HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Etymotic Research ER-6 isolerande hörlur
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2006/11/30 :  18:09:38  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Jag har nu haft mina ER-6:or i ungefär 1,5 år, och jag tänkte ge er mina synpunkter på dessa små lurar. Jag tänker inte dra mig för att vara långrandig, men jag har markerat de olika ämnena med fetstil.

http://www.etymotic.com/ephp/er6.aspx

Hörlurarna är mycket små, och så kallade in-ear monitors, vilket innebär att de i praktiken är öronproppar med inbyggd hörlur. Jag har i princip bara använt dem tillsammans med min gröna iPod mini 4gb (andra generationen iPod mini), det mesta jag lyssnar på är 128 eller 256bps AAC-kodat. Andra hörlurar jag äger och använder är främst originallurarna och ett par Sennheiser px-100.

Det som kanske i första hand säljer sådana här lurar är just isolationen, tillverkaren hävdar upp till 25db dämpning vilket är ordentligt mycket. De är lite trixiga att lära sig att använda, jag använder gummijulgranarna och det hjälper att man fuktar gummit med lite fukt, en droppe vatten, för att hjälpa dem att glida in i hörselgången ordentligt (de sitter också kvar betydligt bättre med fukt, annars glider de lätt ur), liksom att dra örat uppåt bakåt när man sätter i dem. Jag tycker att passformen och komforten är utmärkt, även om längre perioder (mjölktåget Göteborg- Stockholm, 5 timmar...) så känner man sig till slut "svettig" i hörselgången och lite uttänjd. Isoleringen är mycket bra! Jag åker mycket spårvagn/ buss och jag njuter varje dag när jag stoppar i lurarna, omvärlden bara försvinner, vilket till en början är väldigt desorienterande - se dig omkring när du ska gå över gatan, man blir i praktiken döv. Det som faktiskt tränger igenom är ljud med låg frekvens, och ljuden från ens egen kropp, steg och tuggande exempelvis. Känslan av att lyssna på någon soft musik med en stojande dagisklass runtomkring är härlig. Samtidigt är det en smaksak - min flickvän står inte ut med dem, men så avskyr hon vanliga öronproppar också. Står du ut med vanliga öronproppar så står du nog ut med dessa. Det verkar som att man antingen älskar eller hatar principen. Det har debatterats om den här typen av lurar lättare leder till hörselskador än stora, men jag är övertygad att eftersom man inte behöver överrösta någonting runt om så behöver man inte ha så hög volym, vilket i längden sparar öronen. Men det är alltid bra att hålla igen volymen, och särkilt i hörlurar. En trevlig bisak med isolationen är att man inte heller stör sina medpassagerare - jag stör mig på att översköljas av diskantskräp från någon annan, så jag försöker bespara mina medmänniskor detta oväsen.

Så till det viktigaste - hur låter de? Generellt kan man säga att de har bra bett i diskanten och återhållen bas. Jag tycker dock inte att de blir vassa, även om tendensen finns där. Men ljudet är väldigt analytiskt med väldigt mycket detaljer i diskanten vilket gör det till ett nöje att sitta och höra nya saker i välkända inspelningar - på ovan nämnda spårvagn... De tappar basnivån ganska snabbt, vilket gör att man ibland tappar fundamentet i musiken - men basen finns där om man vrider upp volymen. Bas-eq då som kompensation? Om jag slår på bass boost i min iPod så distar det. Å andra sidan är hörlurarna ganska tröga, så en extern liten förstärkare eller en enhet med bättre ljud (iPod mini lär vara den iPod som har sämst ljud, enligt hörsägen) kanske klarar detta bättre.

Om man jämför med mina andra lurar då? Sennheiser lurarna är antitesen till Etymotic - en helt öppen konstruktion med kraftig bas och sisådär detaljnivå. Det är kul att kunna byta, stampa-takten-känslan i dessa är utmärkt, men jag tröttnar ganska snabbt och problemen med nivån på bakgrundsljud gör att det knappt går att lyssna på stan. Ipodlurarna är mittemellan, de har ett bra grundljud med varken speciella svagheter eller styrkor, och används ytterst sällan.

Slutsats? Det kanske skiner igenom raderna ovan, men jag är extremt nöjd med dessa hörlurar. Väldigt bra isolation och väldigt detaljerad diskant väger upp för deras tunna bas, och gör inte bara musik njutbart i alla situationer - de gör också resande mycket bättre. Slipp brummet på flyget, bullret på spårvagnen osv. Samtidigt är det en analytisk lur, vilket borde avfärdat dem för mig, som tills jag köpte dessa var basnarkoman. Dessa lurar har omvänt mig, och är det mest analytiska jag överhuvudtaget har hört - inklusive exempelvis Thiel CS 2.4. Jag är numera diskantnarkoman, diskantkvaliteten uppväger i mina öron med råga bristen på bas, men de är inte för alla.

Jag köpte dessa lurar från USA för totalt cirka 850kr, det är inte billigt, men jag har sällan varit så nöjd med ett köp överhuvudtaget. Mycket hög prisvärdhet alltså tycker jag. Rekommenderas varmt!



(Har du ett par? Efter ungefär ett års användande så tystnade ena sidan plötsligt helt och hållet - men det berodde bara på att filtret var igensatt. Extrafilter medföljer, och bytet innebar att det lyftes "en filt" från diskanten. Filtren gör nytta, så tänk på att de kan behöva bytas!)

Edited by - Leffler on 2006/11/30 18:10:32
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000