HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 En hjälte, Beowulf, på besök!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/06/15 :  13:32:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Finbesök i stugan!


För några veckor sedan hade jag/vi på HiFiForum.nu möjligheten att som första publikation någonstans() hårdtesta Bladelius nya "superförstärkare" Beowulf.

Förbered dig på en tråd i gammalt vanligt, sävligt Pac-tempo.



De där Bladelius, de döper sin apparater till lite roliga namn. De har ofta fornnordisk anknytning och nu senast är det Beowulf.

Första gången jag hörde namnet trodde jag att det var någon typ av fornnordisk varg. Men inte då! Man får söka sig långt tillbaks i tiden och bort från de fornnordiska sagorna för att finna Beowulf. De Nordiska anspelningarna finns där, men Beowulf är en hjältesaga skriven på Engelska om de gamla fornnordiska innevånarna.

Beowulf är hjälten i det äldsta bevarade poetiska verket som finns på Engelska. Berättelsen om Beowulf innehåller även en annan referens som kan kännas bekant för de som följer Bladelius, jätten Grendel...

Fortsättning följer

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/15 :  14:08:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Otroligt spännande!

Och förresten - borde inte du vara Norrlänning, Pac???


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/06/15 :  15:08:45  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
quote:
Och förresten - borde inte du vara Norrlänning, Pac???


Att vara norrlänning är bra - det är alltid en bra idé att tänka till ordentligt innan man öppnar truten

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/06/15 15:11:45
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2005/06/15 :  15:09:08  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Mumsigt! Alltid spännande med Monster!!!

...dessutom gör som synes sig ofta monster bra på bild!

\\K-man
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/06/15 :  15:10:21  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Lite onödigt-vetande kanske
Berättelse i diktform från 800-talet, medan historien är från 500-talet. En stad i Skandinavien attackeras av monstret Grendel, och den store geatiske (götiske? gotiske?) hjälten Beowulf kommer till undsättning. I landet härskar den danske kungen Hrothogar, och Beowulf anländer tillsammans med tolv trogna hirdmän. Han besegrar monstret, och dess moder. I sagans andra del har geaternas kung Hygelac (Hugleik?) omkommit i ett fälttåg mot friserna och frankerna, och Beowulf har efterträtt Hygelac's son Heardred som kung över Weder Geats (the weather mark goths?). När Beowulf regerat länge, femtio år, händer det sig att en drake börjar härja landet. Draken är väktare av en stor skatt, och Beowulf bestämmer sig för att döda draken. Det lyckas, men han blir själv dödligt sårad av drakens eld och avlider efter att ha fått se delar av skatten. Han gravsätts med denna skatt i ett stort likbål, och en väldig hög kastas upp över honom, 'synlig vida över havet'.

För er som har tittat på "Den 13:e krigaren" så borde mycket utav detta kännas igen.

Tydligen har JRR Tolkien efterlämnat sig ett manuskript på nästan 2000sidor om just Beowulf. Det är några författare och förläggare som har satt tänderna i det. Får se vad det blir utav det framöver.

Över och ut...

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/06/15 :  15:23:17  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
quote:
För er som har tittat på "Den 13:e krigaren" så borde mycket utav detta kännas igen.


OT men vad tusan.. Inte mycket som påminner om "Den 13:e Krigaren" i den historien.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/06/15 :  15:32:13  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
EuphoniC: Kom igen nu, tänk till lite. Namn, handligen har man filat till en del men jösses va många liknelser. Det har väl även du märkt Hehehe

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/06/15 :  15:41:56  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Om man kallar ett fackeltåg för drake och mamman för drakens mamma sen skippar skatten och moddar det mesta, okej, det kanske finns en antydning ändå

Men nu vill vi se mer av Bladelius-besten!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/06/15 15:42:51
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/06/15 :  16:29:44  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Oj oj! Skall bli spännande

/Mattias
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/15 :  17:22:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Blev det Quad 63orna eller HFLS1orna som fick agera slagpåse ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/06/15 :  21:44:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
AYayay, tack för den kortversionen! Jag satt och brottades med om jag skulle lägga med den eller inte men jag lyckades aldrig få ihop det till så få rader som du...



Det finns en långa variant på Sagan om Beowulf på nätet som är ganska seriös, kolla in den här: http://www.humanities.mcmaster.ca/~beowulf/

Picture from http://www.humanities.mcmaster.ca/~beowulf/

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/06/15 :  22:23:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Vår hjälte kom inte ridande på en shettlands Ponny så som vikingarna tycks ha rest utan det var jag och min granne som snällt fick kröka rygg för att få in bestarna från bilen...

