HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 m_persson, nu med piP.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/04/27 :  02:13:49  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Eftersom all HiFi ska bytas så har jag tagit några nya bilder i nostalgisyfte + några på mina (våra) nya möbler som är köpt lite ur akustiksynpunkt också (sidan 1 & 2).


Hej!

Här presenteras min retroanläggning (förutom signalkällan):

Signalkälla:
Pioneer DV-360 (ev. till salu, skulle passa bra i sovrummet)

Förstärkare:
Yamaha AX-470 (till salu)

Högtalare:
B&W DM-4 (ska användas som surround placerade på golvet brevid soffan, insvepta i svart tyg p.g.a. utseendet )

Rummet:
Tjocka gardiner
Fedekudde
Bokhyllor


Jag har haft "highend"-prylar men har gone back to basic då jag började bli riktigt "audiofil-skadad". Slutade lyssna på musik, letade bara fel hela tiden.
Så jag sålde rubbet och åkte till Spanien i en månad.

Börjar känna mig mogen för uppgraderingar igen.
Iform av pi60 eller piP + kompetent förstärkare. Roteln är hyfsad men aldelles för klen.

EDIT
Det blir ett par piP tillsammans med Denon AVR-2106 + silver DVD, Pioneer DV-585 kanske..



Fast det låter faktiskt helt ok! B&W:arna är lite svaga i basen men låter annars meget bra, sjukt bra för att vara 33 år gamla. Kanalseperationen är inte på topp men man slipper sitta och klia sig i skallen och fråga sig vad man kan göra (köpa) åt saken.



Edited by - m_persson79 on 2006/02/04 21:15:11

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/04/27 :  18:32:47  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Nu kommer lite suddiga bilder, kass kamera & tveksam fotograf.
Anläggningen är tämligen temporär men fungerar mycket bra med tankte på priset.. om några månader byter jag ut den.

Pioneer DV-360, funkar helt ok! Fixade inte blindtest mot min cdspelare (Denon DCD-625) så den såldes.
+ Rotel RA-820BX, bra ljud fast lite klen.. viss dynamisk musik med höga & snabba transienter fixar den inte alls.

Yamaha AX-470, rent och fint ljud. Mycket bättre än Roteln, ordentligt med kraft också.
Den är till salu med strulig linjeväljare.. bör tydligen vara enkelt att fixa men jag har inte tagit tag i det helt enkelt.



Antika B&W-högtalare, DM-4 från 1972. Här med skyddsfront:



Utan galler, basen delas så högt som 4kHz.



Stor kudde som placeras på en regissörsstol för att fixa första reflexen, tjocka gardiner som dras ut finlyssnings:



Kat5 (solida ledare) i trefläta:



Någon som har äldre högtalare än mig?


Edited by - m_persson79 on 2005/11/12 13:41:25
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/27 :  19:56:16  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
"fedekudde" ;D

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/04/27 :  20:09:41  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
quote:
Jag har haft "highend"-prylar men har gone back to basic då jag började bli riktigt "audiofil-skadad". Slutade lyssna på musik, letade bara fel hela tiden

Hur yttrade det hela sig? Började du tröttna? eller blev du stressad?
Nästa fråga vad skall du uppgradera till?

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!

Edited by - balrog on 2005/04/27 20:11:30
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/04/27 :  20:50:29  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
balrog:
Jag slutade lyssna på musiken till en stor del, lyssnade mest efter "fel" och tankarna yrde hur man skulle åtgärda dem. Sen blev jag väldigt intresserad av akusikreglering för några år sedan och började läsa på.
Var hemma hos en kille som gjort mycket med akustiken, hade piP-högtalare & "medel-elektronik". Blev helt chockad... så innan jag köper dyr-hifi igen ska rummet ses över ordentligt!
Dyr-hifi i dåligt rum är verkligen att mata för kråkorna.

Så jag sålde rubbet utom cdspelaren och reste till Spanien en månad.


Det kommer bli ett par pi60 eller möjligen piP, får se efter jag har lyssnat hos öhman. Sen blir det en förstärkare han kan rekommendera mellan 7-10kkr. Men innan dess några tusenlappar på akustiken, det måste bli snyggt också.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/04/27 :  21:01:31  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Några fler blider:

En (ny, från ek till björk) billy som tar hand om första reflexen från höger högtalare, "fede-kudden" fixar vänster.



