HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 calle_jr [:D]
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 22

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/17 :  15:03:24  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/17 :  18:06:43  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Höger högtalare är som sagts lite krasslig nu så han vill inte vara med på bild.

Jag har ju back-up i form av surroundhögtalare, ett par Swans M1. Det är riktigt fina stativare i sin prisklass måste jag säga.

Det var inte därför jag postade nu. Jag har en annan pryl inkopplad här:

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/17 :  18:45:18  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

en accuphase cd...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/17 :  18:59:43  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

mayro är rätt på det:

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/17 :  19:26:13  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Vilken skönhet:

Allt kring denna cd andas kvalitet och robusthet.

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/17 :  19:46:05  Show Profile  Reply
trevligt med inputs! Man kan alltså använda den som dac för tex datorn?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/17 :  19:55:09  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Ja, så förstår jag det. Jag har inte testat. PC eller MD-spelare kan kopplas in.

Närbilder på baken:

Specar transport:
2-kanaler
16bitar
44.1kHz
CIRC

Läsprincip: noncontact optisk pickup

Lasertyp: GaAIAs (dubbel heterodyn diod)

Specar processor:
16-24bitar, linjär
32, 44.1, 48kHz
4-20.000Hz, +/-3dB

DAC: 24bitars MDS
THD: 0.0009%
S/N: 114dB

Denna cd har även volymkontroll 0 --> -40dB.

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/17 :  20:09:36  Show Profile  Reply
En intressant test vore om du rippade en skiva till Flac (level 8 lossless) och körde från datorn och jämförde med inbyggda läsningen. Man tycker att datorn borde kunna prestera bättre då det inte är några som helst läsproblem.
Kör igång låten på datorn och i cd-spelaren samtidigt, sen bara switcha i mellan!

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/17 :  20:35:26  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Intressant Martin, i min värld är flac en geoteknikprogramvara som används för finita differensberäkningar av grundläggningsproblem.

Var hittar jag mjukvara för kodning till ljudformatet flac?

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/17 :  20:45:33  Show Profile  Reply
http://flac.sourceforge.net/ superenkelt att använda! Rippning av skivan med EAC http://www.exactaudiocopy.de/ enligt konstens alla regler såklart, dvs ställa in offset och annat på ett korrekt sätt

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/18 :  11:42:41  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Nu förstår jag vad du menar Martin Jag hängde upp mig på det där med flac. Jag tror det funkar sålänge det är en PCM-ström med konstant samplingsfrekvens 32-48kHz. Jag testade lite nu på morgonen, men glömde ställa om vilken plug-in winamp ska använda för ljuduppspelning (fick inget ljud till digitalutgången oavsett format). Återkommer när jag testat.

Verkar vara ett bra format det där flac. Man får in över 2h förlustfritt på en vanlig cd-r.

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/18 :  11:52:55  Show Profile  Reply
Jajsamensan! Och betydligt mer på en dvd5, eller varför inte en dvd9 .. eller helst av allt på hårddisken!

Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/12/18 :  11:53:18  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Hur står sig Operan mot detta japanska kassaskåp, Calle?

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/18 :  12:53:34  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

quote:
eller helst av allt på hårddisken!
Precis, jag förstår att det var så du tänkte - om man bara får till en tyst hårddisk så. En databas med förlustfritt komprimerad musik, man köper de spår man vill ha med 10sek leveranstid, miljövänligt osv; ganska oslagbart
Jag har en kompis som talade om en musiksajt där musikerna inte var kopplade till något skivbolag. Man betalade vad man tyckte musiken var värd och jag har för mig att han nämde att det var formatet flac. Kan det stämma Kommer inte ihåg namnet på sajten, men jag är rätt säker på att den var amerikansk.

quote:
Hur står sig Operan mot detta japanska kassaskåp, Calle?
Det kan jag inte svara på, tyvärr. Jag drar mig för att göra ett sådant A/B-test med M1 i mitt rum - just nu iaf. Man kan förstås utgå ifrån att Accuphase är några klasser bättre, både byggkvalitetsmässigt och ljudmässigt.
PS. Den där Rodney Crowell skivan var riktigt bra. Tycker han har ryckt upp sig från smör-träsket ordentligt sedan det han gjorde på 90-talet.

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/12/18 :  14:16:34  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Jag tror inte vi skall utgå från någonting inför denna jämförelse. Försök lyssna förutsättningslöst och så berättar du sedan vad du hör. Bjud gärna hem en kompis också. Kineserna har överaskat positivt tidigare

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/12/18 :  14:49:30  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Accuphase gör ju väldigt snygga, välbyggda och välljudande komponenter, men jag undrar just hur stor skillnaden är mot Operan egentligen... Och på vilka parametrar de skiljer sig åt... Måste nog medge att även jag bildar mig en sorts märkesbunden förutfattad mening om att Accuphasen skulle piska Operan, men man vet ju aldrig!

