HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Liten baslåda till broderns bil
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/12/19 :  16:57:14  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Liten teaser




Nu måste jag bygga lite

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/12/19 :  19:26:19  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Då fortsätter vi:









Lådan ihopaskruvad:



Hålen upptagna och portarna monterade:



Lite dämpmaterial:



Nu spelar den äntligen:



Låter rätt skapligt På bilden spelas The arbiter från Chess pieces

Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/12/19 :  19:30:06  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Lådan rymmer ca 20l och är avstämd vid ca 35Hz via 2st 20cm långa rör med en diameter på 35mm vardera.

Basen är en Gamma 8" och kabeln är en lampsladd
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/19 :  19:33:51  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Tyckte jag kände igen elementet...ett riktigt budgetbygge....hur låter det då?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/12/19 :  19:44:50  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Budget, javars, basen hade jag i min bil för säkert 10 år sen och sen dess har den bara legat på hyllan och 3 av dom åren i en carport men det fungerar perfekt ändå.Materialet till lådan är spillbitar från formbyggen på jobbet så det kostade typ inget

Ljudet då, det är ju väldigt svårt att bedöma när man bara lyssnar på en bas(odelad) men det duger nog iaf.Om jag skulle använt lådan inomhus så hade jag nog valt en lite större låda djupare avstämd, men den ska vara i en skuff så då kan man nog göra lådan lite poppigare
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/12/28 :  15:26:01  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Lampsladd?? Ett sådant här bygge kräver en nordost valhalla som internhögtalarkabel

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/12/28 :  22:20:01  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Nu är lådan vitmålad och inslagen som en försenad julklapp.Blev dock inte riktigt nöjd med avstämningen.Ska nog klämma dit ett rör till, vilket kommer att höja avstämningen med några Hz + att andningen kommer att underlättas lite.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/28 :  23:19:49  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Hur låten den i bilen då? brukar inte de ha lite pucklar?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/12/29 :  09:40:23  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Det kommer lyssningsintryck inom några dagar...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000