HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Min musikanläggning/ jaaaa inspelat högtalarna
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 23

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/09/15 :  21:08:57  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Jag använder för närvarande dessa högtalar kablar med gott resultat.
Enkardelig massiv koppar som är lackad.
Min teori med + och - separerade är att slippa att fältet runt ledarna påverkar varandra negativt.
Men det gäller att hålla isär dem, jag skall tillverka distanser som håller dem skillda cirka 80mm med Cenrtum avstånd på cirka 300mm.
Sedan har man ju en till fördel, man slipper en massa tjocka isoleringar som kan ha negativ inverkan också.
Om man inte lyssnar med ögonen så kan det bli så här





Mina tankar kring varför alla tycker så olika när det gäller kablar
Vi börjar med att dela in tankarna i olika rubriker.

Psykologiskt
Utseende:
Pris:
Andras åsikter:
Stressad/avslappnad:



Fysologiskt
Hörseln:
Konstruktionen på kabeln:
Akustiken/rummet:
Övrig apparatur:
Anslutnings förhållanden:
Ålder på materialet?
Yttre på verkan:

Erfarenheter

I Kablarnas väld
Att man har lyssnat på mycket olika musik med olika kablar och har någolunda koll på hur musik skall låta i det verkliga livet och att man inte fasnar på enskillda detaljer utan "ser/hör" det totala helheten är för mig den rätta vägen.

Ett exempel:(Högtalarkabel) en fallgrop som många kanske faller in i är att man hör de enskillda instrumenten bättre med just denna kabel(stypande kablar), men i detta fall kan det kanske bero på att just denna kabel spelar så att säga återhållsamt som jag brukar säga, med andra ord mera instängd ljudbild den liksom blommar inte ut och bildar ett öppet ljud och därmed låter det som den återhållsamma kabeln har bättre fokus,mera detaljer,mer kontroll, hur man formulerar det skilljer sig väldigt stort från person till person.
Jag tror av egena erfarenheter att just den återhållsamma kabeln (strypande) ofta förespråkas av de som har ett lyssningsrum som bidrar med ett myller av refleterande ljud och i ett sådant fall upplevs den strypande kabeln bättre än den öppena kabeln och det skulle låta som den öppena kabeln låter okorollerad och spretig, men så kanske det i själva verket inte är om man har bättre förutsättningar i rummet.
Det enda jag fortfarande försöker förklara är, det är inte kostigt att man tycker så olika om kablar när det finns så många där ute som inte har "riktiga" erfarenheter/förutsättningar.
Jag menar inte att peka ut pesoner utan snarare vill jag dela mina erfarenheter och påminna de som kanske fasnat eller kört villse i den svår bemästrade hifi värden får nya insikter och hopp om att välljudet finns där ute och väntar på dig men det gäller att ta rätt väg från början.
I prinsip kan man av mina egena erfaren heter sätta in något annat i denna tråd i stället för högtalarkabel ex:förstärkare.




Ja, alltså i vilka förhållanden kabeln används med har i allra hösta grad stor betydelse.

Det finns många fler under rubriker att ta upp, i dessa under rubriker kan man ju sedan ta upp yterligare en massa fler faktorer.
Jag kommer att fylla på någon gång när jag har väldigt tråkigt med rubriker och underrubriker samt att skriva in lite faktorer.


Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/04/21 09:43:29
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/16 :  02:43:13  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Snyggt och häftigt! Båda tummarna upp (för han som uppenbarligen inte har dem mitt i handen)!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/16 :  07:30:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Bra illustration och förslag på hur man tar bort gallren på elementen! Superbt!

quote:
Sedan har man ju en till fördel, man slipper en massa tjocka isoleringar som har negativ inverkan också.

Som kan ha en negativ inverkan, ja.

M
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/09/16 :  10:06:49  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
I min anläggning och för mig har all kabelisolering varit negativ, enda anledningen till att jag måste ha den är kortslutnings risken.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/09/20 21:28:02
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/09/20 :  21:31:52  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
En sak är jag säker på
ju mer jag har tagit bort rummet som jag sitter i, ju lättare hör man skilnader och eventuella brister och fel som anläggningen/musiken har.

