HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 FadelArt ,Signal Cable och Silent Audio!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/31 :  23:09:53  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Tjollahopp på er ute i cyberspace

Jag har fått äran att testa lite kablage från Frankrike, närmare bestämt FadelArt kablar.

Wolfgang på Creative Audio skickade upp ett par signal kablar och ett par högtalar kablar.

Dagarna som följer kommer intensiv inspelning och hårda tester att utföras så håll i er så ska jag ta med er på en resa sällan skådad

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/11/27 00:06:20

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/31 :  23:19:03  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Först så ser vi en bild på lådan som tillhör högtalarkablaget




[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/04 12:18:59
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/31 :  23:31:17  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Sen på tur har vi den analoga signal kabeln FadelArt AeroLink IC AE.



[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/04 12:19:38
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/31 :  23:42:31  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Vi puttrar på, byter rum och öppnar locket





Mäkta stollt över Mr Fadels autograf måste jag säga

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/04 12:20:12
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/31 :  23:58:56  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Sen så har vi en kombatant till högtalar kablarna jag har lånat hem också.

Här kommer bilden



Dessa kablar är dock sålda och kommer lämna mitt hem inom de närmaste dagarna.

Men först ska det hinnas med en test för att se om de kablar som denna tråden kommer handla om är en värdig efterträdare.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/04 12:20:44
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/01 :  06:59:12  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Tillsvidare så lånar jag en bild av CC, hoppas att det går bra ?

Har inte fått till några bra bilder på högtalar kabeln.



De kablar jag har hemma är dock i biwire utförande.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/04 12:22:20
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/01 :  07:03:33  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Priser på de kablar som jag testar här kommer nedan.

FadelArt AeroLink IC AE längd 0.75m 3202,50

Stream Special Bi-wiring längd 2x3m 9450,00


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/01 :  11:48:39  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
jaha då puttrar vi väll vidare då.

Nu spelar jag på Silver resolution BW högtalar kablar och FadelArt AeroLink IC AE signal kabel.

Anläggningen har fått stå på med PAD skivan under natten för att den nya signal kabeln ska bli något mer inspelad.

Förstärkaren i systemet måste spela ungefär 2-3 timmar innnan den låter bra så det är ju fixat med god marginal.

Sätter i första skivan som är Diana Krall - The Girl In The Other Room och låten med samma namn.

Detta låter väldigt välbekant.

Jag är nu inte direkt bra på att beskriva ljud men jag gör så gott jag kan iaf.

Om vi tar basen först upplever jag den som den bör vara, den går långt ner på djupet och med hyffsad kontroll. Känns på något sätt som det fattas något allt är inte riktigt på plats, kan dock inte sätta fingret på vad, det flyter liksom inte riktigt.

Sen kommer vi till det mindre roliga, mellanregister och hennes röst mm. Här upplever jag att det är rätt stora problem. Rösten får en något Hård/vass karakter i brist på bättre ord. Vrider jag upp volymen så skär hennes röst igenom i de övre frekvenserna i mellanregistret

Vidare till diskanten som jag tycker har en hel del detaljer, inget som direkt sticker ut. Kabeln gör sitt jobb, men hade kanske önskat lite högre upplösning och att det klingar ut lite längre.

Kopplar jag sedan in fadelArt Sream Special BW så blir det genast mycket roligare.

Vi tar basen för det första.

Om jag tidigare tyckte att SR kabeln gick långt ner på djupet så går denna kabel ännu längre ner i register. Den kontroll som jag saknade med SR är totalt bortblåst, Fadellen håller ett järngrepp om basarna. Dynamik, 3D och musikalitet är vad jag skulle kalla det.
Sen så är detta ju ändå en väldigt lugn låt men det är stora skillnader vi snackar om här.

Går vi vidare till mellanregistret så har det fått ännu mer värme/kropp, mer detaljerat och rösten spricker inte vid höga volymer. Detta är en fröjd, det flyter på och är väldigt lätt lyssnat.

tar vi sen diskanten, så kan man säga att det jag saknade innan har tillkommit. Högupplöst diskant och att det klingar ut längre. Det är fint med kablar som gör nytta.

Detta var dock bara ett kort litet test nu på lunchen.

