HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 ASO har träffats och gjort ett klipp.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/06/12 :  14:10:17  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Audiogrupp SydOst har träffats igen och haft det trevligt värre.
Detta evenemang gick av stapeln hemma hos Fonz som med hjälp av sin hustru
hade ordnat och donat så att vi alla skulle trivas på bästa sätt och det gjorde vi.

Vi började inte som vanligt med välkomstfika


Nä,träffen startade med invigning,klippa band och dricka champagne var första punkten i agendan.
Usel bild men Fonz har en sax i handen och ska just klippa till.

Inviga vad då ?
Jo,något aldrig tidigare skådat,något som värden själv får presentera så det blir rätt.


StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/06/12 :  14:53:29  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Flest element i en högtalare vinner

Jag har hört mycket positivt om denna högtalare. Det skall bli kul att äntligen få se den

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/12 :  19:26:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Sluta slå runt busken! (Stop beating around the bush)

Lagom till mina plikter gjorde att jag skulle lämna Fonz så kom vinylen fram.

Om jag inte tar helt fel är det en "Mantra" vinylavkodare!

...hur läcker som helst!

Ett riktigt mästerverk!

I bakgrunden skymtas en rullbandare eller hur Fonz?






Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2005/06/12 :  20:41:43  Show Profile Send fonz a Private Message  Reply
Nice pics, Å Tack Päran! Nja! Mantran stod strax intill som förvisso var i Mahogany och snarlik. Detta är en Roksan Xerxes i rosewood. Bestyckad med Manticore Magician samt den klassiska OC 9 ifrån Audio Technica.
Å visst är det en Masterbandspelare ala 2 kanal, En klassisk studiobandare på 10" som resulterade till många trevliga slutmix once up on a time,,,,,,
Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2005/06/12 :  21:23:47  Show Profile Send fonz a Private Message  Reply
Tack stefan! Kul att du har hört "godis" om våra skapelser!
"Bättre med många små och snbba, än ett fåtal stora och slappa".
Nä skämt åsido, detta är iallafall vår musikreproduktionstekniska tanke efter alla år av konstruktionsarbete.
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/06/12 :  21:46:06  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Herre je vilken träff! Tycker nog att vi är ett etablerat och tight gäng vid det här laget men vilket event!

Dessa burkar (i tidigare version) har jag lyssnat på vid många tillfällen. De har har även stått här hemma drivna med ARC rigg och det är i vissa fall unikt vad dessa högtalare presterar. Mikrodynamiken och snabbheten i transienterna är ruskigt bra. Även när det gäller att förmedla rumsinformation från inspelningstillfället anser jag är unikt! Men visst, håller med Gus där, att i ditt rum med alla "bastjuvar" blir det lite slankt i basen. Inte så att det saknas bas, absolut inte, men mer tryck i själva fundamentet vill jag gärna ha.
När det gäller design, the scandinavian way, välvda sidor i björk med sektioner för varje element, det är bara sååå snyggt! Grattis Fonz, jag vet hur du slitit med dessa "burkar".
mvh

geldis
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/06/12 :  22:54:15  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2013900.htm

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2005/06/12 22:54:48
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/06/12 :  23:10:28  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
"...som reservdel till radioapparater m.m ... "

Hehe, där man minst anar det finns det guld (!)(?)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/06/12 :  23:32:42  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
He he hu! Vi har skojat om 20 klockradio staplade på höjden men så enkelt är det inte! Måste höras...
mvh

geldis
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/06/13 :  01:31:16  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
En rullbandare nämdes det något om,eftersom jag själv spelar på en gammal 2-spårs A77 med dolby och sladdfjärr så må jag säga att dessa pjäser står sig ganska bra än i dag.
Snygga är dom också tycker nostalgiska jag



En något sliten Fonz förevisar sin skapelse,kämpigt hade det varit att hinna få allt klart till denna träff.
Nåväl,allt funkade och ljudet väckte villhabegär.
Men visst,miljöskadade jag vill ju alltid ha mera bas så en sub hade passat bra
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/13 :  11:10:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Vi fortsätter på vinylspåret:

Här ses också lite mer av högtalarna som jag har för mig heter Solo!

