HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Overkill - Audio Research LS9?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mos
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/06/07 :  10:20:14  Show Profile Send mos a Private Message
Jag bor fn i London och sprang på ett tufft beg försteg i den lokala hifi-shoppen.

De hade endel Audionet, Naim etc men deras begavdelning ståtade med ett Audio Research LS9 försteg (utan låda och fjärr).
De sade priset £550, och jag var lite intresserad, veckan efter hade de 'rea' för £650, och på webben www.audio-t.co.uk står det £700.
(prutmån ?)

Jag lånade hem försteget nu i helgen och lekte lite, med följande uppställning: Sony XA2ES - ARC LS9 - Adcom 5200 - B&W 805v.
Kablar var mina gamla Cambridge audio studio reference och monster bi-wire (kommer ej ihåg namnet..) Gamla försteget är en Adcom GFP 345.

Hör och häpna så var det väldigt liten skillnad, kanske för att jag kör Adcom slutsteg och XA2ES cd'n men det enda som egentligen var skillnaden (i mina öron) var att instrumenten var lite mer åtskilda och definerade, plus dynamiken och 'tystnaden' mellan passager var djupare...

Jag her dock initialt bestämt mig för att ~7000 sek är för mycket för att få en minimal uppgradering. Dessutom slipper jag hoppa på XLR tåget och uppgradera CD, förstärkare och antagligen högtalare...

btw pengarna går antagligen till kitesurfing kit istället :-)

Om jag köper en ny anläggning blir det antagligen Dynaudio Contour S3.4 (alt 1.3SE) och LS9'an och Advantage balanserat steg - (om ett par år :-)

Någon som kan jämföra min nuvarande försteg, LS9'an och eventuellt alternativ, exvis Mccormack TLC1 etc?


Flyttad till HiFi. /marbrink

XA2ES -> LS9 -> GFA5200 -> 805V :)
(5200 soon to be replaced by 78w Class A monoblocks)

Edited by - marbrink on 2005/06/07 11:49:11

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/07 :  14:42:26  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Hör och häpna så var det väldigt liten skillnad, kanske för att jag kör Adcom slutsteg och XA2ES cd'n men det enda som egentligen var skillnaden (i mina öron) var att instrumenten var lite mer åtskilda och definerade, plus dynamiken och 'tystnaden' mellan passager var djupare...


Och detta kallar du "liten" skillnad enligt "dina öron"

Folk betalar ofta förmögenheter för sådana "uppgraderingar"...Så i mina öron låter 7000 sek som rätt billigt för så genomgripande "förbättring"..

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/06/07 :  15:08:40  Show Profile Send Nitram a Private Message
...och detta förklarar nog till en del varför många "ryker ihop" här på forumet. Olika synsätt helt enkelt... med tanke på skillnader mellan kablar osv. =)

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/07 :  15:29:56  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
instrumenten var lite mer åtskilda och definerade, plus dynamiken och 'tystnaden' mellan passager var djupare...


Njaa.. Tror ärligt inte det oavsett "synsätt" det är många som "klassar" dylig "förbättring" som skiljande mellan kabeltänkande osv...

Just faktumet att dom parametrar som tas upp är dom de är gör ju att detta faller inom ramarna för det vi alla oavsett vad vi spelar med. Är det vi alltid söker att "förbättra". I alla fall av allt jag utläst eller haft erfarenheter av hos olika åsiktsinehavare genom åren....

Men tydligt är att trådskaparen hör skillnaden mer som kanske så liten så det är "skit samma".. Men beskrivningen är rätt markant sägande att det är klara förbättringar och inte enbart lite "sidoflyttande" vi talar om... För uppräknade parametrar är ofta inte lätt att få samtidigt för relativt små kr... För ev säljande av gamla försteget ger ju lite kr. Så det är mellanskillnaden man ska ta o jämföra med förbättringen. I så fall talar man inte om 7 lapp. Utan förmodat lite mindre..

Och anser man dom uppräknade parametrarna som ej värda mellanskillnade så vet jag inte vad man gör för att få alla dessa parametrar förbättrade för billigare pengar än den mellanskillnade det skulle kosta "mos" i detta fallet.

MVH
Tobbe

(ryker ihop gör man PGA att man inte besöker varann. Utan "talar blint" om saker o ting där "tro" avgör. Tro är en sak som i världshistorien startat mest elände av allt vi mäniskor tagit oss för...I "åsiktsskillnader" är den "tro" vi talar om rent svart o vit. Därför "ryker man ihop" enligt mina tankar. Förlåt OT "mos"...)

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/07 :  16:03:01  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Lite overkill i försteget gör nog mer nytta för totalljudet än om du behåller ditt nuvarande försteg och köper bättre slutsteg t.ex. Du måste inte hoppa på "XLR-tåget" bara för att möjligheten finns såvida du inte har behov av 20m långa interconnectkablar. Det är inget fel på SE....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

mos
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/06/08 :  11:30:03  Show Profile Send mos a Private Message

Jag var inne och lämnade tillbaka försteget igår och sade som det var, det var för lite skillnad mot pengarna.
Försäljaren (som inte började pruta ner priset på försteget :-( trodde att det var min CD som var den som skulle göra mest skillnad om jag uppgraderade.
Jag trodde 'Current pulse' D/A ifrån Sony var ok (iof rätt gammal serie XA2ES-XA7ES) men ganska många av Sony's ES serier hade väl samma D/A?
Han ville kränga en Cyrus CD för men jag sade att jag väntar :-)

Det är väl risk för att starta ett flame-war men har någon några hyfsat objektiva åsikter om vilken del i kedjan som är bäst att uppgradera i mitt nuvarande mid-fi system? Endel tycker väl skit in - skit ut, men jag tycker ofta högtalarna gör en stor skillnad, tex om man jämför Mina gamla 805'or med 1.3SE eller tex JM Lab Electra? Helst vill jag hitta ett par Gallo Nucleus men de är så jäkla svåra att hitta i Europa?
Go to Top of Page

coab
Member

54 Posts

Posted - 2005/06/08 :  13:07:43  Show Profile Send coab a Private Message
Jag har också ett LS9 och delar din uppfattning, det var därför jag köpte det fast med låda och fjärrkontroll. Mayros inlägg håller jag fullständigt med om.

coab
Go to Top of Page

mos
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/07/04 :  11:58:21  Show Profile Send mos a Private Message
Hmm, tack för alla inlägg, tydligen verkar det som om det är svårt att få alla de 'små' förbättringarna för lite pengar :-)

Börjar ordentligt fundera på att köpa försteget för att kunna börja uppgradera hela systemet över tid, tex först försteget, sen CD, sen högtalare etc. Lade in en fråga i medlemmarnas system kategorin, men om någon har rekommenderingar att göra så lyssnar jag :-)

Exvis CD vs preamp uppgradering, LS9 vs alternativ...

Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2005/07/05 :  20:24:54  Show Profile Send gurin a Private Message
Ett par Gallo Neucleus hittar du hemma hos mig, de är dock ej till salu

Hittar du ett par så tänk på att inte har elektronik som skriker i diskanten och en LS9:a är nog inte fel.

mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

mos
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/07/06 :  12:28:16  Show Profile Send mos a Private Message
Jag hittade ett par Gallo Reference via Ebay norr on London där jag bor nu men det var lite svårt att göra budgivning när jag var ute och seglade från Sthlm till Blekinge :-)

Inga tips vart man skulle kunna hitta dem, det enda stället jag sett är Audiogon i USA men de vill sällan skeppa dem till Europa...
/M

Edited by - mos on 2005/07/06 12:28:46
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000