Mer och längre test kommer senare.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/11/01 13:20:40
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/01 :  11:54:17  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Har du blindtestat?? Mot tex EKK?? Annars är det du upplever kanske bara placebo!!

Nej, om vi ska vara allvarliga;

Intressanta saker du skriver, jag har inte hunnit testa så intensivt med de Stream Special jag har hemma just nu men upplever den också som en mycket välbalanserad kabel med kontroll på allt. Mycket bra mellanregister och tajt bas framförallt. Ska testa lite mer idag och imorgon.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/01 :  12:24:00  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Back to work, nu ska vi se här. Detta är ju som sagt mina första intryck och har inte spelat kablarna jätte mycket så vi får se om mina nuvaranda intryck står kvar.

Om vi säger så här, SR har idag enligt mitt tycke en väldig obalans i registren. Huruvida detta beror på missanpassning bland kablarna vet jag inte,men så kan det nog vara.

Fadelart har en sådan skön klang och balans i sitt utförande så man blir gråtfärdig när man kollar på priset

Är ledig hela dagen imorgon så då ska det hård testas.


Anågeende blindtest så behövs inte det, och jag ser det helt onödigt för den delen också, kan man inte höra skillnaderna när man ser så kan man inte höra dem när man blundar. Det är mitt resonemang, men förstör nu inte denna tråd med snack om blind test hit och blindtest dit.

Sen så är ju inte signal kabeln inspelad heller så jag väntar spänt på att få höra den prestera absolut MAX.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/11/01 12:38:10
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/01 :  12:54:08  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Jag ser fram emot ännu mer detaljerade intryck imorgon Snoop!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/01 :  12:57:35  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Det kan du lite på är ju långt ifrån klar det ska spelas mycket skivor ikväll och imorgon.

Måste också säga att jag finner det oerhört svårt att beskriva ljudet med ord.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/11/01 13:17:57
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/01 :  13:18:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vill inte va nån messersmith, men,,,
quote:
Sätter i första skivan som är Diana Krall - Live in Paris och låten The girl in the other room.

"Girl In The Other Room" finns inte med på "Live in Paris" utan kommer från skivan med samma namn "The girl in the other room".

Detta mest bara för att jag vill kunna veta vilken låt du använde för att själv kunna kolla hur jag upplever det hemma hos mig.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/01 :  13:19:54  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply


Ställer mig i skamvrån, klantingt av mig att skriva fel.

Tack för korrigeringen Zalve

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/01 :  13:37:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vilken låt var det nu då?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/01 :  13:39:24  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Har editerat längre upp i tråden, det är givets vis låten girl in the other room.

När jag kommer hem blir det Rammsteins nya skiva "Rosenrot" och annan tung musik

Jag kommer även att lyssna mer på denna låt av diana krall för jag kände mig lite halv stressad när jag lyssnade så eventuellt kommer det mer text om just det testet.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/11/01 13:43:49
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/11/01 :  14:16:24  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
quote:
stollt över Mr Fadels autograf

ASSÅ! Jag fick minsann ingen sådan! Nu blir jag nästan upprörd!



Ps. ska bli kul å höra vad du tycker efter att kablarna gått ytterligare några timmar!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/01 :  14:20:50  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Each cable of the Anniversary Edition will be completely and personally handmade by Mr. Fadel himself and will be certified by his signature.

BTW: Högtalar kablarna som används är redan inspelade runt 4-500 timmar, så det är endast aerolinken som behöver rejält med omsorg.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/11/01 15:42:52
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/11/01 :  17:08:17  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Bra skrivet Snoop, alltid roligt med fina recensioner.
Ser fram emot fortsättningen :-)
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/01 :  17:26:57  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Jaha då har man käkat och lagt upp lite skivor på bordet..

Nu blir det test


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/04 12:23:06
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/01 :  17:38:32  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
NU börjar det likna nåt!!!

Accun uppvärmd? Fram med "guldöronen". Låt oss höra på godiset nu då?

M
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/11/01 :  18:00:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Hmmmmm... många trevliga plattor.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/01 :  18:01:01  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Många bra skivor på bordet, tex Silverchair och Dire Straits!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/01 :  19:14:02  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Jaha då är första delen i testen avklarad.

