HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 calle_jr [:D]
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 22

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/05/31 :  20:36:05  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Vi måste ha lite effekt också :

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/05/31 :  20:36:30  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag bor 50% av min tid här:

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/05/31 :  20:37:04  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Familjen var på besök och de följde motvilligt med på en kort avstickare från Oxford Street (de två andra några 100m efter):

Jag jobbar ganska mycket, och de flesta hifibutiker stänger innan jag hinner hem. Jag brukar stå och kladda ner rutan på denna affär på kvällarna:

Walrus Systems ligger på 11 New Quebec Street i närheten av Baker Street. Det ser ut som och är förvisso ett hål i väggen ... i markplanet.

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/05/31 :  20:53:55  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Nu hade jag en ledig dag, så vi kikade in en stund.

Jag har tyvärr glömt vad ägaren heter, men han var mycket pratglad, trevlig och hade inget emot att jag tog lite bilder (förutom motvilligt på honom själv):

De som läser engelska hifitidningar (HiFi World, HiFi News etc) bör ha stött på annonser från Walrus Systems. Butiken är betydligt trevligare än vad man kan ana från deras annonser kan jag säga. Vi börjar med tre vinylspelare:

Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/05/31 :  21:46:25  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Läckert Calle! Här vankas det riktiga godsaker!

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/06/01 :  00:19:29  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Ja, lite iaf

En Amazon Model One vinylspelare med Mörch DP-6 tonarm som väntar på en ny pick-up:

Det fanns en del pick-upper att välja mellan:

Med DP-6-tonarmarna från Mörch kan röret anpassas i fyra viktklasser efter pick-up-typ. Från 3.8 - 13.1g.

En till Amazon med tangentialarm. Model One har en separat batterimotordrift och någon slags digital varvtalsjustering. Skivpucken är inte original; det ser ut som en Clearaudio-puck:

Mr Walrus har en del business med Mr Mörch

Edited by - calle_jr on 2006/06/03 16:19:06
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22007 Posts

Posted - 2006/06/03 :  08:34:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Spännande!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/06/03 :  09:30:38  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Underst en batteridriven cd-spelare och 70W integrerad förstärkare från Duevel, som är mest kända (av mig) för sina "högtalarkreationer". Spelare och förstärkare ingår i serien the Shuttle.

Nästöverst en pjäs från Audible Illussions; ett MM/MC (MO-HO) RIAA baserat på 6922-rör och med separat strömförsörjning. Det finns i samma serie ett steg för LO-pickuper samt fjärrkontroll

Till höger skymtas ett för oss nordbor välkänt rack...

Överst en för mig okänd vinylspelare En bild till på den med tangentialarm:

Jag glömde fråga vad det var och bjuder den som vet på en kopp kaffe

Edited by - calle_jr on 2006/06/03 09:33:59
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/06/03 :  09:55:35  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Walrus talade mycket varmt om Solidtechs sortiment och hade flera setupper på både Rack of silence och Radius. Här en Nottingham Analogue Spacedeck på RoS:

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/06/03 :  13:18:13  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Det stod Tannoy-högtalare (Glenair), Shanling cd-spelare (CD-T300), Audioaero Capitole mm och "skräpade" lite varstans.

En närmast outtömlig mängd hifi att botanisera i.

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/06/03 :  13:38:43  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
En SME Model 10A, M10 tonarm och separat motordrift (står bredvid racket). Förstärkeri från McIntosh:

Och nu behöver jag hjälp igen . Jag tror rentav det är samma skivspelartyp som den i krom ovan fast en större variant:

Till denna skapelse; the Groove RIAA från Tom Evans Audio Design. Fick ingen närbild på den, men det är bara att inse - det finns mycket fina konstruktioner därute...

Edited by - calle_jr on 2006/06/03 13:54:39
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2006/06/03 :  14:32:21  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message  Reply
De okända skivspelarna är en Acoustic Solid Machine (den "lilla") och den stora skulle kunna vara en SATI-spelare. Den senare avviker dock lite i utseende från en SATI.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/06/03 :  14:47:28  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Walrus har som syns mycket för oss vinylentusiaster. Här ett AQVOX Phono 2 CI riaa på väg att kopplas in i nåt av systemen.

En integrerad Luxman samt strömförsörjning till Shanling:

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/06/03 :  16:05:34  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Tack för det Pipes! Jag är skyldig dig en kopp kaffe

Walrus hade ännu mer att visa. Vad sägs om en MBL kombo med 9007 bryggbart slutsteg och MBL 116 Radialstrahler. Detta var det enda system jag lyssnade på, faktiskt. Radialstrahler är en helt unik högtalare, med ett "pulserande klot" som är uppbyggt med ett gäng flexibla aluminiumskal som likt klyftor bildar klotet. Klotet är fixerat i toppen och drivs upp och ner av musiksignalen, som gör att skalen vibrerar och alstrar ljud.

Detta resulterar i en ljudbild som är oberoende av var man sitter (förvisso beroende av rummet såklart).

