HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Uppdatering... "Soundstage"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/11/24 :  06:11:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nu är det här ett höftskott, men jag tror det är WLM

*edit*
Fast dom kommer inte i trälåder, då är det nya talare av samma märke som du redan har !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/11/24 06:39:31
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/11/24 :  13:36:51  Show Profile Send llerk a Private Message  Reply
Ganska lätt: AVALON Indra...

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2008/11/24 :  16:57:57  Show Profile Send shifts a Private Message  Reply
Ja, WLM var min första tanke också.
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2008/11/25 :  00:47:25  Show Profile Send Joacim a Private Message  Reply
Då var det dags att avslöja vad det blivit ....

Jag har hållit mig kvar i USA, och vid det ljudideal jag haft med de tidigare högtalarna...

Det har blivit uppgradering inom samma familj, Avalon, och de nya Avalon Indra!
(Ilerk: Du var rätt ute ganska direkt! Attans... )

Avalon Indra har tillverkats som en liten "kopia" av den designmässigt framgångsrika Isis, som kom för några år sedan. Avalon gjorde stora steg framåt med Isis jämfört med deras tidigare modeller, och detsamma "verkar" ( ) gälla för denna Indra...
Indran är gjord för att vara en "liten" kompakt högtalare och kunna anpassas till mindre rum, från ca 20kvm och uppåt (vilket ju passar mig och mitt rum mycket bra ), men den skall spela som en "stor" högtalare och ha alla dess attribut.

Några data: 104cm hög, 26 cm bred (samma som för Ascendant N) och hela 41cm djup
87dB och 4ohm (tycker om strömstyrka ), 28Hz-25.000Hz, vikt 51kg
Relativt små mått, men den är rejält tung, solid och stabil för sin storlek (bara frontbaffeln ligger på drygt 4"!)

Man kan lugnt säga att det är en sanslöst stor skillnad mot mina tidigare Ascendant N... !
(Återkommer med mer intryck längre fram, först lite mer bilder )


Här tas plasten av försiktigt...







... och man kan se den fina finishen i lönn samt en skymt av den konkava 1"-diskanten i keramik.
Diskanten är konstruktionsmässigt en "kopia" av den som sitter i Isis (fast då i diamant), och med neodymium magnet.


Plasten nu borta och vi går lite närmare mellanregistret...





...3,5" konkav i keramik


Under så sitter 2st 7"-basar i Kevlar och komposit...



...vilka är samma som i Ascendant N.


Här några bilder med olika ljussättning...





...som verkligen visar den fina finishen, och djupet i materialet.


Jag tycker jag hade tur med mina exemplar, och fick dem med egen "personlighet"...







...verkligen fint. De är också perfekt par-matchade i fanéren!


Här en bild på nedre delen av dem...



...som visar att de ar fasade nedtill á la klassiskt Avalon (vilket också skiljer mot Ascendant N)!

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/25 :  10:23:49  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Very snyggt! Fina basar

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/11/25 :  11:22:27  Show Profile Send llerk a Private Message  Reply
Dom "täta" dom kan Joacim. Indra ligger väl runt 150´?

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2008/11/25 :  17:22:03  Show Profile Send Joacim a Private Message  Reply
Magils: Tackar Ja de är rätt så häftiga, uppbyggdad i lager på lager av kevlar och komposit material

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2008/11/25 :  17:35:15  Show Profile Send Joacim a Private Message  Reply
Ilerk: De ligger tyvärr än högre i pris
Men kostar det så smakar det också

Jag kommer in mer på lyssningsintryck, men kan faktiskt säga att så här långt så är det ett stort steg upp mot Ascendant N. Jag såg Ascendant N tidigare som prisvärd, när jag köpte den och när jag haft den. Men, Indra'n är ett rejält lyft, så frågan är om de inte är mer prisvärda

En annan fråga är ju också vad prisvärdhet är, och det är ju alltid en personlig värdering och "smaksak"

Jag har tidigare på forumet varit inne på en tråd om vart man skall lägga investeringarna i ett system (%-ellt sett)?!
Vissa tycker största %-andelen på högtalare, och andra har varit inne på förstärkeriet som viktigast i kedjan.
Jag själv lutar mot förstärkeriet...
Jag har tidigare (efter att Boulder 1000-serien kom in i anläggningen) känt en obalans och att det funnits betydligt mera att hämta ut från elektroniken, men som högtalarna inte kunnat få fram?!
%-andelen (sett till investering) jag tidigare hade mellan Ascendant N och Boulder 1000-serien var väldigt stor.

