HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 BengHa Bygger
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2005/12/18 :  18:45:57  Show Profile Send BengHa a Private Message  Reply
Denna tråd har jag tänkt tillägna förverkligandet av mitt högtalar bygge till Hemmabion. Jag kommer att lägga in små reportage från garaget, allt eftersom delar av bygget blir klart.

Bakgrund. För ett år sedan blev jag med hemma bio och började med att bygga högtalare till den. Jag han med att bygga en prototyp till front högtalarna innan det blev dags för flytt. Det har varit en hel del att göra på det nya stället men nu har turen kommit till att färdigställa hemmabion (dvs. högtalarna).

Front och surround högtalarna kommer att byggas runt elementen FE127 från Fostex. Jag valde att bygga runt dessa av främst två anledningar. Ett att det är bredbandare så slipper jag bråka med delnings filter, vilket jag är dålig på. Jag fick möjligheten att använda samma element i alla högtalarna, det ger förutsättningen till att få ett bra totalresultat. Jag kanske kunde fått bättre ljud i front systemet genom att välja andra element där, men då hade jag samtidigt fått dra ner på kvaliteten på surround högtalarna. Dessutom har jag lärt mig den hårda vägen att elementen passar utmärkt i en anläggning med subbas.

Efter som jag hunnit göra en del prototyp byggen så kastas ni rakt in i bygget av de akustiska reflektorer jag skall använda till front högtalarna. I detta fall till den nya prototypen av center högtalaren. De akustiska reflektorerna gjuts i betong.

Bygget börjar med avslöjandet av gjutningens hemliga vapen 1.






DC-fix eller kontakt papp som det också kallas. Den get en väldigt glatt yta som betongen släpper väldigt lätt ifrån, dessutom så jämnar den ut sliprepor mm i formen. Jag valde blank svart eftersom det hade den blankaste ytan.





Här är gjutformen under montering det som syns är toppen nedåt, baksidan och den välvda ytan som ljuden skall studsa mot. Det som skall dit är sidorna och de skall bara hållas på plats av tvingar.



Gjutning på gång. Betong i formen och sedan är det bara att vänta och vänta.PS: det som skymtar precis bakom formen är inte en koblaja utan bara överbliven betong DS:

Medan vi väntar kan jag passa på att avslöja gjutningens hemliga vapen 2.



Planslipen ”ger bra vibrationer varje gång” man trycker kanten mot gjutformen. Jag hade tankar på att försöka få fast en list som man kunde sticka ner i betongen. Jag fick tyvärr problem med att få en bra mekanisk koppling för att det skulle fungera riktigt bra.







Här är gjutningen färdig och reflektorn monterad på prototypen.
Tyvärr så vibrerade jag inte tillräckligt på den lutande sidan då det var väldigt mycket luft kvar där. Jag tror att det är en kombination av att den lutar (så att luften lättare hålls kvar) och att väggarna här är tjockare och böjda. Det hade nog blivit bättre om jag hade fåt fast listen så att jag kunde vibrera i betongen. Jag kommer att spackla dessa håligheter senare med tvåkomponents spackel, jag vill bara låta betongen härda ut lite bättre först.

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/18 :  19:46:05  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Helt mållös! Fasen vad ball!

Sånt här inspirerar!

M
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/18 :  20:05:42  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Ren (n)jutning att se

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2005/12/18 :  22:23:11  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Har för mig att Bemix har RIKTIGT bra betong för smågjutningar. Det är dyrt... men mycket, mycket bra!
Edit: har för mig att den heter A3, du slipper alla blåsor med denna betong, behöver ej vibreras. den är en såkallad expanderbetong.

Hihi. :)

Edited by - Nicks on 2005/12/18 22:31:33
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2005/12/19 :  09:43:07  Show Profile Send BengHa a Private Message  Reply
Kul att det uppskattas! Så småningom kommer det mer.

En fundering angående expanderbetong Nicks. Jag kan inte mycket om betong men expanderbetong i träform låter inte så jätte bra. Kommer inte betongen att trycka sönder formen, den skall vara till minst tre gjutningar.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/12/19 :  10:35:04  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Kul med folk som experimenterar. Du kanske kunde prova att göra formen så att baksidan kommer uppåt istället?
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2005/12/19 :  10:36:52  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Sålänge du har en fri yta så kommer inget att hända med din form. Det är däremot JÄTTEVIKTIGT att formen är tät när du använder Bemix A3. Den blir nästan lösare än vatten!!

Lycka till!

