HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 JLH - äntligen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/12/27 :  22:29:30  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message  Reply
Så var jag då äntligen färdig med mitt 15W JLH steg som jag har filat på ett tag. Sähär blev det.







Lite småfix och kosmetika kvar men den spelar..

/Jesper

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/12/27 :  22:33:08  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message  Reply
Oj, vad snygg Vad är det för effekt? Jag är inte nog insatt för att fråga om komponenterna, hade gjort det annars... Ruskigt snyggt iaf!

Stereo Audio
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/27 :  22:36:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Heter den 15W och (bara) lämnar 15 watt? Verkar orimligt då det trots allt är 4 trissor per kanal.

Snyggt och prydligt är det hur som helst. Faktiskt snyggare än de flesta hemmabyggda förstärkare man ser.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/12/27 :  22:40:28  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message  Reply
15 ynka watt, klass A, värmer bort runt 120.. =)

/Jesper
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/12/27 :  22:41:16  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
snyggt. Påminner om en Primarelåda

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/12/27 :  22:41:55  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message  Reply
EA: två av trissorna härrör till regulatorn.

/Jesper
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/27 :  22:50:04  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Snyggt bygge!!
är det 1996-varianten med den rekommenderade regulatorn?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/12/27 :  23:13:06  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message  Reply
Det är 96 varianen och moddad enligt denna: http://www.tcaas.btinternet.co.uk/jlhupdate.htm
I stort sett iaf. Regulaton är en enkel serietransistor (igentligen två darlingtonkopplade) med TL341 referns. Enkelt men effektivt. Biasströmen är drygt 2A men steget är tyst som graven.

/Jesper
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/12/27 :  23:35:52  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Snyggt var ordet!

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/28 :  00:28:51  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
hur varma blir flänsarna, vad är det för kylvärde på dom?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2005/12/28 :  01:13:30  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Snyggt!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2005/12/28 :  01:15:40  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Inte för att verka pipig, men kablaget som går från kondingarna till spänningsstabbarna ser lite tunna ut?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2005/12/28 :  09:03:34  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
MYCKET snyggt bygge!
Är det egenbyggd låda ?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/12/28 :  09:36:36  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message  Reply
mr.T:
Kylflänsarna blir ca 65grader, de ligger på ca 0.6grad/watt.

Fuling:
Ja de är i klenaste laget, hade inget bättre hemma. Det är lite småfix kvar men det ger ifrån sig väljud..

McGyver:
Nepp, lådan är från AudioKit.

/Jesper
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/12/28 :  15:41:14  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message  Reply
Tack för alla vänliga ord.

Har nu lyssnat på den i några dagar och börjar få lite intryck.
Först en bild över systemet den spelar i.



Källan är en något moddad SONY CDP-920.
Försteg är ett Acoustic dimension BASIE rörförsteg.
Högtalarna är en TL med Jordan Jx92s bredbandare.

Innan JLH'n körde jag på Ellot Sounds P3a, och det är bara den jag kan direkt jämföra med i nuläget.

P3a'n låter fint och skillnaden mot JLH'n är inte jättestor. JLH'n har högre upplösning, mer mikrodetaljer. Transienter återges oxå bättre, anslag på ex gitarr eller piano låter mer rätt. Röster har mer närv och rumsinfomationen framträder bättre.
Som negativt är att JLH'n är nyansen ljusare vilket i mitt system inte är helt positivt, men jag kan leva med det tills vidare med tanke på alla andra förbättringar den ger.

Stereobilden var redan innan mycket bra, mest högtalarnaas förtjänst. Med JLH'n är sterobilden riktigt riktigt bra. Bra liveinspelningar som ex Diana Krall live in Paris återges med fantastisk närvaro.

Finns dock en aning "hårdhet" kvar som funnits där tidigare och som inte försvann med JLH'n, snarare framhävdes mer. Jag skyller detta på källan tills vidare =) Förhoppningsvis kommer en anna DAC råda bot på detta. Nästa bygge i pipen.

/Jesper
Go to Top of Page

lundq
Starting Member

13 Posts

Posted - 2006/03/07 :  15:13:58  Show Profile Send lundq a Private Message  Reply
Du säger att lådan är från audiokit? Du kan inte posta en länk här, hittar det inte
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2006/03/07 :  15:43:10  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Härså:

http://www.hifi2000.it/default.asp?id=82&mnu=82
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/03/08 :  21:37:00  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message  Reply
http://www.audiokit.it/

/Jesper
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/03/10 :  10:52:56  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
snyggt byggt jesper,har tittat på jlh papprena och funderat om o om
igen men det får bli sen snyggt var det i alla fall.
ot vilka moddningar på 920 har du gjort?

18 ska de va.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/10 :  11:01:04  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Snyggbygge!
Ser ju jätteproffsigt ut.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000