Ett steg tillbaka och vi har större delen av anläggningen i samma bild:

...men jösses vad svår den var att få plats med! 230cm vill jag minnas högtalarna mäter, så det är inte Fonz (i bilden ovan) som är dvärg - det är stora högtalare!

Värt att nämna här Micromegas drive! En läcker maskin med tillhörande DAC (ståendes bakom akustikväggen). Sen kommer nog världens tunnaste försteg, fysiskt sett. Hjälp mig med märke/modell nån!??

Nedest hittar vi Mark Levinson 23. Se mer här: LÄNK
Lämnar 200 watt per kanal och ser argt ut!

Vi lånar en bild av innanmätet:




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/13 :  11:20:33  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Det där är ett välljudande slutsteg tycker jag... Anser dessa "oldtimers" klart bättre till o med än dom nyare modellerna......Men det är MIN åsikt.....Självklart... Riktigt bra är dom i alla fall...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/13 :  13:14:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hej Mayro!
Ja jösses vilket mastodontsteg det är! Vore kul att testa det under mer kontrollerade förhållande i hemmets lugna vrå.

Varmt och gott blev det iaf!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/13 :  13:28:09  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
[quote][/quoJa jösses vilket mastodontsteg det är! Vore kul att testa det under mer kontrollerade förhållande i hemmets lugna vrå. te]

Jag vet monoblock av dessa steg på 200w... Så med lite kr kan du till o med ÄGA sådana men klart ÄNNU värre....

Jo jag har haft ett 100w en gång själv en kort tid... Jäkligt bra...

Sedan så hade en vän monoblocken och bytte till dom nya "tornen".. Och jag anser dom gamla blocken var KLART bättre. O mer musikaliska o trevligare....

Dom är riktiga godingar dessa fina gamla levinsonsteg...Dom bästa dom gjort som jag hört i alla fall spela...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/06/13 13:28:47
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/13 :  13:48:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Och tycker man att ML-steget blir varmt hade man inte kännt på slutsteget i andra änden av detta supermysiga lyssningsrum! Nån som lyckades fånga det Klass-A-biasade slutsteget på bild? Ser man hur luften lixom fladdrar ovanför?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/06/13 :  16:43:09  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
quote:
Nån som lyckades fånga det Klass-A-biasade slutsteget på bild? Ser man hur luften lixom fladdrar ovanför?


Jag tror att jag har ett par bilder på det "lilla" steget,återkommer om detta.
En fråga om världens tunnaste försteg ställdes och/

Adyton var namnet och i en alldeles speciell version dessutom/

Plexiglaslock!
(som var lite svårt att få till på bild)
Hoppas att det syns hur det spelar vacker musik där under locket
En översiktsbild till kanske kan passa.

Trevligt rum med både fördelar(lät bra)och nackdelar (inbygda basfällor i form av bokhyllor)
Nåja,fördelarna övervägde
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/06/13 :  19:25:19  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
quote:
Nån som lyckades fånga det Klass-A-biasade slutsteget på bild?

Jo men visst,här är det klass a av ädelt märke.

Vad är då detta.....
Jo/

En Nelson Pass/konstruktion som jag anser vara något av det bästa som har gjorts,dessutom kan man värma hela huset med en enda sån här kamin
-----------
Å här är den "lilla" anläggningen.