Hihi. :)
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2005/12/19 :  14:48:11  Show Profile Send BengHa a Private Message  Reply
Tackar för tipsen. Jag skall kolla upp vad som blir bäst när jag skall göra nästa gjutning.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/19 :  21:43:41  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Roligt smart bygge BengHa

Jag skulle kanske ha en bild på en sådan högtalare när jag förklarar problematiken med reflexerna i min annläggning
Beng Ha vad tycker du man vinner på att ha en sådan konstruktion som du bygger
Jag kan tänka mig att man vinner på det rent reflexmässigt (mera ljud rakt fram)

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/12/19 21:49:58
Go to Top of Page

Besson
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/12/19 :  23:36:58  Show Profile Send Besson a Private Message  Reply
Tips från yrkesman om betonggjutning.

Ang expanderbetong:
Maxit, som jag använder kostar ungefär 100 kr säcken, blir 14 liter.
Den expanderar bara första 8 minuterna för att fylla ut hålrum. + Den har högre hållfasthet.
Expanderbetong är till för bla undergjutning, där man inte kommer åt att vibrera.
Till skillnad från vanlig betong, som krymper, så håller expanderbetongen formen.
Mao den expanderar inte på det vis som folk i allmänhet tror.


Ang vibrera betongen.
Sätt en vagnsbult i slagborrmaskinen.
"Borra" mot formen tills det slutar bubbla.
Billighetsversion (eller om man inte har en slagborrmaskin):
Fatta en hammare i varje hand, eller nåt liknande.
Banka loss på formen nån minut, tills du känner dig nöjd, eller det inte bubblar mer.


Om gjutform.
Använd det slätaste (och styvaste) materialet tillgängligt.
Vanlig melaminskiva är billigt och bra.
Jag använder formolja till att smörja in formen innan gjutning, men vanlig matolja duger.

Håll betongen fuktig åtminstone 3 dygn efter gjutning. Täck med plast, vattna.
Tänk bara på att formen kan deformeras av vatten, vilket påverkar gjutningen.

Edited by - Besson on 2005/12/19 23:49:47
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2005/12/20 :  13:28:23  Show Profile Send BengHa a Private Message  Reply
Levande:
Jag har också fått för mig att man blir av med reflexer, framför allt ifrån golv och tak. Nu är min reflektor kanske lite för liten för att helt ta bort reflektionerna från taket, här fins rum för experiment framöver . Högtalaren är speciell på så sätt att det är en reflex man lysnaar till, förhoppningsvis så hjälper den till att reducera de oönskade reflexerna från rummet.

Det var ett tag sedan men när jag gjorde mitt första försök med denna typen av fögtalare, så byggde jag om ett par gamla dåliga högtalare. Jag gjorde ett riktigt hast jobb. Högtalarna gick från att ha varit ett par dåliga burkar till att prestera hyfsat. Jag hadde förståss inte räknar eller någonting utan ville bara ha ett sätt att prova hur spridningen blev. Det förvånade mig vilken bar stereo bild man fick när jag var klar. Jag ser fram emot när jag har alla högtalarna färdiga så att jag kan lysna ordentligt på vad jag håller på med.

Besson:
Tack för klargörandet av hur expander betong beter sig. Jag hadde nog inte vågat prova det om jag inte fått reda på det. Jag hadde nog föreställt mig att det skulle bete sig mer som Snigeldynamit, men det beror nog mest på att man inte är i branchen.

När det gäller vibrering så har jag provat att vibrera med slagborrmasin, men det fungerade inte riktigt lika bra som med slipen. Det kan var att min borrmasin börjar bli lite sliten, den har varit med om en hel del.

Att jag inte fick bort luften i reflektor ytan beror nog på att där är formen 30mm tjock och konkav. All kraft som kommer utifrån fördelas snabbt och effektivt till resten av formen, istället för att vibrera betongen.

I gjutformen använder jag till de raka bitarna melamin belaggd spånskiva, men med dc-fix på. Mest för att det fungerade jätte bra när jag hadde det på den svängda formbiten. Det lossnar jätte lätt och blir hur slätt som hellst.


Go to Top of Page

Besson
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/12/20 :  23:25:52  Show Profile Send Besson a Private Message  Reply
Med expanderbetong behöver man egentligen inte vibba.
Men annars är det ju bara att köra där du tror det finns luftbubblor.
Jag brukar blanda det till ett mellanting mellan välling och gröt. Lite mer åt välling.
Då flyter det ut bra. Det flyter ut bra ändå, men ändå.
Ytan, (jag gör en del möbler och liknande), räcker att skrapa med rakblad, så får man en helt grymt slät yta.
Sen räcker det med vattenbaserad panellack. (Mörknar en aning, men blir grym finish.)
Den är ändå vattentät, alltså den jag använder: Maxit, hmm tror den heter 702.


