HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Försteg av högsta klass - Lundahl LL1674-byggen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 23

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/29 :  11:52:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Står i kopplingschemat, klart och tydligt:
(Den ger konstant ström till röret)




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/10/29 :  12:12:23  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
1 st/kanal (rör), förmodar jag, 8st till eojeudgänget,

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/10/29 :  12:17:58  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Kondingarna, räcker det att paralellkoppla två 47 uF som ersättning till
100 uF kondingen på nätdelen?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/10/29 :  12:23:11  Show Profile Send time a Private Message
PerG Ja, i ett rörsteg är det inte så kritiskt med komponentvärden, +/- 20 % brukar gå bra. Man får se upp med kondensatorn direkt efter likriktarröret bara, helst inte mer än 47uF. Sedan kommer drosseln som ger resistans och strömbegränsning vilket gör att man kan ha högre kapacitans i nästa steg

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/10/29 :  12:24:42  Show Profile Send time a Private Message
Guru, tack ! det är ett elände att behöva jobba, finns ingen tid kvar... du är välkommen med skapelsen när den är klar !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/29 :  12:24:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ska vi ta skillnaden i schemat 6H30 gentemot 417 då. Pinout för 6H30 syns ju i schemat ovan.
För 417 ser det ut så här:

Det betyder att pin 1 är anod, 4,5,7,8 alla går till gallret, 6 är katod och 3+9 är glöd.
I schemat körs de två trioderna i 6H30 parallellt. Men i fallet med 417 kör vi en enda triod.
417 älskar att självsvänga, därför MÅSTE man löda dit motstånd (Förslagsvis 300 ohm kolmotstånd)
monterade på pinne 4,5,7,8 direkt på sockeln, så nära som möjligt. Det går om man vill att böja ihop
pinne 4+5 på sockelns lödöron till ett gemensamt motstånd för de två pinnarna och sen likadant för 7+8.

Strömkällan ställs in på 20 mA för 417 genom att anpassa motståndet R3 (måste tweakas in) till
ett bra värde. Sen tweakar man in spänningen på anoden genom att anpassa motståndet R8.
(Katodmotståndet R8 talar om för röret hur mycket det ska "hålla emot" strömmen.)

Jag kan lugna de som inte byggt med rör förr - vi kommer att prova fram rätt värde på R8, och jag kan
tänka mig att sätta ihop 20 mA konstantströmkällor till de som känner att de vill ha hjälp med detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/10/29 :  12:26:40  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Tackar Time.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/29 :  13:01:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Då är jag med.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/10/29 :  17:51:54  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Då vill ja har två st DN2540..
Om det går för sig

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/10/29 :  18:00:27  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
jag har ju beställt 50 så det räcker väl till alla

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/29 :  18:52:34  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Underbart! :) försöker se det i huvudet hur och varför. Känns fint att, trots man börjar ana grunderna, kunna iaktaga de som kan så man får allt rätt :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/29 :  19:14:38  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Är 12Volten till glöden förresten? bara likriktare innan?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2005/10/29 :  19:19:32  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Så, 417-schemat borde se ut så här?




Edit: Schemat uppdaterat

Think what's inside the box!

Edited by - Mickeman on 2005/10/30 01:53:28
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/30 :  00:19:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, ungefär. 300 ohmsmotståndet på pinne 7+8 går direkt till ingången dock. R6 skall förslagsvis också vara 300 ohm.

Glöden är 6,3 volt på 417. Arrangemanget med LM317 i schemat ger konstantström till rörglöden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/10/30 :  06:48:11  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
lm 317at to220 elfa 73-317-05 duger denna?
två st?
L1 och L2 i glöden vad har dessa för värden,hur mycket ström drar glöden?
Fint schema mickeman,går det att klämma dit pin nummer på LL1674?
(Är det så här den ska kopplas http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1674.pdf
sugested usage 1:4+4?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2005/10/30 07:25:27
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/30 :  09:49:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, två såna LM317 blir bra.

