HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 martinssons wall of sound
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/28 :  18:34:42  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag har tidigare haft en sida här på Medlemmarnas System, denna blev borttagen i.o.m min flytt till Göteborg.

Så välkommna till det nya, vi sparar väl lite på texten och tar en titt istället.



Närbilder :

















Översiktsbilder :















Primärsystem

Panasonic DVD A320
DBX Driverack 260
QSC PLX 2402
QSC PLX 2402
DIY högtalare

Kablage :
RCA-XLR Modifierad Blue Jaspis mellan DVD'n och Driverack.
Allt efter DBX'en är balanserat, Supra.

Sekundärsystem

DVD/DATOR/TV/MD/VIDEO
Behringer Eurorack MX1604
Behringer Ultracurve
Audio Pro M.7
Audio Pro Image 11

Kablage :
Mestadels lakrits.

Kommande

Ytterliggare ett QSC PLX 2402 är på ingående, tänkt att driva 2st 15" subbar.

Tack för mig / martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/08/28 19:56:32

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/08/28 :  18:44:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Snygga grejor! Härligt med lite pro-grejor i hifiträsket!

Kan tyvärr inte se översiktsbilderna... ?!

Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2005/08/28 18:46:15
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/28 :  20:49:38  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Tackar ! Ja jag försöker hålla ett öppet sinne till det här med val av utrustning.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/08/28 :  21:11:24  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Ser mycket trevligt ut

Skulle vara roligt att få lyssna på

Nu kommer tiden för inomhuslekar så det kanske dyker upp tillfälle
Självklart är du välkommen till mig om intresse finns.

Mvh Anders
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2005/08/28 :  21:45:37  Show Profile Send kme a Private Message  Reply
Stämningsfulla bilder

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/08/28 :  22:38:49  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message  Reply
Häftiga högtalare, med den där aluminiumfinishen, de var DIY right? Har du någon byggtråd på dem eller mer info? De var häftiga!

Stereo Audio
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/29 :  07:27:59  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Tackar tackar, det är riktigt kul att höra att ni uppskattar min galenskap.

Givetvis är "casa de'la martinsson" öppet för nyfikna besökare, jag förstår att denna uppsättning framstår som aningens o-ortodox i mångas ögon, hör av er så skall jag ordna en provlyssning.

Hela konceptet strider på flertalet punkter mot vedertagen adekvat hifi-filosofi, vem i sitt rätta sinnelag får för sig att hänga högtalare på väggen, delar dome-diskanter vid 1kHz, och ger samtliga element tillgång till ca 10ggr effekten de som bäst kan hantera.

Högtalarna är DIY efter eget huvud, elementen är inköpta från EngelholmAudio, ett flertal efterföljare har funnits & finns på ritbordet men inga av dem har har sett dagens ljus i fysisk form, än...


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/08/29 07:31:46
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/09/05 :  22:46:39  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Hej Anders

Tack för fika och lyssnings-stunden.Jag tycker vi hade en mycket trivsam och lättsam atmosfär det uppskattar jag.
Det är alltid roligt att ta del av andras Anläggningar.
Det framgår också tydligt på bilderna hur stilfullt och ordning på sladdar och annan utrustning du har.
Jag måste säga att det som slår en först är dina otroligt snygga högtalare.Underbar finish och fräck design.
Dom är värda en serieproduktion
Resten av anläggningen var riktigt imponerande vad det gäller kraft och möjligheter.
Du har gjort ett bra jobb ljudmässigt och har bra koll på grejorna. När du spelade dina skivor så kom det fram fina kvalitér ur anläggningen.
På någon skiva kunde jag dock uppleva att musiken kändes lite återhållsam.
Jag är van med ett helt kalt rumså kanske det beror på det.
Om jag skulle göra någon uppgradering hade jag nog bytt ut signalkällan till En Denon 2900 eller en Opera Consonance men som sagt jag tycker du med all rätt kan känna dig nöjd med din anläggning.

Mvh Anders

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/09/05 :  23:14:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nyss hemkommen från en lyssningskväll hos Martinsson som gav seriös mersmak.