Som försteg ett Brinkmann Calvin

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/06/10 :  21:46:26  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Förstasidan uppdaterad, http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40932&whichpage=1

Men jag sticker emellan med en annan sak här eftersom knaak går lite knaakigt nu

Per100 kom hit med Ulfsan och hade en sådan här med sig:

Lyra Dorian är instegsmodellen av Lyras pick-upper. Som alla Lyra-PU är den helt handbyggd. Dorian är en MC medium output (0.6mV) och väger 6.4g.

Pickupen var helt oinspelad, men tilltalade mig väldigt med ett bra bett och en mycket hög detaljering i återgivningen. Lite ljusare än Benz Ace men det är enligt min erfarenhet en typisk uppfattning man får av källor som är högupplösta. Kanske en VTA-inställning kan justera upp balansen - jag tror det!

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/10 :  21:51:10  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
http://www.minhembio.com/bild/78795.jpg

hehe så typiskt CalleJr ;D underbart. Första intrycket var annars de skumma glasögonen du hade på hifi-pubben efter Malmö-mässan.

Har nog blivit lite fel i uppräkningen från källan och fram. Men i övrigt fint som vanligt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/06/11 :  00:14:50  Show Profile  Reply
Det var en riktigt grym bild .. lägger in den igen så man kan se.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/06/12 :  10:40:41  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Hehe, ja man undrar vilken skiva det är han lyssnar på??

Så det var den vägen du skulle gå. Helt analogt och rör hela vägen ser det ut som. Musikaliskt och engagerande kan jag tänka mig?
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/06/13 :  07:30:06  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

I väntan på Knaak...

quote:
Hehe, ja man undrar vilken skiva det är han lyssnar på??
Tror det var Jungle Bill med Yello.

quote:
Musikaliskt och engagerande kan jag tänka mig?
Du får hänga på nästa gång. Vi kollar så du är ledig.

Bänken är nästan helt klar, bara ett litet måttfel som ska korrigeras och ett par av benen till monoblocksborden ska skruvas fast. Om man ser på lite längre sikt (ett par veckor eller så) kanske jag skulle måla den vit. Vad tror ni

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/06/15 :  23:16:19  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Sådär, Knaak fixade sig som något slags Ljungbergmirakel

Jag hittar nya saker varje gång jag tittar på bilderna från Walrus ovan. Jag har ett lite speciellt förhållande till bänkar, och som syns finns det en del dreggelmodeller hos Walrus. Man får många tips till självbyggeri.

Jag måste visa en bild på den tjockaste signalkabel jag sett:

Jag kommer inte ihåg vem som tillverkar den tyvärr. Denna signalis satt mellan Brinkmann försteg och MBL-slutsteget.

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/06/16 :  17:34:06  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Visst är det fint med tonarmar Här en tangentialarm till med en Shelter-pickup:

Okidoki, det var allt jag hade att rapportera från Walrus Systems...

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/06/17 :  16:04:13  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Det är faktiskt inte helt lätt att hitta de bra skivaffärerna i London. De vanligaste, HMV och Virgin, finns lite överallt och har förvisso stort sortiment. Men enda fördelen jämfört med Sverige är att det är lite roligare att botanisera kanske. Annars är överlag priserna högre och tillbuden färre. Men jag har hittat några roliga butiker också;

Soul and Dance Exchange ligger vid Notting Hill gate. Som namnet antyder ett stort utbud av soul och dansmusik, men även en ganska diger samling jazz:

Fopp har flera bra butiker i London. Den bästa jag besökt är i Covent Garden. Den har ett annorlunda, off-mainstream utbud med mycket ny och hipp musik. Det är inte de vanligaste storsäljande skivorna som skyltar i långa rader. En del vinyl också:

Andra Fopp-butiker har ett annat sortiment, och vissa är inte alls kul.

Den roligaste butiken jag varit i är Cheapo Cheapo som också ligger vid Covent Garden på 523 Rupert Street. Lite rörig butik, men man kan hitta rariteter för någon pund:

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/06/23 :  11:18:19  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Jag har bytt tonarmskabel till Audioquest LeoPard (stort P som i Phono).

Kabeln består av PSS silverledare i luftisolerad teflontub och är försedd med 36V DBS. Finns med 5-polig JIS-kontakt (rak eller 90 graders), samt med RCA eller XLR-kontakter. Standardlängd 1.2 resp 2m.

Edited by - calle_jr on 2006/06/23 13:45:03
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/06/23 :  11:26:55  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message  Reply
Låter som att du också har blivit helt såld på Audioquest kablar??? :O)
Vill gärna varna för detta märke då det kan bli rätt dyrt samt väcka en stor debatt,så jag vill varna för känsliga lyssnare att de kan bli beroende framkallande!

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2006/06/23 11:31:53
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/06/23 :  13:48:04  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Jajamensan, vi kanske får starta en AQ-klubb

I detta fall är det mest matchningen med övrigt AQ-kablage som gjorde mig nyfiken på LeoPard.

Go to Top of Page
Page: of 22 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000