HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Diamantfrossa!!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/12/30 :  16:13:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Shirley Bassey sjunger Diamonds are for ever i den gamla James Bond rullen med samma namn. Filmen handlar om skurken Blofeldt som är helt galen i sin jakt på diamanter till sin rymdlaser.

Jovisst, diamantfeber har mänskligheten upplevt ett par gånger och nu biter diamantfebern tag i högtalartillverkarna också. Kharma, B&W, Mårten, ... Listan på högtalartillverkare med diamantelement i sina högtalare kan göras lång.

För att få lite grepp på en av tillverkarna som drabbats av diamantfebern, B&W, knatade jag och "lindome" ner till HiFiklubben och tog oss en titt i slutet på November.





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/12/30 :  16:18:21  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
trevligt, diamanterna i B&W är mycket trevliga. Säger jag som är helt opartisk

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/12/30 :  16:34:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Hej Ryst hur tycker du att B&W 802D skiljer sig ljudmässigt mot B&W 800D? När jag var på demo var 802D:erna inte inspelade så vi fick endast höra 800D. MvhKristofer
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/12/30 :  17:43:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Julruschen hade dragit igång och det var full fart i butiken när vi klev in vid 17.30-snåret.






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/12/30 :  17:48:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag fick bana mig väg genom lokalerna för att nå rummet som var bokat sedan flera veckor i förväg...



Och det var gott om personal som kunde vara behjälpliga när frågor uppkommer, för det gör det ju alltid...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/12/30 :  19:00:50  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
quote:
hur tycker du att B&W 802D skiljer sig ljudmässigt mot B&W 800D?

Har inte lyssnat på 800D ,bara den vanliga N800.
Tyvärr var det så länge sen så det är svårt att säga vad skillnaden var mellan dem.
Ska man tro de som har lyssnat på N800 vs 802D, så är 802D en bättre högtalare.

Ve inte vad jag vill ha sagt med detta igentligen förutom att 802D är en bra högtalare

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/30 :  20:44:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Shirley Bassey sjunger Diamonds are for ever i den gamla James Bond rullen med samma namn. Filmen handlar om skurken Blofeldt som är helt galen i sin jakt på diamanter till sin rymdlaser.

Jovisst, diamantfeber har mänskligheten upplevt ett par gånger och nu biter diamantfebern tag i högtalartillverkarna också. Kharma, B&W, Mårten, ... Listan på högtalartillverkare med diamantelement i sina högtalare kan göras lång.

Ja diamanter figurerar även i senare Bondfilmer! Islänningen 'Gustav Graves' i Bondrullen Die another day handlar med diamanter!

Uj uj uj vilken jul-rusch i hifihandeln!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/31 :  01:11:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Frågan är väl om man skulle kunna få FRUN att mottaga såna HÄR diamanter.

OT: Visst var det Ratata som gjorde "Diamanter är en flickas bästa vän" !?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/12/31 :  01:21:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply



Och på en av väggarna hängde deras "butikshylla".



quote:
Visst var det Ratata som gjorde "Diamanter är en flickas bästa vän" !?


Nej, det är Lustans Lakejer.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/31 :  01:42:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Va bra att du är vaken, i dubbel bemärkelse.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/12/31 :  09:31:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Så var det då dags att glänta på dörren till anledningen till hela utflykten.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2005/12/31 :  11:56:26  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Där har jag suttit ett par ggr och njutit av tillvaron

Tog mig även till butiken i Sthlm och lyssnade på dem där. Det var en viss skillnad ljudmässigt (rummet var annorlunda förstås samt elektroniken skiljde).

Kul att höra om dina (ljud)intryck Pac! För det kommer väl?

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2005/12/31 :  22:46:40  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/01 :  11:12:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Självklart kommer mina lyssningsintryck.

Gott Nytt år!!!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/01 :  11:18:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


För att kunna ge lyssningsintryck måste man ju lyssna...




Och lyssnades det gjordes det.

