HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 EuphoniC - En första "smygtitt"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/08/20 :  10:01:10  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Sedan drygt 4 månder sedan har mitt dedikerade lyssningsrum/hembio varit under ombyggnad, något som har dragit ut på tiden, så jag har tyvärr inte mycket att visa i form av egna bilder.

Tills dess att jag har något vettigt att visa så tänkte jag börja med en liten förteckning av mina prylar, som består av uteslutande Brittisk hifi.

Högtalare

B&W CDM 9NT
B&W CDM CNT
B&W CDM SNT
B&W ASW CDM

Försteg/processor

Myryad MDP-500 G6

Förstärkare

Myryad MA-240 (3-kanal@120W)
Myryad MA-360 (2-kanal@120W)

Transport

Myryad MDV-300

Kablage

Tara Labs RCS Prime 1000 (front/center)
Tara Labs Prism BiWire (surround)

Projektor/duk
Toshiba TDP-MT8 (OEM av InFocus ScreenPlay 7200, HD2 DMD 1280x720 med NDx2-filter)
105" DIY

Användargränssnitt
Philips Pronto Pro (256 färgers LCD touchscreen)

Tills vidare trycker jag enbart in lite produktbilder.

B&W CDM 9NT / CDM CNT / CDM SNT / ASW CDM
Myryad MDP-500 G6
Myryad MDV-300
Myryad MA-240/MA-360
Toshiba TDP-MT8

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/04/26 07:23:59

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/08/20 :  18:11:22  Show Profile Send Ipsen a Private Message  Reply
SNYGGA SAKER! Är subben i proportion till frontarna?

Har du inga bilder från ditt lyssningsrum?

*200 inlägg *

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/08/23 :  07:16:39  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Ja, centern är också i proportion, projektorn med .

Rummet ser för hemskt ut just nu eftersom jag bygger om, men jag har temporärt ställt in högtalare/elektronik/projektor för att dema min gamla receiver som jag sålde förra veckan, så jag kan ta en "slask"-bild på hur det ser ut så att man ser proportionerna.

Ska försöka greja det tills imorgon

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/08/24 :  15:21:46  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Nu är det imorron...

...å det blir ju ingen "smygtitt" om det blir bilder när det är färdigt

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/08/25 :  07:24:07  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Hehe, som vanligt är jag sen! Men NU kommer det lite skit-bilder...

OBS! Ni får ursäkta kablaget (utan högtalarkabel då), har inte investerat i något nytt kablage. Jag tänkte bekanta mig ordentligt med anläggning på de skräpkablar som jag hittade i skräpkabelpåsen.

Kablaget består av en ca 25 meter analog signalkabel mellan DVD och försteg, samt en IXOS 105 Digital Connect också den mellan DVD och försteget. För analoga signalkablar mellan försteg och 3-kanalsförstärkaren så utnyttjar jag just nu de kablar som följde med Myryad-prylarna som egentligen är avsedds för diverse triggerfunktioner via de s.k. MyLink-kontakterna

Tanken är att senare köpa hem ett par av Marcus Black Silver samt låna hem Nordost-demolådan och se vilka som blir att köpa.

Eftersom prylarna bara är inkastade i rummet som är under byggnation så får ni ursäkta röran

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/04/26 07:33:28
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/08/25 :  07:27:53  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Fick också veta att min beställda (och betalade!) 2-kanalare är ytterligare 2 månader försenad. Jag som redan väntat i 2 månader

(Tur att jag inte behöver den .... än)

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/08/25 :  08:20:56  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Ser ut att kunna bli riktigt trevligt vart har du tänkt placera prylarna? på scenen/podiet eller...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/08/25 :  09:37:29  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Nitram: nej nej, absolut inte. Högtalarna ska stå ung. där de står på bilderna, alltså framför podiumet.

Funderar på att göra om podiet till ett mycket lägre sådan, eller ev. skippa det helt. Jag blev inte helt nöjd med det, nu när det inte blev så att jag kör med monoblock till varje högtalare framtill, som jag hade tänkte från början. Där av eluttagen bakom varje fronthögtalare.

Podiumet är mer bara för syns skull, att gömma kablar i och för att få upp centerhögtalaren lite (utan stativ).

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/08/27 :  08:31:32  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
DVD-spelaren behöver visst putsas lite

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/04/26 07:33:43
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/08/27 :  09:42:57  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Misstänkte att du hade en seriösare placering av frontarna i åtanke... du hänger ju på hifi-forum

Blir det draperi runtom, eller fram? annars väggbeklädnad?

mmm... erkänner avis på alla er som kan bygga dedikerat rum

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/27 :  10:08:49  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Fina prylar du har

Ska bli spännande att följa byggandet av ditt rum. Vi får väl updates lite då och då?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/08/27 :  10:29:51  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
I fronten blir det draperi som öppnas när man ska se film. Tänkte också sätta in någon form av nedrullningsbar diffusor i mitten, men allt det får bli en senare fråga eftersom det är omöjligt att förutspå akustiken.

