HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Dags för ett litet semesterprojekt... Stativare.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/06 :  13:31:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
När andra ligger och slöar i hängmattor och liknande lade jag i stället i nästa växel!

Här kommer strax ett minireportage från vad som blev byggt på semestern.

Först en bild så att folk kan börja gissa vad som byggdes:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/08/06 15:54:25

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/08/06 :  14:06:39  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag gissar på en hylla
För du har väl inte fått värmeslag o ska bygga lådhögtalar

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/08/06 :  14:10:54  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Låda till kommande rör-steg?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2008/08/06 :  14:16:51  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Högtalare till köket?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2008/08/06 :  14:27:55  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Jag gissar på några slags subbasar!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/06 :  15:17:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
McSquare gissar på något som inte är så väldigt avlägset, dock inte den här gången.

Rävens förslag fixade jag i mitt 4:e juli projekt, dipolbasarna är redan klara. Kanske inte sub i ordets fulla bemärkelse, men de går till 20 i alla fall.

Fulings gissning är närmast. Det rör sig om ett par lådhögtalare, inte till köket dock. De skall vara till bakkanaler vid biotittande.

Eftersom jag inte bygger så många lådor längre så får jag väl gripa efter Hoktunas halmstrå och skylla på solsting och värmeslag.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/08/06 16:00:59
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/06 :  15:25:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Träbitarna ni ser i första bilden är av hyllplan i stavlimmad ek. De är inköpta på Rusta.
http://www.rusta.se/hyllplan_p40401055.html

De här skulle sättas ihop på ett lite trixigt sätt så därför anlitade jag señor Pac för sågningen.
Varför? Jo, för han är noggrann till max. Tack Pac!

Dags för en bild till! En sån här hör till grundutrustningen för högtalarbyggare:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/08/06 15:25:42
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/06 :  15:34:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vad skulle jag ha för element? Jo, jag hade kommit över ett par Fountek CD3 banddiskanter till ett mycket överkomligt pris.

http://www.fountek.net/products_neo_30.htm

Sen fick jag tag på ett par lagoma basar begagnade från en snäll farbror i Stenungsund. Hej Åke!
Det är ett par SEAS Excel W17EX001.

http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/e0003_w17ex001.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/06 :  15:45:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
När jag funderade på detta så var det ju det där med delningsfilter. Jag är själv ingen överdängare på det så då får man ringa till den som begrip, som Stenmark sa.
Jag ringde alltså upp en känd högtalartillverkare i Göteborg. "Heeej Leif..."
Den kände högtalartillverkaren var alls inte svarslös. Efter att jag talat om vilka element det rörde sig om muttrade han en stund och efter sisådär fem minuter kom svaret: "Andra ordningen, 4,7uF och 0,27mH till diskanten och 2mH och 5,6uF till basen. Sen ska diskanten dämpas, 6dB kanske." Bra utgångspunkt tänkte jag. (Vi återkommer till detta.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/08/06 15:46:04
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/06 :  15:48:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ny bild, varför gör jag på detta viset???


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/08/06 :  17:18:38  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply


Det blir nog en högtalare i ett snyggt pac'et...

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/08/06 :  17:20:34  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Aaaa det där kommer att bli snyggt

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/06 :  17:50:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Passar det ihop tro?




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/08/06 :  21:27:26  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det tror jag
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/06 :  21:42:43  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Asså man kan ju göra fasningar på utsidan också så det blir lite designat, och sedan behöver det ju inte vara räta vinklar överallt, runda former är fint det med, men annars ser det ju finfint ut. Praktiskt med hjälpsamma och kunniga vänner också.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/08/06 :  21:48:43  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Om det passar hänger väl på Pac,om han hade tungan rätt i munnen när han körde fogsvansen

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/06 :  22:42:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En front behövs också, med fint infällda element osv. Här är det på gång:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/06 :  22:49:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Sanningens ögonblick. Nu skulle lådan limmas ihop och det är här som Pacs precisionssågning ställs på prov.



Det visade sig att det passade perfekt!!! Jag använde en ramtving för att sätta ihop lådan,
sedan drog jag packtejp runt för att hålla i läge när nästa moment i limningen gjordes.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/08/06 22:50:33
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/06 :  23:19:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Sen fräste jag alla kanter 45 grader och då blev det så här:




Kolla hörnen!





Färdiga lådor. Invändigt dämpade jag med bitumenmatta från Mekonomen, fast det kom inte med på bild.



I morgon kommer den spännande fortsättningen, missa inte det!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/08/06 23:23:13
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/08/07 :  08:00:32  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Möbelfinnish!
Kanon fint!
Jag gillade skarp hur du löste filterfrågan,hej Leif..

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/07 :  08:46:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, jag är fantastiskt nöjd med finishen. Slipade ner till 240-papper och oljade
in - lent som sammet! Ek är ett väldigt bra material att jobba med får jag säga.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/07 :  09:48:39  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jamen, se där! Det blev lite fasning på utsidan. Superläckert! Men fattas det inte några hål?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/07 :  09:53:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fattas bara hål för skruv och terminaler, det är slutna lådor.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/08/07 :  10:02:03  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message  Reply
Bernt;
Mycket snygga lådor :)
Leif är bra till mycket... hehe

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/08/07 :  10:23:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det där blir en klart trevlig liten stativare!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2008/08/07 :  10:59:46  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
finnt jobbat bernt, olja med vax är mitt förslag vid nästa behandling, då sliper du behandla dom på flera år,
hoppas få höra dessa i uppsala

18 ska de va.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000