HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Värdelöst vetande...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 1092

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8784 Posts

Posted - 2007/01/17 :  13:18:08  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Nej, du har inte missat någon inställning utan det finns helt enkelt ingen ljusmätning med manuella objektiv på D70. Vill man ha det får man skaffa en D200 "eller bättre".

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2007/01/17 13:18:33
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/17 :  13:20:23  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Läste precis det på fotosidan..

En D200 hade jag inte tackat nej till..
Men då får min ekonomi allt ta komma på ett bättre humör

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/01/17 :  13:48:57  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
D200 är en förträfflig kamera.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/01/17 :  14:10:09  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
När kommer Nikon med den helmanuella digitala ersättaren - DM - till den gamala hederliga FM?

En sån DM skulle jag bli spekulant på...

Manuell med en bra ljusmätare i sökaren - så har man allt man behöver för att ha full kontroll på sina bilder. (Därmed inte sagt att de alltid blir bättre än med automatik)

Back to basic!
/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

ztenlund

8784 Posts

Posted - 2007/01/17 :  14:15:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jörgen, du kan ju ställa allting manuellt på en DSLR...?

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2007/01/17 :  14:41:13  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
ztenlund - Genom att enkelt vrida på avstånds/skärpeinställningen, bländarringen och tidsratten medan man har ögat i sökaren och hela tiden kan följa hur bilden blir?

Alla DSLR jag sett har komplicerade menysystem som är omöjliga att enkelt hantera under fotograferingen. "Moderna" objektiv saknar ju till och med bländarring! Dessutom har jag alltid fått någon automatik att försöka kompensera för mina inställningar så att jag ändå inte får till det.

Vad är A+/-1? Nej - tacka vet jag 8/250 - då vet jag vad jag får.

Med traditionella hälsningar!
/Jörgen G

Go to Top of Page

ztenlund

8784 Posts

Posted - 2007/01/17 :  14:53:25  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Nikon D80

Hjul framtill på greppet=bländare
Hjul baktill=tid

Går att byta plats på funktionerna om man vill och inställda värden syns nertill i sökaren och på lcd'n uppepå kameran. Det som förvisso skiljer är att objektivet inte bländar ner förrän man trycker på avtryckaren alternativt använder knappen avsedd för detta ändamål (sitter till höger om objektivet på framsidan). En av anledningarna till att det är så är ju att om man bländar ner till f11 eller dylikt i dåligt ljus så blir det ju väldigt mörkt i sökaren.

Zoom och fokusring på objektivet (på de billigaste kitobjektivet är dock fokusringen ett skämt så det håller man sig borta ifrån).

Visst har kameran ett menysystem med en massa inställningar, men de flesta behöver man ju inte bry sig om medan man fotograferar utan har karaktären "set it and forget it". ISO kan man t ex ändra genom att hålla inne en knapp på kameran och vrida på den bakre hjulet. Detta är ju något man inte ens har möjlighet till med en filmkamera, då har man valt ISO när man satte i filmen och får finna sig i det tills den är slut.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2007/01/17 14:58:07
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/17 :  15:22:32  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Instämmer med Ztenlund.
Inga större problem o fota manuellt med min D70..
Fast oftast använder jag bländarstyrd tidsautomatik..

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2007/01/17 :  20:21:31  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
ztenlund:
quote:
Hjul framtill på greppet=bländare
Hjul baktill=tid
Nu var det visserligen ett tag sedan jag fick en DSLR demad. Men varför visade aldrig försäljaren detta för mig?

Nej, det var alla fräcka valmöjligheter i menyerna som var den stora grejen...

/Jörgen G

Go to Top of Page

ztenlund

8784 Posts

Posted - 2007/01/17 :  20:44:25  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Mig veterligen så har alla Nikon DSLR utom D50 och D40 två hjul så att det var länge sedan har nog inte med saken att göra... På D50 och D40 får man hålla in en knapp för att växla mellan att ställa tid och bländare. Tror man håller knappen inne för att ställa bländare.

