HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Inspirerad av alla cd-moddar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/31 :  15:57:52  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Jag blev lite smittad av Rannagarden, Wolfgangs m.fl.s lovord och fina bilder. Såhär gick det till när jag själv gjorde lite åt min gamla skrutt-spelare.

Först får man åka till Elfa och handla:


Och det nya som skall in är OP-förstärkare av lite bättre modell. Inget speciellt dyrt. Men det skall väll duga:


Ut med ljud-delen och delar av strömförsörjningen:


Såhär ser den ut utan låda:


Av med de gamla OParna:


Se till att inte förstöra dem!


Löd dit socklarna som köptes för enkelt montage om man vill byta OPar:


En massa glättningar under elektrolytkondensatorerna och två små avkopplingskondensatorer på spänningsregulatorn:


Och såhär ser de nya OParna ut i sina socklar:



Och efter lite problem med oxid på kretskortet (tråkigheter som vi inte behöver prata om, men det är fixat. Tog bara lite tid att komma på vad det var). Så spelar den nu.

Och jag är mycket nöjd! Helt ny spelare.
Spöar vilken denver som helst!

Edit: Modden gick på ungefär.. 336kr + busspengar till Elfa
(hann med både fram o tillbaka på samma biljett. Så 12kr till.. eller vad det kostar. Man kan göra rätt mycket innan man lagt ut pengar motsvarande en ny spelare således! Kanske är det ett hopplöst fall att modda en cd utan grundförutsättningarna. Men har man inte bättre och inte har råd att köpa någon kan man komma en bit såhär skulle jag tro. Byta samtliga kondensatorer till roligare modell kostar runt 200kr till... 500kr för en uppgraderad spelare är pengar. Men de är i jämförelse med en ny spelare försvinnande små.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/08/31 16:27:40

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/08/31 :  16:59:25  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Grattis till uppgraderingen ........
Såg ut som ditt lödtenn inte var helt harzfritt ....
De e´ då kontaktproblemen kommer, använd gärna WBT tenn som innehåller 4 - 8 % silver!

Snyggt arbete vemsom !!

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/31 :  17:37:15  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Använder inte WBT men dock blyfritt fårn clas Ohlsson (koster en hundring hektot eller så tror jag)..


På vilken bild är det "fullöddningar"?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2005/08/31 :  22:11:30  Show Profile Send Ibbe a Private Message  Reply
fint att det inte var ytmonterade oampar som i devern,
det va ingen höjdare märke jag i kväll,tur den bara har en för det var riktig nära man blev skogstokig


Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/08/31 :  22:42:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
Men har man inte bättre och inte har råd att köpa någon kan man komma en bit såhär skulle jag tro.
- EXAKT vad jag menar!


vemsom -
Ser väldans fint ut. Inte så dyrt, ganska kul, lite motgång, lite medgång och mer välljud!

Mvh,
M
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/08/31 :  23:36:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Grattis!

OPA2604 är en trevlig och något underskattad OP...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/01 :  15:21:36  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Tack Pac!

Precis Rannagarden. Man behöver lite motgångar för att få ut allt av känslan när det sedan spelar.

Som jag skrev så vart det en sabla tur att jag lödda av OParna snyggt nog så de kunde testas i felsökans tider.


Detta blir ett fortsättande projekt. Jag återkommer med framtida uppgraderingar! Vi kan ha mycket skoj för inte speciellt stora pengar.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/09/02 :  22:11:56  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Hörru Vemsom, vad är det för spelare som du leker med?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/03 :  10:24:40  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Det är en gammal AudioPro Cd.90
Missminner jag mig inte så hade Svalander en moddad sådan på försäljning för ett halvår sedan.. enligt honom inte helt värdelös spelare.
Men den kan väll bli bättre ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2005/09/03 :  11:10:34  Show Profile Send Ibbe a Private Message  Reply
satt nys & kollade på ljudkortet på datorn
sitter 4st 4558or även något som ser ut som en klocka fsat inte lika hög.... är det dags att värma upp lödkolven

Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/03 :  12:15:31  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Ibbe, ELFA finns runt hörnet låter lockande med ett byte till OPA 2604 !! Kan vi få en bild ??

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/09/03 :  14:31:50  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
synd att man inte kan själv.
jag skickade min marantz cd till harmony design för några veckor sen.
det blev ju helt otroligt bra-den var ju banne mig rent ut sagt dålig i jämförelse med hur den är nu.man fattar inte hur mycket välljud som ligger dolt i elektroniken man köper,som bara väntar på att plockas fram.
tur att det finns folk som kan sånt.jag blir så avundsjuk,borde satsat annorlunda när man välde gymnasie en gång i tiden.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2005/09/04 :  15:06:17  Show Profile Send Ibbe a Private Message  Reply
nja får lungna mig lite nu
stoppa in den igen men lite bilder finns här..
http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_021030_audigy2_inspire6700.php?page=1

Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/09/04 :  20:12:38  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Finns där någon i Malmö (alt. Norrköping) med omnejd som skulle kunna vara behjälplig med moddning av en Denon DCD 1550AR? Känner att jag inte är tillräckligt skicklig med lödkolven för att klara av detta på egen hand...

Moddningen skulle bestå i byte av OP-ampar samt intern dämpning av maskinen och ett gäng glättningar.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/04 :  20:21:49  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Jag bor i Malmö men ytmonterat har jag aldrig gjort.
Vet iofs inte om de tär det i din spelare, jag kan titta på när du gör det dock ;)

Skicka ett PM om du är intresserad.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/04 :  21:38:22  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Så skall det låta vemsom... En hjälpande hand...

Man blir ju stolt.

M
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/04 :  23:20:57  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Äsch. Jag internettar dig sen när allt går åt helsefyr :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/05 :  00:50:48  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Heja på Fredrik, vi står bakom dig !!!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/09/29 :  19:50:49  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Wolfgang skrev:
quote:
Såg ut som ditt lödtenn inte var helt harzfritt ....
De e´ då kontaktproblemen kommer, använd gärna WBT tenn som innehåller 4 - 8 % silver!

Det SKA vara harts i tennet! Det gör igenting att ha det kvar så länge som det inte GOhm kretsar, pA och liknande. Man kan dock enkelt tvätta bort hartset med propanol, etanol, metanol etc med en styv borste, typ målarpensel med avklippt borst.

Vanligt 60/40 duger alldeles utmärkt rent tekniskt. Silvertenn krävs i vissa sammanhang men det beror på vilka metaller som komponenterna har.

Att använda blyfritt är förstås den som gäller framöver.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/09/29 19:54:35
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000