HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans skiva : Nils Landgren & Joe Sample (0551)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/12/19 :  20:49:42  Show Profile Send Mattias a Private Message
Nu nalkas juletid och detta är årets sista skivrecension i forumets musikdels regi. Vill också passa på att tacka för alla fina skivtips man fått igenom alla tidigare recensioner, tack!

Över till denna veckas skiva.

/Mattias

Edited by - Mattias on 2005/12/22 16:58:45

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/12/19 :  20:51:06  Show Profile Send Mattias a Private Message

Nils Landgren förknippar jag med funky jazz och så har det alltid varit. Joe Samples tunga och bestämda pianospel lämnar inte mig oberörd. Hur blir det då om man kombinerar dessa två herrar? Det man man läsa om i denna veckas skiva.



Nils Landgren & Joe Sample - Creole Love call

Skivan är inspelad 28 Maj-4 juni 2005 i New Orleans, Louisiana,
USA.

ACT 9707-2



Redan i inledningen till spår 1 tyckte jag mig ana annat än Nisses kända "funkstil". Joe fingrar bestämt på pianot och vi förflyttar oss till landet i väst och inte mindre än till den olycksdrabbade staden New Orleans, backar tiden till mitten av 60-talet. Pojkar och flickor detta är R&B med känsla. Själv kommer jag på mig att dra på smilgroparna och bara njuta!

Nils Landgren sjunger och lirar trombon på skivan. Nils lite hesaktiga röst tycker jag passar bra till denna musik. En låt är instrumental resterande sjunger Nils på. Två duetter finns med och då sjunger han med Charmaine Neville på en låt och Ray Parker Jr på en annan. Joe Sample spelar piano på det härliga och kraftiga sätt han alltid gör vilket jag gillar skarpt.

Det är en skiva med soul, R&B, funk, jazz och blues som slutligen hamnar i stora jazzhatten. Musiken på skivan är bland annat skriven av Allen Toussaint, Joe Sample/Will Jennings, Duke Ellington, Otis Redding och Willie Nelson.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/12/19 :  20:52:28  Show Profile Send Mattias a Private Message

New Orleans är ett ledord för skivan då mycket av musiken från början är skapad just i staden och skivan är inspelad där.


Bild http://new.orleans.com/


Såhär i efterhand går mina tankar till stadens katastrof och frågan är hur mycket som är kvar av det kulturella som staden tidigare kunnat erbjuda. New Orleans är för mig en av de "musikständer" jag absolut vill besöka. Nu lär det dröja och min fråga kvarstår.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/12/19 :  20:53:35  Show Profile Send Mattias a Private Message
Lite Nils Landgren historia




Nils Landgren, född 1956, uppväxt i Degerfors, Värmland. Började med trummor vid 6-års ålder. Trummorna byttes mot Trombonen vid 13-års ålder och som ni vet har han hållt den varm om hjärtat sedan dess.

Karl-Erik, Nils far som var (och är) mycket musikintresserad, han lirar trumpet, kornett. Under Nils uppväxt inspirerade han sin son att lyssna till musiken. Att lyssna till jazz och även på den tiden den nya musiken från Amerika samt kyrkomusik.

Mellan 1972-78 läste Nils klassisk trombon på musikskola i Karlstad och Arvika. Hans lärare var bland annat David Maytan och Arvikas Ingemar Roos. Under studietiden träffade Nils den Svenska folk-Jazz pinojären Bengt-Arne Wallin samt den fantastiska trombonspelaren Eje Thelin som professor vid Graz konversatorium i Österrike. Dessa två herrar ändrade Nils utstakade väg från att spela det strikta klassiska till att vara en improvisatör med egen ide om vad som skall spelas och varför.

