HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Dags för moddning av ett Cambridge Azur 640p RIAA
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jacken
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/01/25 :  00:49:29  Show Profile  Visit Jacken's Homepage Send Jacken a Private Message  Reply
Har nu i många månader lurkat runt i skuggorna här på forumet och försökt suga upp en massa kunskap. Min favorit del är bildreportage om byggande av högtalare, förstärkare mm. Detta fick mig att bygga ett par Cyburg Needles och senare ett par ProAc Response 2.5 cloner. Så jag mycket att tacka er alla som skriver så bra reportage. Eftersom jag byggde dem i vardagsrummet i MDF vill min fru nog gärna tacka er alla med en dansk skalle istället

Nåväl, jag tänkte försöka ge tillbaka något. Jag är inte något elektronik proffs, men har snappat upp ett och annat på detta och andra forum. Men anledningen att man läser inlägg under Bildreportage är väl för att få möjlighet att spana in innanför burkarna.

Ok, här är upplägget. Jag har naturligtvis ramla in i vinylträsket också. Så ny Pro-Ject RPM5 har installerats. RIAAn är en Cambridge Azus 640p med både MM/MC ingångar. Har haft den någon månad och den låter mycket bra nu när jag investerat i en Benz Micro MC puppa. Men det kanske går att få den att låta ännu bättre? Det är i varje fall premissen jag utgått ifrån.



Edited by - Jacken on 2008/02/20 23:02:34

Jacken
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/01/25 :  00:56:59  Show Profile  Visit Jacken's Homepage Send Jacken a Private Message  Reply
Ok, så såhär ser skönheten ut inuti.



Tanken är att jag ska byta ut opamparna (som nu är billiga NE5532P) till OPA2132 istället. Naturligtvis monterar jag socklar så jag kan byta runt och prova litet olika opampar.

Sen ska alla kondingar bytas till Panasonic FM. Tänkte ladda på med fina (STORA) kondensatorer på in/utgångarna. Mungdorf kanske?

Sedan ska alla kondingar i nätdelen bytas ut till Panasonic FM varianter och alla dioder byts till ultrasnabba dioder.


Så här verkar den vara uppbyggd.






Edited by - Jacken on 2008/01/25 01:06:04
Go to Top of Page

Jacken
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/01/25 :  01:04:18  Show Profile  Visit Jacken's Homepage Send Jacken a Private Message  Reply
Men innan man kan ha roligt behövs en godispåse med allt man kan tänkas behöva.


Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/01/25 :  01:29:36  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Oj då,det här kommer bli intressant.
Har själv moddat mycket av mina grejor,bland annat min Cambridge Dacmagic med mycket gott resultat,sitter AD827 opampar den nu tex.

Har du några andra opampar än 2132:orna och vilka dioder är det som ska användas?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/01/25 :  09:28:32  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jisses vad kul. denna kommer jag följa noga.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Jacken
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/01/26 :  00:29:08  Show Profile  Visit Jacken's Homepage Send Jacken a Private Message  Reply
Det första man är sugen på att byta är opamparna, så då var det dags att löda loss de gamla NE5532 som ska ersättas med OPA2132. Naturligtvis sätter jag socklar så jag kan prova runt litet. Jag har ett par DY2000 metallomslutna opamps som sitter i en DAC jag har. Blir väl att prova den när den nya DAC:en kommer från Hong Kong.



Jag bytte ut båda NE5532:orna för MC steget. Just nu känns det helt onödigt att modifiera MM steget över huvud taget.

Sedan var det dags för strömdelen.



Bort med alla kondensatorer och dioder.

Det satt ganska mycket anti-vibb guck (tror de orden finns med i ordböcker) på kondingarna, men gick utmärkt att ta bort med isopropanol.



"Mmmmm, Guck!"

Ersatte dioderna med snabbare UF4007 dioder. Denna modd gjorde stor skillnad när jag fixade min Musical Fidelity V2 hörlursförstärkare.

Titta va fint det blev med Panasonic FM kondingar!



Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2008/01/26 :  10:30:13  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Seriös och trevlig moddning ser det ut att vara.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/01/26 :  11:08:00  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ser riktigt seriöst ut ja.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2008/01/26 :  12:53:28  Show Profile Send Breddan a Private Message  Reply
Liten rättelse.
Mungdorf = Mündorf

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

Jacken
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/01/26 :  17:57:24  Show Profile  Visit Jacken's Homepage Send Jacken a Private Message  Reply
Tack! Får väl se hur seriöst det blir när det är klart. Ska fortsätta med ytterligare moddning ikväll.

Blev litet fel med stavningen, skyller på att det var sent när jag skrev det!

Är dock inte så nöjd med denna delen, men det är trångt. Har inte lyckats få tag i alla kondingar jag vill ha. Hittade dessa så länge, CapXon 470 uF. Som ni ser är det litet biffigare än de som satt som standard (se brevid för MM steget) Frågan är dock, är CapXon bra märke? Kanske ska man prova att sätta i några med lägre uF? Detta är de första kondensatorerna på ingången. Några tips?


Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/01/26 :  20:31:22  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Rubycon ZL kanske...?

Och förresten,du wimafierar väl alla elektrolyterna hoppas jag?
Minns inte det korrekta svenska utrycket faktiskt ,men en liten snabb kondning(gärna Wima) parallelt kopplat på varje elektrolyt.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2008/01/26 20:35:14
Go to Top of Page

Jacken
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/01/26 :  20:52:28  Show Profile  Visit Jacken's Homepage Send Jacken a Private Message  Reply
Några tips om var jag kan köpa Rubycon ZL?

Har inte wimifierat ännu. Tror du dessa duger? http://se.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=192-152 Har ett gäng sådana.

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/01/26 :  21:04:13  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Duger säkert.

ZL är lite kluriga att hitta, men Farnell har om du kan skaffa där ifrån. http://www.referenceaudiomods.com/ Har jag skaffat ifrån vid några tillfällen. Annars ebay kanske?

/M
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/01/26 :  21:08:27  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Dom Rifa lär säkert duga,ja.

Ja,som Rannagarden säger...Ebay.Där har iallafall jag har köpt mina ZL.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Jacken
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/01/27 :  23:48:34  Show Profile  Visit Jacken's Homepage Send Jacken a Private Message  Reply
Jaha, då har jag gjort första delen av "wimifieringen" Lödde dit på alla kondingar i nätdelen och några på ingångssidan av MC steget. Jag funderar på att göra en karta över kortet med alla värden på komponenterna om någon annan ska göra något liknande? Säg till i sådant fall.



Kopplade in ström, men lysdioden lös inte! "#&¤/&"%"%)!" också! Tillbaka till arbetsbordet och felsöka. Gick igenom allt, snyggade till lödningarna och mätt så allt såg sjysst ut. Efter att jag tagit bort alla wimorna och lött dit dem igen fungerade fortfarande inte led:en. Så jag mätte så det inte kom ut någon kostig hög spänning ur in/utgångarna, pluggade in. Och det fungerade.

Visade sig att en av sladdarna till LEDn hade gått av. Pust! Där gick en timme i onödan...

Men allt detta trassel glömde snabbt när min nioårige son Groucho kom hem från en loppmarknad på skolan med dessa fynd!




5 Kr st för skivorna. Helt klart det svarta guldet. Iron Maiden skivorna var duktigt sönderspelade, men Van Halens första platta var i bra skick! Kul!

Edited by - Jacken on 2008/01/28 09:32:49
Go to Top of Page

Jacken
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/01/28 :  00:12:35  Show Profile  Visit Jacken's Homepage Send Jacken a Private Message  Reply
Så nu är det dags att beställa högkvalitativa några nonpolariced kondingar från Ebay så är man klar.

Hur låter det så här långt då? Annorlunda. Hela basområdet låter mycket bättre, från lägsta till mellanbas. Diskanten är litet mildare än tidigare, vilket för mig är en vinst.

Funderar dock på någon lösning av matchning av pickupen och RIAA-steget. Så här säger de som gjort pickupen:
quote:
With the MC20E2-L's 35 ohm internal impedance and calculating tonearm internal wire and phono cable resistance, typically any loading higher than 350ohms would be in our recommended range.