Men det är ju de man vill om man söker ett värkligare ljud för att kunna utveckla sig och anläggningen vidare.
Jag har nog hållit på i femton år och har kommit dit jag är nu.
Hade man vetat de man vet nu så hade man varit några utomlandsresor rikare

Och jag hittar fortfarande hela tiden nya brister och fel men jag tycker jag kan njuta av musiken mer och mer först nu på slutet när jag fått bort lite av "rummet" och kommit närmare det andra rummet nämligen rummet som microfonerna stog i och det är ju det som man vill höra.
OBS jag tycker även att dåliga inspelningar blivit mer njutbara men skiljer sig markantare rent trovärdigt.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/12/28 01:41:29
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/09/29 :  00:20:17  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Hej på er[:)
Jag har nydligen upptäckt en svaghet i mitt system vad gäller snabbheten med TP basarna i portad låda.
Jag såg på TPs hemsida hur C92/orna skulle användas för att uppnå de optimala, nämligen 15-20 liter sluten låda.
Dessa hade då rättså fina mätningar då

Jag korkade igen basportarna och oj oj vilken förbättring det blev trots att det var cirka dubbelt så mycket volym för optimalt.
Jag jämförde ännu en gång Aleph monoblocken mot batteridrivene Galene Klane och kunde genast konsatera att Galene Klane låg efter vad gäller välljud.
Denna gömförelse var mindre markant innan jag korkade för portarna.

Jag kommer därför att göra en kombinerad sluten/portad låda på 40liter till två TP C92 basarnar per låda, samt komplitera med subbarna (Spånsubbbar)med aktiv delning från 80Hz och ner.
Då kan jag använda Alepharna till subbisarna och en blivande batteri Klass-A förstärkare till topparna.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/10/02 21:05:36
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/09/30 :  19:33:58  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Hej
Efter lite beräkningar har nu pillat och lekt lite för kul på mina basportar till TP C92 golvhötalaren, och det verkar var så att portarna är för långa.
Jag hade lite rör stumpar över och provade med att korta av 2cm.
Satt sedan och lyssnade på lite ref låtar och kunde konstatera att det lät mycket bättre.
Men jag tror fortfarande att de är 1,4cm för långa, så det skall provas nu i kväll.
Återkommer

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/10/01 :  12:40:44  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Jag har nu konstaterat att den första porten som jag gjorde två centimeter kortare än orginal porten som blev 180mm passade bäst.

Det verkar som resonansfrekvensen flyttar sig lite när elementet kommer in i en låda.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/10/02 :  21:03:04  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Vad var det som blev bättre
Jo när jag ändrade port länden till 2cm kortare så blev mellanregisteret bättre och basen jämnare och renare helt enkelt mera driv och spel glädje.
Det blev mera lådljud i ex stränginstument och musiken klingade ut mera (mera 3D)i hela registeret så att säga och inte bara i diskanten
Man hörde ex: mer av inspelnings rummets (lokalens) storlek snett bakom sig och bakom sig på inspelningar med bra upptagning.


Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/10/02 21:30:12
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/10/04 :  11:50:33  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Tänkte bara visa några ex på musik som jag gillar, just dessa exemplar kommer från det svenska skivbolaget Opus3.
I övrigt så har jag ganska bred musik smak


Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/10/04 :  12:18:59  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Härlig läsning, keep it coming!
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/10/07 :  23:48:03  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Nu har det blivit mycket bättre filtrering av nätstörningar, nu körs transformatorerna i serie med varandra (Back to Back)och ger nu 235volt
Det blev bra mycket bra


Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/10/08 :  21:01:12  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Fett med akustikreglering, impressive! Massa apparater är alltid kul att betrakta.

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/10/09 :  22:58:35  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
I dag testade ja att köra klockan i CDn på 12volts batteri.
Det verkade låvande, skall göra lyssnings tester i morgon.
Redan första intrycket så har det hänt något hekt klart
LC-audios klocka lyser som ni ser, de grova bruna ledarna går till blyakumulatorn 12v.
Och i bakgrunden ser ni LC-audios analogdel sitter i bakstycket åvan rca ingångarna.


Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/10/10 :  01:38:04  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Upptäkte presis att brustet och störningarna som tidigare fanns där i högtalarna vid en närmare lyssning var nästan obefintlig nu.
Klockan måste generera störningar eller vara känslig mot nätstörningar.
Lite synd att det är mitt i natten, man kan ju inte spela musik nu.
Det skall bli väldigt spännande i morgonmmmmmmmmmmmsurru
Det skall sedan monteras dit en kontakt för XLR don som går till batteret samt en strömbrytare så man kan välja nätdrift eller batteri, smidigt som fn
Det hela skall sitta till höger i bakkant vid sidan om analogdelen.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/10/10 01:42:43
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/10/10 :  12:15:16  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Levande för att återgå till högtalarkablarna vad skall du använda som distanser?? jag satt och funderade på att använda Biltemas 2mm gummimatta.Klippa ut rektanglar som är i rättlängd göra små hål att föra in kablarna i....då kan kanske gummibiten kan vila mot golvet och inte själva kabeln.