Jistanes vad jag fick springa för att ta den bilden...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2006/01/01 :  11:39:33  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Fanns även en prislapp på fåtöljen, hur blir det med sittintrycken. Ser ganska soft ut. :)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/01 :  11:44:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply



B&W har utökat sin 800-serie med ett "D"-tillägg under 2005. "D" står för Diamond och det är altså materialet i diskantmembranet som man menar. Det är toppmodellerna i 800-serien som fått "D"-tillägget och i rummet som vi klev in i stod bland annat en annan av 800 seriens diamantbestyckade modeller. Så innan vi släppte loss med alla våra skivor i huvudanläggningen så gick jag på fotosafari...



B&W 804s är den första trevägaren i B&W's stege till nirvana i 800-serien. Det är samma design och ingenjörstänkande i denna som i de större modellerna. Bland annat så har den samma mellanregister som de större. S-modellens diskant är också omdesignad och delar mycket av sitt tekniska med diamantdiskanterna.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/01 :  12:01:13  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Jistanes vad jag fick springa för att ta den bilden


Skaffa en fotoassistent

Ett intressant fotoreportage håller på att ta fart, ladda upp fler bilder, tack

Mvh Cyber
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2006/01/01 :  12:21:27  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Ahh, perfekt att följa detta reportage så här dagen efter... :-)

Håller med Cyber, fler bilder tack... verkar mycket lovande så här långt!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/01 :  12:47:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Fanns även en prislapp på fåtöljen, hur blir det med sittintrycken. Ser ganska soft ut. :)


he, he, he, Ja det var en mjuk och varmt välkomnande sittplats. Inte alls åt det hårda analytiska hållet.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/01 :  13:12:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Bredvid 804'an så stod det en reprsentant för diamantfrossan...




B&W 803D har, förutom diamantdiskanten, också de nya basmembranen som B&W utvecklat för den nya 800-serien. "Rohacell", som B&W kallar det för, är ett laminat med kolfiber och distansmaterial som blir otroligt styvt. Liknande laminat-teknologier används bland annat i flygplan, F1-racerbilar och surfingbrädor.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/01 :  13:13:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Och så var det det där med diamantfrossa då...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/01/01 :  14:20:02  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
För några veckor sedan var jag och Brewitz på Infidelity i Kingston. Då lyssnade vi bland annat på de nya 803orna (jag har själv den äldre modellen av 803 hemma) drivna av Classé flerkanalselektronik, processor+effektförstärkare (jag kommer inte inte ihåg beteckningarna, men det ser ut att vara samma som på bilden)

Tyvärr hade de inte DVD-spelaren från samma serie inne så istället spelades det på en Linn Unidisc, det lät inte illa det heller

Det var helt klart det bästa 2-kanalsljud jag någonsin hört från en flerkanalsanläggning, faktum är att det nog var bland det bästa ljud jag hört överhuvudtaget. Vi hade turen att få lyssna länge och allt lät bra, möjligtvis med undantag av Björks "Hyperballad" som exciterade rätt många resonanser i rummet (allt vibrerade, det var å andra sidan väldigt kul).
Elektroniken kostar runt £6000 per del, och tyvärr har jag inte £18000 (runt 250 000kr) över.
Men bra lät det...
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/01/01 :  14:33:46  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
f95toli hann lite före mig men jag kan bara hålla med, det lät fruktansvärt bra, haksläpp. När vi spelade Funk Units Voulez-Vous dök det upp obehagliga habegärstankar i mitt huvud och de finns fortfarande där....

Edit: Jag har för mig att det var CA-5200 (effekt) och SSP600 (för) som användes vid våran lyssningsstund, källa var en Linn Unidisk 1.1
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/01 :  14:46:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Den typen av upplevelser är riktigt omskakande och roliga. Det börjar bli en litet Svenskt HiFi-gäng där bort på andra sidan kanalen nu för tiden.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/01 :  14:56:03  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Svensk(t) HiFi-gängkoloni


/Cyber

Edited by - Cyber on 2006/01/01 14:58:09
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000