HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Lyssningsintryck av Signal Cable Ultra
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/12/20 :  20:54:19  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply




Har fått möjligheten att låna hem de här högtalarkablarna av Mayro.
Kabeltok som man är, så tackar man inte nej till ett sådant förslag!
Här hemma tas alla kablar emot med varm hand och skepsis
Som vissa av er kanske vet, så hade jag dessutom en väldigt kortvarig sejour med Silver Resolution i mitt föredetta system. Då lämnade de kablarna väldigt mycket att önska...

Hur står sig då lillebror?


Konstruktionen ser väldigt stabil och välbyggd ut. Banankontakterna verkar vara av bra kvalitet.



Kablaget kopplades upp i biwirekonfiguration, eftersom jag hade lånat 2 par



En bild för att visa storleksskillnaden med mina Maestro:


Hur låter den då?

Jag gjorde en genomlyssning med följande skivor:



Jag känner de här skivorna väl och vet hur de låter i olika anläggningar.

Kan direkt säga att för de pengarna som de här kablarna betingar så har jag absolut inget att anmärka på. Ett 6'-par kostar $109. Detta är verkligen prisvärt, måste jag säga!

För tillfället har jag bara mina Audience Maestro hemma att jämföra med. De är inte biwire dock, så jämförelsen blir inte heller helt rättvis. Annars är jag av åsikten "hellre en bra kabel än två mindre bra", men de kopparblecken som sitter mellan terminalerna på mina Usher gör ingen glad...


Jämfört med Maestro så låter SC Ultra en aning ljusare i min anläggning. Absolut inte vasst dock. Röster har en härlig klang och bra närvaro. På Mezzanine finns den botten som ska vara där med bra tydlighet och timing i basgångarna. Stålsträngarna på Keith don't go låter som de ska, med mågot mindre utklingning än Maestro. Jag märkte även en liten begränsning i dynamiken i slutet av solot med Ultran.

På Blind Boys of Alabamas Atom Bomb, var ljudbilden väldigt bra med fin separation mellan de olika rösterna och en markerad basgång. Det grötar inte ihop sig, men låter inte lika separerat som Maestron. Hade jag haft kvar mina Transparent så hade de nog låtit ännu bättre på just den här biten, som enligt mig var deras paradgren. Men det är ju omöjligt att säga, då de nu befinner sig i Holland

På Steve Earles "The Hard Way" är det framförallt Billy Austin som jag brukar använda som referensspår. Den består av Earles röst, akustisk gitarr och en djuuupgående (runt 30hz skulle jag tippa) synthorgel.

Här sätter mitt lyssningsrum gränserna långt före anläggningen i basförmågan. Med Ultran så återges Earles röst så sargat som den ska däremot har gitarren lite mindre bett än jag skulle önska. Basen låter dock bättre än vad jag tidigare hört, tydligare och djupare.

Jahopp, vad ska man då säga

Som vanligt när det gäller kablar, och alla andra komponenter för den delen, så passar vissa bättre vissa sämre i olika anläggningar.

Så som jag har förstått det så ska Signal Cables produkter frambringa synergieffekter när man använder dem tillsammans. Detta är mycket möjligt.

Övrigt kablage för dagen var:

Silver Res semibalanserad signalkabel från Operans rca-utgång till xlr på försteget, samt Signal Cable Analog Two mellan försteg och monoblock.
Strömkablaget är Signal Cable Digital HC till cd-spelaren, Signal Cable Magic Power till ena monoblocket och Xindak PC-02 i övrigt.

Så om detta har några positiva/negativa effekter på återgivningen låter jag vara osagt.

Signal Cables Ultra är en högtalarkabel som jag utan tvekan skulle kunna leva med en väldigt lång tid. Om man har en begränsad budget så tycker jag att den definitivt är värd en lyssning!

För $109+frakt, moms och tull får man en riktigt välspelande, välbyggd och framförallt prisvärd bit kabel!


Det finns säkert fler av er därute som tes

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata

Edited by - UnBeliever on 2005/12/20 21:01:02

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/21 :  10:35:21  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Kan eg. bara hålla med. Man får en präktig kabel för slanten! Som inte gör bort sig i något system. Känns gedigen både till kvalité byggmässigt och ljudmässigt - och man kan bara egentligen fröjdas. Jag skulle nog rekommendera den till ett par fina stativare(om de inte river ned dem) eller till basarna i en biwire-konfiguration av nåt exotiskt slag. Har ägt, gillat men numera sålt... Har dock funderingar på att införskaffa igen till ett par stativare som blivit över...

M
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/12/21 :  19:07:33  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Jag hade Ultra BW tidigare men dom vart lite korta i rocken(180cm)när monoblocken ersattes av ett stereosteg.
Kablarna såldes sedermera till en ganska nöjd Håkan64..