Ang vibrationen. Du vibbar väl mot formen?




Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2005/12/21 :  08:37:41  Show Profile Send BengHa a Private Message  Reply
Jag vibrerar mot formen.

Det låter jätte bra med expanderbetong, så jag har letat reda på närmsta återförsäljare nu. Jag gjuter med det när jag gör den slutgiltiga gjutningen. Eftersom jag skall göra nått experiment till innan dess, men då får det jag redan köpt duga till det.
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2006/01/02 :  10:26:46  Show Profile Send BengHa a Private Message  Reply
Tjena BengHa is back, och han har inte sugit i sig knäck hela julhelgen heller.

Där emot har jag haft problem med en cirkelsåg som bara gjorde skäl för namnet cirkasåg. Lagrerna var så utslitna så att det inte gick att såga med pression, definitivt inte med bladet tiltat till 45 grader. För att få de främre hörnorna snygga så vill jag gira dem 45 grader, för att få skarven precis i hörnan där den syns minst.




Under tiden jag försökte få min såg att bli bättre så gjorde jag en jig för att kunna såga med bättre pression. Den är byggd så att linjalen klämmer fast det som skall sågas. För att kunna såga flera likadana bitar så går det två lister bakåt i vardera ände av linjalen. Jag var väldigt noga med att få dessa i 90 grader i förhållande till linjalen. Om detta är nödvändigt eller ej får jag återkomma till. Mellan dessa lister har jag en släde som jag kan skjuta fram och tillbaka för att ställa in hur stora bitar jag vill såga.

En annan vy



En till



När jag sedan gjorde ett par test snitt (med en ny såg) så insåg jag att jigen var svår att ställa in. Därför konstruerade jag en mätanordning för att hjälpa mig.



Man skjuter in den så att linjalen är emot träbiten på ovansidan, där efter så ställer man in måttet mot ett av strecken. Det innersta strecket är för 45 graders snitt och det yttersta för 90. För att få reda på måtten så spände jag fast en list, drog ett streck vid linjalen och kapade av. Sedan var det lätt att mäta från snittet till strecket, för att sedan överföra måttet till min mätanordning (undrar om det finns något bättre ord än mätanordning). Jag skall bara få dit ett par vingmuttrar och en bättre linjal eller stålskala, för att få den komplett.

Direkt när jag provade den så upptäckte jag att jag ställt in min jig ca 1,5mm fel i ena änden. Detta gjorde att virke för 250:- gick åt skogen. Som tur var så var det rest bitar från annat bygge.


Nästa förbättring var att ta loss styrlinjalen och fräsa ett spår, så att jag kan sätta i en av de tvingar som kom med linjalen. Spåret gör att jag kan skjuta tvingen emot biten jag skall kapa och på så sätt hålla fast den betydligt bättre.




God fortsättning på det nya året allihop.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2006/01/02 :  10:48:59  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Satt och tittade på dina bilder av gjutformen och såg att det skulle bli enklare att gjuta om du hade den konkava delen neråt och ryggen på formen öppen. Då blir det enklare att fylla formen och bättre koll på betongen så att den fyller ut ordentligt.

Kul med att annorlunda bygge.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2006/01/02 :  11:52:45  Show Profile Send BengHa a Private Message  Reply
Du har rätt det skulle bli enklare. Men ovansidan blir mycket snyggare om man gjuter på detta sätt. Jag skall däremot göra om gjutformen lite så jag får den lite snyggare.
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2006/03/30 :  22:23:32  Show Profile Send BengHa a Private Message  Reply
Då var det dags att försöka vakna ur det påtvingade idet, som denna vinter och ouppvärmd verkstad utgjort. Men lite har det blivit gjort i alla fall.

Jag har funderat mycket på designen av min reflektor och provat följande.


Från ovan.


Från sidan.

Jag tycker den ser lite tunn ut, så därför byggde jag ihop en frigolitsåg och provade denna i stället.


Från ovan.


Från sidan.

Denna formen tycker jag bättre om. Dagen efter så tog jag och skaffade lite bättre frogolit och gjorde en till fast lite nogrannare. Denna gjuter jag just nu av så att jag får en gjutform till betongen.

Under tiden formen härdar började jag såga lite. Jag fylde år och fick lite pengar, så jag köte mig en riktig bords såg.


Här ligger de utvikta som efter en ritning.


Här visar vi de fina sidorna.

Jag har börjat att göra iordning baksidorna. Det börjar börjar med den här!


