HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Modd av Opera Consonance 2.2 mk III
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/09/30 :  19:26:11  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det hela började med att Per 100 kom på besök med en dylik spelare,
hade varit hemma hos honom i Lund för att avnjuta Operan, tillsammans
med en del andra forumsmedlemmar, tyvärr var Operaleveransen starkt försenad och musik fick avlyssnas med min medhavda Jungson sacd, de flesta var nöjda.

Veckan efter ringde Per och sade att Operan hade anlänt, och frågade om det gick bra att besöka mig och göra en avlyssning av Operan, givetvis var den gode Per välkommen.

Dagen efter annandag jul kom han dragandes med Consonancen, den sjätte
januari hade jag en lika dan spelare i min ägo, då var den nämligen både beställd och levererad från Artsound i Danmark.

Jag levde lycklig ända till i Maj-Juni någongång, då besökte jag Tobbe, han hade ju sin Denver, och en rutten DVD-spelare ska väl lätt knäckas .

Denvern blev bara halvknäckt, men tydligen såg Tobbe Operans potensial, hans första fråga var-"Har du kollat om det finns några ferriter", det var tydligen en avgörande ingrediens i hans Denver, vi öppnade Operan, och en stor ferrit uppenbarades sig .

Efter diverse besvär var ferriten avlägsnad, den var en del av nätbrunnen, och en ny nätanslutning monterades med hjälp av "silvertejp", nu insåg jag att Tobbe inte var ute och reste i sin
Denvermoddtråd.

Diskanten blev direkt njutbar

När jag kom hem ställde jag in CD:n, och tänkte, låter det bättre här hemma också, då vete f*n.

Och det gjorde det.

Moddandet har fortsatt, det blir nästa tvångsmässigt

Det var detta som fick igång mig vad det gäller att modda cd-spelare,
nu har det hänt ännu mer...........till min fulla belåtenhet.

Jag tror inte att ni ska vara rädda för att modda cd-spelare som ligger över SIBA-nivå, det finns en hel del att vinna.

Ett exempel, kabinettet i min Consonace består av 1,5 mm plåt, prova
att dämpa med Bitumen, no differencen, men Denver består av 0,7 mm plåt, viss skillnad

Det kommer lite bilder snart, och ni som har moddat CD-spelare, i högre prisklasser är välkommna att komma med era erfarenheter.

Måste ge Rannagarden lite kredit, har fått lite tips från hans Denvermoddartråd.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/09/30 :  21:36:54  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Så här ser anläggningen ut för tillfället.



Opera Consonce 2.2 mk III, Jungson JA-2 försteg, Zappulse till TL-bas
Denon POA 3000 rg till band, och ett Jungson slutsteg till 8:an som står på TL-basen.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/30 :  23:43:44  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Mycket TJUSIG uppsättning Per, gillar dinna byggen ..... får nog bli en resa till Tomelilla efter mässan ......

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/30 :  23:45:34  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
hittar fasiken inte bilderna från vår yxmodd per dom borde ju va med här ju nu...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/09/30 :  23:51:09  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Jag hittade bilderna från yxmodden, ett ögonblick bara.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/09/30 :  23:54:35  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Nä det var inte yxmodd, men en orörd Consonance



Nätfiltret syns i bakgrunden, och en massa kabelskor runt transformatorn.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/30 :  23:57:21  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
men va fan da.. vart har tråden hamnat tro..och det va väl du som fotade ju...

Jag moddade ju.. DET vet jag ju säkert...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/09/30 23:57:54
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/09/30 :  23:58:46  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Kolla här



Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/09/30 :  23:59:38  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det var så det började.................

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/10/01 :  00:04:15  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Detta var bara början...................





Det här var början av ett nätfilters öde

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/10/01 :  00:05:08  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Nöjd Tobbe

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/10/01 :  00:09:30  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Ååååå FILTERMORDET !!!!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/10/01 :  00:11:56  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Wolfgang, det var nog det bästa som Consonancen kunde råka ut för

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/01 :  08:14:42  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
ibland är vissa offer på ljudets altare nödvändiga. Och ferritar har inget i sakerna att göra mer än förstöra.

Och saker som förstör tas hårt o brutalt hand om i Jämshög.
Inge pjosk anses av godo här..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/01 :  10:54:40  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Åh, Herregud! Jag tar mig för pannan... Kanske Mayro o Jeppsson skulle till att starta en "Modda Consonance-Skola"?


En annan har kval var gång man sätter lödkolven i en spelare för över 10-lakan, men ni har uppenbarligen inga bekymmer om att svinga yxan i kretsarna!?


Eftersom OPA627 redan verkar hittat till din spelare, och den ser onekligen seriös ut inuti med komponentval och uppbyggnad, så finns det väl inte så mycket annat att hitta på?

Kanske parallel-koppla avlastningslytar (Wima) över alla elektrolyter i nätdelen? Soft-recovery dioder?

Det är ju en god början, som absolut ger resultat...

Yxa på!
M
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/10/01 :  11:06:48  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Så långt som till kondingmodd har jag inte kommit ännu, men det bli
nog nästa steg.

Alla kabelanslutningar i nätdelen var kopplade med kabelskor, bort med
dessa och lödde kablarna direkt, ca 20 stycken.




Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/01 :  14:03:57  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Om du ändå är inne på kablaget, så är det "mycket" och längre än vad som kanske behövs? ...Yxa?

Och jag noterar en hel radda med otäcka dioder... Som säkert kan bytas.


M
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2005/10/01 :  14:31:48  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
Det här skall bli kul att följa , ser att det har gjorts en del ändringar på mkIII gentemot tidigare modell

lägger in en bild på min opera för jämförelse


Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/01 :  14:42:48  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Snälla, ingen yxmodd på denna

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/10/01 :  15:35:31  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Rannagarden, kablarna får nog ha den längden de har, annars så når de inte fram

Är det hela raden med dioder som behöver bytas?

Diesel, du har nätfiltret kvar ser jag, mycket enkelt att byta ut.
Ser att du har samma skiva i som jag just nu spelar.

Här de kontakter som har ersatt originalen, Furutech rodhium och
WBT Nextgen Cu.



Här är de monterade, WBT ville ha lite större monteringshål i bakpanelen, nya hål inköptes från järnaffären

O-ringar har trätts på röret.




Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.



Edited by - PG Jeppsson on 2005/10/01 15:37:28
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/01 :  15:52:54  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Vaaa fint det blir Per.
Här svetsas rost för fullt.. Lite mer manligt kan man säga... men jag får inte använda yxan ju

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/10/01 :  18:51:11  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
JAAAA.... Per ALLA 16 dioderna mot Soft-recovery dioder på högersidan, sen ser jag minst 4 stycken på vänstersidan ....... Byta ......

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/10/01 :  19:34:51  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Skriver upp dioderna på listan över kommande mod.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/01 :  19:36:29  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Jag märkte en sabla skilnad när jag bytte kondningar och satte en liten wima på undersidan av dom. Men det ska tilläggas att jag trimmar en billig CD snurr...

Mera bilder!!!!!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/10/01 :  19:47:49  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Kondingar är också på listan.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/10/01 :  19:50:42  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Kom gärna med tips på vilka värde och tillverkare av lämpliga
komponenter.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000