HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Säg till så tänder jag lödkolven- EoJeud Statement
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/08 :  20:29:59  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag ska fortsätta spela lite Bach och annat finlir, men just nu vill familjen titta på TV så jag får återkomma om det...


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/08 :  20:35:48  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
callejr..

Du har troligen påbörjat ditt största misstag du någonsin gjort genom denna uppkoppling hos dig... Såvida du nu inte skall ta övertalandet till en högre nivå..

Jag tror du får mycket svårt att leva med mindre högisar framöver.. Vänta tills Du / ni finner magin till fullo... Sedan är det kört för tid o evighet tror jag..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/01/08 :  21:06:01  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Calle har kanske funnit den rätta vägen nu. Det finns ju en en del mera möbleringsvänliga infinity att välja på om man läser begagnat annonser. Har själv inte hört så många så jag vet ínte hur de står sig mot infifnity ref standard 4.5, men band etc brukar ju vara någorlunda detsamma mellan äldre infinity.
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/01/08 :  21:37:01  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Ja jisses j-vlar. Det är nog läge att bjuda grannarna på Markus Vinkällare eller nåt nu, Calle.

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/08 :  21:44:51  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
påbörjat ditt största misstag du någonsin
Ge mig en gillestuga!!!
Okej, jag har inte lyssnat på så fruktansvärt många högtalare, men några hundratal har det blivit. Och dessa kommer hamna högt på listan i mina öron. Jag var misstänksam mot basarna och att de skulle upplevas som lite blöta, men det tycker jag inte.


Får jag bjuda på ett par bilder till
Tyvärr kan man ju inte delge ljud här på HF






Per, Tobbe eller nån annan: Jag skulle vilja testa med Accuphase till basarna och Cayin 860 till topparna. Antingen det eller tvärtom. Vad tror ni


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2006/01/08 21:47:53
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/08 :  22:08:20  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Tack för idag! ser förbannat coolt ut med mega-högtalarna.
Systemet i original är för övrigt förbaskat snyggt!
Var som ni kanske förstår hos Calle idag och lyssnade.. nej inte lyssnade, renoverade de gamla retro-högtalarna. (vore skoj med en bild på handavtrycket!)

Måste få komma snart igen och lyssna och ta det lite lugnt. Det blev en aning hastigt idag.

Kom och hämta mig. Jag kan sova på mattan. Den är både tjockare och mjukare än min säng ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/08 :  22:17:52  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Jag kan sova på mattan.
Hehe, med cd:n på repeat hela natten

Det brukar vara bäst att vara tre när man ska renovera, det var kanon att du ställde upp Fredrik. Resultatutvärdering tas via PM.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/08 :  22:44:41  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
quote:

Hehe, med cd:n på repeat hela natten



Det gör inget :) jag brukar ha på musik hela natten.

quote:
Resultatutvärdering tas via PM.


Bra idé, så inte Per100 och Mayro tar illa upp ;D

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2006/01/08 22:46:38
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/08 :  22:56:05  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Bra idé, så inte Per100 och Mayro tar illa upp ;D



va? vad skulle ja ta illa upp för


Svaret angående att koppla upp små rörgrejor på banden är nope.. Skulle akta mig noga för risken att det spelade ut "fel power" så banden ryker...

Om rörisarna inte orkar med kan dom ställa till stor skada..
Fast iofs så vet jag ju inget om prestandan på dom ju Jag kan ju ha fel..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/08 :  23:01:24  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Med fronttyget på ser de ganska okej ut måste jag nu säga. Hade gärna lyssnat på ett par äldre infinity faktiskt, kanske får ta en sväng neråt landet till sommaren och lyssna lite?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/08 :  23:05:50  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Resultatutvärdering
Nejnej, jag menade inte så, utan datum för lyssning tas via PM


quote:
koppla upp små rörgrejor på banden är nope
OK, jag avvaktar. Monoblocken är specade till 70 Watt RMS/38 Watt RMS Triod.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/08 :  23:40:10  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
var mycket mycket försiktig calle jr.. Ribbons är inget som överlever då stärkaren inte orkar.. Och banden tömmer en hel del effekt..