Är lyckligt lottad med en dörr så man kan stänga om sig.



Kontoret.



En av mina favoplattor med min absoluta favo-artist. Ska se honom i köpenhamn om 3v.

Edited by - m_persson79 on 2005/11/12 14:04:00
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/04/27 :  21:06:14  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Oj!

Jag glömde "hifi-katterna".


Zelmani:


Nisse:



Söta små skapelser, de är dock min Sambos. Jag ska ha en stor hund.


EDIT
Iform av en afrikansk lejon hund.

Rhodesian Ridgeback.




Edited by - m_persson79 on 2005/04/28 02:10:54
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/04/28 :  00:17:02  Show Profile Send soren a Private Message  Reply
Så dessa två bilder på katterna kan vara det sista vi ser av dem?



/Sören

Edited by - soren on 2005/04/28 00:17:47
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/04/28 :  01:53:50  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Sören:

Eh ja, det är väl inget kattforum direkt.
Allt hifi-folk tycks vilja presentera deras älskade katter och jag ville inte vara annorlunda + att det är kul att visa sina sällskapsdjur. Eller vad tänkte du på?

EDIT (nu hajjar jag nog)
Eller (aha) menar du att den framtida afrikanska lejonhunden ser katterna som en potentiell lunch?


Edited by - m_persson79 on 2005/04/28 02:18:47
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/28 :  04:06:07  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
m_persson79 skrev:
quote:
Dyr-hifi i dåligt rum är verkligen att mata för kråkorna.

Ack ja, du vet inte hur rätt du har.

Jag tror inte hunden gillar hårbollar i maten.

Bravo
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/04/28 :  09:15:48  Show Profile Send soren a Private Message  Reply
m_persson,

Jo det var katt=mat scenariot jag syftade på!

Ser för övrigt ut som om översta katten håller kameran själv för att ta ett självporträtt.

/Sören
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/04/28 :  12:06:11  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Hehe, jag skrev ju m mina advent i "vem kör med vintage?"-tråden, men där är vi rivaler, mina är väl 71-74 någon gång. Fast min förstärkare är äldre än din!

Allvarligt talat, så är det märkligt vilket välljud man kan få för små pengar om man hittar de rätta gamla grejerna. Min hela anläggning har kostat mig 1500, plus några kondensatorer. Men jag har nu lite mer pengar och söker mer detaljer, monitorer för 4-5000, en sub så man får bra bas, 2500 (beg...) också ny cd, 2500, ny förstärkare? Och nya kablar... Plötsligt ser man 10 000kr som billigt för att få lite mer detaljer, och troligtvis ett mindre fylligt och "roligt" ljud. Det blir ganska många skivor att njuta av på den gamla anläggningen...
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/04/28 :  23:26:42  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Bravo:
Jag tror mig veta hur rätt jag har.


Sören:
Det kanske hon gör? Hon är dock lite äldre nu, valde ett foto som togs av en väns kamera.


Leffler:
Jaså?
Trodde jag var värst.

Ja, man kan få sjukt bra ljud för småpengar. Om man borter från DVDn kostade systemet ~1400kr och med lite rumsakustiska åtgärder (0kr än sålänge) så låter det sjukt bra !!
Det är bara basen som är lite skevd..

Men nu är det INO som gäller, allt talar för honom. Kan inte tänka mig mer prisvärda högtalare än piP eller pi60.
Sen gäller det att hitta en lämliplig förstärkare med tillräcklig effekt. Fixa rummet, sen lär man slippa uppgraderingshysteriet ett tag. Med tanke på att pi60 har tillverkats sen 1978 och det finns extremt få (ofta inga) att tillgå på beg-marknaden så verkar det som INO-ägare sitter nöjda.

Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/04/29 :  16:47:53  Show Profile Send soren a Private Message  Reply

Tydligen så går det att få pi60 i rå mdflåda på någon vecka!
Lite spackel på lådorna och sedan iväg till billackerare med favoritlacken!

Du har väl sett de coola lacker som folk har använt för att få lite färg på dem..

pi60 rekommenderas varmt!!!

/Sören
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/04/29 :  22:13:15  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Sören:
Jo, det blir utan tvekan byggsats oavsett vilken modell det blir.

