HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Kabelkaraktärer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/09/17 :  11:36:30  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
Skulle önska att denna tråd inte hamnar i ett ställningskrig om kablar. Jag skulle vilja höra hur ni upplever karaktären på de kablar ni känner till. Naturligtvis påverkas denna "karaktär" av elektroniken men i alla fall. Tänkte att om många skriver här så kan ha denna tråd som stöd för hur man skall gå vidare om man skall köpa nya snören.

Har nyligen gjort en upptäckt som komplicerat mina val. Har länge haft ett par Nordost red dawn rca liggande. Fram till nu har jag aldrig varit helt nöjd med dem och då har jag testat dem på tre olika stärkare. Tyckte att de lät ljusa och påträngande och skapade en slank ljudbild. När jag så skaffade mig en rörhybrid så började de äntligen fungera fint. Det var som att det lite mörka rörljudet lyftes upp och fick bättre upplösning. Nu är de mitt förstaval i "ormlådan".

Här är lite andra uppfattningar som är ytterst subjektiva och inte gör anspråk på att vara sanna.


Ett par signalare som jag lyssnat mer eller mindre på och upplever så här:

Acoustic Zen Matrix ref2: Bra allround som fungerar till det mesta jag provat dem med. Upplever inte att de utmärker sig på någon parameter men är fylliga och ger ett stort ljud.

Transparent music link super mm: Upplevde jag som att ljudet blev lugnare men lite mörkare. Upplevde också att ljudet lät lite lägre med dessa.

Nordost red dawn. Upplever dessa som väldigt detaljerade med rapp bas men lite tunnare ljudbild.

Magnan SilverBronze: Lät nästan som inga kablar alls, väldigt naturligt men bredd och djup djudbild. Blev dock en smula mörka till min rörhybrid.

Harmonic Tech Pro Silway mk2. Stor och luftig ljudbild kanske en smula spretiga i basen på mina grejer.

Skriv gärna om era uppfattningar av olika kablar. Spelar ingen roll om det är ht-kablar signalisar eller strömsnokar. Vill dock inte att tråden skall handla om dyrt eller billigt eller annat krigande. Bara uppfattningar som kan vara till stöd för andra.


" Vi borde prata mera om våra öron"

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/09/20 :  15:51:01  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag tycker det tar ett tag innan ljudet "sitter" där. Man måste vänja sig. Av de kablar du nämnt har jag bara lysnat på seriöst på red dawn, dock har jag hört alla i en del testande förutom magnan.
Jag gillade inte NO tidigare men när jag lät ett par Red dawn sitta en vecka blev jag som förhäxad. Det gick inte att trycka i ngt annat som stod till buds hemma, det lät tjockt, slött och instängt.
Men detta var när jag hade köpt Sonusfaber GPhome, en högtalare många upplever som lite "mörk". Med ett system som har några varma komponenter kan NO fungera på ett otroligt bra sätt, på samma sätt blir det lätt tunt om man redan har ett ljust system.
En viktig aspekt med red dawn är att den torra basåtergivningen gör att instrument behåller sin storlek och inte "sväller ut" över ljudbilden bara för att instrumentet går nedåt på tonskalan.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/09/20 :  18:16:15  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Upplever skillnader i karraktären på mellan Kimber KS 1011/Monocle XL och Signal Cable Silver Resolution signalkabel och högtalarkabel. Den första kombinationen ger lite djupare bas, mörkare ljudbild men bredare inte så intensiv i diskanten. SR lite mindre bas inte så djup, slankare ljudbild, mer information i toppen. Öppnare mellanregister.
Vet inte riktigt vad jag föredrar, en kompromiss av båda.
Finns det?

Skall lysna mer under veckan, återkommer med ny kommentar då.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/09/20 :  20:42:54  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Figge: Intressant iakttagelse - har själv (enklare) Kimber men funderar på silver. Det som ränkas är ju hela systemets balans.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000