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/10/11 :  20:50:56  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
okej...syns väl senare då

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/10/19 :  22:26:08  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Då är jag tillbaka

Det där med cd spelaren och klockan har jag inte byggt klart ännu men det blev helt klart en aning bättre i hela registeret, lite svårt att sätta pekfingeret på vad men det blev trevligare att lyssna
Sedan när jag satt dit en stömbrytare / väljare för nätdrift eller batteri så blir det nog mycket lättare att sätta finger på vad som blir bättre.
Återkommer om detta

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/04 :  18:07:22  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Hej
Jag har besök av Lord i helgen och vi skall konstatera en del saker vad gäller musikåtergivningen på olika fronter.
Bland annat om det är någon större skillnad med batteridiven klocka i cd spelaren.
Vi har redan konstaterat att avstörningstranformatorerna gör en stor possetiv skillnad även vid användadet tillsammans med klass AB förstärkare med dynamisk ut effekt på 300wwatt.
Vi lyssnade till en referens cd med orgel musik på, och Lord konstaterade med några få ord att det lät som att "packa in orgeln i sakrestian" när vi inte använde filtreringen
Jag kunde inte annat än hålla med för det var inte att ta i när han sade det
Innan testet var jag lite skeptisk till hur basen skulle bli, men den blev inte sämmre utan bara bättre
Vi återkommer med andra konsateringar unde helgens förlopp

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/12/10 13:46:30
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2005/11/04 :  20:55:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det var ju för synd att man jobbar i helgen annars skulle man ju bränt iväg upp till er och lagt sig i lite!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/04 :  23:41:46  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Det blir fler gånger Fuling
Jag och Lord har nu gjort kväller med anläggningen och Lorden har somnat på soffanhan blev nog så avslappnad efter ha fått höra hur det skall låta
Så det blir väll jag som ensammen får sumera denna kväll då:
Som jag tidigare berätta så har vi lyssnat till en AB stärkare 125W vid 8 ohm och en dynamisk effekt på 300watt.
Vi har under kvällen provat en ny sorts högtalarkablar också, och det med bra resultat.
Kabeln är uppbyggd med 0,5mm koppar ledare som är tvinnade par vis och det är fyra par som tillsammans bildar en spiral i en spiral form.
Vi använde en varsin separat åtta ledare till + och - (åtta inviduellt isolerade ledare på+ och åtta inviduellt isolerade ledare till- )
Denna kabel finns att köpa och heter Lex com 250 och är mint grön.
Vi använde denna kabel hela kvällen och tyckte den fukande väldigt bra.
Efter många timmar blev sugena på att koppla in Aleph mono blocken och
vi gorde det, redan efter en halvtimme så kunde vi konstatera att det skall vara äkta klass A när man skall lyssna på musik
Lord hade med sig en favorit skiva med piano som var det bästa jag hör med piano ( se bilden) de har även fler bra skivor se www.ReferenceRecording.comI mellan lyssningen han vi även laga en bit mat som bestod av peppar biff med grönt och tzatsiki sås samt potatis mmmmmmmmmm vad gott det var.
I morgon dagen blir det nog lite gemförelser med eller utan batteri på clockan i PD-s06- an genom att montera dit en switch så det går smidigt.








Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2005/11/05 :  00:55:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kul att höra att Alepharna står sig bra!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2005/11/05 :  00:58:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Är förresten inte avundsjuk på pianokillens namn...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/05 :  08:33:48  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/06 :  01:43:40  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Då är det dax att sumera kvällens byggen och lyssning.
Vi började med klockan som vi monterade dit med strömbrytare för att lättare kunna avgöra vilken skillnad det blev med batteridrift gent i mot nätdrift.
Lord och Levande var eniga, det blev ett hörbart lyft i hela registeret på så vis att man fick mera rumms info och man kunde tydligare särskilja/höra skillnad på efterklangen i enskillda instument och inspelnings rummets efterklang.

Sedan körde vi med BIWIRING med den senaste kabeln som vi nämde tidigare, hur vida det påverkade åter kommer vi om .

sen snöade vi in på japanska direktgravyrer
vinylen är ju så bra att man funderar varför man igentigen äger en CD.

Biwiring med Lex Com 250



Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/12/10 13:50:34
Go to Top of Page
Page: of 23 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000