Att uppgradera högtalarna var en "chansning", och därigenom få mer %-balans i systemet...
Jag hade aldrig lyssnat till Indra, utan bara läst om dem sedan de kom ut.
Nu med facit i hand så kan jag bara säga att jag för mig själv och i mitt tycke "hade helt rätt"! Det har blivit ett ruskigt ruskigt lyft i anläggningen

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/11/25 :  19:05:08  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Nu har jag läst din tråd från början och fram till dagens datum.

Det har verkligen varit både roligt och spännande att följa dina tankar och dina kunskaper. Mycket välskrivet och dina egna kommentarer till allt har varit roligt att läsa. Fina bilder har du också tagit under hela din resa.

Ett väldigt genomtänkt och säkerligen välljudande musikrum som skulle vara roligt att få lyssna i.

Nu väntar jag bara på lyssningsintryck och en översiktsbild på den senaste (sista?) uppgraderingen.

Tack för en rolig och läsvärd tråd.

//byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2008/11/25 :  20:35:14  Show Profile Send Joacim a Private Message  Reply
ByZan: Tackar ! Det var roligt att höra! Det har varit en riktig "resa" genom musikaliska upplevelser under de senaste åren...
Det känns som att jag också lärt mig en hel del under den här tiden, med all utveckling som skett!? Men mitt ljududeal är nog liknande, och har blivit än tydligare?!
Just nu känner jag mig mycket nöjd med systemet...men man vet ju aldrig...

Mer lyssningsintryck kommer, var så säker.

Skall också försöka få till en helhetsbild över rummet och systemet!

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?

Edited by - Joacim on 2008/11/25 20:47:11
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/11/26 :  08:47:23  Show Profile Send llerk a Private Message  Reply
Kul med folk som vet vad dom vill oberonde vad det kostar

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2008/11/26 :  21:05:29  Show Profile Send Joacim a Private Message  Reply
Om jag då skall försöka ge mig in på lyssningsintryck...

Jag har ju redan varit inne på en del så här långt...

Jag var ju tidigare inne på att jag kände att systemet i sig hade mer att ge. Jag hade också detta kombinerat med min egen syn på system-investering sett till hela systemet... Dvs hur bör man %-ellt lägga investering i system-delarna sett till helheten (högst personligt, och jag är medveten om att många föredrar största %-delen på högtalarna och vissa på förstärkeriet...) Jag är övertygad om att den sista delen, dvs förstärkeriet, är viktigare än högtalarna (hanteringen av signalen då den kommer in samt förstärka upp den och hålla den under kontroll vidare till högtalaren).

Ovanstående var ju en "chansning" från min sida, dvs att det var dags att uppgradera på högtalarsidan, och inte någon annanstans i detta läge.

När Boulder 1000-serien kom in i systemet (senare också den nya skivspelaren) så blev det hela än mer klart och tydligt.
Jag hade en klar obalans med betydligt mer potential som inte kom ut!

Att valet föll på Indra...
Dels tycker jag om Avalon (och soundet, eller kanske rättare sagt avsaknaden av sound?!), men framför allt att Indra'n kom och allt som jag läste och hörde runt Indra'n tilltalade mig och mitt ljudideal. Sedan tänkte jag att ovan nämnd balans skulle bli mycket bättre Boulder 1000-serien och Indra contra Boulder och Ascendant N.
Jag hade aldrig hört Indra'n innan...

Resultatet kan jag bara säga är över förväntan bra, och att jag gjort rätt val!!
Om jag tycker att Ascendant N är en bra högtalare och att den är "prisvärd", så är frågan om inte Indra'n är än mer prisvärd i förhållande till vad jag fått ut!!
Jag kanske överdriver lite, men det är nästan en "revolution" sett till helhetsbilden...
I steg, så är denna uppgradering nog ett av de största jag tagit sett till musikaliska parametrar ?!
Nu är det inte helt lätt att avgöra detta helt klart...(baserat på min diskussion om %-andel i systemet ovan)!?!? Boulder 1000-serien har ju växt ut enormt, och det känns inte som Indra'n begränsar den utan tvärtom. Det hämtar ut enormt med parametrar. Nu har jag nog satt upp rätt matchning till Bouldern (i vilken det säkerligen finns mer att hämta)! Kan inte säga annat (partisk i målet ), än att Boulder 1000-serien är en fruktansvärt bra kombination!
Det har också växt likvärdigt vad gäller medie jag spelar på, dvs oavsett skivspelaren eller CD'n så har båda växt och levererat.

