HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 *radera*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2012/03/16 :  21:59:40  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Sure thing, Micke! Det ska jag göra.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2012/03/22 :  17:49:14  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Uppdatering: Köpte nyss ett par begagnade signalkablar av märket Audioquest Python för 800 kr. Kommer förmodligen att använda dessa mellan den nya DAC:en och hörlursförstärkaren.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2012/03/27 :  18:11:37  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Ett paket från Tyskland har anländit! Måste vara gods från Meier-Audio :-)


Paketet innehåller tre mindre paket samt en påse med kablar.


En lite närmare titt på emballage.


Alla produkter "on display".


En närbild på Meier-Audio Corda Classic (hörlusförstärkare).


En närbild på Meier-Audio Corda StageDAC (DAC).


Hörlurarna presenteras; Beyerdynamic T1


En annan vy på T1.


Färdiginstallerat på mitt skrivbord. Ja, jag använder datorn som källa.


En närbild när allt är installerat.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2012/03/27 :  18:21:50  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Läckert, gillar Meier-Audio's prylar med sina mystiska krumelurer på. Vidare är jag lite avund på den fina lådan till lurarna, alltid bökigt att förvara lurarna utan att få dom täckta av damm.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2012/03/27 :  18:27:36  Show Profile Send Micke Y a Private Message


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2012/03/27 :  18:34:42  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Rolfen & Micke, kul att ni gillar bilderna! Det gör mig glad :-)

Jag sitter nu o provlyssnar lite låtar (som FLAC från datorn, kört optiskt ut till DAC:en). Det låter utmärkt!! Men jag märker att det är väldigt mycket ljudinformation som kommer ut ur hörlurarna. Det är svårt att ta emot allt på en gång. Men jag kommer vänja mig, det är klart. Samt så tror jag också en viss inbränningstid krävs. Ingenjören rekommenderade 100 till 200 timmars inbränning. Så jag väntar lite med att skriva ytterligare intryck. Hoppas ni förstår. Men jag vill inte yttra mig nåt förhastat om detta.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2012/03/27 :  20:56:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ta det lugnt, vi väntar

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/03/28 :  10:49:37  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Ojoj vad läckert!!!
Grattis!
Ser fram emot att höra intryck när grejorna är inspelade...
Har du några andra lurar eller lurstärkare att jämföra med?

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2012/03/28 :  10:53:04  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Kilgore, tack! För tillfället har jag bara T1. Men jag hade Beyerdynamics DT880 innan dess, ägde dom ett väldigt långt tag, så jag kommer ihåg ljudet från dom. Sen så har jag också haft Sennheiser HD600 innan dess, men det var ganska längesen nu. Har även ägt två olika lurstärkare; Meier-Audio Corda Arietta samt Rega Ear.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2012/03/29 :  00:08:09  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Jag ska försöka mig på redan nu efter två dagar att göra en bedömning av ljudet. Till en början kan jag säga att denna kombo som jag köpt är väldigt välljudande. Det är ett väldigt livfullt och alert ljud. Instrument har en fin textur och man hör mycket bakgrundsljud i inspelningar. Jag har ju haft Meier-Audio och Beyerdynamic produkter innan, men inte riktigt lika påkostat. Min förra anläggning låg på 5000 kr i nypris, och den här nya ligger på 17000 kr (om man inte räknar med kablar). Jag skulle säga att båda är prisvärda och gillar man som jag den billigare anläggningen som jag hade innan så kan man förvänta sig ett "familjeljud" som jag skulle vilja påstå att Meier-Audio och Beyerdynamic har.

Vad gillar jag inte? Jag gillar inte att jag behöver EQ:a ljudet i Winamp. I mina öron så är det lite för ljust helt enkelt. Jag har dämpat frekvenserna från 6000hz och så fortsätter det att slopa något i dom ännu högre frekvenserna. Den gamla kombon hade också mer bas vilket jag gillade. Nu tycker jag inte T1 har dålig bas, för den är riktigt bra. Men är man basnarkoman så kanske DT880 är bättre lurar helt enkelt trots att dom är billigare. En del inspelningar som t.ex. Thomas Köner var roligare i DT880, men det är också ett av dom få exemplen.

