HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Lek med Voight.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/26 :  22:34:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Detta är ett expriment med Voightpipor som jag provade nån gång runt -96. Den stora lådan med CV 10 tums bas i fick min ytterdörr till trappen (inte till lägenheten, (den med förvisso)) att stå och skaka i sina upphängningar, samt betonggolvet i ett millionprojekthus att svänga. Bland den värsta djupbas jag någonsin hört. Återgivning till 8 Hz!!
Först lite bild på bygget halvägs.

Sen lite montering av baselement.

Hallå!!! Var är basen nurå????

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/26 :  22:43:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
110 kg tung. 44 mm spån i allt utom bakväggen. Flera stag invändigt.

Ibland när vädret inte tillåter klättring ute så får man klättra på nått inne.

Slutligen två av mina totalt 5 voightpipor jag byggt genom tiderna.

Den lille jag lutar armen mot är 160 cm hög.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/26 :  22:47:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Den aningen låga WAFen gjorde att de hamnade i kontainern tillslut.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/04/26 :  23:54:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Sådan vill jag ha !!

Tar ju ingen plats !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/28 :  10:09:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Sådan vill jag ha !!

Tar ju ingen plats !
Bygg!!!!!
Tar faktiskt inte mycket golvyta! Men har en viss förmåga att dominera rummet ändå.
En stor Voight pipa med dubbla JBL 2235 hade kunnat vara nått! Stort om inte annat!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/04/28 :  10:57:06  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Måste helt klart ta o mig o bygga några horn någon gång
När man nu ska ta sig tid till det

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/04/28 :  17:24:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Har många goda minnen sen man lirade gitarr vi hade 18" CV i horn till vårat PA. Visserligen inte Voight då.

CV i horn är banne mig kult !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/28 :  22:18:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
CV i horn är banne mig kult !!


Mina CV tiotummare jag har liggandes skall in i en WO låda eller evetuellt i en liten () hemlig ide jag har på temat "riva väggar å förstöra hus med endast 20 watt"-låda!!!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/04/28 :  23:48:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Mina CV tiotummare jag har liggandes skall in i en WO låda eller evetuellt i en liten () hemlig ide jag har på temat "riva väggar å förstöra hus med endast 20 watt"-låda!!!


Rätta takter

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/04/29 :  12:01:26  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
Gamla minnen dyker upp, jag har oxså byggt några Voight pipor/horn upp genom tiderna. I slutet på 70 talet byggde jag och en kompis ett hundratal Voight pipor/horn som vi sålde under namnet JWL.
Vi använde Peerless element en 8” bas och en domediskant DK10 tror jag den hette.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2005/04/29 12:06:33
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/29 :  12:21:38  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Snygga bilder!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/02 :  08:02:32  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply

Mitt första riktiga DIY-projekt (1972) var ett par Voigthorn med Philips 9710M. Tyckte dom lät fantastiskt då och saknar dom ibland speciellt när man lyssnar på Jimi Hendrix......


nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/02 :  09:10:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Härligt!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000