Martinsson är en väldigt trevlig bekantskap som bakom en till synes lugn och sansad fasad ruvar på en massa kul ideer och en passion för ljudreproduktion i högre klass. Han var en mycket trevlig värd under eftermiddagens lyssning och hifisnack. Han har dock en del o-ortodoxa åsikter och dito annläggning.....

Jag har fått ett smakprov på framtidens hifi!
Tack Martinsson!

Kommer mer när jag sovit.... Lång dag.....




Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2005/09/06 :  00:34:58  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
anders.s

Jag har en opera-spelare inom gångavstånd från martinsson om du ville ha en annan spelare att lyssna till. Fast det tyngsta jag brukar ta med mig ner till kvilletorget är min biljardkö ...

Martinsson

Hade gärnat kommit förbi vid nåt tillfälle då andra forum-medlemmar hälsar på dig, alltid kul att prata lite. Kanske ta med mig min nämnda spelare om du vill pilla lite på den ...

/ Eddie

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand

Edited by - DIESEL on 2005/09/06 00:35:46
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2005/09/06 :  18:48:40  Show Profile Send mjon a Private Message  Reply
Stiliga högtalare. Vad är det för djup på dem?

/ Magnus
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/09/06 :  19:36:19  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kul!

Jag lyssnade hos Martinsson en tid sedan men nu finns där lite nya roliga apparater, mer och bättre kraft...

Snart dags för Gbg-resa igen!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2005/09/06 :  19:42:53  Show Profile Send Ibbe a Private Message  Reply
snyggt,det va lite i min smak
Men det va inte direkt högtalarna som man hadde förväntat sig,
jag ser framför mig horndiskanter,15 tums mellanregister & höga bastorn

Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/09/06 :  19:44:16  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Som sann vän av konsten att kunna hantera positiv kritik utan att bli självgod så...

quote:
Jag måste säga att det som slår en först är dina otroligt snygga högtalare.Underbar finish och fräck design.
Dom är värda en serieproduktion



Självklart...gäsp



Nädå... man tackar och bockar, det är ett par ca 5 år gammla prototyper byggda delvis på ren känsla, som ett experiment, resultatet blev så pass positivt att jag fortfarande lever med dem.


quote:
På någon skiva kunde jag dock uppleva att musiken kändes lite återhållsam.
Jag är van med ett helt kalt rum så kanske det beror på det.



Inga försök att hitta ursäkter tack, din uppfattning är säkerligen välgrundad och jag är benägen att hålla med.


quote:
Om jag skulle göra någon uppgradering hade jag nog bytt ut signalkällan till En Denon 2900 eller en Opera Consonance


Som tidigare nämnts, dina uppfattningar är välgrundade anders.s, visst ligger denna maskin efter nu för tiden och den kan mkt väl komma att uppgraderas, det känns dock lite avigt då den fortfarande gör sitt jobb utan några som helst problem.


quote:
Jag har fått ett smakprov på framtidens hifi!


Kul, men kan vi fokusera på erat besök hemma hos mig nu....


Jag tackar för all värdefull kritik, och för en synnerligen trevlig sammnkomst, får man inte se sina bedrifter ur andras ögon och öron kan man likaväl sitta och dregla framför en spegel och lyssna på sin egen röst...

...och får man inte höra lite ny musik ibland så är ju ens utvecklingspotential ganska låst, tack för detta, och bullarna.

quote:
Hade gärnat kommit förbi vid nåt tillfälle då andra forum-medlemmar hälsar på dig, alltid kul att prata lite. Kanske ta med mig min nämnda spelare om du vill pilla lite på den ...



Man tackar för erbjudandet, och någon gång framöver kommer säkerligen ett tillfälle för detta, jag skall komma ihåg att säga till, vågar du dig förbi på egen hand är detta givetvis helt ok också.


quote:
Stiliga högtalare. Vad är det för djup på dem?


tackar, 108mm


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/09/06 19:48:18
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/09/07 :  07:14:38  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Jag lyssnade hos Martinsson en tid sedan men nu finns där lite nya roliga apparater, mer och bättre kraft...


