HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nyfiken på rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/09/06 :  10:44:13  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Efter nyvunnen kärlek till vinylspelare kan man ju inte låta bli att undra om "vintage"-produkten rör också innebär ett lyft gentemot nymodigheten transistor-steg. Skulle vara väldigt tacksam mot lite tankar från de som har erfarenhet. Och också om det går att hitta bra steg som inte kostar ruskiga pengar som klarar att driva Dynaudio högtalare, 86dB känsligthet i 4-6ohm. Kommer inte att ha råd att införskaffa något nytt än på ett tag, men man behöver ju något att spara til också.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/06 :  10:47:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
En hybridförstärkare kanske? Det bästa av två världar, och med kraft nog att driva Dynaudio-högtalare fullt ut skulle jag tro. Pathos Logos pratar jag om.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/09/06 :  10:52:51  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Mycket vacker pjäs, den vackraste förstärkaren jag sett. Hade jag inte köpt vinylspelaren hade jag nog köpt den av dig Matte, men å andra sidan tror jag inte att jag hade funderat på att köpa förstärkare om jag inte köpt vinylspelaren :-D

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/09/06 :  11:41:45  Show Profile Send gromit a Private Message
Du kanske skulle kolla efter en begagnad ARC VT-100?

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s

Edited by - gromit on 2005/09/06 11:59:54
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/09/06 :  11:50:08  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Hoppas att ingen missförstod, har inte råd att köpa något nytt än på ett tag. Frågan är mer vad man bör tänka på, lite hur de fungerar i allmänhet, svagheter, styrkor, prisbild, märken m.m. Har aldrig ens tänkt tanken "rör" förr, men de lyser rätt vackert så jag har börjat bli nyfiken på dem.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/09/06 :  12:14:43  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Två intressanta rörförstärkare i 15000:- klassen: Primalunda Prologue Two och ASL 1001 dt (se bild). De ger båda ca 50W.


Snoogens
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/09/06 :  14:00:21  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Jag vill slå en lans för el34 baserad pusch-pull (PP). Det sägs att dessa rör är lite "blötare" i basen än KT88 (som den på bilden vekar ha). Jag håller inte med om det. Ta till exempel HFTA (Jax) eller Hiragas Lectron. Fördelen med EL34 är att dessa är mycket billigare än KT88 eller kompatibla 6550. De är mycket lättare att hitta på ebay och andra ställen (Bernt, Ola, nlxx). Ryska Svetlana är av mkt hög klass. Effekten är i samma storleksordning, dvs marginellt lägre än KT88 (Även om Lectron är specad till 2x50w. Min EL34 PP är på 2x35W)
Dimitri
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/09/06 :  15:15:29  Show Profile Send vole a Private Message
Efter att ha varit lycklig ägare av ju ASL rörstärkare kan jag inget annat än säga att det är ett kap för pengarna.. Men som alltid så finns där ett "MEN", skulle jag göra ett första gångs val idag så vet i katten om jag inte hade tagit och sneglat lite mer åt Prima Luna och då framför allt ProLogue One (ProLogue Two går inte heller av för hackor)..

Man kan lätt förstå varför Prima Luna har blivit så rosad i press när man sätter sig ner och lyssna på den/dem.. (mina tankar nu !!, hade det varit så att det stått ett betydligt mer rotat företag bakom Prima Luna så hade verkligen inte priset legat i den nivån som det gör, det är en sak som är säker)

Jag kan inte mer än hålla med vad just Dimitri skriver gällande 34á rören (är klart ett underskattat rör många ggr.)..


All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"



Edited by - vole on 2005/09/06 15:16:04
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/09/06 :  18:05:05  Show Profile Send Harry_up a Private Message
MMmmm, fast en 300B Audion Silver Night är mitt val. Triod utan motkoppling är väldigt trevligt, och kraften finns.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/07 :  01:31:24  Show Profile Send edison a Private Message
En bit ner på denna sidan finns min Edison 60 röris.
2 x 30 w (ca) med PP-koppling, som jag har byggt den i.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25219&whichpage=1

Denna låter mkt trevligt, men jag har ännu inte testat den med "riktigt bra" högtalare...bara med mina hembyggegolvare.

Såldes i slutet av 1990-talet.
Fanns som byggsats från ca 4500 kr (beroende på valda detaljer som färdiglödda småsignalkort eller ej, mm)
Fanns också färdigbyggd av konstruktören Erik Anderson och landade då på ca 8-9.000 kr.
Skulle säkert kostat 'några tusen' till om dom byggts och sålts 'hela fabriks-distributörs-butiksvägen'.

Beggade brukar poppa upp då och då på tex HiFimagasinets säljsida, för runt 4000 kr.

Funderar ibland på hur mkt bara själva "ljusspelet" är värt, hehe.
Framöver skall den driva diskanterna på mina kommande stativare.
Blir elektroniskt delning midbas/diskant mha ett breställt Behringer CX3400.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/09/07 01:38:23
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/07 :  08:45:35  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Ja, ni som läst/sett mitt bildreportage om Bc Acoustique-demo på Ljudmakarn märkte väl att vi som en av de två förstärkarna under demon använde en Primalunda Prologue Two till att driva A3-modellen av högtalarna. Lite överraskande var det klart att de kunde driva högtalarna så bra, men Bc Acoustique är ju mycket lättdrivna med sina 94dB käsnlighet. Primalundan lät prima

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/09/07 :  09:28:09  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det ligger en Edison 60 i delar här hemma, den ska byggas om till en variant av HFTA.

