HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En av årets höjdpunkter.... redan?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/16 :  16:52:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
...eller drygt radien på mänskligt hår!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/05/16 :  23:40:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Om man tittar i en annan vinkel så ser man att mellanregistret och diskanten har olika färg.



mellanregistret är gjort av Accutons vanliga keram, men diskanten är något exclusivare...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/17 :  00:08:36  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Lite OT men det skulle vara väldigt intressant att veta vad de menar med "aluminium-keram", om temperaturen är rätt och de hettar upp i syre-atmosfär så borde det bli Al_2O_3 vilket faktiskt är kemiska förmeln för saffir (utan föroreningar så är saffir nästan genomskinlig och mjölkvit).

Dock så ser SEM-bilden inte allt för kul ut (även om skalan är lite för grov för att kunna säga något om strukturen) så det blir nog en blandning av ren aluminum och aluminiumoxid med massor av defekter och dislokationer.

Jag tycker om saffir (använder det i jobbet) så det här gillar jag



Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/05/17 :  06:58:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker om saffir (använder det i jobbet) så det här gillar jag
och kan avsevärt mycket bättre än jag...

Vet du hur man skapar sådana här skikt



P.S. Min gissning är att man deponerar materialet via förångning...???

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/05/17 :  12:55:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Och så var det det där med "Diamond".

F95toli konstaterade att det var saffir i mellanregistret. Men cad är det som är en "flickas bästa vän". I alla fall om man skall tro Marilyn Monroe när hon sjunger på sin gamla slagdänga.





Det glimmar ordentligt bakom petskyddet på Accutondiskanten





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/05/17 :  13:07:37  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
quote:
P.S. Min gissning är att man deponerar materialet via förångning...???


Det finns ett flertal sätt att skapa tunna skikt. De är uppdelade i två huvudgrupper:

PVD - Physical vapor deposition
CVD - Chemical vapor deposition

I begreppet PVD ingår metoder som t ex sputtring och plasmasprutning medan man med CVD använder metoder som kan liknas vid förångning.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/17 :  14:00:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Så, tjockleken på Accutonmembranet ovan är något tjockare än halva diametern på ett mänskligt hår


Ääh , det är väl ingenting. Vi trycker på matrial som är lika tunna

Men jag kan säga att det är mycket tunnare än vad man tror

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/17 :  14:54:33  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Jag tvilar på att de använt vare sig PVD eller CVD, tillväxten är absolut inte epxitaxiel och strukturen är i det närmaste amorf (med en massa hål i).
Tittar man på hemsidan så påpekar de (vilket syns på på bilden) att oxideringen sker från bägge sidor.
Först gissade jag på att de använt ex. sputtring och på en bärare (något i still med nickelfolie) som sedan etsats bort men det leder ju bara till tillväxt från ett håll. Dessutom är 45 mu väldigt tjockt, det tar tid att växa så tjocka skikt (normalt gör man skikt på säg 10-1000 nm med PVD och CVD).

Frågan är om de inte helt enkelt tar tunn aluminumfolie och annealar den ("hettar upp") i säg runt 7-900 grader i någon reaktiv (och syrerik) atmosfär? Följt av en slutannealing i 1400 grader som de skriver på hemsidan?

Min gissning är att man skulle kunna få bättre materialegenskaper om man växte "på riktigt" men det skulle nog bli väldigt dyrt.

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/05/17 :  16:17:17  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
Stämmer nog. Kollade på SEM-bilden nu och det är ju tydligt att den är pålagd på båda sidor och dessutom inte särskilt snyggt. Har dock inte kollat hemsidan.

Och ja, PVD och CVD används framförallt för tunna filmer, inte sådana här monstertjocklekar.

Kanske lite OT nu..?

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/05/17 :  16:36:52  Show Profile Send avr7000 a Private Message  Reply
45 µ är ju naturligtvis diskanten...
undrar hur tjock konen är på baselementen???

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/05/17 :  17:17:58  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
1 vecka och vi har bara sett en högtalare....
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/17 :  18:15:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Frågan är om de inte helt enkelt tar tunn aluminumfolie och annealar den ("hettar upp") i säg runt 7-900 grader i någon reaktiv (och syrerik) atmosfär? Följt av en slutannealing i 1400 grader som de skriver på hemsidan?

Någonstans har jag läst en artikel om tillverkningen av T&P-elementen och jag har bestämt för mig
att det var så att de bakade det hela i en ugn så att det blev oxid av en förtillverkad folie.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/05/17 :  18:26:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Accutons hemsida snackar lite om "a girls best friend" också

Det är inte "bara" lite diamant på membranet. Det är helt gjort i diamant...





Bilden är hämtad från www.accuton.com



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2005/05/17 :  19:15:51  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Är det inte ett mebram som är belagt med massor av små diamanter? hitta en diamant som man kan göra ett membran i samma stycke skulle nog bli väl dyrt.

Edited by - Guru on 2005/05/17 19:18:04
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/05/17 :  19:20:47  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
hitta en diamant som man kan göra ett membran i samma stycke skulle nog bli väl dyrt.

Här hittas ingenting
- det är konstgjord diamant.....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/05/17 :  19:24:48  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
quote:
Är det inte ett mebram som är belagt med massor av små diamanter? hitta en diamant som man kan göra ett membran i samma stycke skulle nog bli väl dyrt.


Det är gjort i ett stycke och det är inga diamanter som man hittar.
Det är industritillverkad diamant.
Dom som sitter i Eidolon Diamond och också i Mårten Design Coltrane har en ytterdiameter på 19 mm.
Thiel & Partner har också 30 mm och den största diamanten som dom har är ett mellanregisterelement som har en diameter på 50 mm.
Thiel & Partner har inte sålt något 50 mm diamantelement ännu, men det är nog inte helt omöjligt att vi får se en högtalare med 50 mm diamant inom en inte alltför avlägsen framtid.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/05/17 :  19:28:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, Eliot har rätt. Det är inte någon jättediamant de har slipat ner utan det är en konstgjord diamant.

P.S. Eliot jag varnar när det är dags för haklapp

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/05/17 :  19:41:02  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Du gör mig nyfiken

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/05/17 :  20:46:24  Show Profile Send Frasseman a Private Message  Reply
Jorma: Kan det vara en monstruös storebror till Coltrane som skall få det nya mellanregistret av diamant??

Min anläggning

Edited by - Frasseman on 2005/05/17 20:48:18
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/05/17 :  21:47:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Jorma: Kan det vara en monstruös storebror till Coltrane som skall få det nya mellanregistret av diamant??


Så är det nog och denna storebrodern har ett namn... Coltrane Supreme



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/05/17 :  21:50:28  Show Profile Send Frasseman a Private Message  Reply
Pac: Visst är det den som är tänkt på att ligga runt €200.000 /par??

Min anläggning
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/05/17 :  21:54:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Vi kliver vidare och tar några vyer av högtalarna i alla sin prakt





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/05/17 :  21:58:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply



Stolarna flyttades när det blev seriös lyssning...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/05/17 :  22:05:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Monoblocken som drev högtalarna vid detta tillfälle var som vi tidigare konstaterat Vitus Audios monster...





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/17 :  22:07:52  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
wow.. läckra fotöljer!!!!!!!!!

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000