Så vad har då hänt...?
Jag skulle nästan kunna vända på det, och säga vad har inte hänt...!

Till en början hade jag ju möjligheten att kunna köra lite AB-tester mellan Ascendant N och Indra'n. Jag tänkte att detta skulle kanske vara lite "roligt" att göra, bara för att se/höra skillnaderna... Det var inget roligt alls... Indra'n spelar rent ut sagt i åttor runt Ascendant!!
Det är remarkabelt bättre på alla parametrar! (OBS! Jag har inte ställt om rummet's akustiska inställning med Indra'n contra Ascendant! Jag återkommer längre fram runt mätningar i/av rummet!). Det är en annan dimension...
Basen: Det sitter samma dubbla 7-tummare i båda, men basen går inte att jämföra! Indra'n är tightare, mer nyanserad, mer välupplöst, mer kontrollerad i både pitch/ton/klang. Den upplevs också som djupare, trots att de på papperet "mäter lika" djupt?!
Mellanregistet: Mer upplösning och tydlighet, men samtidigt också mer avslappnat... Röster är ex än bättre. Timbre från många instrument stort steg bättre.
Diskant: Otroligt mycket mer upplösning! Man tror knappt det är sant vid jämförelse, och det är inte vasst på något sätt. Det är bara mer... Det är snarare så att det samtidigt är "lenare" än Ascendant.

Generella intryck.
Oavsett musikstil så har det lyft rejält. Det område som lyft väldigt mycket är rock/hård rock. Det är så tight och "o-vasst" så man ryser, och nästan gråter.
Soundstage har växt flera klasser, både vad gäller djup, höjd och position.
Storlek på källor har också blivit mer "life-like".
Upplösningen generellt sett över hela registret har växt stort (ex man hör "plast-sorter" etc på plektrum i inspelningar som aldrig kommit fram tidigare...).

Jag nämnde tidigare att Avalon tycker om power och att drivas på hårt...
Jag har tidigare kanske inte förstått detta så "klart"...
SvanåMatts var hemma för några dagar sedan, och jag spelade för honom (jag tyckte det var högt...)
Svanå:"-Du spelar ju som på köksradion, och sitter och fiser...", varvid han tog fram dB-mätaren, och vi låg på runt 80-85dB. Vi skruvade upp rejält, samtidigt som vi mätte dB (mina högatalare är ratade för max 200W och Bouldern ger betydligt mer än sina utlovade 300W, så jag har alltid varit lite nervös också med Ascendant).
Vi kom upp i en nivå runt +95dB (riskfritt enligt Svanå), och det hände saker...
Det var som om högtalaren växte i flera steg till, på alla parametrar (i såväl låga som höga passager). Det hela blev bara ännu mera tight!

Nu förstod jag lite av Avalon och att de gillar att drivas på...

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/11/27 :  15:17:19  Show Profile Send llerk a Private Message  Reply
Kul att du tycker att dina Indra redan är så bra. Tänk så bra dom blir när dom efter 100-200 timmar är riktigt inspelade

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2008/11/28 :  22:54:31  Show Profile Send Joacim a Private Message  Reply
Ilerk: Har jag missat att ta upp att jag redan spelat in dem en bra bit...

Rekomendationen är 200-300 timmar, så det är ganska snart gjort om det står och brummar i ett. De första 6 timmarna skall man spela mycket lågt. Från denna period och upp till 100 timmar kan man gå upp till lite högre volym, men fortfarande "moderate". Efter detta är rekommendationen "moderate to loud dynamic music" upp till nivån 200-300 timmar.
Jag har ju ett separat rum, så denna process har gått väldigt fort och smidigt.
Jag har använt mig av en kombination av Ayre inspelningsskiva gjord av Cardas (out of phase brown noise, som minskar ljudnivån) samt diverse vanlig musik på repeat.

