HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Gainclone och Tangband, håll till godo!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2008/08/26 :  16:50:04  Show Profile Send jaste a Private Message  Reply
En parallellkopplad lm4780 per kanal och en st "N5md" som försteg (opa2134). Till det Acmes Tangband 4+1 med filter från en annan medlem. Låter fint! Håll till godo!









Lite meck kvar med chassiet men det tar sig

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2008/08/26 :  19:21:09  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Ser ju schnyggve ut.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2008/08/26 :  20:57:14  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Kul bygge

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2008/08/27 :  09:28:31  Show Profile Send jaste a Private Message  Reply
underdimensionerade kylkapaciteten lite. Matningsspänningen ligger nu på ca +-37 volt, om jag sänker den till typ +-30 tror ni det gör stor skillnad?
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/08/27 :  10:57:40  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Det ser ju snyggt ut. Men jag skulle inte vilja bära den - ser ut att väga BLY. Hur tänkte du fixa kylkapacitetsproblemet? Du kyler med lådan, eller? Kan du sänka till 30V? Använder du en krets för det, eller tänkte du ta en annan trafo? Om jag skulle vara du, skulle jag försöka få in en kylfläns - det gör inget om den blir "för" sval. Eller är det bara liiite underdimensionerat? Hur het blir den och hur snabbt? Klipper den?

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2008/08/27 :  13:17:30  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
LM4780 har väl överhettningsskydd som stänger av kretsen om den blir för varm har jag för mig, En titt i databladet borde kunna klargöra det.


/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2008/08/27 :  16:29:26  Show Profile Send jaste a Private Message  Reply
Tjena! Den klipper inte, inte ens med skalet på, men hela chassiet som är en hel del aluminium blir väldigt varmt. Ska jag sänka spänningen blir det med en annan trafo, eller snarare två och då blir den så stor, samma problem med kylflänsen. Aluminiumet i botten är 15 mm tjockt förrutom under trafon där jag fräst ut till 5mm för att få den så platt som möjligt med den trafon.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/08/27 :  17:28:34  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
men hela chassiet som är en hel del aluminium blir väldigt varmt.


Hur varmt pratar vi, kan du hålla fingrarna emot plåten utan att bränna dig?

(finns sten att lägga under om du är rädd om möblerna! )

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2008/08/27 :  18:31:37  Show Profile Send jaste a Private Message  Reply
Njae, man kan ju hålla fingrarna på chassit ett tag men mot aluminumbiten som klämmer fast chipet håller man inte gärna länge...
Go to Top of Page

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2008/08/27 :  18:34:07  Show Profile Send jaste a Private Message  Reply
Även om jag fixade ett par feta kylflänsar kanske inte chippet skulle hinna trycka ut all värme? Jaja, kanske får med mig allt till diy-träffn i uppsala, då kanske man kan få lite tips...
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/08/27 :  23:23:08  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Vänta nu... Blir dina LM4780 varma även då du inte spelar musik, dvs i tomgång?
I så fall så har du problem med oscillation, för de skall inte bli märkbart varma vid tomgång.

Bygget ser riktigt fint ut, hoppas få se det i Uppsala på träffen.

Edited by - silvervarg on 2008/08/27 23:24:04
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/09/06 :  16:06:34  Show Profile Send 80-talet a Private Message  Reply
berätta gärna lite mer om ditt högtalarbygge lite mer!!

eoJeud
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000