Så om jag förstå det rekommenderar de att det ska vara 350ohm eller högre? Hur fixar man det? Ett motstånd för att belasta mer?



Edited by - Jacken on 2008/01/28 00:14:16
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/01/28 :  01:41:48  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Glömde en sak faktiskt...otroligt att Rannagarden inte sa nåt ,men prova gärna med att sätta antingen en wima-konding mellan ben 4 och ben 8 på opamparna,alternativt en kondning från vardera 4:an & 8:an till jord.

Motverkar oscillering.


Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Jacken
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/01/28 :  09:36:20  Show Profile  Visit Jacken's Homepage Send Jacken a Private Message  Reply
quote:
wima-konding mellan ben 4 och ben 8


Intressant! Passar på och gör det när det är dags för nästa steg.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2008/01/29 :  02:09:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
alternativt en kondning från vardera 4:an & 8:an till jord.


Det alternativet gillar jag bättre.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jacken
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/01/29 :  04:42:38  Show Profile  Visit Jacken's Homepage Send Jacken a Private Message  Reply
Håller nu på och klurar på att sätta en dipswitch där jag kan välja mellan 100,200,400,1k,47kohm på ingångsimpedans. Benz Micro rekommenderar >=400ohm men 640p har 100ohm. Gissar att det är ett motstånd som sitter mellan signal-signaljord? Gissar att det sitter ett motstånd i serie med insignalen? Om så är fallet borde det vara lätt att göra switchen med flera olika motstånd att välja mellan. Låter det vettigt?

Edited by - Jacken on 2008/01/29 09:47:47
Go to Top of Page

Jacken
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/02/05 :  23:30:03  Show Profile  Visit Jacken's Homepage Send Jacken a Private Message  Reply
Har nu äntligen beställt kondensatorer från england.

2 x (RES-1AB175) 51R 1W Allen Bradley Resistor (RES-1AB175)
2 x (CS4.7/800) - 4.7uF 800V M Cap Supreme polypropylene Caps (CS4.7/800)
2 x (CAP-9320) - 220uF 6.3V Black Gate Nx Type (CAP-9320)
2 x (CAP-9470) - 680uF 35V Black Gate Nx Type (CAP-9470)
2 x (CAP-9355) - 47uF 50V Black Gate N Type (CAP-9355)

Det står "Despatched" så de borde dyka upp när som helst! Kul!


Go to Top of Page

Jacken
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/02/20 :  22:59:35  Show Profile  Visit Jacken's Homepage Send Jacken a Private Message  Reply
Jaha, då var det dags att göra färdigt moddningen av RIAA steget. Det har äntligen kommit en liten påse från England.



Litet olika Rubycon Black Gate kondensatorer.

Först i med ett par 220uF 6.3V



Sedan är det dags att byta kondensatorerna på ingången. Som standard sitter där 470uF som bytts till 680uF 35V. Blir litet trångt, så jag fick lägga dem ner för att kunna få på locket.



Nästa steg, byta utgångskondingarna från små 47uF 6.3V till 47uF 50V.




Så nu börjar det bli klart. Blev det bättre? Absolut! Hur mycket? Svårt att säga utan att ha en omodifierad 640p att göra en direkt jämförelse med, men jag tycker det blivit mycket bättre. Mera detaljerat och stereobilden har blivit större. Dessutom är basen mera definierad nu. Sen får man ju inte glömma bort glädjen av att få skruva isär, löda och testa. Värt mycket bara det.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2008/02/20 :  23:21:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Värt mycket bara det.

Sant!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/02/21 :  00:12:23  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Vackert.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/02/21 :  07:47:08  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Trevligt. skulle vara kul att testa detta mot ett omoddat.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

sCent
Member

51 Posts

Posted - 2008/02/21 :  10:42:47  Show Profile  Visit sCent's Homepage Send sCent a Private Message  Reply
quote:
Och förresten,du wimafierar väl alla elektrolyterna hoppas jag?



Äsch,det där med Wimafiering är väl inte bra?

c2-12|5-880/HEX|30w54
-www.dwg.clan.pro-
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000