Det har varit ganska intressant att höra utvecklingen, då jag gått in och lyssnat lite dag för dag som det stått och brummat.
Utvecklingen har varit klart märkbar, och det har jag inte tidigare märkt så mycket av gällande vanlig elektronik...
Till en början var högtalarna väldigt knutna och instängda, och Ascendant N var klart bättre på alla parametrar!? Ingen soundstage att tala om, basen och botten ganska tunn och oartikulerad, mellanregistret lite ljust och diskanten lite åt det ljusa/vassa hållet. Det höll inte ihop på något sätt...
Det började släppa i olika steg Första var vid runt två dagar, 50 timmar, och sedan igen runt 100 timmar. Sedan tyckte jag det var ganska lika (ingen egentlig utveckling) upp till mellan 200-300 timmar. Då var jag faktiskt lite besviken, och tänkte att "-ja, var det inte mer än så..." Jag fortsatte och körde över 300 timmar, upp till 400 timmar, och här hände det stora saker... Oförklarligt... Det var som om allt bara släppte?! Alla parametrar kom på plats?! På slutet har jag bara spelat musik, och då "motionerat" dem med rejäla passager om någon/några timmar samt sedan låtit dem vila för att sedan gå på igen.
I början använde jag min Arcam Solo Mini till att göra jobbet på de lägre volymerna, för att "spara" lite på Bouldern

Jag har pratat med Avalon om detta, och de är inne på att de kommer fortsätta att utvecklas över tid, då detta är något som de själva också märkt. De nämnde utveckling uppemot 600 timmar innan de fullt ut har satt sig.

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2008/11/30 :  00:00:00  Show Profile Send Joacim a Private Message  Reply
Jag nämnde ju tidigare om mätning av rummet, och att SvanåMatts varit förbi...

Intressant med Indra'n var att vi inte behövde ställa om någonting i rummet
Det har blivit så att de kurvor jag hade innan har förbättrats avsevärt, med Indra'n, sett över hela registret!
Alla kurvor har tightats till, och passningen av Indra'n till rummet har varit väldigt lyckosam

Nu spelar det hela vägen ned till 20Hz i rummet, och det i stort sett jämnt sett över +/- 3dB perspektiv!
Det är rummet i sig som passar bra med högtalarens botten, och som gör att jag har en "rak" kurva i 20-40Hz området.

SvanåMatts är mycket nöjd med denna kurva, men det är framför allt andra mätvärden som är väldigt bra för rummet. (Matts var också väldigt nöjd med mätning och konstruktionen av själva högtalarna, och höll dem som en av de absolut bättre han mätt )

Det är dessa mätvärden (mer än att "bara" ha en rak frekvenskurva) som gör att rummet performar så pass bra; efterklangstider över frekvensområdet samt energi tidsfältet. Att ha ordning på dessa parametrar skapar närvaron till musiken i rummet: ambience, timbre, positioner, soundstage, mikrodynamikm etc etc. Detta pga att hjärnan hinner "processa" och läsa av ljudet och bilda en uppfattning av ljudbild.
Det är detta som är den stora skillnaden mot ett rum som är "dämpat" med mjuk absorbtion, dvs frekvenskurvan har stämts ned för att bli jämn. Baksidan av detta gör att rummet blir "dött", pga problematik med efterklangstiden samt sett till energi tidsfältet.
Arbetar man istället med bredbandig diffusion sett över hela registret (vilken bla drar ned toppar etc med upp till -15dB), så uppnår man mycket bättre effekter vad gäller efterklangstider och rummet känns inte "instängt" utan öppet och luftigt.

Här kommer en första kurva, som är frekvenskurvan sett över en 1/3 oktav: (att kurvan faller vid 15-16.000Hz beror på att mikrofonen inte går högre...)



Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2008/11/30 :  21:55:09  Show Profile Send Joacim a Private Message  Reply
Då är det dags för lite fler kurvor (med Indra'n)

Som jag tidigare varit inne på så säger inte frekvenskurvan i sig så mycket om rummet, utan hänsyn måste tas till fler parametrar: efterklangstider samt energitidskurva.
Tänkte också i denna text gå lite djupare in på Svanå's designfilosi och vad som är specifikt in mitt rum sett till detta... (Det kan nog vara intressant läsning att följa med på... )

Jag börjar med efterklangskurvorna för mitt rum; hur det såg ut innan vi gjorde akustikregleringen och hur det har blivit efteråt.

Här kommer en bild på hur det såg ut innan vi började...



...och här kan vi se att det inte såg så bra ut
Kanske inte så onormalt i sig för många vanliga rum, men vi kan se väldigt höga efterklangstider, och då framför allt runt basen där det går så högt som runt 1,3 sek!
Sett till resterande del av kurvanså ligger nivån fortfarande väldigt högt, med nivåer i mellanregistret på runt 0,7-0,8 sek samt en efterklang uppe i diskanten på 0,5-0,6 sek. Denna höga efterklangstid påverkar naturligtvis upplevelsen av ljudet väldigt mycket, och då negativt. Det är för många "störningar" och reflexer i ljudfältet, och hjärnan kan inte sortera ut innehållet och bilda sig en bra uppfattning. Dessutom ligger basen och eftersläpar, och det påverkar mellanregistret och diskanten väldigt negativt.


