HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 LTS högtalarkabel med RC-Länk.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/06 :  14:57:25  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Högtalarkabel som jag alltså själv lödat ihop efter beskrivning från LTS. Tråd om bygget finns här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45671

Min recension av kabeln utgår från de erfarenheter jag haft av följande kablar; Supra Ply 3.4/S, Kimber 8TC samt Audioquest Granite.

" Mitt omdömme efter att ha lyssnat på kablarna ett tag är mkt positivt.
I mina öron förefaller de helt neutrala, instrument, röster mm har en mkt naturlig klang.
Det är en alert och dynamisk kabel utan att på något sätt vara tröttande.
Placering i stereobild är superb likaså djupled.
Kort sagt en mkt bra kabel, och för priset rent av löjligt bra."

Övrigt kablage använt:

* Supra ply 3.4/S till basarna.
* Nordost Red dawn cd -> försteg
* PAD Colossus försteg -> aktivt filter
* PAD Colossus aktivt filter -> Slutsteg(bas)
* Aurora E försteg -> Slutsteg(övre registren)
* LTS med RC-Länk till övre registren.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/06 :  15:14:37  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Snart kommer jag prova dessa.. Får jag fylla på i din tråd då med min erfarenhet mayday?

tyvärr kom dom ju inte idag.. Men så är det på landet ju...tar lite tid...

Och får du så bra resultat med dom rätt fina kablar du annars har så lär det inte vara dåliga kablar du satt ihop..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/06 :  15:55:27  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Jajamen mayro, bara att fylla på tråden med dina intryck när kablarna kommer

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/06 :  16:11:19  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Du har inte använt kablarna som fullregister?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/06 :  16:29:44  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
mayday

Det tackar man för. hejdlöst skoj detta..

"LTS selection Mk I"


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/06 :  17:11:04  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
Du har inte använt kablarna som fullregister?


Nej, jag delar mina dipolbasar aktivt, så de drivs med separat slutsteg.
Basarna arbetar från 292hz och ner.

LTS-kablarna har mao jobbat från 292hz och upp.


quote:
Det tackar man för. hejdlöst skoj detta..


Inget att tacka för! Bara roligt att få ytterligare åsikter, och du har ju använt en o annan kabel så det ska bli lika roligt för mig.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/07 :  14:35:23  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Nu får du lägga på en rem mayro, jag är nyfiken på vad du tycker om kabeln.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/07 :  17:21:45  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


den kom idag.. skrev på tillverkartråden om detta...

tyvärr tar det en stund innan jag kan lira här.. barn o tv...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/07 :  17:24:04  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Väntar med spänning på ditt intryck av kabeln mayro.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/07 :  17:24:44  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Jag me ju

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/07 :  21:15:26  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Hmmm, han jobbar ju inte på ackord den häringa mayro... LOL!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/07 :  22:09:07  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Lasermannen på tv

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/08 :  01:25:25  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Och så var lasermannen slut.. Då blev det ett långt trevligt snack med knoppen här...

Men men.. Lite snabbt hann´s det med att lira..

Den omedelbara saken som jag la märke till var att högtalarna fick ställas om.. Dom tappade fokus. Detta är inget ovanligt alls då man byter kablar.

Sedan justering av högisarna så fokus kom tillbaks så...

Jodå... rent o klart o en rackarns fart i ljudet.. Rösterna ligger väl "lite väl på" just så här i början. Men inte så man anser det direkt obehagligt.. endast som mer en notis...

Bra tystnad mellan tonerna.fast ändå lite "skramliga" i tonerna. troligen PGA dom är nya ej spelade.. Detta är ju förstatonsintryck enbart..rätt tonal karaktär... bra bas med bra klipp.. fin mellanbas..går djup obesvärat...dynamiskt bra.. egentligen inget alls att klaga på mer än kanske detta med att dom "kliver inpå en" framåt.. och såsom helt nya så kan detta då bli lite närgånget... troligen försvinner detta inom några dagar som vanligt är..

Prisvärd för 370 spänn o lite jobb för byggaren. Förstaintrycket är.. Absolut...

Jag slår igång o spelar i morgon hela dan här.. Så ska vi höra om dom ändrats nåt alls till kvällen...

skulle iofs gissa det tar några dagar i alla fall spelande innan mer seriösa intryck kan lämnas... Men jag är mer possetiv än jag trodde så här inledningsvis...