Efter studierna flyttade Nils till Stockholm och började jobba som profesinell trombonspelare. Initialt var det inte lätt, lite klirr i kassan men förtjänsten var istället massor av erfarenhet. Nils spelade ett tag tillsammans med Björn Skifs. Detta var då Björn hade en hit med låten "Hooked in a feeling" som bland annat var 1'a på USA-toppen. Sedan dess har det hänt mycket och vi hoppar över en del och kan nämna att han bland annat spelat med följande välrenomerade grupper/artister ABBA, The Crusaders, Eddie Harris, Bernard `Pretty´ Purdie, Herbie Hancock och Wyclef Jean. Tittar man i Nisses backspegel får man se en bred reportoar med projekt inom många olika musikstilar bla. jazz, blues, rock, soul, hip hop och storband. Enligt hans hemsida är han med på minst 500 olika skivor, i någon form. Nils Landgren fick i maj 2002 det ärofyllda Tore Ehrling priset för spridande av svensk jazzmusik världen över.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/12/19 :  20:55:52  Show Profile Send Mattias a Private Message

Lite om Joe Sample




Joe Sample växte upp Houston, Usa. Lärde sig spela piano vid 5års ålder. Det rotade sig snabbt och gav frukt inom skiljda musikstilar: gospel, soul, bebop, blues, Latin, och klassisk musik.

På 50-talet skapade Joe bandet Jazz Crusaders tillsammans med musikerna Wayne Henderson (trombon), Wilton Felder (tenorsax) och Stix Hopper (trummor). När Jazz Crusaders i början av 70-talet släppte "Jazz" i titeln blev det The Crusaders, provade Joe lite djärvare tag med elektriskt piano. The Crusaders är ett band som varit väldigt stora världen över! The Crusaders sista officiella album var "Live in a modern world" släpptes 1987. En återträff med gamla The Crusaders resulterade i en ny skiva, "Rural Renewal" 2003 och en "återturne". År 2002 kom en fantastisk skiva med Joe Sample tycker jag. "The Pecan Tree" heter den och den är en hylling till Houston, hans hemstad som han flyttade tillbaka till 1994. Det var lite om Joe Sample, nu tillbaka till skivan med spår och musiker.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/12/19 :  20:56:31  Show Profile Send Mattias a Private Message

Musiker på skivan

Nils Landgren, trombone and vocals
Joe Sample, grand piano and Fender Rhodes
Ray Parker Jr, guitar and vocals
Chris Severin, acoustic bass
Raymond Weber, drums
Lenny Castro, percussion
Charmaine Neville, special guest vocal
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/12/19 :  20:57:10  Show Profile Send Mattias a Private Message

Skivans spår

01 Get Out Of My Life Woman (Allen Toussaint)
02 Sittin’ On The Dock Of The Bay (Steve Cropper/Otis Redding)
03 Nightlife (Willie Nelson)
04 Soul Shadows (Joe Sample/Will Jennings)
05 The Brightest Smile In Town (Ray Charles/Barry de Vorzon/Bob Sherman)
06 Don’t Take Your Love To Hollywood (Joe Sample/Will Jennings)
07 One Day I Fly Away (Joe Sample/Will Jennings)
08 With You In Mind (Allen Toussaint)
09 I Can’t Get Enough Of Your Love (Joe Sample)
10 Love The One You’re With (Stephen Stills)
11 Same Old Story (Joe Sample/Will Jennings)
12 Creole Love Call (Duke Ellington)

Författare av musik och text inom parentes.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/12/19 :  20:57:57  Show Profile Send Mattias a Private Message



Man kan konstatera att Joe Sample haft en hel del att göra bara genom att kolla låtvalet på skivan. På 4 av 12 låtar har han skrivit text och musik.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/12/19 :  20:58:40  Show Profile Send Mattias a Private Message

Mina favoriter är följande tre låtar (2, 5 och 12).

Sittin’ On The Dock Of The Bay (2). Duett med Mr Ray Parker Jr. En klassisk R&B-låt som de flesta känner till. Det som man kanske inte känner till är att låten upptäcktes postumt efter Otis Reddings död 1967. Otis dog alldeles för tidigt redan vid 26 års ålder.

The Brightest Smile In Town (5). En härlig bluesballad.

Creole Love Call (12). En riktig Jazzklassiker som alla känner till. Instrumental version.

Same Old Story (11). Inte någon favoritlåt men en udda låt. Funkig inledning med härlig brass. Nästan uteslutande blåsinstrument och sång. Nils sjunger lite och alla andra sjunger med.