Hur ser det då ut idag efter att jag är klar med rummet...



...
Här ser vi en väldigt stor skillnad!
Hela kurvan har planat ut, och kurvan ligger nu i stort runt 0,3 sek även långt ned i de lägre basfrekvenserna. Högsta värde på 0,5-0,7 sek och det så lågt ned som 40-50Hz.
Det är också detta som klart märks när jag lyssnar, och att rummet är så tight och jämnt nere i botten. Trummor, bassträngar etc klingar av precis som de skall. Slag med trumpinnar på trumskinn är distinkta med snabba avklingningar. Dessutom så hinner hjärnan med att processa, och blir inte störd av botten, så mellanregister/diskant får möjlighet att spela ut och uppvisa dynamik. Dynamik...ja det är det som är lite "kusligt", dynamik även uppe i diskanten som upplevs klart och tydligt...
Efterklangstider runt 0,3 sek är optimalt sett till rumskaraktär, då rummet fortfarande upplevs som levande. Vid akustikreglering genom mjuk absorbtion så är det inte ovanligt att man över frekvensregistret får områden som går så lågt som 0,2-0,1 sek i efterklangstid (för att få ordning på frekvenskurvan). Dessa låga efterklangstider påverkar då rummet så att det upplevs som "slutet", "stängt" eller för den skull lite "dött". Instrument etc får inte chansen att kunna klinga ut och ge känslan av timbre...

Men, nu är det ju så att dessa kurvor (som förvisso är bra ) ändå inte visar "sanningen" och känslan eller karaktären i rummet, utan det är energitidskurvan

Kommer in på den längre ned, men först lite mer info runt rummet.
Jag har ju tidigare varit inne på vissa delar i denna tråd, i samband med byggnationen etc...
Principen är att jag diffuserat alla tidiga reflexer bredbandigt inom området 300-16.000Hz, med olika moduler som har en jämn och låg absorbtionskoefficient i det diffuserande området. Jag har olika typer av anpassningar/moduler sett över hela rummet (frontvägg/sidoväggar/bakvägg). Absorbtionen har också skett bredbandigt enligt Helmholtz-princip i området 80-300Hz. Enligt samma princip har jag också absorbtion inom (i mitt rum, annars möjligt ned till så lågt som 20Hz) 40-80Hz, men denna är också selektivt justerbar. Här har jag olika kombinationer av totalt 13 V4'or, de två stora HH-absorbenterna om vardera 700 liter samt sidoväggarna som stämts av för absorbtion inom olika frekvenser. Allt inställt och anpassat till rummets akustik!
Allt detta gör att det skapas ett jämnt klingande efterklangsfält som liknar "direkt-ljudet", och att man får "live-känslan" i rummet.
Alla första tidiga reflexer anländer bredbandigt (inte riktigt, återkommer till det ) ca -15db ned jämfört med direktljudet från högtalarna!
Det stora bakom det senare är att Svanå's unika diffusorer medför att efterklangsfältet klingar av på energitidsaxelan i ett avgränsat fält som ligger över en nivå som inte kan uppfattas, och under nivån där de kan uppfattas som ekon Hänger Ni med

På detta sätt skapas det som jag varit inne på tidigare, att hjärnan ges en chans att bearbeta information och därigenom; soundstage, ambience, timbre etc.
Dessutom är akustiken helt neutral (vilket ju är en del av min ursprungliga ljudfilosofi ), och lägger inte till något till inspelningen. Det som är på inspelningen kommer fram i samma form som det är på mediet (därav också att jag fastnat för design-filosofin från bla Boulder och Avalon - neutralitet) På gott och ont naturligtvis....
I mitt rum är det ex därför möjligt att båda spela in och upp, utan att det blir någon större skillnad genom rumspåverkan (normalt inte fallet i många studios runt världen idag...)
Inga rumsresonanser som grumlar registret, inga falska bastoner som slås an av rummet då en ton ligger nära rummets egen rumsresonans etc

Nu över till sista kurvan, energitidskurvan...