Min anläggning:

Lumin D2
Respons Grand Artist MC
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/18 :  16:15:01  Show Profile  Reply
Eller så har man datorn i ett annat rum och kopplar trådlöst (eller trådbundet om man vill) med tex en squeezebox eller något annat mediacenter. This is the future, Resistance Is Futile. You Will Be Assimilated!

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/18 :  19:40:39  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Vi kan väl ta det lite lugnt
1. Jag tror att merparten skulle satsa en slant på Accuphase i en jämförelse. Så att utgå från det är nog rätt ok. Jag skulle inte vilja ha Accuphase-spelaren, men den vinner i både byggkvalitet och funktionalitet även om båda dessa är mycket starka egenskaper för Consonance-spelaren. Consonance-spelaren vinner däremot i design, men det är helt och hållet en smakfråga, och faktiskt mycket beroende av vad man har för övrig elektronik. Matt champagne passar inte alls ihop med krom tycker jag.

2. Jag vill som sagt inte A/B-testa med mina små stativare, så jag tog med den hem till en kompis i stället. Mer om det i en annan kommande tråd.

Martin; jag tror du har helt rätt. Fast trådlöst tror jag ger hjärnskador

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/18 :  20:14:43  Show Profile  Reply
quote:
Martin; jag tror du har helt rätt. Fast trådlöst tror jag ger hjärnskador

Osis att du sov 1 meter från min trådlösa router

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/12/18 :  20:31:33  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Jaha Calle, hur gick det hos kompisen då, Accuphase CDn är grymt snygg

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/18 :  22:44:08  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

quote:
Osis att du sov 1 meter från min trådlösa router
Jaha, då kan man sluta pensionsspara nu då

Snoop; Det blev en liten jämförelse mellan DP-55v och Audio Aero Prima, som vi tidigare lyssnat på tillsammans med Droplet, som i sin tur har likheter med CD2.2/II
Kolla lite här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46381

Jag är ledsen det blev lite väl långsökt med denna jämförelse Jag återkommer.

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/19 :  21:19:04  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

OK, jag har A/B-testat Accuphase DP-55v mot Opera Consonance CD2.2/II här hemma i mitt system. Jag skulle gärna haft någon här att diskutera detta med, 4 öron hör bättre än 2. Några skillnader som jag här beskriver som karikatyrer (överdrivna, mer begripliga):

1. Ljudbilden är större i CD2.2/II om ni förstår vad jag menar, det låter som ett mer utbrett band eller orkester - både i planet och djupet, och instrumenten känns mer rätt placerade. DP-55v känns lite som att sitta och lyssna i ett 4-mannatält, men det kan ju vara mysigt det också.
2. CD2.2/II behåller greppet bättre om höga starka toner. Vid riktigt hög volym låter höga toner inte riktigt bra på DP-55v.
3. DP-55v har en något dovare klang, lite mindre artikulerad. Den tar inte för sig på samma sätt som cd2.2/II - man blir lite mer engagerad i lyssnandet på Operan.

Jag kan inte hitta några tydliga ljudmässiga parametrar som DP-55v är bättre på. Om jag får en fråga kanske jag kan svara. Möjligen skulle den göra en dålig inspelning lite mer lättlyssnad.

Anm:
- Jag provade enbart RCA-utgångarna på spelarna. DP-55v kanske ska spelas på xlr-utgångarna, vad vet jag.
- Högtalarna är utan tvekan flaskhalsen på vissa parametrar. Det försvårar testet avsevärt.

Skillnaderna är inte astronomiska, men jag måste säga att jag är själv lite förvånad över vad jag kom fram till. Punkt 1-3 är tydliga i mitt test.

Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/12/19 :  21:26:38  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Ojdå!

Nu blev jag faktiskt lite förvånad. Det jag skrivit tidigare till trots, så trodde jag att Operan skulle få storspö!

Lånar gärna ut ett par öron. Förutsatt att jag får klämma lite på japanskan!

Min anläggning:

Lumin D2
Respons Grand Artist MC
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/19 :  21:49:30  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag tänkte på det Ola, men jag ligger lite på minuskontot just nu hemmavid, om du förstår vad jag menar. Det finns också en risk till misstanke om "Opera-konspiration", med all rätt för de som inte känner oss
Det kan funka på onsdag om du också kan då.

Bjuder på en bild till på detta smycke med CD2.2/II i bakgrunden:

Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/12/19 :  22:03:55  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Jo vi kan kanske verka lite partiska... Men med tanke på hur många silverspinnare du har haft hemma så

Tyvärr kan jag inte på onsdag och sen är det ju jul osv...

Är din Opera fortfarande omoddad?

Min anläggning:

Lumin D2
Respons Grand Artist MC
Go to Top of Page
Page: of 22 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000