HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Gainclone ombyggt, och ytterligare en GC
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/10/13 :  22:00:03  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jaja, snodd titel men jag har kommit på mig med att vilja ändra på de flesta byggen jag gjort då jag aldrig blir nöjd med resultatet *Edit, titel ändrad*. Kanske ett tecken på att man är lite slarvig, eller så är det så att en sak kan se bra ut i teorin men inte i fysisk form.

Iallafall så har jag under de senaste månaderna hittat en slags frekvensomvandlare i skrotbingen på jobbet, sedan vissa av fabrikerna inom koncernen blev nerlagda finns dessa i så stor utsträckning att det är smidigare att bara slänga dem som går sönder istället för att laga och jag kan ju inte klaga. Iallafall så består baksidan av dessa av en kylfläns men måtten 180x300mm (och em massa roliga kondingar men det hör inte hit). Så, något måste man ju göra med dem.

Här är lite som fixats:


Och sammanfogningen:


Mer finns ju men man måste ju börja nånstans och Vemsom, förstör nu inte med att berätta vad det är .
Lite av en favorit i repris.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2005/12/11 21:31:16

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/13 :  22:30:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Jag har så dåligt minne, har ingen aning ;)

(Sanning under modifikation)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/10/13 :  22:57:20  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Hehe, sure, nåja, får väl slänga upp lite mer.


.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/13 :  23:10:59  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Justja!! nu vet jag vad det är!!!
Detta blir skoj.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/10/14 :  12:32:49  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Kom igen nudå, mera!

Eller iaf en ledtråd, så gissningen kan börja.

Rent spontant med den lådan så skulle jag ju säga klass A slutsteg, men om du å andra sidan har fri tillgång till såna flänsar, så skulle det kunna vara i princip vad som helst.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/10/14 :  15:32:48  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Kmj:

Vilka fläskiga kylflänsar....vore nog lagom till en gain-clone ;)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/10/14 :  18:08:10  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
ILLY.
Tyvärr är de bara 4-5mm tjocka i basen så de är inte så effektiva (enligt vad jag förstått, kan ju ha fel) men fri tillgång är kanske lite att ta i, jag har samlat på mig totalt tre st på 6 månader men man kollar ju dagligen

Bygget startade egentligen med en felleverans och begagnade trafos för 100:-/st. Så man kan ju inte låta nått så trevligt gå till spillo. Flänsarna användes mest för att de ser imponerande ut och jag inte hade nån annan avändning för dem, det var ju även smidigt att montera.

Lite hemma-etsning. Gick inte helt problemfritt.

Jag lade korten i en ungsform med etsvätska och satte allt på spisplattan. Antagligen gillade formen inte det för på något sätt så läckte vätskan igenom formen och började etsa på plattan, låt oss säga att det är en aning mindre räfflor på en av plattorna .

Lite andra godsaker men för just detta är det endast kondingarna som ska användas.


Och lite Layout:

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2005/11/03 08:19:37
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/10/14 :  18:40:11  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Åååå vd tok-nyfiken jag blir...berätta mer

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/10/14 :  18:47:30  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Tja, vad finns där att berätta?
När jag beställde de där andra flänsarna och fläktarna från Apexjr så passade jag på att ta lite annat med, för vem kan säga nej till 10000uF kondingar för 10:-? (1,5$/st), likaså blev det alltid lite extra saker i samband med andra beställningar. Så nu efter nån månad så märkte jag att det fanns en massa saker och att dela bygget kunde sluta på under 500:-
Det dyraste jag köpt hittils är 20st svarta M3 insexskruv för 65:-. Iofs trafosen men annars så...

Lite mer, men tyvärr börjar jag få slut på bilder

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2005/11/03 08:20:49
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/10/14 :  19:36:51  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Just det, har lite designproblem med.
Jag ska troligen pulverlacka all aluminium svart då det finns ett företag i stan som kan göra det åt mig, mot en fikatårta eller liknande

I vilket fall så är det fronten som spökar. Först och främst:
Storleken, ska den vara 42cm bred och täcka hela alltet (som nu)
eller ska man göra en extra som vara täcker själva hålet i frontändan, det lutar åt det första men förslag uppskattas ju alltid.

Kanterna är fasade 45 grader runt om och sedan ska den betsas, antingen svart eller Mahogny. Sen så får det bli två rattar från svalander, de där förgyllda godsakerna.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2005/11/03 08:22:40
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/10/14 :  21:21:00  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Kmj:

Kan du inte berätta lite om vad du ska bygga....lite mer precist?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/15 :  10:15:41  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Jag kan ge ledtrådar så får ni gissa.