Sidoväggarna kommer enbart att tapetseras, men jag hade tänkt att göra absorberande paneler vid första reflektionspunkterna från resp. högtalare. Lite trist bara med fönstrena där som ställer till det lite, det är ju alltid snyggare med symmetri

Taket kommer att målas och sedan behandlas med akustikputs, d.v.s. nästan hela taket. Området närmast nedsänkningen kommer att lämnas obehandlat för att ge en snyggare ljussättning. Det ska nämligen sitta en ljusslang vis nedsänkningen samt att Orac Decor-lister ska monteras så att ett glapp på ca 2 cm lämnas upp mot innertaket (där ljuset sipprar ut).

Övrig ljussättning blir i form av 3 spottar fram, som dimmar separat, samt 2 spottar på varje sida (höger/vänster/bak) som också dimmar separat. Även ljusslangen kommer dimmas separat.

Någon form av behandling kommer även att göras på bakväggen. Ni ser kanske att jag har ritat med tushpenna på tapeten bak. Hela väggen kommer att byggas ut ca. 70mm medans ett valv i mitten kommer att lämnas till befintlig bakvägg. Där kommer hyllor för DVD och CD-skivor att finnas som bidrar med en viss diffusion.

Samtliga väggar är gips utan isolering innuti. Längre än så sträcker sig inte planern i dagsläget :) Får ta akustiken som det kommer, helt enkelt.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/09/06 :  15:31:33  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Fick en liten nyhet ang. min 2-kanalare som nu efter lite mer än 2 månader fortfarande inte dykt upp. Tyvärr kommer den inte att dyka upp förrän tidigast om en månad, men det fanns ingen garanti från leverantören att Myryad, som är anledningen till förseningen, inte kommer att dra ut på tiden ännu längre

Så... jag fick erbjudandet att ta den nya MXA-2150 istället, som har mer kraft, 150W@8ohm jämfört med 120W, samt att den har en modulär uppbyggnad som tillåter max 7 moduler. Det finns 1x150W och 2x80W moduler, så man kan bygga ut den till max 7x150W eller 14x80W, och det i sig är ju mycket trevligt.

Chassit på MXA-2150 delas med samtliga förstärkare i MX-serien (med undantag för den lilla 2x80W förstärkaren MXA-2080).

Nackdelen då? Tja, det finns ingen nackdel förrutom att den nya MX-serien har fått en ny design, som är helt olik den tidigare designen på M-serien, vilket jag anser är ett rätt stort problem. Samtidigt vill jag ju ha den nyare förstärkaren, om valet hade varit oberoende designen.

Så här ser den nya förstärkaren ut (den till höger):

Jag ska fundera vidare lite, för om jag tar den nya förstärkaren innebär det att jag måste tänka om layouten i rummet, då jag spelade helt på symmetri mellan M-seriens 2- och 3-kanalare som har identiskt utseende.

Varför måste det finnas en sur sida på det söta???

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/04/26 07:33:58
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/09/07 :  13:47:03  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Det blev ett tredje alternativ, helt nytt förstärkeri till fronten, en 3-kanalare MXA-3150 istället, så den befintliga 3-kanalaren förpassas helt till drift av surround.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/09/07 :  15:46:57  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Så var den beställd

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/07 :  16:09:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Härligt att se ett långsiktigt och bra plannerat projekt för ljud och bild!

Jag blir lite nervös när jag ser apparater och högtalare ståendes i en "byggnadsplats". Tänk om du kommer åt dom med verktygen eller välter dom...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/09/08 :  07:12:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Det finns dock inget i direkt närhet som kan välta, och komma åt utrustningen . Jag håller heller inte på att bygga där just nu, utrustningen flyttade jag bara in för att få prova up den nya elektroniken, men den åker strax ut igen så jag kan fortsätta byggnationerna.

Svårt att hitta några egentliga bilder på MXA-förstärkarserien, men jag hittade några små rackare, så jag lägger in dem tills jag kan ta några egna bilder.

Jag MÅSTE bara öppna MXA:n och fota lite, jag är ganska fashinerad av modulära uppbyggnader

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/04/26 07:34:10
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/26 :  20:07:23  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Ser inte ens produktbilderna.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/26 :  20:23:30  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Hehe, nej den här tråden ska inte vara här uppe, tog bort en trasig bild till en olämplig domän varvid posten studsade upp hit Vi låter tråden åter förfalla i glömska. Jag är snart klar med mina ombyggnationer, kommer visa upp lite bilder då.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000