HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 CD555
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/10 :  22:05:58  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Disclaimer: jag är en usel fotograf i vanliga fall. Idag försökte jag mig dessutom på att fotografera i en mörk lokal. Hoppas ni har överseende med bildkvaliten.




Det började med ett brev på posten

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/10 :  22:14:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Personliga inbjudningar,,, SÅNT gillar vi!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/11/10 :  22:18:12  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Blev det en styck CD555 inköpt?

Då hade Ikemi'n fått stå i skamvrån och jag hade dykt upp igen illa kvickt...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/10 :  22:20:22  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Perfekt tänkte jag, det vill jag absolut inte missa och nu idag var det alltså dags. Efter att ha lämnat jobbet flera timmar i förväg och en kortare tur på buss 271 hittade jag följande



Det såg ju ut som om jag hittat rätt tänkte jag och stegade in i butiken.



Jag blir lite osäker men om jag inte tar helt fel är det ett par Linn Artikulat 350, en Linn Klimax Kontrol, ngn av Linns multispelare plus lite andra lösa lådor som möter i entren, läckert Tyvärr var det ett tyst system. Det står för det mesta något intressant innanför dörren, tidigare var det B&Ws jättesnäckor som mötte besökarna. Men nu var det ju inte för entrens skull jag var där.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/10 :  22:35:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
VINYL!!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/10 :  22:49:09  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Nu blir det ganska mycket text......
Tyvärr insåg jag redan nu att det nog inte skulle bli speciellt mycket tid för en ordentlig lyssningssession. Det var fullt i rummet med high-end systemet när jag kom dit och sessionen efter var redan fullbokad. För att fördriva tiden klämde jag mig in i rummet där den nya Naim n-Vi presenterades.
Det är en multi bild/musik allt-i-ett historia, 5 inbyggda förstärkare, radio som tillval mm. Vi fick den presenterad för oss kopplad till Naims n-System bestånde av två n-SAT i fronten, två till på sidorna/bak, n-CENT i mitten plus en n-SUB för de låga frekvenserna.
Ljudet då? Tja, vad ska man säga, vi lyssnade/såg på Blue Man Group (vet ej låt) och jag tyckte det lät helt ok, bra kontroll, lätt att följa med i musiken. MEN, musik från alla håll????? Inte min kopp of tea. Lite klassisk musik gav mig samma känsla, bra men varför sitter jag i diket med alla musiker.
Här inne var det mörkt men en bild lyckades jag fånga. Ser ut som Naim gör mest (tror jag, bilden är kass)

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/11/10 :  22:53:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Mumma, ett reportage från öriket till!!!

Spännande!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/10 :  23:07:09  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Över till den stora anledningen till att jag var där, CD555.
Denna spelare är en tvådelad skapelse, spelare plus kraftförsörning , CD555 och PS555 på Naimiska, ihopkopplade med två kablar, en för analogdelen, en för digitaldelen (om ngn är intresserad tror jag de är tillverkade av Burndy). Så här ser den ut



Observera den blåa kabeln ner till höger. Detta är en prototypkabel och kommer i färdigt skick i handeln kosta cirka £500. Sessionen inleddes med en presentation av den (tydligen den bästa kabeln som någonsin gjorts enligt Naimkille).
Efter det tragglander fick vi äntligen lyssna på lite musik. Uppställningen var Naim Nac 552, Naim Nap 500 och ett par sådana här

Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/11/10 :  23:20:45  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
OJ, man blir ju inte så sugen på att se fortsättningen.......eller jo, fortsätt gärna :-)
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/10 :  23:23:59  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Först ut som källa var en Naim CDS3 (tror jag den heter) med en XPS2 som gav den kraft. På med Leonard Cohen, Alexandra Leaving, and away we went. Jag tänker inte slänga mig med några termer jag antagligen inte förstår utan säger helt enkelt, det lät riktigt bra, lite bumlig bas, kanske en antydan till Leonard på ena sidan, kvinnlig medsångerska i andra men det här är efterhandskonstruktioner påkomna efter att den BLÅA kabeln stoppats i. Samma låt en gång till, rösterna lät mer i harmoni, basen stramades upp en smula och det var lite som att en ytterst fin slöja lyfts bort. Samtliga sex personer i rummet var överens om att skillnaden hördes direkt, kul.

Nu var vi uppvärmda och äntligen kopplades CD555 in. Vi tar en dålig bild till


(Det är jag som öppnat luckan, jag fick röra den!!!!)
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/11/10 :  23:29:08  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Hehe, den kostade ju bara 10000£ sa du...

