HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 calle_jr [:D]
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 22

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/12/04 :  22:36:07  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Jag lider verkligen med dig Calle! Hoppas att det löser sig snabbt och smidigt!

Mvh, Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/05 :  00:04:52  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag har fått en del tips faktiskt. Lägger in några bilder om det kan hjälpa någon att se nå't.

Det var enklare än jag trodde att komma åt - bara elva skruvar som iofs satt hårt som bara den. Tänkte prova spela på elementet efter filtret.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/12/05 :  09:16:11  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Ledsamt calle
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/12/05 :  10:45:32  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Himla tråkigt, hoppas reparationen inte blir alltför kostsam. Funderar lite, varför plockar du ut filtret och inte högtalarelementen?

Kan inte heller låta bli att fråga, hur lät de olika cd spelarna? Cayin spelaren ser ju oerhört välbyggd ut och prismässigt ligger de ju ungefär i samma klass.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/05 :  20:03:28  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Tack för visad omtanke. Uppsidan är att man lär sig av misstagen - måste vara mer försiktig.

Stefan: Jag trodde att elementen skulle sitta väldigt hårt, så jag tänkte jag kunde testa om det var elementet eller filtret på samma ställe så att säga.

Men elementet satt inte speciellt hårt, och när jag testar såhär så är det fortfarande knäpptyst i elementet när jag spelar:

Jag provade samma sak med ett 12" DLS-element som jag hade hemma. Det spelar på som bara den:

Jag tror alltså att det är elementet. Det är ett Scan-Speak 18W/8545. Skall jag byta det eller reparera det?

Cayin CDT-17A och Consonance har väldigt lika karaktär, för att inte säga mycket lika. Det var lite annorlunda kablage vid denna jämförelse än förra gången, men jag kände inte riktigt igen CDT-17A. Tyckte den lät bättre nu än förra gången. Jag misstänker att byte av OP-ampar och möjligen bättre nätkablage kan ligga bakom det. Jag kan varmt rekommendera denna spelare. Speciellt för de som vill köra balanserat sitter det rör även på XLR-utgångarna.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/05 :  20:41:13  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Kopplade nu 12"-elementet genom delningsfiltret. Det spelar!
Jag kan alltså vara helt säker på att det är Scan-speak elementet som pajat. Alltid något. Någon som har ett (inspelat) liggande

Lägger in en bild på Cayin CDT-17A, som står hos mig pga en kortare cd-swap med Ola:

Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/12/05 :  20:50:00  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Det var ju "skönt" att du lokaliserat felet i alla fall. Även jag upplevde att skillnaden mellan spelarna var lite svårbestämd. Det var absolut inte tal om några stora saker. Möjligen kan jag tycka att Operan spelar lite mer på lyssnaren, medan Cayin var lite mer laidback. Lite högre detaljeringsgrad hos Opera.

Detta i Calles system, märk väl. Tror nog på lite synergieffekter Cayin-prylarna emellan, för hemma hos mig låter Operan bättre på det mesta. Efter att ha hört bägge hemma hos Calle, så blev jag faktiskt väldigt förvånad av att jag upplevde så mycket större skillnader här hemma. Operan har ju dessutom fjärrvolym, vilket är mäkta uppskattat!

Mvh, Ola

Min anläggning:

Lumin D2
Respons Grand Artist MC
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/12/05 :  20:51:27  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Visst hag jag inspelade 8545:or. Du kan få dem i paket med ett par 8535:or och ett par 9700 diskanter. Jag är så himla juste att jag slänger med ett par trälådor också
http://bildarkiv.hififorum.nu/StefanB/dream2.jpg

Vill du bara ha ett löst element så finns det begagnat här:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4958

Lycka till.

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/05 :  21:33:24  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Ja, delningsfilter har jag ju själv ett som är helt

De på bilden du visade har jag lyssnat på. De har flyttat diskanten lite från föregående modell tror jag - tufft!

Ska kolla om annonsören har kvar nåt. Tackar för tipset.

Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/12/05 :  21:37:49  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Antar att de där högisarna är nåt du själv knåpat ihop, Stefan? För det är väl inte Galtisarna?

Min anläggning:

Lumin D2
Respons Grand Artist MC
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/12/06 :  06:55:46  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Har du hört dom Calle, hos mig För visst är det Galtisarna med diskanten där den alltid suttit

Om annonsören jag tipsade om har kvar element behöver inte denna lärdom bli alltför kostsam.

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/12/06 :  16:20:26  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Calle, är det inte först bäst att kolla med tillverkaren ifall elemntet är moddat eller original.
Isåfall kanske du måste beställa från din leverantör?
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/12/06 :  18:07:24  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
I detta måste jag instämma med herr 100.
Hoppas verkligen att det löser sig Calle.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/06 :  20:44:28  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Hmm, kan di va så djävliga?