Jag kommer göra så att jag skriver vad jag tycker om varje låt med respektive kabel. Givetvis bytte jag inte kabel vid varje låt det tar på tok för lång tid och är på tok för jobbigt

Vi börjar med att spela Crazy Town – Toxic från plattan The Gift Of Game.

Fadelart Stream Special är inkopplad och vi drar igång på RocknRoll nivå

Det första som slår mig, är den otroligt torra basen. Detta är riktigt stampa takten kan jag lova, rösterna är bra och det är lätt att urskilja i ljudbilden var någonstans rösterna kommer ifrån.
De översta registren bara finns där, sömnlös övergång mellan alla register. Total kontroll och balans i hela systemet.

Sen kopplar vi in Signal Cable Silver Resolution och samma sak här vi drar igång på RocknRoll nivå givetvis samma volym. Det intressanta här är att till en början så låter basen ganska snarlikt, men så fort det blir mer komplext då tappar han kontrollen. Rösterna då? Ja nu ska vi se här, Jämfört med fadel kabeln så ligger denna kabel en bit efter i röst partierna.

Denna kabel spelar mer på lyssnaren och har en liten jobbig ”hård?” karaktär i det översta mellanregistret. Även här som på Diana Krall så spricker rösten något vid högre volymer. Det är inte helelr lika lätt att kunna urskilja var på sångaren står.

Sen när vi kommer till diskanten så blir det lite mer obehagligt då jag tycker att diskanten blir spretig och sticker ut lite för mycket för min smak.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/01 :  19:43:16  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Sen hoppar vi raskt över till Lisa Nilsson – Himlen Runt Hörnet från plattan med samma namn [;)

Återigen Fadelart Stream Special och vi drar igång på en lite softare nivå

Nu blev det varmt om öronen helt plötsligt Denna kvinna har en juvlig röst som få kan missa. Även här är det en fin balans mellan alla register, heter det kanske Tonal balans
Basen går djupt, lite djupare än vad den tidigare gjort faktiskt, både på gott och ont
Den ställer nämligen till med resonanser i min stereo/tvbänk vilket inte är särskilt trevligt.
Rösten är sammets len som den sig bör och det är fin upplösning med mycket detaljer i diskanten.


Sen kopplar vi in Signal Cable Silver Resolution och samma sak här vi drar igång på samma nivå . Basgången är skön, men ändå ett litet snäpp under fadelen som går lite lite djupare och ställer till lite oreda i bänken tyvärr. Här är det inga direkta problem i röst partiet förutom att det börjar visa sig att denna kabel spelar mer på lyssnaren, vilket jag inte uppskattar. Upplösningen på diskanten är helt okej men saknar lite av det sista skimmret som man får med fadel kabeln.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/01 :  20:27:13  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Näste man att träda fram är vår kära vän Roger Waters, skivan heter Amused To Death, samma namn på låten som ska spelas.

Återigen Fadelart Stream Special och vi vrider upp volymen ganska rejält

Denna låt är så otroligt bra så det finns bara inte ord för hur mycket jag gillar den, samtidigt som jag älskar låten börjar jag sakta men säkert älska dessa fadelart kablar.

Makalöst vilken dynamik och upplösning. Jag vill bara höja mer och mer hela tiden, men snäll som man är så skonar man grannarna från jordbävning
I början av låten då Roger själv pratar på vänster sida, är det så levande att jag känner hans närvaro i soffan bredvid mig till vänster.
Jag hoppar till och tänker va fasen kan det vara sant att han sitter här i mitt vardagsrum och sjunger för mig

Aldrig någonsin har denna skiva låtit så bra som den gör nu och jag är helt lyrisk. Detaljer i ljudbilden jag aldrig hört förut kommer fram, Enorm 3D känsla och fin separation och väldigt luftigt.


Sen kopplar jag in Signal Cable Silver Resolution och samma sak här vi drar igång på samma nivå . Men vänta nu vad är det som har hänt Han lämnade sin plats i soffan och ställde sig en bit ut från högtalaren. Jag fäller en tår av ren ensamhet . En jämförelse mellan dessa 2 kablar på en inspelning som är så här bra blir helt enkelt inte särskilt roligt. Alla parametrar blir 1-2 nummer mindre. Dock ska det sägas att det inte på något sätt låter dåligt. Bara det att Fadel gör det så satans mycket bättre.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000