Så försiktighet rådes... Men spelar man enbart normalt och inte trycker på så kan man sägert prova.. Men jag varnar hellre än säger "kör på".. Det är inte vardagsmat att finna ett gäng ersättare till brända element...

Men med rätt kraft så kan man spela riktigt riktigt högt med dom där.. Jag låg normalt på runt 90-95 db kontirnuerligt då dom poppade som bäst.. ibland däröver också..

Då pumpade det rätt ok..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/01/09 :  09:29:54  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
påbörjat ditt största misstag du någonsin
--------------------------------------------------------------------------------

quote:
Ge mig en gillestuga!!!


Ja det är så jag också ser på det. Finns inga andra alternativ.

Tycker också att frontskyddet gör dem lite mera trevliga att se på.
Kanske man skulle kunna kläm fronttyget till något svart läckert.
Undrar om det är svårt att få snyggt.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/09 :  10:33:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nu skickar inte rör som klipper ut mängder med dist på samma sätt som trisse steg men Tobbes varning är beriktigad.
Locka EAR med fika så kanske han tar över sina rörsteg. Dom klarar att driva allt , ink band o elektrostater.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/09 :  13:28:22  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Unbeliver är här och tjuvtittar lite på Ayre´s minsta serie.. Så vi har just tagit en fika efter "svamparna" har testats lite.. Unbeliver får väl ge er en hint om hur det kommer bli på träffen sedan då han är ute ur hifirummet och hemkommen...

60w är ju BARA 60w.. eller

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/09 :  14:30:40  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Ja som dessa 60 watt spelar kan man inte anant än tappa hakan.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/01/09 :  23:44:46  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
60w, ja jag säger då det. Hade jag inte vetat vad som spelade så hade jag aldrig gissat på det iaf. Den där fjuttiga lilla burken, till synes utan något innehåll överhuvudtaget, spelade långt utöver vad jag trodde den var kapabel till. Har aldrig hört Ayre innan, men vill gärna göra det igen trots att jag aldrig kommer ha råd med dem.

Den spelade med en otrolig pondus, upplösning och dynamik. Det är onekligen ett solkart lyssningstips i priskategorin.

Den bistra sanningen var dock att de 60w som Ayren klämmer ur sig, oavsett hur bra de är, inte riktigt räcker till att driva Tobbes monster till högtalare. Fyrvägaren från Silverline kräver tydligen sin tribut. Efter att ha lyssnat på Ayren i ett antal timmar så bytte vi över till BAT-stärkaren som Tobbe har hemma just nu (VK-300x stämmer det??). BAT:ens 150w tog genast ett helt annat grepp om högtalarna och serverade ett sådant välljud så jag knappt trodde mina öron.

Ayren är en väldigt bra förstärkare, det är helt klart. Vad deras större prylar kan göra vill jag helst inte veta för min egen hifi-hälsas skull. Hade gärna hört den lilla integrerade tillsammans med någon mindre krävande högtalare, där jag tror den kan uträtta mindre underverk.

BATen är i Tobbes uppsättning en bättre förstärkare, det är nog både Tobbe och jag överens om. MEN den kostar ju också därefter. Det är ju knappast rättvist att alls jämföra egentligen.

Sist men inte minst vill jag verkligen slå ett slag för Silverline LaFolia som med rätt kringutrustning spelar musik på ett sätt som berör mig minst lika mycket som någon annan högtalare jag har hört.
De är onekligen inte billiga men om man letar i den prisklassen så rekommenderar jag en lyssning.

Tack till Tobbe och Lena för 8 timmars musiklyssning!

Mvh, Ola






De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/10 :  00:15:28  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
8 timmars musiklyssning
Jäklar vad kul! Så ska det va.

