HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Äntligen, en lyssning på 2st pIPar!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2005/09/18 :  19:18:17  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Dessa pianoblanka 60s:or är tillhör helt klart de snyggaste 60:orna jag skådat. Hoppas jag får möjlighet att lyssna på dem en dag också...och det hänger enbart på mig, för Rydberg har redan erbjudit mig en lyssning!

...kanske blir än mer lockande efter denna besökstråd.

Bryston:s BP25 med sin separata nätdel verkar vara ett väldigt bra försteg så långt jag kunnat utröna av diverse erfarenheter och informationsläsning...

\\K-man
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/09/18 :  19:24:36  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Zalve vad fick du för intryck av piP högtalarna?
Har aldrig hört dem

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/18 :  19:25:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
K-man. Jag tror du kommer att uppskatta baskapaciteten hos dessa "Svartingar"

När det gäller ytfinish, så tror jag att jag är med lagd åt läder än lack

Dock roliga att fotografera.

Gromit tyckte inte att han behövde va med och lyssna så mycket, så han började jämföra olika utgåvor/pressningar av "Café Blue".
Tyvärr hann vi inte med nån A/B test som Mattias och jag hade tänkt att göra,,, Men det finns fler tillfällen.




"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/09/18 :  19:30:27  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
Oj vilken snygging!

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/18 :  19:32:42  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Ahh det är så den beryktade och avstängde Rydberg ser ut!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/18 :  19:34:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Fast när det började poppas lite, och volymen sakta steg, så var han inte sen att sätta sig i soffan.






"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/18 :  19:39:03  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
vem är det som är så fruktansvärt lik "psykopatkillen" i desperate housewife

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/18 :  19:54:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Svår att veta Haakan, när du inte talar om vem du menar och på vilken bild.

Balrog: Tänkte ta den delen när vi lyssnar på nästa par pIP, som var helt inspelade och enl. uppgift lät bättre i det rummet, men ett första intryck kan jag ge. Dessa "mjölkpaket" i storlek, spelar LÅG bas och klarar av att spelas HÖGT, vilket gärna värdarna gjorde.

Så det där vanliga "Men man kan inte spela pIP till höga ljudtryck", förstår jag inte. Vi låg nästan konstant ÖVER de nivår som Mattias och jag använder när VI spelar högt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/18 :  19:59:16  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Rydberg avstängd?! Varför då? Sen när då?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/18 :  20:01:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
3'e Maj tror jag...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/09/18 :  20:03:17  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
aha, sådär ser mannen ut som köpte mitt troll!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/18 :  20:18:50  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Sedär, varför då om man får fråga? Och är det på livstid?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/18 :  20:19:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Du har PM Merkurius.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/09/18 :  20:34:13  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Trevligt reportage Zalve.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/09/18 :  20:37:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Rummets inverkan verkar (som vanligt) stor för när jag lyssnade på pip hos konstruktören så var det mycket tydligt att de hade klara dynamikbegränsningar. Det kan ju var musiken också...

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/09/18 :  20:44:18  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
quote:
Rummets inverkan verkar (som vanligt) stor för när jag lyssnade på pip hos konstruktören så var det mycket tydligt att de hade klara dynamikbegränsningar. Det kan ju var musiken också...


Självklart spelar rummet jättestor roll i återgivningen men så är det ju alltid.

Att Ino skulle verka dynamikfattiga hos IÖ beror nog snarare på ovanan att lyssna i ett bra rum med kortare efterklang och inte så påtagliga reflexer, för dynamikfattiga är de knappast. Varken piP eller pi60s.

pi60s spelar lätt hela registret från ppp till FFF, det tror jag både Mattias och Zalve kan intyga. piP klarar mycket men naturligtvis inte de nivåerna som pi60s levererar.

/Gr.


Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s

Edited by - gromit on 2005/09/18 20:49:36
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2005/09/18 :  20:50:05  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply

Zalve och Mattias hos LinköpingsMaffianMan börjar ju svättas bara man ser en bild på "Hemska" Farbror RydbergBäst du aktar dig Matte76.....
quote:
Så det där vanliga "Men man kan inte spela pIP till höga ljudtryck", förstår jag inte. Vi låg nästan konstant ÖVER de nivår som Mattias och jag använder när VI spelar högt
Men... du spelar väl aldrig högt Zalve, och då menar jag högt, inte det där småpillandet på volymen

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2005/09/18 20:51:20
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/09/18 :  21:08:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Gromit

Du vet uppenbarligen inte hur mitt rum ser ut eller låter...

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/18 :  21:21:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Laddade med mjukvara så slog vi oss ner i soffan och fick även kontroll över volymfjärren.






"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/09/18 :  21:24:36  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
Micke:

Naturligyvis vet jag inte hur det låter där eftersom jag aldrig har varit där. Det enda jag har sett är det som du presenterat i din tråd.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26709

Men du kanske har byggt om sedan dess? Lagt heltäckningsmatta och satt in åtgärder för att minska efterklangen? Jag säger inte att jag har det bättre utan bara att det låter väldigt annorlunda om man ser till att åtgärda de sakerna.

Vi kan ju ta denna diskussionen någon annan gång, i en annan tråd. Eller hur?

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/18 :  21:33:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Då vi satte oss i soffan, så inspg vi att det fanns en liten (egentligen 2st) pryl på CDspelaren.



Benchmarks lilla DAC 1. En välrenomerad (Stereophile) studiodac i litet format. Den var inställd på Rydbergs standard läge. Att ge 15V ut, för att få "lite" kräm ur de annars lite klena Brystonstegen.


För folk som lyssnar på normala ljudnivåer (dvs ej så att fönstrena vibrerar) var lite närvigt att hantera fjärren med volymreglaget.

Intill DAC1'an så låg stömförsörjningen till BP 25'an.




"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/09/18 :  21:41:31  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Måste säga att Rydberg ser farligare ut på bilderna än vad han är i verkligheten.
Visst är piP och pi60s imponerande, men vad hittade ni för svagheter i hallontårtan?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/18 :  21:43:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Dom kommer på slutet Bubben,,, Efter att ha sett och lyssnat på Gromits grejer så blir det en "sammanfattning", så håll ut...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/09/18 :  21:45:13  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
Fint. Vi kör bildspel först och eftersnacket sedan!

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/18 :  22:47:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Bildspel var beställt...

Vi börjar väl med den ena och övergår till den andra.
Pianolack är kul för fotografer, men även samtidigt svårt.

Tyvärr fanns det ingen längre tid för att hitta roliga vinklar och spegeleffekter,,, Det får bli en annan dag. Vi var trots allt i L-ping i 9-10 timmar.

pi60s i pianolack, skulle man väl ganska kort kunna säga.
Elementen är enligt INOs egen konstruktion och spec... Är det nåt som är fel, så lär jag nog få reda på det






"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000