...och här kan vi se att efterklangen ligger runt -15 till -20dB runt efterklangstid 0,3 sek. Vid högre efterklangstider i rummet (där jag ex tidigare låg på ovan kurvor runt 1 sek så ligger nivån på dessa nu nere runt -30 till -35dB!!
Man kan se en antydan till golvreflex, i början av diagrammet (endast -7 till -14dB dämpning). Denna kommer jag ev. åtgärda genom Golden Horn konstruktion för golvet, framför högtalarna där reflexen mot golvet slår in. Detta skall jag dock prova mig fram till, för i denna reflex finns också en del information som ger höjd i ljudbilden?!

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/12/01 :  14:38:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hejsan,

Lite intressant läsning kring temat absorption/diffusion kommer allas vår Linkwitz med!
http://www.linkwitzlab.com/AES'07/AES123-final2.pdf



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2008/12/01 :  14:44:09  Show Profile Send MasterChief a Private Message  Reply
Vilken tråd! Vilket system! Tack för att du delar med dig till oss!
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2008/12/01 :  23:15:13  Show Profile Send Joacim a Private Message  Reply
EngelholmAudio: En hel del intressant läsning!! Avsnittet med "room-response" är intressant, och sätter lite perspektiv till mitt eget rum . Avsnittet med reflexer var också intressant, och jag har ju golvreflexen kvar att fundera runt(citat nedan). I övrigt finns en hel del att "gräva" ur/i i denna artikel, för att bättre förstå sig på "sound".


Att ha matta på golvet framför högtalarna är ex också något som Matts varit på mig om (nu har jag ingen, men jag var inne på det ett tag tidigt i processen ) Mattan försämrar allt det som diffuserna tillför till upplevelsen, ambience och detaljer. För Level 2-3 rum tar ex en matta också bort attacken i mellanbasen. En stor matta "suger" för mycket, och då är hellre golvreflexen att föredra. (Golvreflexen är ju normalt också den snabbaste reflexen, så den stör ju hjärnan lite mindre än ex sido- och front-reflex!?)
En golvdiffusor däremot kan vara något att testa (och Matts skall ju ha någon på gång här...)
Matts (med Linkwitz ovan ) är inne på att jag har en del höjdinformation till ljudbilden i min nuvarande golvreflex, så vi får väl se hur det kan påverka med en golvdiffusor?! Jag kommer garanterat att återkomma till detta i tråden här framöver, med lite tester, och kanske också med nya kurvor som stöd

Ett kort citat från Linkwitz, som stödjer och är inne på ovan...
"Still,
the first arriving floor reflection will have less than 6
ms delay. This does not appear to cause a problem.
After all, almost every source that we hear has a floor
reflection and we seem to use this information
primarily to determine the height of the source above
the floor.
The requirement for full spectral content of the
reflections rules out the use of frequency dependent
absorbers on the room surfaces. The various
commercially available foam or fiberglass panels
absorb predominantly higher frequencies only and
would color the room reflected sound dynamically to
where it no longer can be cognitively separated from
the direct sound."


Jag har ju tidigare nämnt att Matts hellst skulle se att jag sitter på en tunn pinnstol i rummet, pga att övrigt (ex tjock soffa eller fåtöljer) också förstör upplevelsen...

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?

Edited by - Joacim on 2008/12/01 23:52:23
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2008/12/01 :  23:29:17  Show Profile Send Joacim a Private Message  Reply
MasterChief: Tackar Nöjet är också på min sida
Att få möjligheten att kanske ge input till utveckling i någon riktning eller att skapa några idéer är bara roligt.

Jag har ju haft möjligheten att kunna utveckla mitt intresse nu under flera år, och systemet har utvecklats steg för steg.
Jag är övertygad om att det finns än mer att utveckla i systemet (det tar väl aldrig slut...), på både gott och ont kanske...
Tankarna runt golvreflexen jag varit inne på här tidigare, kan vara ett "stort steg"?!

Sett till den uppgradering jag nu gjort på högtalar-sidan, så har ju den kommit ut betydligt större än jag kanske anade innan uppgraderingen?! Detta är ju en stor positiv utveckling för systemet, men det har också varit en utveckling för mig själv vad gäller insikt...

Just nu känns allt bra, men det växer ju på en över tid när intrycken sätter sig och man får perspektiv ("uppgraderings-djävulen" ju sitter alltid där och vakar

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2008/12/06 :  22:09:24  Show Profile Send Joacim a Private Message  Reply
Systemet har fortsatt att spela in sig, och det har hänt en hel del. Upplösningen har blivit än bättre, och diskanten har blivit mycket mer "len" och högupplöst... Det sista är rätt så otroligt, för jag tyckte tidigare här att den redan var väldigt bra och ett stort steg upp mot Ascendant N


Lite fler bilder över systemet...

