HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tillslagsfördröjning på högtalarutgång?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/05/11 :  13:53:56  Show Profile Send Resonans a Private Message
Hej tjenare!
I dagarna har jag knåpat ihop en mjukstart för mitt slutstegsbygge. Under tiden har jag börjat fundera på om jag kanske behöver en tillslagsfördröjning på högtalarutgångarna också, och några frågor kring ämnet har uppstått:

1, När behöver man tillslagsfördröjning? Är det när man hör ett popp i högtalarna när man startar och stänger av slutsteget?

2, Hur konstruerar man en tillslagsfördröjning? Ska man ha ett relä i signalvägen vid högtalarutgången?

...music is the best...

Edited by - Resonans on 2005/05/11 18:58:57

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/11 :  14:35:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är det OTL-bygget som avses så behövs det inte. Utgången
kommer på mjukt och fint när glöden kommer i slutrören.

Det var dock inte svar på frågorna...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/05/11 :  14:42:04  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
lämplig fördröjning, drivs på 12V;

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/11 :  14:49:55  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Kommer reläet i den kopplingen att fortsätta leda en stund efter att man stängt av drivspänningen?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/11 :  15:46:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nej

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/11 :  17:04:18  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Laddas kondingen ur genom dioden och reläspolen när man brytit spänningen?Så länge som trissan leder alltså?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/11 :  18:26:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/05/11 :  19:03:08  Show Profile Send Resonans a Private Message
Bernt: hihi, det är otl:en som avses..
mr.Triatic: det är exakt den kretsen jag använder till mjukstarten - funkar bra.

Men är det verkligen bra att leda ljudet genom ett relä?

...music is the best...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/11 :  19:08:33  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag skulle kunna tänka mig att kontaktytornas material kan ha en viss betydelse..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/11 19:09:00
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2005/05/11 :  21:20:40  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Alla kontaktytor är onda, men jag drar mig till minnes att Bernt har kvicksilverrelä, dessa borde vara bland de minst onda man kan få tag på. Annars finns det bra guldpläterade relä avsedda för audio som inte kostar en förmögenhet, Omron har några t.ex.

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/05/11 :  21:34:32  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
för småsignal är det lätt att hitta vettiga reläer, för högnivåsignaler är det lite värre, men personligen tycker jag inte att det är så farligt med ett relä i vägen, men jag undviker ju gärna..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/12 :  16:19:23  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Bernt.

Ok.



Har hört att reläernas kontaktytor kan svetsas ihop när dom används i serie med högtalaren.Gäller kanske inte rörförstärkare i lika hög grad,men använd inte för klena doningar.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/05/12 :  17:02:05  Show Profile  Visit peranders's Homepage
"Jag skulle kunna tänka mig att kontaktytornas material kan ha en viss betydelse.."

Så är det!

"Alla kontaktytor är onda, men jag drar mig till minnes att Bernt har kvicksilverrelä, dessa borde vara bland de minst onda man kan få tag på. Annars finns det bra guldpläterade relä avsedda för audio som inte kostar en förmögenhet, Omron har några t.ex."

Glöm kvicksilverreläer...

Problemet med högtalarreläer är att de ska klara en viss ström, en annan brytström samt även mycket svaga strömmar.

Största problemet som jag ser det är att de ska klara svaga ström.

Jag har kört med silverkontakter till mina högtalarer, fabrikat Schrack. Dessa har funkat bra.

AgCdO är varit vanligt i kraftreläer med funkar dåligt på strömmar under 1-10 mA. Eftersom kadmium håller på att fasat ut så träder hårdsilver in som är en legering av silver och nickel. Denna kontakttyp är inte riktigt lika bra på induktiva laster men ändå hyggligt bra och för audio betydligt bättre.

Förgyllda kontakter är inget vidare eftersom guldskiktet är mycket tunt, ungefär som skyddslack. Detta lager ska skydda kontakten tills den dag då den verkligen behövs. Detta är vanligt i säkerhetsreläer. Dylika kontakter slits fort.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000