L1 och L2 är bara ferritpärlor.

Glöd 417 är 6,3V 0,3A. 6N6Pi som Guru ska bygga med 6,3V 0,75A.

När det gäller trafon så kan man koppla på olika sätt, jag citerar artikeln i AudioXpress här:
"Difference now was a matter of taste. The 2:1 ratio was fuller, more voluminous, and a little softer. The 8:1 ratio had firmer and more bass and the sound was generally more tightly controlled. The 4:1 ratio was in between."

Trafon ska kopplas baklänges, dvs så att röret får svinga så mycket spänning som det trivs med. Då är utimpedansen mycket lägre och röret orkar driva lasten mycket bättre. Vid 8:1 antar jag att röret svingar 8 volt för att man ska få 1 volt ut.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/30 :  10:15:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
LM317 är förresten en sån där komponent som alltid är bra att ha, rätt vad det är behöver man en spänningsregulator och LM317 är ju en bra och lättanvänd sak. Men i det här fallet är den kopplad för att lämna konstant ström. Om det behövs på glöden kan diskuteras. Man kan köra växelström om man vill.

Några tips om glöd när man bygger "hardwired", utan kretskort:
Börja alltid med att löda in ledningarna för glöd, så att de ligger i botten under allt annat som ska på plats (närmast plåten alltså). Ledningarna för glöd ska tvinnas samman, särskilt om det är växelström. Gör ledningarna för långa till en början och klipp dom i rätt längd senare. Innan man börjar med själva förstärkarkretsen sätter man lämpligen i rören i socklarna och provkör glöden så att man verkligen har fått allt rätt. (Jag har själv fått det fel en gång och det kan vara ett elände att rätta till när det sitter grejor i vägen.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/10/30 :  11:10:09  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Duger trafo 2x9v 36va och dessa dioder till glöden
elfa schottky 70-102-67

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/30 :  11:40:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det bör funka fint, kanske 70-103-09 är bättre, mer marginal för ström. Det finns glödström i trafona ni beställer från DIY-club. Seriekopplar man de glödlindningarna kan man likrikta och reglera så mycket man vill sedan.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/30 :  13:57:38  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Bernt. Du skrev att 417-rören gillade självsvängningen. Rekommenderar du 8:1 ration således? är detta något man kan ändra eller designar man efter vad man valt innan?
Får nog säga att jag är större fan av rapphet än värme.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/10/30 :  15:26:55  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Ferritpärlor i glöden passar denna elfa 58-777-17?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/30 :  16:11:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
vemsom,
Ja jag skulle välja 8:1. Men det har inte med självsvängning att göra. Precis som det står så är det en smaksak.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/10/30 :  21:52:33  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Jag är total nybörjare när det gäller rör. Köpte dock nyligen ett Basie rörförstärkarkit från Acustic dimension (precis innan Lundahl trafo tråden startade). Beställde ett gäng trafos med tanken att jag kanske skulle kunna modda denna senare. Ni snackar 6H30 och 417 rör här. Basie är byggd kring ECC81, hur skiljer sig dessa rör åt och vilka moddningar kan tänkas behövas eller är 6H30 eller 417 mer lämpade?

Borde nog köpa en lämplig rörbok, några förslag?

/Jesper
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/30 :  21:59:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det går ju att använda ECC81 också men det är mycket mindre strömstarkt än 417 och 6H30. Glöden och tillräckligt med anodström kan bli ett problem för dig.

"Valve Amplifiers" av Morgan Jones blir rekommendationen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/30 :  22:18:39  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tänkte sticka till Elfa och handla grejor till glödnätdelen.
Tror det är fler än jag som vill börja lite smått för att känna att man har en liten grund.

Frågor:
Varför 400V på första kondingen när det är 12 volt?
Sen fanns det ett gäng olika LM317 på elfa. Vilken väljer man? samt ferritkärnorna. Är det bara små 3krors? Vilka.. ja.. Någon som jiter sätta ihop en komponentlista så det blir rätt?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
Page: of 23 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000