HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 calle_jr [:D]
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 22

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/19 :  00:29:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Rören är dubbeltrioder med nio ledare, sitter efter förstärkarkretserna och driver utgångarna på spelaren. Tills någon påstår något annat påstår jag att det ena röret driver RCA- och det andra XLR-utgångarna. Om man bara ska använda en av utgångarna kan man alltså nöja sig med att byta det ena.
För att driva balanserat krävs två dubbeltrioder.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2006/10/19 :  00:36:52  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
På sid 16 finns lite bilder på rören och dess rörhållare. är det inte risk för störningar när man drar tåtarna sådär nära varandra ? Man brukar väl åtminstonde försöka tvinna glöden ?

Mvh
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/19 :  01:00:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Har större betydelse i t.ex riaa-steg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/19 :  09:17:37  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


ulfsan.

Sådant ger en "flygande känsla" då musiken slås igång..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2006/10/19 :  09:23:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
....(nytillverkade) och har satt in (New Old Stock)...


Nej, de bägge varianterna på 6H30 finns både som nytillverkade och NOS. -DR röret är byggt till en annan tolerans. Det är -DR varianten som som Viktor Khomenko introducerade till västvärlden med sina -SE varianter på BAT-förstärkarna och som idag går under benämningen "supertube". Det är -DR varianten som viktor skriver om här: http://www.balanced.com/products/line/Vk-50SE/6H30P.html


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/10/19 :  09:37:27  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
de bägge varianterna på 6H30 finns både som nytillverkade och NOS
Ja, så kan det nog vara...

I alla fall har vi nu "supertuben" 6H30Pi-DR i våra Droplets . Möjligen är de inte 40 år gamla och avsedda för Sputniks . Så jag får väl lyssna igen och skaffa nya associationer ikväll..

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/10/19 :  18:44:31  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Vi bytte till en matchad quad 6N30P-DR och de ska vara NOS enligt säljaren. Att döma av kartong och tryck bör de ha minst 30 år på nacken.

När jag läser vår korrespondens noggrannare så menar han att de har samma karakteristik som ECC99 (och även E182CC), inte att de är ekvivalenta. Mittåt


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2006/10/19 :  19:34:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

30 år gamla 6H30DR? Jag undrar om 6H30 funnits så länge... Jag tror faktiskt inte det. Jag har för mig att Viktor snokade reda på dem under slutet på 90-talet och då hade de inte funnits så där jättelänge. Jag tror att de började tillverkningen någon gång i början på 80-talet.
Det kan vara några riktigt fina "smaragder" Ni fått tag på... Du har inte en bild på trycket på röret?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/10/19 :  20:40:56  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Inte för att de ser taskiga ut, tvärtom, men det ska vara i Ryssland i så fall de har sådan kvalitet på kartong och tryck. Jag skulle gissa på 50-tal, men lade till ett par decennier för att inte ta i


Här är en närbild på rören:


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/19 :  21:10:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Alla vet att man inte kan lite på allt som finns på nätet.

http://www.thetubestore.com/russian6h30pdr.html
quote:
This rare NOS 6H30DR tube version includes gold grids and is the absolute top grade of the 6H30 tube type.

Enligt dom själva

Överlag så finns det väldigt lite info om dessa rör

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/20 :  01:44:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
De rören var militärhemligheter och okända i väst tills någon deserterade med ett MIG-plan till en flygplats i Japan. Det är nog därför det är svårt att hitta info om dem.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2006/10/20 :  10:14:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Nja Bernt, nu blandar du kanske ihop 6H30 med 6C33? 6C33 var helt okänt tills Mig'en damp ned på Hokaido. Vilken överraskning världen fick...

På Bilden som tubestore har så ser man tydligt datummärkningen 8610.

Calle, jag kollar mer på din rörmärkningsbild i kväll. Volvo har spärrat knaak så jag kan inte se bilden när jag tar 5 minuters rast på jobbet.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/10/20 :  16:36:42  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Volvo har spärrat knaak
Kan di va' så jevliga?

Det står 89 III, så de är väl från mars 1989.


Ingen av oss hade förväntat sig en väsentlig förbättring med rörbytet egentligen, rören som sitter i från original är redan bra. Det var nog mest experimentering med att få en annan klang och hur det i så fall kan låta som drev fram ett byte.

Men frågan är om inte ljudbilden har öppnat upp sig ännu mer nu. Detta som vi hörde tendenser till redan omedelbart.

Hmm, jag tror vi måste fixa till en tripleplay...


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/20 :  16:55:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Nja Bernt, nu blandar du kanske ihop 6H30 med 6C33?
Kan tänkas...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/10/20 :  17:49:56  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
Ingen av oss hade förväntat sig en väsentlig förbättring med rörbytet egentligen
Nej, när man börjar komma upp i den "nivå" vi har på prylarna nu blir vanligtvis varje liten förbättring i ljudet förbaskat dyrt. T ex är en Nordost Valhalla signalkabel inte billig, även om den inhandlas begagnad. Så då är det kul att pröva så "billiga" tweak som vi här ger oss in på....

Och jag håller med dig Calle. Ingen egentlig klangförändring, men möjligen mer klart, distinkt och öppet...

Det låter djäkligt bra helt enkelt ...men det gjorde det ju förut också...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/10/20 :  20:19:42  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Inte så konstigt Ulfsan.