I övrigt så är jag väldigt positiv till den nya kombon. Jag har t.ex. börjat lyssna igenom fler och fler inspelningar från början till slut vilket jag inte gjorde innan. Förr så höll jag på att hoppa mellan låtar p.g.a. tristess. Men nu så sitter jag klistrad med lurarna på. Är det p.g.a. nyhetensbehag? Kanske, kanske inte. Men för tillfället njuter jag iaf.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2012/03/29 00:08:22
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2013/02/14 :  19:19:02  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message




Packade upp nya högtalare igår. Det fick bli ett par Totem Model One Signature... som står jämte Klipsch RF82, dom gamla trotjänarna.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2013/02/14 19:21:50
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2013/02/15 :  10:23:18  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Ahh Model-1 från Totem är en välljudande klassiker. Kan tänka att Signature-modellen är ännu bättre!

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2013/02/15 :  10:58:45  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Jag kan inte Model One's uppgraderings historia. Men jag är verkligen supernöjd. Dom låter bättre trots att dom är så mycket mindre än Klipsch. Klipsch är skön på sitt sätt, speciellt när det kommer till musik med väldigt djup släpande bas (Thomas Köner är bra exempel här). Men på annan musik så skiner Totem verkligen.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2013/02/15 11:45:28
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2013/02/15 :  11:52:14  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
En till bild för att frestas ;-)


Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2013/02/19 21:59:00
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2013/02/15 :  18:36:46  Show Profile Send RODA a Private Message
Ah, Totem Model One är nice!
Gillar ditt setup.

Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2013/02/19 :  21:41:29  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Efter en lång tids datorlyssnande bestämde jag mig för att återgå till moderskeppet och spela CD igen. Börjar så smått bygga på CD-samlingen och hi-fi anläggningen fick ett nytt hjärta i systemet. Det blev en Rega Saturn som lirar på för fulla muggar. Bilder kommer sedan.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2013/02/19 21:46:35
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2013/02/20 :  16:43:03  Show Profile Send JonFo a Private Message
Najst!
Nu behöver du bara en Rega skivspelare också så når du hifinirvana! ;)

Måste bara fråga dig som också har en corda med crossfeed, hur mycket märker du av crossfeeden jämfört med den urkopplad? Själv tycker jag knappt jag hör någon skillnad alls.

# Jon
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2013/02/20 :  17:27:40  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Crossfeed tycker jag gör en viss skillnad, framförallt på inspelningar där ljud är panorerade kraftigt åt det ena eller andra hållet. Däremot finns det underliggande inställningar på min crossfeed för 'delay' och 'intensity' men dessa märker jag väldigt liten skillnad på. Samma sak gäller inställningar med DAC:en, knappt någon skillnad på dessa inställningar heller.

Jag har haft en Rega P2 förr :-) Dock har jag ju ingen LP-samling längre!

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2013/02/20 :  17:58:19  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Rega Saturn




Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2013/02/21 :  15:22:30  Show Profile Send Klingan a Private Message
Totem och Rega tillsammans ska enligt många vara en riktigt bra kombo!

Hur uppfattar du Totem burkarna? Vad lysnar du på för musik med dem?

Rockin in the free world
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2013/02/21 :  16:45:46  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Jag vet inte om jag ska ge mig på att beskriva ljud, det tenderas att misslyckas ofta :-)

Men musiken kan jag däremot beskriva. Det är en blandning av progressiv rock, elektronica, ambient, jazz, klassiskt, folkmusik. Det mesta faktiskt. Så jag behöver burkar som är rätt "all-round".

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2013/03/02 :  08:14:12  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message


En purfärsk bild på hörlursriggen som består av Meier-Audio elektronik och Beyerdynamic T1. Flyttade in riggen i vardagsrummet idag och matar DAC:en från datorn i sovrummet.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2013/11/23 :  06:00:16  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Sålde CD-spelaren igår (en Rega Saturn). Det var en riktigt fin pjäs med bra ljud men tyvärr började den strula; hoppade spår osv

Så nu stod man där utan CD-spelare... trodde jag! Letade fram en Denon DVD-1940 som bara stått och samlat damm. Kör med den som transport nu in i DAC:en. En Meier-Audio Corda StageDAC. Låter hur fint som helst. Jag var lite skeptisk i början att använda DVD-spelaren för jag minns att den brummat mycket i mekaniken när man spelat med den. Men det verkar bara vara initialt. När man väl spelat en stund så försvinner. Så det är försumbart.


Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2013/11/23 06:01:11
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2014/05/04 :  16:27:54  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Beställde Denon's CD-spelare och försteg som ligger på 10 papp vardera. Återkommer med intryck av dessa!

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2014/05/04 :  18:20:56  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
En liten teaser från en produktbild!


Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000