Men det är ju inte häftigt att bara vrida på två hjul, mycket fräsigare med 50001989^239 funktioner i menyerna man aldrig använder...

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund

8784 Posts

Posted - 2007/01/17 :  20:52:23  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Hmm, prövade att slå in 50001989^239 på TI-89 Titanium-emulator på datorn och på en Casio fx-9750G.

Texas ansåg att det var oändligheten och Casio levererade det konstruktiva svaret "Ma ERROR".

Snacka om värdelöst vetande...

Edit:

Om någon nu undrar varför jag har en emulator så har jag undersökt om jag ska skaffa en Texas eller HP-räknare. Är ruggigt trött på min lastgamla Casio som man hinner gå och koka 2 liter kaffe medan den ritar en simpel kurva såsom x^2 eller liknande.

Slutsatsen jag dragit är att det nog blir en Texas, HP kommer jag inte alls överens med oavsett RPN eller algebraiskt läge. Kommer inte använda en tiondel av funktionerna men jag vill ha bättre skärm och lite drag i räknaren. Grafräknare är alltid trevligare än andra tycker jag, oavsett vad man räknar för något.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2007/01/17 21:01:45
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2007/01/17 :  21:59:13  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
ztenlund:
quote:
På D50 och D40 får man hålla in en knapp för att växla mellan att ställa tid och bländare.

Det där har jag nåt svagt minne av. Vill minnas att knapparna satt konstigt till på kameran så att det inte gicka att komma åt dem vetiigt men mina knubbiga fingrar.

/ Jörgen G

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/18 :  08:33:57  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jörgen nu är det bara att du tar o åker o köper dig en ny kamera

Själv ska jag ha kaffe

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2007/01/18 :  08:42:09  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Jag med - på det där sista alltså...

På det där andra gjorde jag en snabbkoll. Kom fram till samma resultat som du tidigare i tråden - måste upp till D200 för att kunna använda mina objektiv på ett vettigt sätt.

/Jörgen G

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/18 :  08:54:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
mmm jag vet...

Får ta o vinna på lotto först...
Synd bara att man aldrig spelar på tips o sånt

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/01/18 :  12:05:06  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Sjuk *suck* missar HiFi klubbens invigning idag
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/18 :  12:17:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
aaaaargg
Försöker leta reda på ett paket på posten.
Det är ju så roligt när de skickar företagspaket till en privatperson.
Då gör posten om det till vanligt paket o låter det ligga en dag extra eller två..
Så jag tänkte försöka få tag i potens företagcenter här i södertälje o åka hämta det där idag. Istället för att få vänta till på måndag...

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/18 :  12:49:07  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Nuså till slut så har jag lyckats hitta mitt paket.
Efter ett antal telefonsamtal.
Samt att ha blit hävnisad tillbaka till postens kundtjäns ett par gånger så lyckades jag få tag i en person som kunde säga vart det var
Inte på något av postcentren utan hos poståkeriet.
Som tur så var det ok att åka o hämta paketet där...

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2007/01/18 :  13:27:17  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Damn, vilken puma det var på gymet i morse.
Var ju tvungen att lägga på lite extra vikter

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/18 :  16:45:36  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Inlägg nummer 3000

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/01/18 :  22:11:03  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Nu ska jag ta och skalla kudden så jag kommer upp i morgon...

Natti på er!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/18 :  22:23:58  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Då ligger man i lä tobbe
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/01/18 :  23:02:12  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
jerico...följer ditt exempel, ryggläge tillika horisontellt
läge kommer att intagas om tre minuter
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2007/01/18 :  23:17:22  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Om man skulle ta och tokposta här så jag också kommer med i 3000-klubben...

/Jörgen G

Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2007/01/18 :  23:17:39  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Tokpost...

Go to Top of Page
Page: of 1092 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 2.07 sekunder. Snitz Forums 2000