...och mer blir det, idag hämtar jag mitt 3:e PLX steg samma modell som de övriga två.


quote:
jag ser framför mig horndiskanter,15 tums mellanregister & höga bastorn


Det gör jag också... vem vet vad framtiden bär med sig och det vore klart intressant att skapa någon form av "blandras", 15" PHL midbas med 2" från B&C, sluten låda, en större stativare helt enkelt som man sedan enkelt kompletterar med ett par 18" alt. 21" eller varför inte 24" subbar från PD.

Drömma kan man alltid, ett blilligt nöje jämförelsevis.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/09/07 :  10:51:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
med ett par 18" alt. 21" eller varför inte 24" subbar från PD.


Så lite av mina intryck av Martinssons spännande anläggning.

PRO-audio industrin vet vad dom gör, och så även Martinsson! Martinssons dbx DRIVERACK 260 är en fantastisk produkt med fantastiska möjligheter. Ett bättre och roligare verktyg för hemmepularen och DIYaren är svårt att tänka sig... (hmmm kanske dbx nya fina 4800 då?!)
Möjligheterna är nästan oändliga, och skillnaderna som jag hörde med och utan EQ och olika val av delningsfrekvens och branthet var stora. Utan rummskorrigerande EQ så lät det lite småtrist och platt som ett par medelklass hifi burkar brukar låta i ett rum. Med EQ och brant delning vid 1 khz så lyftes en helt annan återgivningskvalite fram.
Det fanns plötsligt mycket detaljer och en hel del spelglädje. Den låga delningen avlastar basen från att behöva jobba med frekvenser den inte borde ha med att göra, och minskar doppler fenomenen, olinjäriteter och problem som uppstår då en kon skall återge korta våglängder. Tyvärr tror jag inte diskant elementet levde upp till dess något stora roll och du nämde att det var nya diskanter på G. Det kan bli riktigt bra! Basen var ovanligt kraftfull för ett par så små element och det är nog pga din smarta konstruktion med att nyttja väggstödet maximalt. Du har ju egentligen ett hornladdat system under 2 khz! (koniskt med 180 x 180 grader spridning)
Ganska roligt och spektakulärt med 4 x 425 watt i ett aktivt delat och effektivt högtalarsystem i ett lyssningsrum på kanske 15 m2!!!!

Högtalarna är en verkligen spännande konstruktion med mycket potential. Mindre reflexer och ett smart utnyttjat stöd i basen ger ett rent ljud med bra verkningsgrad. Måhända inte vidare inställsamt och "mysigt" men med bra transient återgivning och en massa detaljer.
Återigen lyser nog Martinssons kopplingar till pro industrin igenom.
Det var kul att lyssna på musik hos Martinsson.

Hans slutsteg är ett kapitel för sig. Mycket imponerande pjäser. Switchade 2 x 425 watt proffs steg! Två stycken! Aktivt delade! Sånt är skoj. Dom låter väldigt rent och klart med bra klipp och obegränsade effektresurser.
De hade ingen "turn on thump" så Martinsson är uppkäftig och kör diskanterna direktkopplade till slutsteget. Modigt!

Det var en trevlig eftermiddag med rolig musik och mycket snack. Hoppas jag kan komma tillbaka å lyssna mer. Martinssons anläggning är spännande och ger definitivt mersmak. Kul med lite udda lösningar som dessutom låter väldigt bra.

Tack för en trevlig eftermiddag!
Johannes.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/09/07 :  11:11:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Måhända inte vidare inställsamt och "mysigt" men med bra transient återgivning och en massa detaljer
Ååå detta är Martinsson i ett nötskal!

Japp - nya diskanter är på gång. Kan bli intressant.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/09/07 :  21:09:34  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Den mest underbara sak hände just...



...välkommen hem



till familjen...



Äntligen kan jag utnyttja alla möjligheter processorn kan erbjuda, 3-vägs aktivt.



