HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 calle_jr [:D]
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 22

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/10/29 :  09:34:51  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Du är välkommen närsom vemsom ()
Det kommer aldrig nåt eoljud här numera.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/10/29 :  17:30:58  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Men Calle,....
..... var är vinylspelaren? Jag kan inte se den längre! Man får vara försiktig då man städar. Sub - visst OK att städa bort i ditt fall med kraftigt slutsteg biampat! Hemmabion - visst OK! Men vinylspelaren... Kolla genast dammsugarpåsen innan du kastar bort den!

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/10/29 :  18:57:03  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Vinylspelaren är bara på semester, och RIIA:t är i tjänst hos en kompis. Bägge kommer va i tjänst igen v.47 (om jag bara hinner bygga om bänken tills dess).

Här är en som inte tar semester;

Han är helt tokig i silver.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

knoxville
Member

491 Posts

Posted - 2005/10/29 :  20:02:37  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Har du gått över till Silver resulotion från Xindak FS-1 nu? Eller använder du bägge fortfarannde?

Jag undrar för att jag har Xindak nu, men lurar på att byta till silver res...

mvh
ERik

Rega Planar 3 (2016) -- Lejonklou Slipsik 8 -- Primare CD15 Prisma (ROON) -- Lavardin ISX -- Amphion Argon 1 -- Erik :)
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/10/29 :  20:18:42  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Erik: I mitt system var det mycket värt att testa sig fram. Just nu har jag signal CD-försteg; Nordost Red Dawn (som jag lånat av Kris69). Övrigt signal samt högtalarkablar både toppar och bas; Silver resolution. Nätkablar Xindak till allt utom försteg där jag har en Elfa GDS som är riktigt bra.

Strip-vision-goggles är ett mycket bra hjälpmedel när man fixar elen. Här ses elektrikern Micke med dessa i Super nightshot-läge:

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/11/01 :  20:10:20  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Nu är den här trevliga spelaren hos mig på besök:

Läs gärna recensionen i denna tråd om du skulle ha missat den:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44199&whichpage=1

Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/11/01 :  20:38:07  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Den gör sig nog väldigt bra i ditt system Calle!

Snygg som bara den är den i alla fall...

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/11/19 :  16:36:31  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

CD:n är här för att stanna (farligt att låna hem och testa nya saker).
Mitt försteg är på reparation, någon lödning till sockeln för likriktarröret som släppt . Men det går ju att spela ändå Det låter inte lika bra som med försteget, tro mig, men det funkar iaf.
Har även skaffat en ny bänk. Såhär har det blivit:

Den svarta kabeln som skymtas mellan högtalaren och monoblocket är hemma på prov...

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/19 :  16:54:05  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

en till som fallit för operas cd spelare..

grattis grattis...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/11/19 :  17:07:22  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Grattis Calle! Nu ska du bara släpa hit den så jag får testa den i mitt system med

Min anläggning:

Lumin D2
Respons Grand Artist MC
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/11/19 :  17:55:49  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
tacktack tobbe o ola

quote:
Nu ska du bara släpa hit den så jag får testa den i mitt system med
Det är inte själva släpandet som hindrar mig, jag lovar.

Nu har hembiogrejset förpassats in i ett skåp, såhär:

...och hela familjen måste läras om i handhavande av fjärrkontroller, igen. Men det blev bra. Det är numera ett 4.0-system utan center o sub alltså.

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/11/22 :  22:56:00  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Tänkte bjuda på LITE bättre bilder. Försteget är ännu på verkstad, så det ser lite minimalistiskt ut för att vara hos mig:

Jag har inga semibalanserade kablar, så det får duga med denna lösning sålänge.

Den svarta kabeln med bullet plugs är lite spännande.

Edited by - calle_jr on 2005/11/22 23:23:57
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/23 :  00:13:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Där har vi en Kina Setup som man gärna skulle vilja lyssna på !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/11/23 :  06:53:07  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Det lät mumma redan utan Operan, hur det låter nu vill jag inte ens spekulera i
Bjuder in mig själv å det snaraste, Calle!

Min anläggning:

Lumin D2
Respons Grand Artist MC
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/11/23 :  10:24:41  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
Den svarta kabeln med bullet plugs är lite spännande.

Är det möjligen den världsberömda kabeln Jean-Marie Renault?? / Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/11/23 :  10:33:40  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Har denna Jean-Marie Renault kabel hemma just nu. En väldigt trevlig kabel
som inte kostar så mycket. Tillför värme när man så behöver.