Nordost Valhalla, din rackare

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/20 :  22:09:01  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Som sagt. Det blir oerhört roligt att sedan jämföra min helt omoddade med era droppar.... DÅ vet vi om något skiljer eftersom era då är inspelade osv efter rörbyten osv..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/10/20 :  23:06:50  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
min helt omoddade
Jag trodde du hade Jämshögsmoddat..



Edit: fast nu kom jag på; det var kanske din förra Droplet....

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2006/10/20 23:09:29
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/10/21 :  09:07:45  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

quote:
...som viktor skriver om här
Mycket intressant att läsa historien hur BAT sökte efter rör till sina försteg. BAT har alltså egentligen ensamrätt på 6H30P SuperTube vad jag förstår.

Man kan också förstå att hur och om man kan byta rörtyp är helt beroende av hur röret används. Jag har själv varit inne på att prova med ECC83 (12ax7) där det i original sitter ECC82 (12au7) i mina monoblock.



quote:
För att driva balanserat krävs två dubbeltrioder
Tack för infon Bernt. Då sitter det alltså ett rör till respektive kanal. Även denna konstruktion skiljer sig då mot Opera CD2.2. Eller är jag fel ute igen?


Hur ska man tänka med matchade rör?
Säg att det sitter 4 rör i en förstärkare; V1 och V2 till vänster kanal och V1 och V2 till höger kanal. Om jag har två par matchade rör. Hur ska jag sätta dem?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2006/10/21 :  12:51:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag brukar sätta dem som V1(ett matchat par) och V2(ett matchat par). Då har man Matchat hö och vä kanal.

Du har inte fler bilder på rören? Gärna med en bild på den andra märkningen av rören.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/10/21 :  16:09:43  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag har inte det, f*n också. Hade det varit en vanlig cd hade jag öppnat den direkt, men denna...
Jag fixar det inom kort.



Jag var en sväng förbi Ulfsan idag. Kunde inte bärga mig när han har satt en Nordost Valhalla till Droplet . Han har ju ingen medlemstråd vilket vi borde påpeka för honom att han skulle fixa, ju fler som påpekar desto bättre. Jag tror han faller för trycket då . Och det är inga dåliga grejer där hemma, det låter mycket bra och Valhalla har nog lyft hela systemet.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/21 :  21:41:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Jag har själv varit inne på att prova med ECC83 (12ax7) där det i original sitter ECC82 (12au7) i mina monoblock.
Just det kommer inte att gå så bra eftersom ECC83 inte är lika strömstarkt som ECC82.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/10/22 :  09:19:31  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Just det kommer inte att gå så bra eftersom ECC83 inte är lika strömstarkt som ECC82.
OK, då gick inte den genvägen. Jag hittade nämligen intressanta franska ecc83 Mazda nos men inget motsvarande ecc82. Han kunde sälja 9st ecc83.
Nu har jag dock hittat motsvarande ecc82, men börjar tveka om dessa verkligen är bättre än vissa av originalrören. Man blir något förvirrad. Vissa verkar mixa hejvilt i sina apparater med olika tillverkare, olika konstruktioner med långa och korta anoder, bottenplattor osv. Verkar logiskt att man bör eftersträva identiska rör. Som Pac skriver matchning och balans.

Det sitter två dubbeltrioder, kinesiska 6N6-rör också som jokrar i monoblocken. Vad tror ni om att testa byta ut dem mot de ryska Sovtek 6N30P-EB som satt i cd:n ?

Tacksam för tips! Jag har inte bråttom. Det finns andra saker som går före...


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/22 :  09:29:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Det sitter två dubbeltrioder, kinesiska 6N6-rör också som jokrar i monoblocken. Vad tror ni om att testa byta ut dem mot de ryska Sovtek 6N30P-EB som satt i cd:n ?
Det bör gå däremot.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/10/25 :  19:39:30  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Har provat detta nu och det blev påtagligt lägre brusnivå. Kanske 6H30 har lägre gain?

Det finns de som tycker 6N6 är ett bättre rör än 6H30, bland annat en entusiast i Polen som håller på att bygga upp en hel hemsida om detta. Han skriver:

"The tube used is the best small signal nine pin triode known to us - the super mighty 6H6P (in latin it is 6N6P).
There exists a varint of this tube known mainly from BAT creator - Mr. Victor Khomenko, - the 6H30P. This "super-tube" is impulse variant of 6H6P. But in all aspects of musical amplification the 6H6P is superior because it has been designed especially for analog, not impulse signals. Compared directly with 6H30P the analog variant is more liquid, more real, more analog-like, more musical, and more everything else.
This Russian tube is very powerful. It is double size compared to typical noval tubes and it can put out about 1 Watt of power and swing up to 350 V.
This is ladies and gentleman the KING OF SUPERTUBES."

Nu var det ju inte 6N6P som satt i mina monoblock utan ett kinesiskt 6N6. Kanske man skulle prova ett sådant i framtiden.

Här är hans hemsida som har en del andra roliga saker, men just nu är den ganska svårnavigerad: http://www.lampizator.eu/

Undrar förresten vad Lampizator betyder, men det är ju säkert relaterat till rör.




Edit: "Lampizator - from Polish "Lampa" meaning the vacuum tube - lampizator is the one who makes things tubed"

Kolla t.ex denna moddade Denon CDP med så kallad balanced mode lampizator, med nya RCA-utgångar baktill och XLR-utgångar upptill:




It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2006/10/25 20:50:50
Go to Top of Page
Page: of 22 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000