Lite siffror :

Tillgänglig effekt (3 steg)

2 x 1275W i 8 Ohm
2 x 2100W i 4 Ohm
2 x 3600W i 2 Ohm

Vikt

28,5 kg totalt (9,5 kg per steg)


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/09/07 21:22:49
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/09/07 :  22:41:14  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Grattis Anders

Dat här kan bara sluta på ett sätt succeSnacka om att ta ut svängarna
jag tror du kan behöva flytta ut till glesbygden när systemet är fullt utbyggt.
Du berättade en rolig anekdot när du och din sambo hade varit utsatt för bastryck.Det verkar som du bereder väg för något liknande i framtiden
Jag kommer gärna tillbaka och hälsar på
Kanske du kan komma över vid nåt tillfälle och ta med mikrofonen och läsa av lite pucklar o sånt

Lyssnade på ett system med denna firman idag kolla min tråd på musik(Conrytmo).
Här får du lite nattlektyr:http://www.kling-freitag.info/portal/alias__Rainbow/lang__en-GB/tabID__3428/DesktopDefault.aspx
Pratade med producenten han sa att dom jobbade med deras lilla system
och dom var riktigt nöjda jag är beredd att hålla med.

Mvh Anders

Edited by - govinda on 2005/09/07 23:20:07
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/09/08 :  07:14:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Det är inte utan att man får ett leende liknande det man annars bara finner på galna vetenskapsmän när man läser vad ni skriver, det är alltid en boost att kunna bidra med något som väcker lite tankar och funderingar.

Jag är mkt glad att ni uppskattade denna något korta och intensiva men mkt roliga träff, och nyckelordet här är just "roligt", inte alltid förnuftigt, seriöst eller ekonomiskt försvarbart, men det skall vara roligt.

anders.s och Circlomanen, tack för att ni tog er tid, jag förstår att ni fick prioritera undan andra saker för att kunna vara med, och det skall ni veta att jag verkligen uppskattar, ni tog inte bara med er ett öppet sinne och intressant musik utan även erfarenheter, bra frågeställningar och vettiga förslag på förbättringar.

Jag hoppas att jag kan erbjuda er och alla ni andra som kommit med frågor och kommentarer det samma framöver.

Fler bilder kommer när steget väl är på plats.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/09/08 07:20:53
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2005/09/08 :  10:01:30  Show Profile Send und3ad a Private Message  Reply
Grattis till nya tillskottet till familjen!

Som så många andra redan kommenterat; mycket spännande med någon som vågar blanda proffsgrejer med hifi! Fick lyssnat på QSC-steg tillsammans med en fin JBL-anläggning för några år sen, och upplevde ljudet från anläggningen som mycket behagligt, rent och framförallt kraftfullt! Ser fram emot fler "o-ortodoxa påhitt" från dig!

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D

Edited by - und3ad on 2005/09/08 10:03:02
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/09/08 :  21:03:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Ser fram emot fler "o-ortodoxa påhitt" från dig!


hmmm... du gav mig just en ide und3ad...

quote:
PRO-audio industrin vet vad dom gör, och så även Martinsson!


jag är rädd att du snart får ta tillbaka detta min gode Circloman...

quote:
Hans slutsteg är ett kapitel för sig. Mycket imponerande pjäser. Switchade 2 x 425 watt proffs steg! Två stycken!


Häri ligger problemet... och lösningen...

Det är inte två steg längre utan tre, hmmm....

Hur skall jag gå tillväga för att kunna använda alla tre stegen utan fler högtalare...


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/09/09 09:29:11
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/09/09 :  06:34:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
??????????????????????
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2005/09/09 :  09:09:54  Show Profile Send und3ad a Private Message  Reply
quote:
hmmm... du gav mig just en ide und3ad...

Oj, nu blev jag nyfiken!

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2005/09/21 :  20:57:13  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Det går väl o bryggkoppla 2 st för bättre effekt man får alldrig för mycket effekt.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/09/22 :  06:53:41  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Helt rätt matsj, 1,5kW per vifa 6,5", tror du det räcker ?
Alltså, ett steg i stereo till diskanterna (samma som idag).
Två steg bryggade till basarna, ett till varje element.

På detta vis kan jag ju använda alla tre steg i nuvarande uppsätnning, tills dess att jag skaffat mig ett par basar.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000