Blev också mäkta imponerad av Silverline. Skulle vara kul att även lyssna på någon av de något mindre golvarna.

Vad hade ni för cd-spelare
Tog ni inga bilder

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/01/10 :  08:53:42  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Ja, det är ju inga dåliga grejer du har hemma själv Calle!!

Du bad tidigare om tips om hur du skulle blidka din sambo för att överhuvududtaget få ställa upp Infinity-högtalarna... Nu står de ju där! Vad sa du? Hur gjorde du till slut?

- annars är naturligtvis den mest givna ursäkten: "De ska bara stå där tillfälligt... Jag håller på och hjälper en kompis med en del tester...", eller hur?

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/01/10 :  09:15:25  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
calle, har hon överseende nu när hon hört hur de låter?
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/01/10 :  09:25:00  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
quote:
Vad hade ni för cd-spelare?



Det var Ayre som stod för silverspinnandet. CX-7e heter den.



En väldigt trevlig cd-spelare. Gav inte världens bästa intryck rent byggmässigt. Släden känden som på min gamla Pioneer DV-525. Vilket kanske inte är så konstigt. Tobbe påpekade genast att det ÄR en Pioneer-transport som används. Väldigt snabb på att läsa skivor och tiden mellan spårbyten var obefintlig, ibland var den kanske lite för snabb Eller hur, Tobbe

Halvvägs till Jämshög kom jag på att kameran inte hade följt med. Vi hade nog inte haft tid att fota ändå... Vi var fullt upptagna med att njuta av musik!

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/01/10 :  10:02:27  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Vilken mysig "dubbeltråd". Tråden började med en resa av Malmö/Lundabor till Jämshög och sedan får man följa både vad som händer i Jämshög och i Malmö!!

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/01/10 :  10:20:03  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
quote:
(VK-300x stämmer det??).

Bat vk300x se. Denna integrerade stärkare finns i tre versioner. Denna har inbyggt phonosteg och är bestyckad med 6h30 rör vilket innebär en del interna skillnader mot de andra stärkarna i samma serie. Kul att ni gillar den. Själv spelar jag på calle-jr´s T-amp, som skiljer sig en smula från baten.
Låter som ni hade en angenäm dag.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/10 :  15:20:59  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Ja så här länge har jag nog aldrig spelat musik i ett svep någonsin..

Och att denna tråd blev en "förgreningstråd" var riktigt skoj faktiskt..

Man kan liksom följa sakers vandringar Skoj....

Ja Ayre är otrolig produkter i sitt segment.60 w är ju faktiskt endast just 60w då man talar om transistorstärkare.. Som jag tror unbeliver sagt egentligen allt om. Finns inget direkt att säga mer än att jag tror cd spelaren går utöver i ljudkvalitet ytterligare än vad tex stärkaren gör.. Denna cd är nog både kanske ett samt även två steg utöver vad den borde prestera.. Men som alltid då man spelar kedjor är omdömmen om enskilda saker svåra att bedömma.

Men "magkännslan" är ändå att Ayre´s lille 7CD är en bra bit utöver vad man förväntar sig. Och troligen som sagt är dom två snäppen bättre än den borde va..Om stärkaren är ett snäpp över förmodan.
Man får en känsla av varför den större brodern i 5 serien röner sina lagrar som den tydligt gör "där borta" i "amerikat"...

Sedan denna Bat stärkare... Jag kan väl säga egentligen exakt om den som om denna ayre cd..

Den tar nivåerna helt enkelt två steg upp till nästa nivå. "Fin-nivån"...


Om Bat finns enbart en sak att säga.Det är "restricet highend" vi talar om ifråga om kvalitet av ljud. presentation. Kapabelitet att hålla ordning. I alla fall enligt mina öron.

Här hänger få stärkare med som inte är i absolut toppklass.
Batén är en superprodukt helt enkelt. En stärkare jag skulle själv gärna äga.. En stärkare som med exakt rätta kablarna. tillsammans med en supercd osv kan ge rent otrolig ljudkvalitet.

