HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Mitt andra bygge: HFLS-1 stativ
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/12/18 :  20:20:37  Show Profile Send Joav a Private Message  Reply
Vad gör men en helg när man borde plugga inför tenta?
Jo, man sätter sig i en bil och tar med sig en lika dum klasskompis och åkter 19 mil från stockholm hem till honom i frövi för att avsluta ett bygge.
Allt började för kanske ett halv år sedan när jag började rita på ett stativ till mina HFLS-1. För att få en bra konstruktion utan att få massa resonanster från stativet fick jag hjälp från min far men att beräkna. Efter några kvällars testande hittade jag äntligen en konstruktion som inte ska har några resonanser med stor massa mellan 30-20k hz.
Nu var det ju bara att skaffa material och sätta ihop... eller?
Materialet gick enkelt att hitta men att få tag i en svets blev lite svårar så drt blev liggande tills nu.



Väl på plats var det bara att lägga upp alla delar och börja.
Trode jag, det blev problem på en gång


Ingen skydds gas
Men min klasskompis hade som tur en farbror i närheten som vi kunde låna lite gas av...

Det blev som tur var inte jag som svetsade ihop stativen för då hade det inte alls blivit lika bra.







När allt satt ihop så var det bara att åka hem




Nu är det bara att måla och hoppas att inte lukten av lösningsmedel sprider sig till nån annan lägenhet.



Tyvärr slog sig stativet lite men jag hoppas det kommer fungera bra ändå.

När allt är tort kommer flera bilder

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/18 :  21:35:41  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Joav: Hej...vad är det för "pinnar" som sticker ut på rören?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/12/18 :  21:59:11  Show Profile Send Joav a Private Message  Reply
det är stöd för hyllplan som ska fixas... det ska bli kombinerat stativ och cd-ställ
gölmde nästan det

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/18 :  22:30:09  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Men är det inte risk för att cd-skivorna börjar "rassla" när man drar på?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/12/18 :  22:51:33  Show Profile Send Joav a Private Message  Reply
Meningen är att det inte ska göra det...
högtalarna kommer stå på nån typ av vabrationsdämpande fötter och om jag har byggt/beräknat rätt så kommer det behövas mycket för att få stativet att hoppa mycket.
Men vem vet den som lyssnar får höra

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/18 :  22:55:04  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
oki..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/12/21 :  21:46:21  Show Profile Send Joav a Private Message  Reply
Nu står högtalarna på stativen och spelar


Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/12/27 :  00:43:47  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Snacka om minimalt går det att placera högtalarna lite mer brett isär?

Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2006/01/02 :  13:41:49  Show Profile Send Joav a Private Message  Reply
Nja! Inte just nu när julen är inflyttad...
Jag brukar ha högtalarna längre fram och bredare isär när jag finlyssnar detta stäldes upp för att få en bild av det hela...

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000