"köpe" + "kylflänsar"

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/10/15 :  19:34:11  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
jaja, det ska bli en 4-kanals gainclone med två snubbade nätdelar, carlosfm v4.

Sedan ska jag ev bygga in ett försteg med men det ligger i framtiden.
Jag hade tankar på att brygga eller parallellkoppla men blev avrådd fån det till förmån för 4-kanal så det får bli det

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/10/15 :  19:45:27  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
4-kanals gainclone..wow...hur har du tänkt att nyttja steget sen?...2-kanal med aktiv delning?

Kylningen borde väl i alla fall räcka till..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/10/15 :  19:56:20  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
aktiv delning? Nä, jag kör bara den till ren bi-amping på hfls1orna. Förhoppningen är att de där 50-56 Watten ska göra ett bättre jobb än enkel. Men det blir väl bara att parallellkoppla korten till resp. kanal.

kylningen räcker nog och blir över men hade inte så mkt andra idéer och den kommer ju onekligen att se imponerande ut

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/10/15 :  20:06:26  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Ja, jag tror också att du kommer att vinna ljudkvalitet på bi-ampingen..å visst ser det coolt ut med kylflänsarna...lite overkill...men det är ju bättre det än på det andra hållet..dessutom ...den dan du behöver bygga dig ett kraftfullare steg så är det ju bara "att tömma ur innehållet" i förstärkarlådan.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/15 :  21:18:43  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Jasså??? skulle det inte bli det du visade på bilderna du skickade?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/10/15 :  21:55:01  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Vemsom
Du menar Krell ksa-50?
Den kommer senare, först så ska denna bli klar, sen så ska jag fixa fjärrkontrollkretsen till groúnded grip försteget, sen högtalare.....

fasen vad jobbigt det är att ha nästan allt material hemma, man kan inte ta det som det kommer och koncentrera sig på en sak

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/10/23 :  15:09:04  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Det tar sig..... Betset var slut så det fick vänta ett tag men jag fick satt dit trafosen och gjort lite lödning. Nu ska det bara borras några fler hål till monteringen och sedan är det in till pulverlackning.






.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/10/23 :  16:56:06  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Det går framåt ser jag

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/10/23 :  19:07:59  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jodå, saker och ting börjar röra sig. Jag skulle egentligen ha fixat klart lådan i helgen men glömde att ta med mig skruvar och muttrar till monteringen och sedan så måste jag löda ihop slutstegen så att jag kan sätta dem på rätt plats. Saken är den att jag borrade dv hål efter minnet och då missade man ju vissa saker så det finns ett antal för många av dem.

Så antingen så blir det att borra ännu fler hål och hoppas på att man inte tänker på det efter lackningen eller så får jag spackla på nått sätt och hoppas att det fäster på det.

Någon som har nån lösning på håldöljningen?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/10/23 :  19:27:27  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
OT:
har börjat använda laptop och fasen vad man träffar fel tangent ofta, jag stavar ju som en kratta
Men ni fattar säkert.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/10/26 :  16:28:17  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Så, då var aluminiumdelarna inlämnade på pulverlackning. Det löste sig så väl att jag "slapp" få dem blanksvarta då Royal Albert Hall (heter företaget så?) hade en beställning på ingående. Så mina kommer nu gå med deras finish, en mattsvart/mörkgrå med aningen struktur i... Godis
Nästa tis/ons kan de hämtas.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/10/26 :  17:18:22  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Kan nog blir riktigt snygg ja..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/10/27 :  13:27:09  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Julmust någon?


Och fronten:

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/11/03 :  07:17:35  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Lite nytt. Nu börjar man få en överblick över hur bygget kommer att se ut.


Ljuset blev lite konstigt, tog bilden med dålig belysning och blixt. Iallafall så är fronten betydligt mörkare i normal belysning och inte alls så blek som den verkar vara här. I helgen ska den eventuellt betsas en gång till men några lager lack är givet.


Nästa vecka blir det att löda om de två kanalerna jag redan har så att de passar nätdelen, sen ska ju de andra två sättas ihop. Sedan är det kabeldragnaing som gäller . Guldfötter ska på (biltemas spikes) och tre stycken rattar ska inköpas, en till vardera linjeväljare och volym och en till on/off. Men ska man köra budgetversionen och köpa svarta knappar från elfa eller liknande.... eller tre av svalanders svarvade och förgyllda mässingsknappar?

Och det var allt för denna gången.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000