| Author |
Topic  |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 10:11:25
|
quote: Jag är så nöjd med mitt köp av Nikon D80. Har varit i skogen idag och kom hem med 105 RAW bilder. Det tog sin tid, men jag har ett par bilder som jag känner i hela kroppen. Trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta med och av en kamera.
Visst är det roligt och inspirerande Man lär sig mycket med kamera ute i naturen. Ifall du har tålamod och kan stilla din nyfikenhet så kan jag ge dig bra metoder för att speeda upp lärokurvan!
Börja med att välja endast ett objektiv, har du bara zoom får du välja endast en brännvidd. Du ska sätta av två timmar i skogen. Du får använda maximalt 25 exponeringar. Absolut 5 minuter minimum mellan exponeringar. Komponera varje bild på stativ. Spotmäta från ljusaste till mörkaste reflekterat ljus i kompositionen så du förstår vilket dynamiskt omfång det är. Välja prioriterat område som ska vara korrekt exponerat. Ha displayen på kameran avstängd (viktigt). Åka hem i spänd förväntan och framkalla bilderna i raw konverteraren och bli både glad och besviken....
Jag kan fortsätta, men för att avsluta här så kan jag säga att det handlar om att lära sig att tänka fotografi och själv skapa bilderna. Veta vad som händer i olika situationer, kunna göra om en bild vid senare tillfälle. Ta bort faktorn turbild... |
Artphotography |
 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 10:34:41
|
Hua,,, Dan,, det låter ju nästan rena chansningen,,, Fast vad kul det egentligen är,,, Istället för att ta 50 extra bilder och "veta" att nån blev bra,,,
Hade det inte regnat och jag varit halv fullbokad idag, så hade jag nog tagit med mig dottern ut i skogen och "backat" tillbaka i tiden :) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 11:04:33
|
Tro mig Zalve, i det långa loppet är riktig kunskap betydligt bättre än massor med bilder där en blir bra 
Jag är faktiskt orolig för tillväxten av fotograferer som vet vad de håller på med. Den digitala tekniken gör att vääääldigt många skjuter iväg 100 tals, ibland 1000 tals bilden på en session och sedan fixar resten i PS.
Jag har fortfarande som yrkestolthet att jag kan förklara hur jag tänkt och hur jag genomfört en bild. Det kan inte alla längre.... |
Artphotography |
 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 11:15:53
|
Visst är det så,,, Många kan få till en bra bild under bra förutsättningar, men när det blir ett svårt ljus och ljusmätningen blir svårt för kamerans, så bommar nog många den exakta exponeringen,,, sen fuskas det till efteråt med PS.
(Det var mer lite ironi som förra inlägget skrevs ) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 11:23:56
|
Förstår precis vad du menar Dan. Igår sköt jag så många bilder och eftersom jag plockade upp dem relativt snabbt så kunde jag förstå lite bättre varför det blev som det blev. Det var en mycket lärorik runda, har försökt att leka lite med olika skärpedjup för att se vad som händer.
Jag är en absolut novis och tycker om att lära mig den hårda vägen
Det som var mycket glädjande från gårdagen var att flera av mina kompositioner som jag vekligen kända att det här kommer jag bli nöjd med infriade mina förväntningar.
Men jag hade kunnat komma undan med 20-25 bilder i stället för de 105st jag tog, om jag varit lite mer säker i kläderna. Men jag kände så starkt för varje komposition att jag absolut ville ha den med mig hem |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
 |
|
|
Audionet

4639 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 11:33:19
|
Kommer nog att skicka upp någon av bilderna på min blogg i eftermiddag om någon tycker det skulla vara kul att se hur lite det behövs för att jag skall bli glad.
Till mitt försvar får jag väl säga att rent tekniskt kan det bli mycket bättre, men det är själva skapandet som ger mig kicken. |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
 |
|
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 11:50:36
|
Att ha bildseende är långt viktigare än teknik. Teknik kommer med tiden utan större problem, bildseende utvecklas givetvis men är något man har eller inte har. Typ bollkänsla.
Kul att du redan börjar experimentera med skärpedjup. Det är ett mycket gott tecken  |
Artphotography |
 |
|
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 11:54:16
|
Blev förresten mycket OT här eftersom detta ingalunda är värdelöst vetande. Sorry 
edit: stavis felus |
Artphotography |
Edited by - Burmäster on 2007/12/07 11:54:49 |
 |
|
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 14:49:31
|
HEJ Tamara!
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
 |
|
|
Audionet

4639 Posts |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 15:21:05
|
Precis som Dan säger så är ögat för bilder det svåra. Normalt använder jag displayen väldigt sällan för när jag komponerar bilden så sitter det tekniska redan i ryggraden.
Letar fortafarnde efter en affär som säljer "Konsrnärliga ögon" 
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 16:26:28
|
HEJ Tamara 
Riktigt fin bild! (Fast det är inte bara fotografens förtjänst )
|
 |
|
|
Audionet

4639 Posts |
|
|
nahoj
Member

1542 Posts |
|
|
Audionet

4639 Posts |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 18:04:12
|
Jag läser också din Blogg Micke |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 22:57:31
|
Inget vetande - enbart en undring:
Varför finns det inga KRAV- och Rättvisemärkta cigaretter?
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2007/12/08 00:07:15 |
 |
|
|
dahlfalk
Member

500 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 23:27:01
|
Just nu känner jag mig bara arg och depprimerad. Det är inte så kul. Det känns jobbigt att känna så en fredag kväll då jag äntligen är ledig lite för en gång skull... |
 |
|
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2007/12/08 : 12:02:24
|
så sur nu. såg en tuner jag ville ha såldes för 2500 men jag hittade inte den i tid. ord pris ca 12.
*mummel* |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
 |
|
|
Audionet

4639 Posts |
|
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2007/12/08 : 17:54:38
|
efter läst audionets blogg, måste jag göra pasta carbonara ;)
|
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
 |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2007/12/09 : 00:10:52
|
Har förgäves försökt få in det jäkla surroundslutsteget i racket i 2h. Men nä... en centimeter fel hur man än placerar pryttlarna. Jag blir så trött.
Men ja, ja... Fick ju iallafall kopplat ned och upp alles med en grundlig avdammning på ställen där man inte trodde 'hifidammet' kunde lägga sig. Dessutom lite aftonträning av att lyfta komponenter med kroppen i knepiga vinklar och positioner för att leta rätt på det där stället som behöver få sig en omgång så att ryggskottet kan slå ut i full blom.
Det finns ju inget som kan få pärlor att gnistra på ens panna så som lite hederlig kabel- och komponentkoppling.
|
 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2007/12/09 : 10:51:12
|
Haha rannagarden. Varför är det alltid en centimeter åt fel håll? Hur många slutsteg krävs för ett ryggskott? Varför måste svetten droppa från pannan och i värsta fall på prylarna?
Glöm inte bort det viktigaste sen: Envisheten i att göra det själv när man kan be om hjälp? |
 |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2007/12/09 : 19:56:44
|
Citerar från Dan, "Att ha bildseende är långt viktigare än teknik. Teknik kommer med tiden utan större problem, bildseende utvecklas givetvis men är något man har eller inte har. Typ bollkänsla."
Håller verkligen med i detta. Som en fotograf sade för ett antal år sedan, "det viktigaste är vad som är bakom kameran än själva kameran". Den bild jag är mest nöjd med tog nära tio minuter att ta och det var 25 år sedan.

|
 |
|
Topic  |
|