Det lutar åt pi60 men det beror på om en viss fastighet som min mor äger blir såld i tid. $$$
Annars blir det piP.
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/04/29 :  22:50:49  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
quote:
Jag slutade lyssna på musiken till en stor del, lyssnade mest efter "fel" och tankarna yrde hur man skulle åtgärda dem.

Ja det är jobbigt när man får sådana "spel" har själv haft något liknande,lustigt att du visade bild på din hund,för det var inom hund och hundträning som det yttrade sig.....men där är det inte så bra att få uppgraderings symtom hela tiden och bara analysera fel
Fick ta en självrannsakan och tänka om helt och hållet

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/05/04 :  00:24:27  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Jaså? Hur yttrade det sig? Min syster har kennel, med champions och så.. något inne i branchen är jag.

Men visst, sånna spel är fruktansvärda.. man glömmer vart man kommer i från!! MUSIKÄLSKARE till MUSIKDISSARE.

Jag började lyssna på uteslutande "audiofilmusik", alltså sån som är schysst inspelad.. visst det är viktigt, men när man slutar digga "tonårs-musik".. då är det illa!!

Musiken fick ge vika för återgivningen - då fick jag spel sålde rubbet, åkte på en lång välbehövd semester (efter 5 års studier- dvs 1 månad i Spanien).

Sen köpte jag budget med potential och lyssnar på ALL sorts musik igen.. Lovely.

Edited by - m_persson79 on 2005/07/30 18:44:18
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/07/30 :  23:01:22  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Fint system, Persson!!

B&W'erna ser högklassiga ut trots sin höga ålder.
Dom måste ha varit värkligen "state of the art" i den tiden dom var nya.

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/31 :  08:39:48  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
RODA:

Tack!

Ja, dom är grymma. Speciellt i diskanten. Dom spelar mycket bättre än dagens enklare B&W som kostar kring 4000kr.

Nu är Denon 2105 + INO Audio piP på ingång så då åker Roteln och DM-4:orna ska agera surround.

Fast jag ska dra ett tyg runt dem då de är förskräckligt fula.


Edited by - m_persson79 on 2005/07/31 08:40:38
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/31 :  08:41:21  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Även en STOR panelabsorbent är på G.

150cm*350cm, 14cm djup.

Om en månad eller så...

Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/07/31 :  11:00:04  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
m_persson79:

Den där DireStraits-skivan, den är inte köpt i Halmstad, typ Repeat Records eller Backlist? Tycker jag känner igen prislappens utformning...

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/07/31 :  11:22:58  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
B&W DM-4 var den näst billigaste modellen som fanns i Sverige på den tiden, definitivt inte "state of the art". Endast DM-5 var billigare och även dessa lät utmärkt, jag brukade rekommendera just DM-4 och DM-5 till bekanta som sökte billiga och välljudande högtalare.

DM-4 och DM-5 är ganska neutralt ljudande högtalare vilket B&W inte alltid är, min uppfattning om åtminstone de äldre B&W är att de har ett rätt kraftigt egenljud som dock oftast är rätt trevligt, framförallt DM-4 har mycket lite av detta. Begränsningar finns dock, det finns inte någon djup bas och det går inte spela jättehögt.
Go to Top of Page

ipren
Member

162 Posts

Posted - 2005/08/01 :  19:31:44  Show Profile Send ipren a Private Message  Reply
Har inte varit inne på tråden tidigare men fastnade för bilden på hunden (Rhodesian Ridgeback) då jag själv har en Ridgeback som lystrar till namnet "Opus".
Jodå stereo prylarna är också kul o titta på !
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/08/02 :  10:53:21  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
V8:
Snyggt observerat!
Köpte den där för något år sedan.

MatsT:
Håller med. Tycker dock (förutom i basen) att de spelar "bättre" än tex 602 (eller vad de nu heter.. billig stativare)


ipren:
*avundsjuk* ! Har du bild på honom så posta gärna.
Jag måste vänta lite.. hosta upp ~12000kr för doggen (min ska heta Mufasa eller Boss) + 1200kr/mån för hunddagis är lite saftigt.. men om något år så..





Go to Top of Page

ipren
Member

162 Posts

Posted - 2005/08/04 :  16:22:55  Show Profile Send ipren a Private Message  Reply
Ska fixa fram en bild o maila över på min (mitt) Opus !!
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/08/06 :  09:29:39  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Gör det!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000