Inget ont om EA men jag tycker 60-an färgar en smula mycket, dessutom var detta ex lite väl dåligt byggt och brummade i ena kanalen bl.a.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/07 :  09:49:39  Show Profile Send Blue a Private Message
Ett annat intressnat alternativ skulle kunna vara Rogues nya integrerade Cronos. Ligger väl på typ 19.000 spänn. Läs mer på www.rogueaudio.com

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/09/07 :  10:00:26  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
...Lite överraskande var det klart att de kunde driva högtalarna så bra, men Bc Acoustique är ju mycket lättdrivna med sina 94dB käsnlighet.....

Så hur skulle det funka på 86dB känslighet? minimum 4ohm? Räcker 20-30W? 50W?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/07 :  10:18:25  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Utan tvekan OCTAVE V70 !!

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/09/07 :  14:24:00  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag har haft en ASL 1001 som låter otroligt bra, men till dina
dynaudio är den tyvärr för klen!

MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/09/07 :  14:32:39  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Vilka Dynaudiohögtalare handlar det om, förresten? =) Om man behöver mer än 50W, kanske man ska tänkta till ytterligare en gång. Högwattiga rörförstärkare kostar överlag ganska mycket pengar.

Snoogens
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/09/07 :  14:39:44  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Ett par Contour 1.3SE (lite sugen att byta mot contour golv-model men inte än på ett bra tag). Det är mest att alla halvledar-förstärkare verkar få rekomendationer upp mot 200W), så att läsa 20, 30 och 50W från rör är något lite nytt. Och tanken var väl också att om det behövs mycket mer än 50W så kanske det blir bättre att köpa känsligare högtalare med högre impedans istället för rörslutsteg på 100-200W, det var inte riktigt det som var tanken nämligen. Och tanken var väl inte nya högtalare heller.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/09/07 :  15:33:32  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Om du inte har ett för stort rum, (låt säga runt 20 kvadrat) så tycker jag att du ska prova (låna hem) en 50watts rörhäck och se vad som händer. =)

Snoogens
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/09/07 :  15:45:25  Show Profile Send Per100 a Private Message
Det skall väl till riktigt kraftiga rörgrejer för att driva ett par dynaudio på 86db så tipset om (beg) audio research VT-100 mk X gissar jag krävs.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/09/07 :  15:55:51  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
....och audio research VT-100 är jättejättebilliga


Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/07 :  16:43:59  Show Profile Send Blue a Private Message
På Hifi-Art i Sthlm har dom ett par kolosser till rörmonoblock av märket Melos stående... Tror dom är på 400W var eller så... Ett försteg finns också, men ja, paketet kostar nog en slant. Kolla på www.hifiart.se

Men ja, en reflektion är ju också att man väldigt sällan ser just Dynaudio nämnas i rörsammang...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/09/07 :  17:03:55  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jo, Dynaudio kanske inte är direkt optimalt för en rör-förstärkare.....

Får man drista sig till att fråga varför ni valt rör-förstärkare istället för fet/mos/bip? Mina skäl är (nåja, hade varit om jag ägt) rent estetiska, men finns det andra saker som skiljer i återgivningen också? Eller går det bara emot just HIFI, skall ju i ärlighetens namn inte gå att höra skillnad på dem, per definition.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/09/07 :  17:52:33  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
....och audio research VT-100 är jättejättebilliga


Ett alternativ är ju därför att ta ett steg tillbaka och sälja dynaudio. Om du du måste leva med rör dvs. Det går inte att rådge generellt, det hänger på smak och en hel del eget lyssnande med olika erfarenheter och snedsteg på vägen innan man vet vad man vill.
Men lite generellt kan man säga att om du vill köpa billiga rörförstärkare så går dynaudio mfl tungdrivna högtalare bort. Alterativet är hybridförstärkare. Det finns några stycken mycket kompetenta att köpa direkt från kina billigt. Eller så solid state men det kan ta ett tag innan du hittar rätt om du är ute efter den "analoga" känslan som även vinyl har.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/09/07 :  18:37:32  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag kör som kanske bekant PrimaLuna Prolouge two.
KT-88 och på ca 40 W, med en riktigt kapabel strömförsörjning.

Har hitils inte märkt ett dugg av några problem med "trögdrivna" högtalare. De jag spelar på f.n. har 86 dB känslighet, och de jag spelade på innan hade 83 dB.
De som är på gång kommer att ligga på 83 de också, och jag är inte ett dugg bekymrad.

Upp till ca 40 kvm torde det knappast vara ett problem.
Självklart blir det inte PA volym vi pratar om.

Denna förstärkare fick en "shakedown" hemma hos vän och bekant, där det spelades avigt och rätt i alla möjliga och omöjliga uppställningar.
De nivåer som denna rörförstärkare presterade var i alla fall högre än jag någonsin tänker spela.

För 15000 sek blir det svårt att slå, menar jag, oavsett rör eller ej.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/09/07 :  20:25:31  Show Profile Send vole a Private Message
Per100, jag skulle vara tacksam om du förklar för mig varför inte rörstärkare skulle funka ihop med ett par högisar som har spec. 86 dB ??

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000