Det finns små "blemmor på rosen" också. Men dom kan troligen väldigt få ens höra om man inte har i "bakfickan" en rad tunga anläggningar såsom reference..eller ett väl fungerande instrument såsom högtalare som uppvisar förändringar med sådan klarhet så tvivel inte finns en chans att uppstå.

Men för att förstå exakt vad jag talar om här så är nog Batén jag lånat en klart placerad bland dom bästa stärkare någonsin jag haft nöjet att prova eller äga.. Fast då skall man veta att däribland dom "referencerna" finns en stärkare som jag inte nämner vid namn här som kostar så lite så man inte kan tro den ens kan spela musik. Så det är inte placebo eller prisstyrt omdömme jag ger här..

Denna Bat kan spela på ett sätt som jag tror få ens hört som inte har saker i denna nivå. Det är i mina öron "restricded highend" ljud den serverar.

Jag vet inte hur denna Bat placerar sig internationellt sett i konkuransen. Men jag skulle bli mycket förvånad om den inte anses i stort vara en av (finns säkert fler) nutida toppstärkarna ibland den nivå o pris den betingar...

avslut.

Ayre stärkaren är för sin nivå otroligt trevlig .. och den spelar med en kraft som man inte kan förstå. Den är ju faktiskt just endast en 60 w liten grej i en låda som väger som en hyfsad cd spelare... Och i ett rätt avpassat system för denna lilla stärkare så tror jag många skulle sitta glada med musiklyssnande. Att den är lätthanterad är också trevligt

Ayre Cd7 är en cd spelare som jag anser ta ytterligare en nivå utöver sin stärkarvän.. Den cd spelaren kan med rätt elektronik ge mer än den prismässigt betingar..troligen klart mer också. Men vet inte då mina möjligheter att jämföra inte finns just nu..


Bat intigrerade stärkare finns inte mer att säga om.. Tror jag redan sagt allt jag kunnat få fram just nu... En produkt som klart "pinkar in revir" i toppskiktet troligen i vilken jämförelse som helst där likar i pris prestanda finns..

Blemmor finns totalt sett i systemet som spelat.. tro inget annat..
Men det har lirat trevlig här dom 8 timmar långa pass vi körde.. Och beviset är väl att vi vid 6-7 timmar drog igång "Svamparna" igen med allt vad stärkaren klarade o lite till... Och lirade länge....

Det gör man inte om öronen misshandlats i 6-7 timmar innan... Men efter den urblåsningen så tog vi nog slut båda två. För sedan va batteriet slut i mina öronsnäckor.... Fast ändå på ett rätt härligt sätt..

Som efter en god midda av olika smak o karaktär på rätterna så satt man med allt undanställt o bara njöt av en go väns besök o en skoj "hifimiddag"..

Tack "Kris69" för jag fått låna din "Batman".. Tack "Ayre pojkarna" för ni låter mig och oss labba på lite inför träffen...

Jag är nu säker det blir kanonskoj då dom stora grejorna kommer hit...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/10 :  23:27:07  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Har nu lyssnat på lite Bach, Clannad, Maria Solheim mm. Man blir mer o mer imponerad av HF-registret som drivs av Accuphase. Basen har jag inte fått riktigt rätt på, men det ska nog gå.

quote:
Kanske man skulle kunna kläm fronttyget till något svart läckert. Undrar om det är svårt att få snyggt.
Det är inte svårt i min värld. Kanske samma tyg som sitter på min tube trap skulle passa bra. Har du sett det? Det har liksom en strumpeffekt så att det inte vågar sig.


quote:
"De ska bara stå där tillfälligt... Jag håller på och hjälper en kompis med en del tester..."
Du har förstås helt rätt Ulf - EXAKT så sa jag.


quote:
calle, har hon överseende nu när hon hört hur de låter?
Svar nej, men hon skäller inte på mig. Iaf inte av det skälet

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000