Stilig lucka, kanske något Opera kan ta efter...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/10 :  23:38:37  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Fel av mig, innan vi övergav CDS3 lyssnade vi en Tracy Chapman låt för att använda den som test även med CD555. Det låter lite hårt och brutalt, brutalt djup bas som får åtminstone min betongkeps () att nästan ramla av. Ingen vidare trevlig bekantskap och Naimrepresentanten förklarar det med att på en demo vill de använda skivor som vanligt folk köper, inte superduper inspelningar. Det må så vara men.......
NU kopplades CD555 in. Det är (som ni säkert redan sett) en lite annorlunda Naim design och det förklarades med att detta är top of the line, hit men inte längre. Bl a kan man se att mittendelen med loggan "slutar" i en båge över loggan, än en gång, hit men inte längre. En annan specialare på färdig modell är att den lilla pucken som läggs ovanpå skivan kommer att vara trekantig, "superior" tydligen.
På med Tracy Chapman igen (med blå kabel från början) och se (hör??), det är skillnad. Den något brutala framtoningen har tonats ner en smula, rösten känns svagare men renare.

Slänger in en bild bara för att
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/10 :  23:40:13  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Bossebula: Luckan fick vi förklarad i detalj. Det är en härva av motvikter, bladfjädrar och en massa andra saker som kan gå åt
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/10 :  23:48:14  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Var var jag?
Nu hade vi lyckats komma fram till att det var en skillnad mellan CDS3 och CD555 men tyvärr, tyvärr, våran tid är ute. Vi hann med lite Van Morrisson med CD555 (HÖGT och bra) men ingen mer jämförelse, det blev bara en teaser i slutändan.

Ta alla mina uttalanden om ljud med en nypa salt, 45 minuter ger inte mycket kött på benen men det var kul att få komma i närheten av en toppanläggning. Ännu roligare hade det varit att få lyssna på en jämförelse mellan t.ex. CD12 och CDS555 men enligt Naimkillen ville de inte förnedra konkurrenter......

Hälsningar från ett gråmulet London
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/11/11 :  00:07:02  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
cd spelaren ser ut som den första xboxen tycker jag, otroligt ful, inte för att vara negativ men kan de inte satsa lite på design?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/11/11 :  00:18:18  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Naims design brukar vara finfin. Denna ser lite konstig ut på bilderna, men ful? Nope. Klumpigt utseende? Möjligen

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2005/11/12 :  14:40:18  Show Profile Send Jazz a Private Message  Reply
Den blå kabeln var det en ny signalkabel???

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/12 :  19:55:52  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Jazz: Läs en mer utförlig beskrivning av kvällen här, det hela spårar ur en smula mot kabelsnack.

http://forums.naim-audio.com/groupee/forums/a/tpc/f/48019385/m/2312925107
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/11/12 :  21:08:15  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Skitbra rapport, Brewitz!
Får be dig om en vägbeskrivning till denna och andra trevliga butiken inför nästa Londonresa.

Hur länge är du i exil?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/13 :  09:55:22  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
calle_jr: Jag tog mig hit på egen hand, inte via ngt svensk företag, så jag hoppas på en mycket lång exil.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/13 :  14:52:22  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Kul reportage!

Nåväl, kändes det som att den nya Naimen var värd sisådär 20 ggr mer pengar än vad en "vanlig" spelare kostar?

; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/13 :  18:01:25  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Blue: Inte vet jag, jag har inte jämfört den med ngn spelare för £700.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/11/13 :  18:32:19  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
En riktigt tung anläggning du fick lyssna på. Klart roligt att få förhandsvisningar på lite mer exklusiva produkter. Den där CD555 verkar vara omöjlig att fånga på bild. Jag har ännu inte sett NÅN bra bild av den.

Edited by - Roq on 2005/11/13 20:26:22
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2005/11/16 :  11:45:56  Show Profile Send supersonic a Private Message  Reply
".....Naimrepresentanten förklarar det med att på en demo vill de använda skivor som vanligt folk köper, inte superduper inspelningar. Det må så vara men......."
Frågade du honom om potentiella köpare av Naim CD555 verkligen hör till "vanligt" folk??

supersonic

Edited by - supersonic on 2005/11/16 11:47:05
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/16 :  13:45:38  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Det var en och annan normal person där, jag till att börja med. En och annan muttrade i och för sig om att sälja frun, igen.....
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/16 :  13:46:01  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Det var några normala personer där, jag till att börja med. En och annan muttrade i och för sig om att sälja frun, igen.....
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000