Högtalarna är nog inte döpta än eftersom dom var på prototypstadiet,kanske paradox kan passa.
Paradoxala var dom nämligen,spelade mycket större än dom var rent fysiskt,vad månde bliva
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/06/13 :  19:44:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det är inte klokt. Samma kille har Adyton, Stasis och ML biffar. Man blir av avund. Vill ha

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/06/13 :  20:24:23  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Kommer det en byggtråd på dessa högtalare? Kan nån förklara hur mängden av högtalare gör att det låter bättre? Drivs alla parallellt? Klart imponerande ivf, hade gärna varit och provlyssnat. Med risk för att dräggla ner i all fin elektronik...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2005/06/13 :  23:20:51  Show Profile Send fonz a Private Message  Reply
Hej igen! Å Tack för alla kommentarer. Jo rummet har ju sina nackdelar rent akustiskt vill jag lova. Fördelen är väl däremot storleken när man är lite av en Ekorre att samla på sig prylar.
60 kvm stort samt dom nämda hyllsystemen som är rejält stora o ena riktiga lågfrekventa tjuvar. Rummet skall fövisso byggas om helt och hållet framöver, något som förhoppningsvis skall ge lite bättre akustiska förutsättningar.

När det gäller elektroniken så är det förstås mycket riktigt Mark levinson, dock 23.5, vilket är en ganska stor skillnad ifrån 23.
Adyton Temper är ett specialex modell 2.1 som jag lyckades att bärga via den dåvarande tyska agenturen för Adytech, Audio Physics.
Därav just plexiglas för att Rolf Olstads (konstruktören) fantastiska elektronik skulle visas i mässammanghang. Otroligt välbyggt kan jag lova.

Stasisen PA7E är ju förstås en klassiker även den som sagt.
Detta är också den första och inte någon MK2 kan tilläggas. Den senare utgåvan var en mer renodlad Nakamichi konstruktion, trots att den var baserad på den förstnämda Nelson Pass konstruktionen.
Men visst är det kul att kunna konstatera att en så pass "gammal"
klassiker kan vara så förnämlig i en bra och väl anpassad matchning.

När det gäller Solo Audio Designs högtalarprogram från HiFive AB så är en lansering i antågande, detaljer kommer..så någon byggtråd är nog inte aktuell.
Men Tack för visat intresse iaf.
Däremot så är höjden lite blygsammare än dom 2.30 över havet som nämdes. 1.75 är mer korrekt, inte så lätt att uppskatta dock.


MVH

Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/06/14 :  01:35:46  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Får nog be så smått om ursäkt.
Det har väl inte framgått så tydligt vad det handlar om.
Inga självbyggen som sagt var.

Edited by - Gus on 2005/06/15 04:42:16
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/06/14 :  23:22:33  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Ok. Om det inte är självbygge, vem har byggt dom då?

Hemligt

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd

Edited by - BosseBula on 2005/06/15 20:53:33
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/15 :  21:12:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag vet att Fonz inte är inne på forat speciellt ofta varför säkert svaret dröjer lite.
Jag tolkade Fonz som att det var olika företag som gjort olika delar, aluminiumen har fonz säkert inte gjort själv hemma!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/06/15 :  22:52:35  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Under tiden som vi väntar på mera detaljer om godbitarna....
Här är lite andra godbitar som ingick i träffen

--------------------------------------------------------------------

Vi brukar äta en tredjedel av tiden,lyssna halva tiden och prata en tredjdel till.....hrrmmmm...inte undra på att träffarna blir långa
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/06/15 :  23:15:58  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Nä, det borde innebära att träffarna drar över med en sjättedel varje gång..

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2005/06/16 :  00:53:24  Show Profile Send fonz a Private Message  Reply
Sorry att det dröjer lite med svar, men som sagt så har jag inte möjlighet att vara här på forumet så ofta.

Jo så sant som det är sagt Bosse! Denna gång startade vi kl 13:00, och vi som pallade längst denna gång var Drkim (Jocke) Geldis (Anders) o jag själv då, kl hann väl bli 04:00 på ett ungefär.

När det gäller alla detaljer kring produktionen så är det precis som Pär skrev att dom ligger ute hos flera underleverantörer.
Dessa omfattas av många olika fräsmoment med tuffa toleranser som kräver en vettig maskinpark, något man inte har i källaren direkt. Slutmontering osv gör Solo audio design på egen hand förstås.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000