HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Budgetbygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/01/06 :  15:18:08  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Skall han måla den i någon kulör? Jag tyckte de i sin enkelhet var skitsnygga
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/01/06 :  15:28:13  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
quote:
Ser snyggt ut men varför inte en D`Appolito konstruktion när du ändå kör två basar och så låg delning?
Vad har du för förstärkare som driver?

Vad kostar de där bredbandarna?




Tänkte D`Appolito men bestämde mig för detta koncept, kanske en miss.
En Copland 2x15w rör till bredbandaren och en gainclone till basarna.
Bredisarna gick på 90:- st tror jag med frakt och så från Partsexpress.


quote:
Skall han måla den i någon kulör? Jag tyckte de i sin enkelhet var skitsnygga


Jag brukar sällan måla eller göra ngn annan finnish.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/01/06 :  15:30:34  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Problemet just nu är att jag får missljud från basarna även vid låg volym som försvinner när jag täpper igen porten, från porten kommer inget missljud.
Tätningen runt elementen är bra och i friluft får jag inget missljud????

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2006/01/06 15:32:36
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/01/06 :  15:54:35  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Jag skulle ha provat att dämpa väggarna med lite hårdare dämpning, vågig skummgummi eller mineralull t.ex, sedan lagt fluffigt med ull bakom elementen. se till att porten är fri bara. kanske är någon resonans som spökar för dig......

kolla även interkablaget så det inte skallrar mot något.....
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/01/06 :  17:19:02  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Får ta och fixa lite "fastare" dämpning.

Har nu testat med sinusgenerator och basen blir mkt oren under 80hz.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/01/06 :  17:52:12  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Har lagt in fluffigt med ull bakom elementen men samma resultat.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/01/06 :  18:40:31  Show Profile Send fidelityn a Private Message  Reply
Har du möjlighet att mäta upp elementen?
Du ligger ju väldig nära deras egen rekommendation
på lådvolym och avstämning så där kan det ju inte
vara fel.

Men när du säger att det funkar när porten täpps igen
och även i friluft så verkar det nästan som om värdena
skulle kunna vara lite optimistiska.

Trist om det är så. prova en högre portavstämning kanske?
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/01/06 :  21:21:12  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Jag skall testa och minska portlängden till 19-20 cm.

Har ingen möjlighet att mäta upp elementen tyvärr, FS kan man väl kolla med sinusgenerator och ett motstånd i serie till högtalaren har jag för mig?

HiVi elementet har jag kört nu utan missljudande basar och den låter mkt trevligt och klarar av lite mer konutslag än TB 871s.
Jag kör den nu fullregister med sub och den hänger med skapligt, bör dock ha lite större låda om den skall köras så.
Rent spontant så låter den bättre än TB 871s, men det är lite för tidigt än för att säga.
Lägger till att dom är mer trögdrivna än 871:orna

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2006/01/06 21:26:56
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/01/06 :  23:58:27  Show Profile Send fidelityn a Private Message  Reply
En liten tilläggsfråga bara, slår dom igenom eller är det oljud från talspolen du hör?
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/01/07 :  00:58:48  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Oljud hörs även vid låg volym så ngt genomslag är det inte, mkt underligt.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2006/01/07 :  04:13:18  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
hade problem med missljud på ett par och letade mig fördärvad, lyckades lokalisera problemet till området runt basporten och insåg att jag lyckats ta i lite för mycket vid montering av rören och flisat det ena. En flik som rörde sig i takt med baskaggar eller ståbas anslag. Lite lim lagade röret invändigt och spelat ljuv musik sen dess.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/01/07 :  19:44:52  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Har nu dämpat alla väggar med hårdare dämpning och sedan fluffigt med polyesterfluff.

Samma nedslående resultat.

Körde i en rulle fluff i basreflexen och missljdet minskade men det finns med i bakgrunden så det borde ej vara avstämningen som spökar.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/01/07 :  20:50:13  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Ett sista desperat försök var att fasa av kanterna på baffeln innanför elementet mer än jag gjort från början om missljuden härrörde från turbulens där.
Men icke.

HJÄLP!!!!

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2006/01/07 20:50:48
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/01/09 :  11:10:08  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Ser att du använder teleskop port. har du satt fast ytterdelen mot innerdelen med tex. en slangklämma? prova det annars.....

inget skrap från talspole? prova att trycka centrerat och försiktigt på konen och lyssna....
Kan bli om elementet inte är plant monterat, mao kolla även nedfräsningen att den är plan, dra elementen växelvis precis som när du byter däck till ditt franska rappel

följande påstående är bara en teori och fundering. Är inte alls säker om det skulle kunna bli detta fenomen, men eftersom porten sitter så nära ena elementet. skulle det rimligtvis kunna vara att ena elementet får en annorlunda belastning på något vis så elementen jobbar olika och därmed skapar missljud, bara en tanke i all hast......

Önskar dig all lycka med ditt budgetbygge.....
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/01/09 :  12:02:53  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Förresten, det kan inte vara pappröret till 3:an som spökar, att den sitter så nära spånskivan och slamrar...
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/01/09 :  12:48:02  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Roligt bygge!