Först ett par bilder uppifrån, med grillarna på plats...





...som också visar de fina facetteringarna.


Här kommer en bild på systemet...





...och när de står sida vid sida med Ascendant N. (Hade möjlighet att kunna göra lite AB-tester under en tid...). Trots att de är större så tycker jag de upplevs som lite "smäckrare" och mindre tack vare facetteringarna både upptill och nedtill!? Det verkar också som att de valt ut än finare och mer personlig fanér till Indra jämfört med Ascendant N?! De ser mer kompletta och balanserade ut
Här på bilden står de på Cardas-klossar, men idag står de på Sonic Design viktanpassade dämpkuddar.
Har använt detta "kudd-system" under många år nu, och tidigare mätningar vid rumsbyggnationen av SvanåMatts visade att de fungerar utmärkt sett till både golv/högtalare/rum.

Jag har inte tagit någon bild på baksidan av dem, men där är de i stort detsamma som Ascendant N, med samma typ av binding posts från Cardas.

Undertill har Indra bara en basport, mot två för Ascendant N.

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2009/11/20 :  22:05:10  Show Profile Send Joacim a Private Message  Reply
Då har det gått ett bra tag sedan jag var inne på tråden senast...

Jag har lyssnat en hel del under den här tiden, vilket känts skönt då jag ju tidigare hållit på mycket kring byggnation och andra uppgraderingar.
Systemet i sig självt har fortsatt att utvecklats, och det känns också som om högtalarna tagit ett fortsatt steg med fortsatt spelande. De spelar mer upplöst och homogent över hela registret, och ljudbilden har blivit ett snäpp bättre.

Har funderat vidare under det här året runt fortsatt utveckling/uppgradering av såväl system som rum. Man får ju alltid inspiration någonstans ifrån. I det stora hela har jag ändå suttit väldigt nöjd. En del saker har genomförts, men en del tankar lever fortsatt kvar i huvudet för framtiden. Det är ju samtidigt det här som är lite av det roliga med denna hobby; både musik och HiFi.

Nu har det hänt lite små saker runt om i systemet som jag tycker har utvecklat helheten ett steg till mot tidigare!
Återkommer inom kort med lite närmare beskrivningar runt uppgraderingarna och förändringarna, totalt 4 olika saker har förändrats....

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/11/21 :  09:53:09  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Jag följer med...
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2009/11/21 :  19:47:04  Show Profile Send Joacim a Private Message  Reply
Vad är det då jag justerat...

Vad jag funderat runt ett bra tag har varit att få ut högtalarna mer i rummet, med tanken att få mer djup och släpp.
Begränsningen här har varit mina högtalarkablar som varit för korta... Dags för byte.
Vid ett par tillfällen har jag nu lyssnat till Nanotech Golden Strata, och tyckt att de passat bra till systemet.
Det har blivit inköp om ett par om 2,3m.
Dessa har verkligen lyft systemet ett snäpp till jämfört med tidigare. Bättre upplösning, utan att för den skull gå åt det ljusare hållet, både vad gäller diskant och mellanregister. Tycker också att basen har stramats åt lite jämfört med tidigare. Även ljudbilden har blivit lite tydligare.

Nu var ju de nya kablarna ett "nödvändigt ont" för att komma åt det jag ju egentligen var ute efter, att kunna flytta ut högtalarna från frontväggen och även bredda dem mer mot sidovägg. Att det sedan blev ett plus med kablarna är ju att se som bonus
Jag kan verkligen rekommendera en test av dem, då jag ser dem som klart prisvärda set till vad man får ut.

Jag har nu kunnat flytta ut högtalarna ytterligare ca 30-40cm från frontväggen samt kunnat bredda dem ut till max mot sidoväggarna. Enligt SvanåMatts bör man inte ligga närmare sidovägg (där jag har Golden Horn) än ca 30cm från mitten på högtalaren, och där har jag nu placerat dem. Dvs själva högtalaren står i stort mot sidoväggen.
Vilket lyft det har blivit, jämfört med tidigare...
Ljudbilden har totalt förvandlats, med mycket bättre djup, bredd och perspektiv. Än mer så har högtalaren nu totalt försvunnit i intrycket, borta!
Dessa små förändringar har blivit en mycket stor skillnad mot tidigare!
Högtalarna står nu ca 1,3m ut från frontvägg, och jag har ca 2,9m emellan dem samt ca 2,9m till lyssningsposition.