På elementet står det 18W/8545-00, och detta har jag fått ett bra pris på, dock inte beställt än.
I manualen står följande lite halvkryptiska beskrivning:
"The cone frame of dia42mm hexagon aluminum cone loop is made of the super-temperature-resistant Kapton material (here is the biggest difference from the 18W/8545 aluminum cone frame), combined with the patented technology designed copper ring magnetic core, 13mm linear excursion and 20mm maximum excursion can enable the unit to support 100W power in the minimum and several thousand kilowatt of peak power."
Jag fattar ärligt talat inte vad de menar med detta, men är det inte i 18W/8545-K som man använt materialet Kapton och är det inte det som skiljer det från 18W/8545-00

Jag uppskattar verkligen alla tips och råd!

Stefan: Jag måste ha förväxlat dem med en annan "Pisa-inspirerad" högtalare Jag var säker när jag skrev det för jag minns just den asymmetriska placeringen av diskanten.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/08 :  01:44:58  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
skriver du mail till tillverkaren så får du säkert bästa pris samt rätt element omgående...

hua vad sådant är trist.. stackare...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2005/12/08 :  16:32:00  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Vad kan gå sönder i ett element så att det lägger av helt? Säker att det inte bara är någon lödning till talspolen som gett upp? Lite klurigt att fixa kanske men det är ju värt ett försök om det skulle vara så.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/08 :  17:40:49  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
mayro: det är gjort.

quote:
Vad kan gå sönder i ett element så att det lägger av helt? Säker att det inte bara är någon lödning till talspolen som gett upp? Lite klurigt att fixa kanske men det är ju värt ett försök om det skulle vara så.
Jag tänkte detsamma, det var lite därför jag försökte skriva utförligt här, jag fattar inte själv varför det lagt av helt. Men en lödning kan det väl inte vara, det hände ju pga en strömspik.

Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2005/12/08 :  17:55:50  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Talspoletråden brann väl av om det var en strömspik.

Stereotypen
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/10 :  17:15:09  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Elementen som sitter i är omoddade 18W/8545-00 och ett nytt sådant är beställt.

Talspoletrådarna verkar vara intakta. Jag kan inte riktigt se om det är löst flätad koppartråd eller om trådarna är isolerade (verkar nästan så). Men trådarna sitter kvar i var ände iaf och det syns inga skador på tråden.

Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/12/10 :  19:21:08  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
Klipp sönder elementet och kika på talspolen så ser du om den är bränd eller inte.
Hoppas att det löser sig!
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/11 :  07:57:02  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
, tack för tipset, men det är väl lite drastiskt Går det inte att rädda på nå't sätt Det är ju som att slå ihjäl en patient före diagnos. Nödslakt blir det när jag är säker på att det inte går att rädda elementet.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22006 Posts

Posted - 2005/12/11 :  10:50:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Tråkigt när sådant händer.

Du kan skaffa en omkoningssats, där ingår en ny talspole.

Om du vill kolla om talspolen är kass så ohmmät på elementet. Av det du säger så tror jag att du inte kan mäta något alls, det har oändlig resistans. Talspolen har brunnit upp av "knäppen"

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/11 :  23:08:08  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Tack Pac, ska helt klart försöka kolla det. Även om det är bränt så är det intressant för mig att få bekräftat vad som hänt.

Go to Top of Page

MrVan
Member

66 Posts

Posted - 2005/12/12 :  07:39:00  Show Profile  Visit MrVan's Homepage Send MrVan a Private Message  Reply
Men det verkar ju lite konstigt att det skulle brinna an en kort ström/spänningstopp. 100w rms & "massa kilowatt peak power" borde ju borga för en viss tålighet? Kan det inte vara ett garantiärende?

Mvh: MrVan

Finns bara en sak som är omöjlig. Välta en boll....
Go to Top of Page

HenrikN
Member

77 Posts

Posted - 2005/12/14 :  22:34:47  Show Profile Send HenrikN a Private Message  Reply
Som sagt så känns det inte särskilt troligt att tråden brann av på så kort tid. Givetvis ska detta undersökas och eventuellt reklameras.

Jag ska göra vad jag kan, men eftersom dessa inte är köpta genom mig går inte fabriken med på att skicka nytt bara sådär.
Som standard gäller att skicka tillbaka elementet till Compact för provning och sedan (vid tillverkningsfel) reklamerar de till elementtillverkaren, som i det här fallet ligger i Danmark. Känns som en hiskelig omväg att skicka elementet runt hela jorden istället för att kasta över det till våra grannar direkt. Så kanske får jag, genom Compact, skicka direkt till DST.
Detta gäller såklart bara om det nästan garanterat är tillverkningsfel.

Hoppas hur som helst att det löser sig snart och att mitt tips om vart du kan hitta detta element till bra pris kommer till nytta.
Vill ju att du ska hinna spela in allt innan jag besöker dig och din eminenta anläggning :)

Mvh
Henrik

Edited by - HenrikN on 2005/12/14 22:35:27
Go to Top of Page
Page: of 22 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000