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/12/08 :  08:12:19  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Väntar med spänning på kvällen intryck

Skönt o höra att de fungerar som de skall

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/08 :  10:30:07  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Mayro> Vad var det för kablar du använde innan, och kör du med LTS-snabeln fullregister?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/12/08 :  11:07:35  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
En liten fundering bara:

varför justerar du högtalarna mellan kabelbytena? Då ändras ju förutsättningarna helt och hållet.

Edited by - David A on 2005/12/08 11:15:54
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/08 :  11:40:27  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
DavidA..

Det står helt klart varför jag fick justera högtalarna lite.. Fokuset försvann. Detta är tyvärr mycket vanligt vid byte av kablar.. Jusera innebär INTE ommöblera.. Utan just endast som ordet betyder.. DVS Justera..
Så inge förutsättningar är ändrade..så oroa dig inte..

Och självklart fullregister.. Annars hade jag inte ju vetat hurvida dom gått djupt eller inte...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/12/08 11:41:54
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/12/08 :  11:42:57  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
När du säger justering, vad är det då du justerat med högtalarna. För flyttar/ändrar du plats på högtalaren så får ju kablarna inte samma förutsättningar.

Iaf enligt mig

Men å andra sidan förstår jag att kablarna kan behöva att man justerar högtalarna så att de presterar optimalt.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/12/08 11:43:58
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/08 :  11:53:47  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
sluta nu snoop..

Om fokuset försvinner.. Då får man gå ock sparka lite på en av högtalarna så ljudbilden stämmer igen..

Detta betyder INTE att man flyttar högtalaren..Man "justerar" så fokus hittas exakt igen...


Era ord talar om för mig att ni inte riktigt förstår HUR noga detta med exakthet i ljudbilden är.. En halv mm är skilnaden mellan bra och underbart..

Så nu bör man ju förstå VAD ordet "justera" betyder här...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/12/08 :  12:28:21  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
jo.. det var just det jag menade. Alltså att bara millimetrar hit och dit ger skillnader, oftast större än kablar enligt mig själv. Även om man flyttar huvudet 2-3cm så förändras ju ljudbilden, oavsett om högtalarna har bred sweetspot eller ej.
Skulle vara kul att höra ditt omdöme om hur dom olika kablarna beter sig på exakt samma förutsättningar. Det var min tanke
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/08 :  12:39:33  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Men david.. det har du redan läst.. dåligt fokus...

Och snälla du.. Man måste justera in om detta sker vilket sker ofta med att fokus flyttas.... annars skulle testen nu redan varit avslutat med förödande reslultat för denna diy kabel..

så.. antingen förstår man detta eller gör man det inte.. I mitt hem sker inga förödande tester såsom dessa typ BT osv är där läget är spikat... här sker endast test på så sätt att allt får sin bästa förutsättning..Och jag skulle inte drömma om att testa en grej då typ fokus inte är på plats.. aldrig någonsin.

därmed är denna debatten avslutad..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/12/09 :  16:01:14  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Humm funderar på om kablarna är så dåliga så att Mayro inte ens vill skriva om den
Ja ja det är ju snart jul så det finns ju en hel del annat o hålla p åmed än provlyssning.
Vet ju hur mycket jag har att fixa med innan jul

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/09 :  18:34:49  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply




så illa är det inte.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/12/10 :  16:46:07  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Vilken tur

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/10 :  19:33:50  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Hmm, när ska du komma med lite utförligare kommentarer mayro? Nyfiken på vad du tycker.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/10 :  20:16:44  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Jodå...
som alltid går jag aldrig in i disikerande ordalag. Utan förhåller mig alltid lite "ytlig" i vad jag säger..

Men intrycken består helt klart.. Den har mjukat till sig en del nu.. Och spelar trevligt.

Den notering tidigare berättad om kvarstår. DVS att den spelar mer "på" än jag är van vid. Detta är fortfarande en smaksak. samt notering. Så inget man kan klaga på..

Så i stort spelar dom som första inlägget. Men lite mjukare..vilket är trevligt...

prisvärda kan man nog säga. Men med en liten notering om detta att dom är lite "på" då.

Men jag skall ta ett "hemligt" samtal med TobbeL om små förändringar

Så om du har lust med ett telsamtal TobbeL så sänd mig telnummer på Pm så ringer jag upp dig.. Så ska vi smida lite moddarplaner du o jag.. Och självklart även du mayday...Som är topicägare här...

Men först lite snack på luren TobbeL.. så kan du och mayday sedan tala om saken gemensamt...Ni är ju cableguys now...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000