HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hinken74:s anläggning En lyckad uppgradering?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/15 :  22:18:26  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Har inte fått dem på min mail än tyvärr....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/16 :  20:16:30  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Mätning två efter att två V6:or kommit in i rummet samt att lyssningpositioen är vänd.

Kom gärna med kommentarer.






Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/07/16 :  20:28:33  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
tja
den understa påminner om min ekonomi

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/16 :  20:34:18  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
lol

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/17 :  09:46:33  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Mina nya kablar har anlänt.
Bilder och kommentarer kommer om några dagar.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/07/18 :  10:16:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Före


Efter



Titta på den lägsta oktaven... Efterklangstiden har förändrats markant!

P.S. Henrik, bilder större än 750 pixels i bredd skapar problem och man måste skrolla. Skalar du om dina bilder?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/18 :  10:33:37  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Tack Pac. jag drog ut den lite för att den skulle bli tydligare. Skall se om jag kan fixa så att de blir mindre så att det syns ändå.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2006/07/18 10:41:22
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/18 :  20:24:10  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Nu håller mina Ridge street audio kablar på att spelas in. Skall spela iallafall 100 timmar innan jag kommer med någon kommentar.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/07/18 :  21:10:48  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Dippen du har i basen kanske kan fixas lite om du dämpar första golvreflexen. Pröva med lite kuddar eller ett soffbord mellan dig och högtalarna. Mät igen och se om det förändrar dippen, då har du i alla fall hittat felet sen kan du försöka avhjälpa det på bästa sätt. Soffbordet föreslår jag enbart för att du skall se skillnaden vid mätningen, inte som permanent lösning.

Med lite snabb överslagsräkning och en del antagande. Dippen ligger någon stans strax under 100 hz, denna frekvens antar jag spelas vid ungefär 75 centimeters höjd (antagligen lägre men dippen ligger också under 100hz och detta är bara lite snabb räkning, resultatet blir ungefär det samma för båda dessa om förhållandet är samma, igen endast snabb uträkning) Jag antog vidare att micken var placerad på ca 100centimeters höjd från golvet. Enligt min uträkning så mätte du strax under 3 meter från högtalarna (några dm under 3m)

/J
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/18 :  21:15:27  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Det stämmer bra. Jag skall ha absorbenter i taket i tre rader vid högtalarna och en rad bakom lyssningspositionen.
Detta skall ta hand om 100 htz och 80 htz. Vidare finns ett soffbord och framför lyssningspositionen. Jag har dessutom lagt in en matta till. Tack för tipsen.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/25 :  14:11:29  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Taket börjar ta form. Det jobbigaste nu är att skära till isoleringsplattorna som skall sitta i taket. Efter halva plattan ungefär har mascheten blivit hur slö som helst. Måste vara något keramiskt material eller nåt.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/07/25 :  14:19:44  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
bara att slipa den då, funkar ju med en vanlig säkring eller om du har nån sjysst kaffemugg att dra den emot. (botten på muggen alltså ;-)
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/25 :  14:45:44  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
har slip på jobbet. Så numera så skärs dem under arbetstid.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/28 :  08:11:09  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Nu börjar rummet likna något. Halva taket är nu satt med basdämpande plattor. Första reflexen är fixad. V6:or och singelabsorbenter på plats. Golden horn färdiga att hängas upp i taket.

Åker bort nu över helgen men räknar med att de näst sista? mätningarna kommer vara klara i slutet av nästa vecka.

Helt klart har det hänt mycket med ljudet. Diskanten och mellanregistret har kommit fram på ett helt annat sätt.

Efteklangen börjar också tämjas. Har jag något att invända nu så kan det låta lite tunnt och kanske lite ljust ibland. Mätningarna får avgöra vad för mer åtgärder som skall göras.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/02 :  22:14:00  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
I nästa vecka så kommer Classe hem för att mäta rummet igen. Efter att ha fått upp alla akustik åtgärder är jag litte konfunderad. Oerhört klart och med storljudbild. Dock så låter det ibland vasst och hårt och kanske lite tunnt.
Antar att detta går att justa med enkla meddel. Verkar som basdämpningen blivit för kraftig och jag nu istället har en höjning i framförallt diskant.


Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/08/03 :  11:02:45  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Hur gick det med Nordost Thor?
Är det som en del säger att den är oumbärlig om man väl testar
den eller är det mer subtila skillnader?
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/03 :  11:15:04  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Den blev inte av. La pengarna på akustik istället. Det kommer nog framöver....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/28 :  18:20:48  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Nu kommer lite nya bilder med akustiken på plats.



Här sitter jag och lyssnar. Till höger om lyssningsposition har jag ställt en V6:a.
Soffbordet kom dit i helgen och skulle fått stanna på Mio ur ljudsynpunkt.




Här syns systemet med singelabsorbenter hängande på varsin sida om tv:n.


Med tre goldenhorn i taket så får man en illusion av att rummet är mycket större.



Plattorna som sitter en bit i ett pendeltak har stängts in med gips skivor. Volymen innanför plattorna är noga uträknad av Claes på Eora.

Det jag har märkt är att varje lite ändring av rummet påverkar.
De sista plattorna som skall sitta i taket skall helst inte påverka alls. Iallafall inte negativt.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2006/08/28 19:58:22
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/28 :  20:09:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jäklar vad du fixar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/08/28 :  20:52:44  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Det är nästan så man blir tårögd av vad vackert det blir

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/28 :  21:09:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Du gör det banne mig det ordentligt med. Vi bor i hyreslägenhet o kan tyvärr inte fixa till det lika rejält. Har du nån lösning för en stackare som mig

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/28 :  21:43:41  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Singelabsorbenter kan sätta upp bakom högtalarna. Gör mycket nytta. Golden horn går att hänga upp i taket utan att göra ingrepp. V6:or är det bara att ställa in... :)

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/28 :  21:50:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag tänkte mer på nån dämpning i stil med vad du har

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/08/29 :  00:28:12  Show Profile  Reply
Snajjsigt värre! Är goldenhorn anpassade för att hängas upp i 60x60 profiler eller är det någon modd?
Jag hittar bara vita... om det inte finns svarta visst borde dom kunna sprayas svarta utan att funktionen förändras?

Skulle vilka ha ett gäng till mitt stundande tak.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/29 :  07:34:29  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
golden horn är tyvärr 55 cm. Har girat en trälist runt om dem. Sen hänger de med ståltråd i krokar från taket. De vilar ändast lite grann på pendeltaket.

Visst borde de kunna sprayas Svarta. Hade varit jäkligt snyggt.


Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000