Efter ett otåligt upp-packande och baxande så stod de där...





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/06/15 :  22:30:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Blev det Quad 63orna eller HFLS1orna som fick agera slagpåse ?
ESL'erna var tyvärr på reparation så HFLS1 var det ena högtalarparet. Det andra är det du kallar "dörrarna"...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2005/06/15 :  22:40:23  Show Profile Send HJ a Private Message  Reply
Lite mer onödigt vetande...

I sammanhanget måste ju Marillions 20-minuters epos Grendel nämnas. Länk med möjlighet till lyssning, dock inte hela.
http://www.marillion.com/discog/script/index.html#

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/16 :  00:41:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
"Dörrarna" hör till mina favoriter!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2005/06/16 :  07:43:16  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Speciellt när det gäller ÖPPNA dörrar! ...och med Beowulf borde dörrarna bli så öppna de kan!?

\\K-man

Edited by - K-man on 2005/06/16 07:43:40
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/16 :  10:30:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
PÅ vid gavel ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/16 :  10:36:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Du borde här ha möjlighet att tri-ampa, Pac!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/06/16 :  11:31:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


"Dörrarna" som Beowulf skakade ordentligt liv i är mina Maggisar.




Eller, Magneplanar 3.6R som de egentligen heter...

3.6'orna är en ganska snäll last på 4ohm med måttliga 85dB vid 500 Hz. Om man kollar runt lite bland annat på internet så är de erkännt "effekthungriga"...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/06/16 :  11:54:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Förutom att Beowulf kan leverera effekt så är de stora. De ser inte så stora ut på bilden. Men, betänk att BAT VK75'an som står mellan dem är en jätte den också men den ser nästan lite söt ut där den står mellan de bägge Beowulf monoblocken...

MG3.6R är en Magnetostat Dipol. Det betyder att den har fullt med magneter i sig och att den spelar såväl framåt som bakåt. Det där med att spela åt två håll skapar väldigt speciella spridningsmönster och rummet bakom samt vid sidan om högtalarna påverkar ljudets spridning i viss utsträckning.

Varför skriver jag om detta kan man undra, det handlar ju om Beowulf här Jo, jag blev riktigt förvånad när jag först ställde upp Beowulf och kopplade in dem, "#Vad sjutton!#". De stod först en bit bakom och närmare högtalarna och där påverkade de ljudspridningen...

Ja just det, de är större än vad de ser ut att vara...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/06/16 :  12:57:45  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Dom ser verkligen inte speciellt stora ut på bilden.Högtalarna däremot

Mycket intressant läsning
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/06/16 :  13:10:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
MG3.6R, högtalarna, är 180cm i strumplästen och 61 cm i "midjeomfång" eller ja, även i hattmått...

Beowulf är 60cm i strumplästen och väger så att man får ordentligt ont i ryggen om man inte är försiktig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/16 :  13:13:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tjusigt värre

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/06/16 :  13:53:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Beowulf är något så underligt som ett "biampnings-monoblock" eller vad man nu skall kalla dem för...

Ja just det, man driver en högtalare med en förstärkare och därmed blir de monoblock. MEN varje monoblock innehåller två förstärkarmoduler, en för bas och en för diskant/mellanregister och därmed blir högtalaren biampad.



Uj, uj, uj, många sätt att koppla...


Låter det konstigt? I verkligheten är det hur enkelt som helst men det kräver att man har högtalare som kan biampas och att man har speparata högtalarkablar för bas och mellaregister/diskant ända från högtalaren till förstärkaren.

Beowulf har imponerande datablad...:

quote:
Technical information:
Power: Total of 900W in 8 ohm (450w + 450W) doubling down to under 1 ohm.
Power supply: 10kVA custom made switch mode power supply.
Inputs: 2 RCA inputs for unbalanced configuration and 2 XLR inputs for balanced configuration.
Outputs: 4 sets of WBT Safety Line speaker terminals (2 sets for hi frequency reproduction, 2 sets for low frequency reproduction).
Dimensions: (dxwxh) 59x27x53 (cm)
Weight: 55 kg net each.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/06/16 :  14:05:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


De går också att använda med aktiva filter och därmed har man ju löst förstärkningsfrågan för en tvåvägsdelning med ett monoblock. Smart lösning!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/16 :  14:09:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Men det går att bara använda det ena slutsteget som sitter i om man nu skulle vilja det ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000