HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Vinyltvätt, hur funkar det?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/06/25 :  12:47:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Först så kommer en högst privat åsikt...

Vinyl är hur kul som helst


Men, när plattan börjar bli dammig av års användande och ett tummavtryck samlar mer och mer damm så är det inte fullt så roligt längre...

Den fina upplösningen som analogt har och den överlägsna närvaron går förlorad i prassel och knaster.

Men lugn bara lugn, det finns hjälpemedel för det med. Hjälpen heter vinyltvättmaskin och det är en finurlig uppfinning.




Jag var hemma hos Neon Park i våras och kollade in den maskinen han har och självklart testades den!





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/06/25 :  14:23:33  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Vinyl är hur kul som helst


Ja, man blir ju onekerligen sugen på att skaffa vinylspelare med kringutrustning, som vinyltvätt

/Cyber

Edited by - Cyber on 2005/06/25 19:35:42
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/25 :  14:51:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Finns väl T-röd.. Brukar rensa det mesta, även efter midsommar

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/06/25 :  15:25:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


En vinyl tvättmaskin kan beskrivas som en avancerad dammsugare. Den har en funktion som blötlägger samt "borstar" och en annan som dammsuger rent skivan efter blötläggningen.

Det låter enkelt, men det behövs en heldel kunskap för att göra det på rätt sätt. Det vet alla vi som försökt tvätta skivor i diskhon. Ja, jo, jag erkänner jag har försökt för länge sedan och det blev inte bra...

Nåväl, vi tar väl detta i steg så att det blir förståerligt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/06/25 :  15:33:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Den maskinen som Neon Park har är en Clear Audio Matrix i transparent utförande. Det är en riktigt bra maskin som gör jobbet väl.

Vi börjar väl att titta lite på den?

Den är enkel att köra och har bara tre strömställare som man behöver bry sig om.



Den har hög och låg fart på skivtallriken, Hög och låg fart på dammsugaren och en strömställare för vätske pumpen.

Längst upp i bild syns även en del av den armen som för på vätskan samt har rengöringsborsten.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/06/25 :  19:37:56  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply

Var är "action"bilderna på vinyltvätten

/Cyber
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/06/25 :  22:39:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
"Gott komma skall"

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/06/25 :  22:59:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Japp, precis som Cyber skriver så skall det tvättas en skiva! Jag undrar jag varför Cyber vet så mycket om detta reportaget...

Nåväl, till vänster om tallriken sitter "dammsugarmunstycket"





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/06/25 :  23:20:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det behövs tvättvätska också. För säkerhetsskull så har Neon Park laddat upp med lite olika varianter...



Clear Audios variant hette "Pure Groove"...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/06/25 :  23:23:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

...och VPI's heter RCMF...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/06/26 :  09:09:08  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Jag undrar jag varför Cyber vet så mycket om detta reportaget


Ett sjätte sinne kanske

Det här kommer att bli ett intressant reportage...kom igen Pac. More action
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/26 :  09:32:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Får vi se nåt av Vinylanläggningen ?! (För NeonPark borde väl ha en,,,)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/06/26 :  09:43:28  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Får vi se nåt av Vinylanläggningen ?! (För NeonPark borde väl ha en,,,)


Pac gillar att retas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/06/26 :  09:52:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jag tänkte presentera vinyltvätten i denna tråden. Hemma hos reportaget från Neon Park kommer i en separat tråd. Det är alldeles för intressanta saker för att blandas ihop...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/06/26 :  09:58:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Okej, vi låter väl Neon Park dra igång förevisningen


Först kläms skivan på plats och sedan fäller man ut tvättarmen...




Armen trycks försiktigt ner emot skivan och sedan trycker man fram lite vätska....

Lägg märke till att gummit på skivtallriken inte går ända ut till kanten på skivan. Det är gjort på det viset för att det inte skall glida ner några droppar tvättvätska på undersidan.






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/06/26 :  10:12:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Trycka till för att få fram lite vätska var det...






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/06/26 :  14:13:22  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det är kul att du gör ett repotage om en skivtvätt som är så ofta förbisedd utrustning, en sådan finns högt upp på önskelistan men som vanligt så måste pengarna räcka till annat också. Det blir till att bygga en sådan när tid och kunskap sammanfaller.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/06/26 :  17:42:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Anders,

du har helt rätt i att vinyltvättarna ofta är förbisedda... Men, den effekten den hade på den skivan jag tvättar här är avsevärt mycket mer än vad all annan vinylutrustning skulle kunna ha...

Att bygga en vinyltvätt kanske inte är så svårt när man vet hur. De flesta tvättmaskinerna ser ju simpla ut, men jag undrar hur mpånga Vikingarna's Kramgoa låtar man skall tvätta sönder innan man har ett koncept som funkar. Efter att ha studerat både denna och andra tvättar har jag kommit fram till att det nog inte är fullt så enkelt som det ser ut...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/06/26 :  22:42:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Sedan startas skivtallriken och skivan våtborstas och man kan inte annat än att vänta och se på...



De två som "väntar och ser på" är Neon Park till höger och...häpp!...Cyber till vänster!

Jaha ja, Cyber, du hade inside info!



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/06/26 :  23:09:30  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Jaha ja, Cyber, du hade inside info


Tusan oxå, avslöjad

Ja, vi hade det kalastrevligt hemma hos Neon Park

/Cyber
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/26 :  23:30:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vad är det för fel på en Electrolux fullladdad med Via Color

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/06/26 :  23:38:00  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Vad är det för fel på en Electrolux fullladdad med Via Color


Via Color - färgar ljudet

/Cyber
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/26 :  23:54:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Oups

Det borde jag ju ha förstått


Nu går jag kanske lite i förväg , men finns det risk att man förstörskivan om man tvättar den fel i en sådan tvätt ??

Vi har en ultraljuds tvätt för keramiska valsar på jobb. Den tvättar smyckn riktigt bra. Tror banne mig att jag ska testa med nån av Pappas skivor PvC tål syra eller

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/06/27 00:00:03
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/06/27 :  07:20:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det beror på hur man gör... Man skall hantera en vinylskiva försiktigt och med rätt kemikalier annars finns det risk för att man förstör den.

En av de debatterna som rasar är huruvida man kan ha en gnutta alkohol i tvättvätskan eller inte. Alkohol lakar ur mjukgörare ur vinylen och då finns risk at skivan efter ett tag blir skör. Så de flesta tvättvätskor idag inehåller ingen alkohol alls eller ytterst lite.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/06/27 :  12:19:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

När det har gått ett par varv så är det dags att dammsuga av tvättvätskan och Neon Park fäller fram dammsugarmunnstycket.









// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/06/27 :  12:21:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
... och det dammsugs ordentligt!





Tur att skivan är fastklämd. Dammsugaren suger verkligen hårt!


ED: Bilderna kom i oordning, fixat nu

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000