Den funkiga och sköna avdelningen finns på spår: 4, 6, 9, 11.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/12/19 :  20:59:37  Show Profile Send Mattias a Private Message

För er som vill ha mer info om Nils Landgrens musik kan besöka följande länkar.

http://www.actmusic.com/
http://www.nilslandgren.com/
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/12/19 :  21:00:17  Show Profile Send Mattias a Private Message



Personligen tycker jag detta är det bästa Nils Landgren åstakommit hittils av de skivor jag hört, även om hans andra skivor är bra. Joe Sample har här bidragit med sin enorma kunskap och erfarenhet vilket satt sina avtryck på musiken.

Tack grabbar för ett album förpackat med bra låtar och sann musikglädje.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/12/19 :  21:01:04  Show Profile Send Mattias a Private Message

Albumet dedicerad Eva Gittin med texten.

"Eva, this one is for you
Love, Nils & Joe
"


Tack för ordet och God Jul i förskott!

/Mattias
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/19 :  21:03:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Den här skivan har jag tittat på länge,,, Skrev tom upp den på önskelistan till Frun.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/12/19 :  21:18:06  Show Profile Send hal a Private Message
Ett givet köp tydligen.
Har fått den rekommenderad av min vän ingenjören, som för övrigt heter Mattias också..

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/12/19 :  22:06:18  Show Profile Send govinda a Private Message
En skiva som går varm hemma hos mig just nu. Min sambo både sjunger och dansar till låten Sittin’ On The Dock Of The Bay

Mvh Anders.s
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/12/19 :  23:20:49  Show Profile Send edison a Private Message
Trevlig rec. Mattias!

En ungefär lika positiv recension finns i senaste H&M.

Får avprovas...har ju ett par 80-tals LP med Crusaders och Joe S soloplatta Carmel...så nu med 2 rejäla "+" recensioner av plattan blir det inte mindre intressant kolla in den.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/12/22 :  16:57:18  Show Profile Send Mattias a Private Message

Tackar! Det är en riktig goding till skiva detta.

/Mattias
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2005/12/30 :  15:53:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jajamen, den låg under Julgranen. Ett riktigt bra tips Mattias, tack så mycket!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2005/12/30 :  17:33:22  Show Profile Send Rob a Private Message
Grymt bra skiva...

Gillar bossa takterna i låt nr 7, One day I fly away...

Rekomenderas rakt av...

Pelle
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/12/30 :  17:57:27  Show Profile Send secanbj a Private Message
Tackar oxå för tipset, detta är en kanonskiva

/Anders
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/12/30 :  19:44:46  Show Profile Send brewitz a Private Message
Jag instämmer i hyllningskören, har precis avslutat första genomlyssningen och det låter riktigt bra detta.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/02 :  01:13:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Denna skiva har nu snurrat i flera dagar hemma. Snacka om att växa.

Den spelglädje som Joe har i sitt pianospel, är bara SÅ underbar att höra.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/06 :  20:27:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En inte ovanlig sak inträffade på High End 06. Ni som har varit med lite, vet hur en Viss person kan helt plötsligt säga erbjuda dig en del pengar för skivan du just har spelat.

"Varför har JAG inte denna skiva", sa denna profil, var på en budgivning börjar för att få köpa skivan.
Vad priset blev för "Nils Landgren & Joe Sample - Creole Love call" vet jag inte, men priset var uppe i 200:- + 3st middagsbiljetter (till kvällsmiddagen med utställarefolket).

Det var "Get Out Of My Life Woman" som Sladd fastnade för. Det var inte svårt att göra det, då Joe Samples pianospel hänförde de flesta.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/02/12 :  15:50:11  Show Profile Send Mattias a Private Message

Haha, igen

Blev av med min JLT - Plays Bach på samma sätt, vid en mässa för några år sedan. sladd släppte inte ut mig ur rummet innan den var hans

Så kan det gå när man spelar bra musik för folk

/Mattias
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/02/13 :  22:36:31  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Köpte denna idag. Måste bara säga att den är verkligen kanon.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/02/22 :  09:59:48  Show Profile Send Mattias a Private Message

Nu har jag och säkert andra missat något stort!
Hela bandet med Joe Sample och Nisse Landgren har spelat i tre kvällar i rad på Fasching.
Enligt uppgifter skall det ha varit så bra så man knappt tror det är sant!

Kul att det var bra men aj aj att man missade detta!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000