Jag har också utvecklat vidare...
Med tankarna om att flytta ut högtalarna, så har jag också gått i tankar att lyfta upp basen lite i botten och samtidigt kanske kunna få lite jämnare kurva från 100Hz-området ned till 20Hz. Jag har inte haft någon dålig kurva tidigare, men det har varit runt 2-3dB nedåt.
Har också börjat lyssna mer och mer på rock.
Med flytten av högtalarna funderade jag också runt risken att kanske få lite utsläckningsproblem...
Pratade en del med SvanåMatts runt detta och han var inne på att jag skulle prova dubbla sub-basar att ställa längst fram i rummet, en i varje hörn. De skulle vara slutna lådor, och storlek runt 10-tum vardera som störst. Snabb och kontrollerbar bas. Tanken här var att dela dem vid 40Hz samt ställa ned dem på mycket låg nivå så att de bara kommer in och fyller på.
Kollade runt en del, och fastnade för två st Engelska MJ Acoustics 100 RefII, vilka fått en hel del fin press som ytterst prisvärda med bra prestanda och mätvärden.
De är slutna 10-tum och aktiva med 120W mosfet-förstärkning samt helt styrda med fjärrkontroll varav all inställning är digitaliserad (fas, frekvens etc). De går också ned i 20Hz-området. Utöver detta så har de också en fiffig lösning i och med att de är programerbara med 4 st förval, dvs jag kan ha olika inställningar på dem utifrån vad jag lyssnar på för typ av musik eller vilket humör jag är på
Kablage till sub-basarna föll på Supra, både ström och deras bättre balanserade signal. Prisvärda kablar. Här tänkte jag också att detta sidosystem jämfört med huvudsystemet kommer gå på mycket lägre signalnivåer tillsammans med starkt begränsad frekvens...
Det här har blivit ännu ett lyft!!
Jag är riktigt nöjd med denna lösning, tillsammans med det ovan så känns det som om systemet tagit ett mycket stort steg i utveckling mot tidigare.
Det har "blommat ut" fullständigt, mer helhet.
Basen är så otroligt rapp, och kroppen i musiken har blivit starkare. Helt annat driv. Än lättare att urskilja anslag etc på basinstrument, och detta utan att för den skull mellanregister eller diskant påverkats negativt på något sätt.
Rörelsemönster på ex trummor i rummet är ofantligt bra och naturligt.

Jag har också uppgraderat rummet, vilket varit tanken sedan lång tid tillbaka.
Nu är rummet klart såsom det var tänkt från början...
SvanåMatts kom förbi i helgen med leverans av GoldenHorn-moduler för golvet. Detta var en sista ingrediensen till rummet, och den del som också slutligt skulle påverka tids/vattenfalls-kurvan i rummet.
I samband med detta så hade vi också bestämt oss för att mäta om rummet, och kanske ev ställa om V4'r etc. Men framför allt att ställa in sub-basarna exakt till rummets kurva (fas, delningsfrekvens samt volym).
Nu tog det ny fart...
Det lyfte igen...
Jag hade ju tidigare bara snabbt ställt in subbarna och lyssnat mig fram "hastigt", och det går inte att jämföra med Svanå's mätinstrument.
Det blev en del justeringar mot tidigare (ej av rummet), och nu tillsammans med golvmodulerna... Röster blev mycket tydligare och klarare i artikulation, men framför allt höjden i ljudbilden blev markant bättre. Jag har fått upp höjden med runt 30-40cm mot tidigare, och det har blivit mer av en homogen scen i ljudbilden. Basen som jag nämnde ovan...otroligt rapp och exakt. Det går också att spela högre än tidigare, utan att det blir ansträngt.
SvanåMatts var mycket nöjd med slutmätningen (återkommer med kurvor!), men han var framför allt mycket nöjd med basen. Enligt Matts bland det rappaste han lyssnat på...och han utbröt i liknelser med dipoler...

Mycket har hänt med kurvan i rummet.
Den är nu ännu mera rak, från botten och uppåt, jämfört med tidigare.
Kommer tillbaka med kurvor och kommentarer.

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2009/11/21 :  21:00:52  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Fantastisk anläggning, riktigt rolig läsning...Förstår att den spelar som en dröm..:)

[i][purple]
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000