HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Frikoppla Subb och högtalare från golv.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2005/11/09 :  15:22:14  Show Profile Send Sudden a Private Message  Reply
Hej,

som alla vet så är det ganska mycket bas i många filmer.
Jag flyttar snart till en ny lägenhet och skulle vilja frikoppla subb och högtalare från golvet så att vibrationerna till grannarna blir mindre. Har både Högtalare och Subb på spikes idag.

Någon som har några bra tips?

Själv så har jag funderat på att köpa 3 st stenskivor som man lägger på "skumgummi"-kuddar utav något slag, och ställer högtalarna med spikes direkt på stenarna.

/John

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2005/11/09 :  16:56:20  Show Profile Send swingpjatt a Private Message  Reply
Jag har subben på en stenskiva och det blev mindre resonanser så det bör funka, har dock ingen granne under som jag kan fråga om det stör mindre.
André

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2005/11/09 :  17:12:14  Show Profile Send cofra a Private Message  Reply
Jag hade skaffat SD-fötter eller liknande och kastat allt vad stenskivor och spikes heter.

MVH. Christian
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/11/09 :  23:32:03  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Man kanske skulle testa med varianten cykelslang under betongplatta? Det kostar ju inte mycket. Då ska jag samtidigt prova med butan eller freon i slangen och se hur stor skillnar i läckage det blir.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2005/11/11 :  10:43:50  Show Profile Send Sudden a Private Message  Reply
SD fötter?
Länk...?

Cykelslang? Finns kanske en liten risk att det inte blir så snyggt.

/John
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2005/11/11 :  13:17:09  Show Profile Send cofra a Private Message  Reply
http://www.sonicdesign.se/sdfeet.html
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/11/11 :  13:56:49  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Jag har en modell i huvudet på något som liknar "Newtons vagga" med en benställning och subben hängande i ett par vajrar.
För att slippa skruva fast krokar i subben och göra hål i den tar man en bit träskiva och skruvar fast i undersidan på subben, exempelvis genom att byta ut fötterna. "Plattan" gör man lite större än subben så det finns plats för krokarna.
Det borde bli så frikopplat det bara kan. Frågan är bara om den kommer i gungning om du spelar tillräckligt högt...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2005/11/11 :  22:41:46  Show Profile Send cofra a Private Message  Reply
Ska man ha någonting hängande och inga vibrationer som sprider sig så ska det inte vara vajrar utan något elastiskt. Bara för att någonting hänger istället för att stå upp blir det inte bättre. Hänger man i något som är stumt så kan vibrationer i lodled fortfarande fortplanta sig, det man delvis kommer undan är dom i sidled men dessa är inte de som fortplantar sig mest i golvet. Det är själva elastisiteten som är det viktiga.

Hänga i gummisnoddar från taket eller någon ställning skulle alltså funka men den lösningan verkar ju lite onödigt krånglig... Nej, skaffa dig några mjuka fötter du.

MVH. Christian
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2005/11/14 :  09:19:56  Show Profile Send Sudden a Private Message  Reply
Om man ställer högtalarna på SD fötter som står på stenskivor som i sin tur ligger på SD fötter. Blir det ännu bättre? Eller är det bara fab5 som gillar det?

/John
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2005/11/14 :  10:40:35  Show Profile Send cofra a Private Message  Reply
Elementen som sitter i högtalaren har en viss massa och den massans påverkan på högtalarlådan blir mindre och mindre desto tyngre kabinettet är. Ställer man kabinettet på en stenplatta eller liknande så "bygger" man liksom på kabinettet med en ökad vikt.

Något bättre kan det alltså bli men det beror mycket på vad man har för högtalare. Att ställa högtalaren på dubbla uppsättningar mjuka fötter tror jag inte att tillverkaren rekommenderar, dels tror jag att det kan bli väl svajigt och dels lite overkill... Sen är det ju så att dom är viktanpassade som du kanske har sett på sidan. Då kanske du måste ha en viktklass ovan skivan och en under, lite omständigt som jag ser det.

Men bäst är väl att ringa eller maila för att få ett svar...? Tillverkar man något så har man troligtvis endel goda råda att ge också.

MVH. Christian

Edited by - cofra on 2005/11/14 10:43:05
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2005/11/15 :  20:52:35  Show Profile Send Fredrik a Private Message  Reply
Efter att ha provat själv så kan jag säga att
det inte blir bra om man hänger en högtalare i vajrar eller liknande.

Jag provade att hänga min center,men trots många olika varianter
på upphängning så lät det bara jättekonstigt. Vet inte varför.
Men det kanske hade med "medgungning" att göra?

!JBL
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2005/11/16 :  10:28:24  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Hej!
Jag röstar på mjuka fötter som t.ex SD-foten som jag använt i många år med gott resultat. Det finns även mätningar som gör gällande att själva högtalarlådan rör sig mindre på fötter än med t.ex. spikes. Har för mig att det står mer på SDs hemsida (länk i inläggen ovan). Har inte upptäckt någon ljudkvalitetsförsämring med mjuka fötter utan snarare en viss förbättring med bättre "släpp" i ljudet.

Jag har bjälklag (trägolv) i mitt lyssningsrum, så jag måste göra något för att minska vibrationer till grannen neråt. Ovanför mig hade jag en granne en gång som hade en ministereo som han hade ställt direkt på golvet. Man hörde allt han spelade VÄLDIGT tydligt då golvplankorna svängde med. Han flyttade dock inom kort och jag var på visningen och tittade på hans "fina" placering av ministereon ;-) Jag ställer numera själv allt ljudalstrande på mjuka fötter ;-)

Mjuka fötter kan man även hitta på Hifikit till billigare peng. Kan dock inte uttala mig om de är lika bra. /Shaft
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2005/11/22 :  12:41:37  Show Profile Send Sudden a Private Message  Reply
Beställde igår SD fötter.

Återkommer med intryck.

/John
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2005/11/28 :  12:44:33  Show Profile Send Sudden a Private Message  Reply
Nu så har jag fått och "monterat" mina fötter.
Vilken skillnad!
Allt blev bättre.
Men dum som man är så passade jag på att flytta ut högtalarna en bit och vinkla in dom lite så helt rättvist är det nog inte, men det är som helt andra högtalare.
Största skillnaden är i basen, mkt tightare och med bättre nyanser.

Årets julklapp?

/Sudden

Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2005/12/01 :  13:20:02  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Sudden,
Kul! Mjuka fötter är bra - även för grannarna ;-)
/Shaft
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/12/10 :  11:57:53  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Till min Sunfire sub kör jag med en ca 50Kg tung marmorskiva (råhuggna kanter med polerad topp & undersida) som jag har SD fötter under.

Det finns inga vibrationer eller missljud från rummet på detta sätt.

Annars till hötalarna kör jag uteslutande med Soundcare-spikar från Norge.
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2006/01/01 :  18:37:48  Show Profile Send twostroke a Private Message  Reply
liggunderlag är super! men man måste ha flera lager för när det sjunker ihop så blir det rätt tunt, men med ca 6lager blir det hur bra som helst!, har det under mitt bashorn, ser ut nästan som sd fötter:) fast det är svårt att skära till dom snyggt.
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2006/01/05 :  10:41:46  Show Profile Send soren a Private Message  Reply

Tänk på att beställa viktanpassade SD fötter!
De "färdiga" är inte speciellt bra, speciellt inte till basmoduler.
Hör med sonic design vad de rekommenderar till just det ni använder.


/Sören
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000