Någon som vill gissa??


Om man sätter dem så här kanske?


Då blir det så här på baksidan.

Skruvarna skall skruvas in och limmas med epoxy. Det är också gängat i träet, så de lär inte flytta på sig. Ledarna är limmade med smältlim så att de inte flyttar på sig innan jag får dit bitummenmattorna.


Så här kommer terminalerna se ut från baksidan.

På skruven har jag skruvat dit ett par islagsmuttrar med tillhörande trä, färdigmärkt och färdig oljat. Islags muttern pressar hägtalarkaben mot koppartråden, jag tror att jag får rätt så bra kontakt tack vare den stora ytan. Jag valde att använda koppartrådssnurra istället för en bit koppar av följande anledningar: 1. koppartråden är renare än den kopparplåt jag kan få tag på. 2. jag slipper löda utan kan ta in tråden direkt in i lådan och ända fram till ellementet.



Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/30 :  23:45:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vill se bild på sågen!!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2006/03/31 :  23:16:49  Show Profile Send BengHa a Private Message  Reply
Vilken Såg?

Denna?


Eller denna?


Jag har också hunnit att göra ringarna som skall hålla fast basrören på insidan av fronten, och limmat fast dem.



Ringarnas skall hålla fast basrören mot fronten. Sedan skall jag fräsa hålen i lådan större med ett frässtål som har ett kulager i toppen. Då får jag ett väldigt snyggt hål, utan att man ser skarven mot basröret.

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2006/04/01 :  00:03:43  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Fanken vad jag beundrar folk med experimentlusta (hur det nu stavas) och envishet!
Kör hårt, följer denna tråd med intresse!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2006/04/06 :  22:24:19  Show Profile Send BengHa a Private Message  Reply
Då fortsätter jag lite.


Med att ha satt på bitumen plattor på insidan av skivorna till sidorna.


Efter det så satte jag fast dämpande skumgummi också.


De småditar av bitummen jag fick över fick genast en plats runt basrören.


Här syns det hur basröret inte går igenom framsidan på högtalaren. Eftersom hålet nu är mindre än basröret, skall fräsen fram och fräsa bort det trä som idag är förmyket. För att jag inte skall fräsa bort förmycket så använder jag ett frässtål med ett kullager. Kullagret följer då basröret på insidan men inte mer.


Jag har haft problem med min nya form på reflektorn. Den teknik jag har använt till gjutform fungerar ej på så tunna formar som det blir. Därför så har jag fått hitta på något nytt. Frigolit form som limmats fast mot masonite innan den skars ut. Den skall nu lackas, spaklas och lackas igenn så att jag kan olja in formen utan att frigoliten skadas.





Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2006/04/12 :  09:52:22  Show Profile Send BengHa a Private Message  Reply
Det händer fortfarande en del, men det är mest väntetider på att lim och lack skall torka (lite tråkigt att fotografera). Men jag tänkte dela med mig en lite teaser av en detalj som jag blev riktigt nöjd med.

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/12 :  10:05:53  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Vilket bygge!
Detta har jag totalmissat.
Keep up the good work!
Följer med största intresse.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2006/04/27 :  10:41:57  Show Profile Send BengHa a Private Message  Reply
Först av allt så vill jag tacka för alla värmande på hejningar, det behövs emallanåt.

När man tycket att det inte blev som det tänkt och måste tänka igen för att få det snyggt. Eller om man gör samma sak om och om igenn utan att man ser något påtagligt resultat.

Tex.



Limmar och måste ta en fog i taget pga att man har för lite tvingar mm.


Men efter ett tag så ger det ju resultat i alla fall.




Nu har jag kommit så pass långt att de nya högtalarna fått komma in på ett studiebesök hos prototyperna. De snackade lite omj vilken musik som spelades och vilka förväntningar som ställde på dem.

De gamle (prototyperna) var väll inte så förtjusta i att ett par nya snyggare högtalare skulle komma in och ta deras plats. Men efter att jag lovat dem en rejäl makeover, samt en plats som sorrundhögtalare gick de med på att ge de nya ett par råd.



De nye var inte helt lättövertalade. Jag tror att det har med min varierade musiksmak och filmtjänsten att göra.



Men med en liten detalj bild så kan jag medela att högtalarna är tillbaks i verkstan igen för den slutgiltiga monteringen.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/27 :  10:51:15  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
BengHa: Du kämpar på trots allt strul som varit....strongt måste jag säga...å det börjar ju se bra ut..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/27 :  12:00:46  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Kämpa på bara, det blir nog läkert det där

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000