Du har kommit långt Calle!
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/11/23 :  17:38:10  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
JMR-kabeln heter HP216A (hoppas det är ett arbetsnamn ), och kommer säkert i en hårdvarurecension nära dig inom kort.

Johan o Ola, jag hojtar till här så fort försteget är tebax (inom en vecka hoppas jag). Det blir bättre, jag lovar!

Per, jag har fått RÄTT bra vägledning

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/11/23 :  21:58:10  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag tänkte att jag får ju bjuda på lite bilder nu när jag har lånat en riktig kamera. Det är en Canon EOS 350D med ett Tamron AF Aspherical XR DiII 18-200. Jag är lite Nikon-freak sedan gammalt , men jag får säga att denna kamera var mycket trevlig att handha. Jag tror det hade varit fördel med en riktig blixt, men jämfört med analoga kameror är det ju rena drömmen vad gäller ljuskänslighet. En nackdel med de digitalkameror jag sett är att det sitter f*n knappar överallt, man kan inte ta i dem utan att man kommer in i någon meny eller ställer om något. Nåväl, fyra bilder till:

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/11/28 :  21:57:22  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Ikväll var försteget klart. Några kontakter i porslinssockeln till likriktarröret var skadade, så det var bara att byta den.

Trodde inte det skulle vara _så_ stor skillnad med eller utan frsteget faktiskt.

Och om jag hämtar riiat kan jag ju koppla in vinylspelaren igen!

edit: Johan o Ola, ni har PM om ni inte visste det.

Edited by - calle_jr on 2005/11/28 22:13:43
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/11/28 :  22:23:27  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Snyggt!
Oerhört vackra,dina högtalare.Dem liknar faktiskt Stradivari`n men är ljudet oxå i samma klass...?Inte för att jag tvekar,men lite nyfiken bara

Kom på mig själv som kabelfreak,såg SignalCable`n och visste direkt vilken det var Helt underbara deras kablar!
skulle gärna testa deras olika modeller,men har än så länge en xlr->rca
SilverResolution

M@

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/11/28 :  23:49:08  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Tack Mc Square!
Vågar inte uttala mig om ev likheter med Sonus Faber, men jag skulle tro att Stradivari är betydligt mer "förstärkarvänliga". Kabinetten verkar ha samma konstruktion, men där slutar nog likheterna. Compact XZ-5 är otroligt törstiga. Jag är mycket nöjd med ljudet idag, men det krävdes ganska mycket förstärkeri för att nå dit och många månader innan basen släppte. Utan tillräckligt förstärkeri spelas ju aldrig en högtalare in.

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/11/29 :  00:06:34  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Sant.
Har haft tanken på monoblock till mina egna högtalare,men allt kostar pengar ju...
Jag vill gärna hålla mig till mitt märke,Cyrus,men det är inte överdrivet lätt att hitta i det här landet.

Matte

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/01 :  23:05:02  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Försteget som sagt "back in business"; ett par nya bilder på det:

Och så en närbild på JMR HP216A som det skrivs mer om http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45717:

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/04 :  21:12:04  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Ola (Unbeliever) och Åsa kom på besök idag med sin snygga cd-spelare Cayin CDT-17A. Vi kopplade genast upp den parallellt med Consonance 2.2/II.

Grabbarna lagade chokladkaka som de motvilligt bjöd på.

Locket åkte av:

Lägg märke till den snygga Cayin-skylten som de gömt under locket på transporten.

Ola har bytt ett par OP-AMPAR, men det sitter fyra st kvar som är svåra att få av:

Två 6922-rör till RCA-utgångarna och två till XLR:

Sedan hände en tråkig sak. Vid ett tillfälle när vi provade lite olika kablage glömde jag stänga av elektroniken, vilket resulterade i att det gick en strömspik till höger högtalare. Hela basregistret har lagt av. Jag är helt säker på att det är högtalaren eftersom vi testade vända kablar, olika slutsteg, spelare mm. Jag har dock inte lokaliserat om det är elementet eller delningsfiltret
Någon som har nå't tips om vad jag kan göra

edit: skrivfel

Edited by - calle_jr on 2005/12/04 21:14:29
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/12/04 :  22:30:48  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Stackars Calle... Detta som började så bra! Jag sörjer med dig, men har tyvärr inga tips att komma med i detta hemska läge... Hoppas ngn teknisk duktig snarast kan tipsa dig hur du ska felsöka/reparera...

/ Ulf

Go to Top of Page
Page: of 22 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000