 :  06:04:10  Show Profile Send duelund a Private Message  Reply
Størrelsen taget i betragtning, så er de store. Men sæt det i relief med det de helt klart vil være velegnede til - Bio - så i forhold til det store lærred forsvinder de, og centerhøjttaler er totalt unødvendig. Lad lærredet være fremme nær forsiden af højttalerne og lad dets bagside være en plade, og pludselig er der en baffel, der vil noget.

mvh Steen Duelund

Edited by - duelund on 2004/05/09 06:05:00
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/05/14 :  01:18:03  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
P.R. du hr ett PM.
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2004/05/16 :  12:17:07  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message  Reply
Hej P.R.

Har du hört Dunlavy?

De är ju konstruerade enligt lite motsvarande principer som ditt projekt..

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

P.R.
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/05/16 :  15:11:56  Show Profile Send P.R. a Private Message  Reply
Synbarligen ja, d.v.s. D'Appolito-principen. Delningsfiltret som är den viktigaste delen i högtalaren är emellertid väsensskilt från alla kommersiella högtalare (med ett unddantag) i det att det är faslinjärt. Alla element spelar i fas vid varje tidpunkt vid alla frekvenser. När man en gång har hört detta vill man inte längre lyssna på andra högtalare.
Mina högtalare är dessutom utrustade med en fasvändare. Vändning av absolut fas är lätt att höra. Däremot tvivlar jag stark på att diverse studiomonitorer kan återge detta eftersom en mycket stor del av den musik som finns att tillgå är inspelad i motfas vilket inte låter speciellt bra. Alltså får jag springa mellan lyssningsfåtöljen och högtalarna och byta fas när producenten inte klarat sitt jobb...
Den båge som mina element sitter monterade på är anpassad till mitt lyssningsrum, avstånd 3,3 meter till respektive högtalare. Diskantelementet sitter i öronhöjd. Skulle det inte göra det kommer de element som är dubblerade att spela ur fas vilkket också går att höra. När allt är riktigt justerat går det inte att lokalisera vare sig högtalare eller enskilda element. Bara musik återstår.
Vilket undantaget var?
Gryphon Cantata.

"Det enda jag vet är att jag ingenting vet" (Sokrates)

Edited by - P.R. on 2004/05/16 15:43:31
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000