Tråkigt med missljuden bara

Har du kollat så inte några sladdar ligger emot?

Visserligen tolkar jag det som att samma missljud uppkommer från båda högtalare och då kanske det inte är så troligt att det skulle vara problemet.

Mvh


Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/01/09 :  17:00:11  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
quote:
ditt franska rappel



Vilket påhopp!!!!!!!!!!!

quote:
Ser att du använder teleskop port. har du satt fast ytterdelen mot innerdelen med tex. en slangklämma? prova det annars.....



Teleskopröret har ett lager packtejp på innerröret och sitter mkt hårt, kräver en del våld för att ändra längd.
quote:
inget skrap från talspole? prova att trycka centrerat och försiktigt på konen och lyssna....
Kan bli om elementet inte är plant monterat, mao kolla även nedfräsningen att den är plan,

Inget skrap i spolen, det blir samma fenomen om man bara håller den på plats med handkraft och ej har den skruvad.
quote:
det kan inte vara pappröret till 3:an som spökar

Pappröret sitter fastkletat med casco marin o teknik mot lådväggarna, borde ej vibrera.

Missljudet börjar innan ngn nämnvärd effekt tillförts så det blir inte mkt vibrationer då.

quote:
Har du kollat så inte några sladdar ligger emot?


Inga sladdar ligger emot.

Tur att jag satt i islagsmuttrar, det har blivet ett gäng urskruvningar av element och ändringar av dämpning och avstämning.

Tack för förslagen, fortsätt gärna vilka förslag det än är.








En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/01/09 :  17:04:20  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
quote:
Jag kan tänka mig att bl a vinkeln på basreflexröret, har å göra med oljuden (lufthastigheten)
Skulle testa med att dra om röret, och absolut montera en aero-port.



Vad menar du med vinkeln?

Teleskopröret är fixerat så det ej skall(ra)

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/01/09 :  22:24:26  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Fick detta svaret från Partsexpress.
quote:
Hello,
These speakers are running out of Xmax below 85Hz when more than 25 watts is applied to the speakers. These speakers will have a hard time playing anything below 70Hz. I would suggest reducing your port to 6 cm, as that would allow the speakers to play down to 65Hz with as much as 50 watts input power.



Men eftersom jag får missljud långt innan Xmax uppnås så är det inte det.
Sedan kan man fundera, reducera porten till 6cm det lär väl inte bli så trevligt med en peak på 6db vid 85hz.

Undrar hur dom tänkt

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/01/09 :  23:16:44  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Hittade denna hos PE:
http://www.partsexpress.com/pdf/302-930.pdf

21L
Portlängd 12,7cm
Diameter 5,4cm

Inte så långt från min låda tycker jag, lite lägre avstämd bara.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2006/01/10 :  18:34:45  Show Profile Send Carl-M a Private Message  Reply
Hej Cittromannen!
jag hade samma problem med min dipolsubb. Det visade sig vara en magnet som var dåligt limmad. Vem vet? kanske du har samma problem. Annars lycka till med felsökande.

Mvh Carl-m


Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/01/10 :  23:26:38  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Hej Carl M.
Tyvärr är det inget sådant, just nu har jag kontakt med partsexpress så vi får se vad som händer.
Jag är lite vilsen just nu.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/01/15 :  14:15:22  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Nu har jag byggt en testlåda optimerad för ett element allt enligt Daytons rekomendationer (inom parantes).

ca 9,5L (9,3)
reflexröret:4,6cm X 23cm (3,8cm x 16cm)
Avstämningen hamnar på ca 45 hz (44,3hz)

Lite bilder.




Låter det bra????
Icke sa Nicke, samma fenomen.
Fick tips om aeroport men eftersom missljudet kommer vid mkt låg volym borde inte luftflödet vara så högt tycker man?


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/01/15 :  15:11:51  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Har nu fixat fixat till porten så den liknar en aeroport i bägge ändar.

Inne i lådan:


Utanpå:


Blev det bättre?



Precis lika som förut.
Jag skall testa alla element i denna låda och kolla om alla beter sig lika.

Nu har jag testat nästan allt och dom verkar bara funka skapligt i sluten låda då missljuden försvinner nästan helt då porten täpps igen.

Man kanske skulle motionera dom i 230v utaget

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/01/15 :  16:46:17  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Missljudet låter som luftkompression så nu tröttnade jag och gick lite brutalare fram.

Dammkåpa bort:


Efter detta testade jag igen med samma resultat, men noterade att ljudet kommer från ventilationshålen i spolstommen.

Täpp igen hålen med kontorstejp:


Vad hände????

Jo ren, djup (förhållandevis) och en bas utan missljud!!!!!

Vilken jäkla miss av Dayton.
Är alla konstruerade så här tro.
Har ngn dissikerat ett finare märke och sett hur dom är konstruerade?

Sedan kan man fråga sig, har ingen upptäckt detta??
Måste vara många som byggt tycker man.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000