Men ville jag byta märke och modell?

NEJ, Inte för allt smör i Jämshög!

Så idag kom mina efterlängtade och längre Ultra-kablar.
Men denna gång så vart det 4 st längder singlewire á 3 meter. Numer kör undertecknad "äkta" bi-wire!

Hade hemma kablar på prov från flera butiker runt om i STHLM, den dyraste kostade 17 000:-
Men gjorde den något bättre än ultra-kabeln?
Ja, men endast lite mer transparens och efterklang i kvinnoröster..bah, löjligt..

Och ni ska veta att Ultra spöade skiten ur XXXXXXXX XXXX på ALLA andra parametrar!


Dom här kablarna kommer att hänga med lääänge här hemma.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/12/21 :  19:09:15  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Skulle vara roligt meden duell mot Silver Resolution..
Tror att S.R får det svettigt faktsiskt!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/12/21 :  21:11:22  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Och ni ska veta att Ultra spöade skiten ur XXXXXXXX XXXX på ALLA andra parametrar!



FADELART FLEX såklart!

Nää, det var väl en nedrans Harmonic tech som fick skitet urbankat förmodar jag..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/12/22 :  00:08:22  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
quote:
Skulle vara roligt meden duell mot Silver Resolution..
Tror att S.R får det svettigt faktsiskt!


Bah! Säg bara till så ser jag till att avsätta tid och komma hem till dig för lite seriös utvärdering

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/12/22 :  17:35:16  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Väl skrivet Ola!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/12/22 :  18:01:57  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Jeppe, du är välkommen vilken dag som helst!
Då kan vi ju samtidigt lyssna på hela högtalare..


Hehe, tärningen är kastad!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/22 :  18:14:26  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Intressant test Ola.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/22 :  18:27:11  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Helt ärligt så är jag idag väldigt osäker om utgången faktiskt...


Det skall bli rasande skoj att se resultatet av en sådan träff...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/12/23 :  00:03:01  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
japp muse, tärningen är kastad och mina basar är renoverade och skickade till mig. Anländer i morgon fast då är inte jag hemma. Jag hör av mig efter helgerna.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/23 :  07:32:12  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Välskrivet Ola.
Tror detta är taket för vad de flesta vill lägga på hgt-kablar i förhållande till sitt system.
Verkar vara en bra rekommendation alltså!


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2005/12/25 :  15:45:43  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Vart köper ni dessa?
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/25 :  16:21:38  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Vart köper ni dessa?
www.signalcable.com

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/01 :  19:22:06  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Det skulle vara intressant att få höra vad du tyckte SR gjorde som gjorde att du tyckte SR lämnade väldigt mycket att önska?

Mvh//Jesper

Retro låter fint.
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/01/01 :  19:26:35  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
quote:
Det skulle vara intressant att få höra vad du tyckte SR gjorde som gjorde att du tyckte SR lämnade väldigt mycket att önska?



Kombinationen med Dynaudio-Korsun-SR verkade inte funka alls. Det blev ljust och spretigt med en väldigt onkontrollerad bas. Tror dock att den skulle funka betydligt bättre i mitt nuvarande system.
Kanske får jag möjlighet att testa och se... Men Ultran kommer nog att ge den en tuff match.

Mvh, Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/02 :  01:56:09  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Om du vill kan vi prova med Signal Cable rätt igenom i ditt nuvarande system.

Jag har ju en skiva som är din också


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/02 :  10:33:03  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
quote:
Det blev ljust och spretigt med en väldigt onkontrollerad bas
wow vilket drastiskt och dåligt resultat, förstår att du blev missnöjd. Jag har testat med SR i flera olika system och på lite olika sätt och nu senast blev jag inte helt nöjd till en början. Det var för hårt ljud på vissa kvinnoröster framför allt. Diana Krall bl.a. men det har blivit bättre efter hand som de gamla Infinityhögtalarna fått gå i några dagar efter år av vila och renovering. Men en uns mer värme skulle inte skada. Spretigt och okontrollerat känner jag dock inte igen. Tänk att det är sådan skillnad beroende på vilka system man testar i. Det ska bli kul att höra dina intryck i ditt nuvarande system, om det nu blir av med ett test. Jag ska försöka få testa ultran i mitt system och se om det blir en lagom balans för mitt system. Ska ävem testa andra nätkablar och sätta brunn i förstärkaren så att jag kan labba med nätkabeln i den.

Mitt system: Cd MusicHall 25.2, nät SR, signalkabel SR, Förstärkare Accuphase E-405 (standard nät), Högtalarkabel SR Biwire, Högtalare Infinity reference standard 2.5

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2006/01/02 10:35:28
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1 sekunder. Snitz Forums 2000