HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Jag kan ta söndagskaffet hos vem som helst
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/15 :  20:47:00  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

När jag gick ut till bilen i förmiddags, så stod det en så'n här på gatan:



Milda makter vilket fordon!


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/15 :  20:56:17  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag hade lite ärenden, men blev kaffesugen.

Espresso fortissimo!




Gott kaffe och en otroligt snygg och skön lyssningsfåtölj:




It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/15 :  20:59:49  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Sweet! en sådan fåtölj har jag med! :)
Synd creman lagt sig lite på espresson.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:04:38  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Fin havre-moped

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:05:08  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag har alltså hamnat hos den här mannen:




Vemsom eller Fredrik som han har döpts.

Fredriks lyssningsrum är ca 5x4kvm och har en rumshöjd nära 3m skulle jag tro.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:18:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har hört att det är ganska trångt hemma hos Chefen nu

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:19:41  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Vi drar väl igenom systemet med en gång.

En Vincent CD-S3:






Ett hembyggt försteg (Fredrik får förklara, det är bara lådan som är Adcom):




Ett hembyggt ICE 2xA-250 till basarna:




Ett ADCOM-steg till topparna:




Ett till hembyggt klass D-steg med ICE-moduler En hembyggd GainClone:




En skiljetrafo har han minsann:




Fredrik har kopplat in en Behringer efter försteget för att bättre kunna styra registerna. Här är hela systemet (ja, utom hgt alltså):




It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2006/01/15 21:56:13
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:20:35  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


det står nåt i bakgrunden ser man

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:22:17  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

hmm ja just så ja.. tio bilder efter kom mitt inlägg in.. Ser väldigt begripligt ut nu

Menade band som skymtar...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:25:11  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Och nyklippt är han, våran chef

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:26:13  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Jag har hört att det är ganska trångt hemma hos Chefen nu
Japp, en jäkla massa spännande saker här. Vänta och se.


hehe, sorry mayro, jag visste inte att du skulle posta exakt nu. Jag lovar återkomma till dem...


Först ett par baksidor, det stora klass D-steget:




Och det lilla klass D-steget, som har lite provisoriska signalisar i sig:




It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:31:30  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Det andra steget är ingen klass D utan en AB tror jag. En helt vanlig GainClone byggd på Brian GTs kort.

Mycket viktigt :)

Behringern är primärt till som aktivt delningsfilter, men hoppar även in och räddar mig från en del läskiga rumsresonanser.
Rummet är ganska exakt 4x4x3,2 meter vilket hissar 42Hz rätt ordentligt. Plus en del andra frekvenser såklart. Att säga att rummet inte påverkar är blend det dummaste man kan säga om ni frågar mig! Att göra det på digital väg kanske inte är den bästa utvägen. Men det måste göras.

Nästan en bra bild på mig där också
Jag hade en sabla tur igår när jag hos mina föräldrar satt med saxen i högsta hugg och försökte klippa mig, då mammas frissör-vänninna kom och räddade situationen. Som annars lätt skylle förlöpt som en regelrätt savrering ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:33:00  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Kablage till och från cd och försteg:






It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:34:22  Show Profile Send Anton a Private Message  Reply
Var också över en sväng och lyssnade hos lillhövdingen i dag. Det lät helt ok till en början, men efter vissa omkoppplingar föll fler bitar på plats...
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:43:56  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Bra vi fick dessa saker utredda omedelbart. Som min far brukade säga när jag kom hem från frisören - "han har ju knappt tatt nå't!".


Härifrån kommer allt ljud:












Terminaler:



HFSL-stativarna spelade vi inte på.
Tacksam om Fredrik kompletterar med vad band, mellanregister och basar är för något.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:50:50  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Synd du hann sticka innan jag hann komma Anton!


Några av skivorna som spelades:









medmeramedmera...




Någon Johnny Cash blev det dock inte denna gång.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:54:48  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Sugen att åka ner till Skåne faktiskt... kanske Västkustens klubbstuga skulle invadera Skåneland och smaka Spiddekaga ??

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/15 :  22:00:43  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Bra ide' esl! Det vore skoj.


Fredrik stack iväg en kort sväng och kom tillbaks med ett paket:











En massa meter Ölflex, spadar, slang och en hel massa godis.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/15 :  22:04:33  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Kaffe och mackor mitt i allt:




Vi gjorde en del kabelbyten också. Det som ligger på Ölflexen är Signal Cable Magic Power Digital, Silver Resolution, Fadel Art Reference 05 samt Supra LoRad.




Det ligger små projekt lite här och var (nå'n som känner igen det?):




En projektor har diskret placerats överst i bokhyllan - bra lösning!




It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/15 :  22:14:23  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag hade med mitt försteg som kopplades in:








Det är ett fint ljud hos Fredrik. Med försteget inkopplat, Fadel Art Reference 05 mellan CD och försteg samt Magic Power Digital till CD fick den i övrigt luftiga ljudbilden mer detaljer och vi båda la märke till instrument som man tidigare missat i samma spår. Jag hade förmånen att få sitta mycket i fåtöljen och upplevde en bra placering av instrument.

Tycker Fredrik lyckats väl med intergrationen av 2x3 slutsteg och 2x3 högtalarmoduler i rummet.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/15 :  22:15:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Bilden förmedlar verkligen min glädje för grejorna jag fick!

Mina HFLS-1 KOMMER bli klara.. en vacker dag :)
De är iaf spackalde som ni ser! nu skall det slipas och målas.. suck..

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/15 :  22:24:23  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Mina HFLS-1 KOMMER bli klara
Då kommer jag över igen...


Men vad var det vi spelade på idag, mer exakt

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2006/01/15 :  22:26:18  Show Profile Send Anton a Private Message  Reply
Jag anlände efter det att detta besöket ägt rum, missade tyvärr det.
Men ni som var där innan hörde nog inte högtalarnas fulla kapacitet. Fredrik tyckte nämligen att högtalarna lät väldigt olika, den ena lät mycket fylligare än den andra.
Efter lite noggrannare koll så fann vi felet...
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2006/01/15 :  22:46:07  Show Profile Send Anton a Private Message  Reply
...Ett av elementena i det ena mellanregistret var fasvänt, och när det rättats till var skillnaden som bortblåst.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/15 :  22:53:31  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
quote:

quote:
Mina HFLS-1 KOMMER bli klara


Då kommer jag över igen...



Inte förr? ;D
Det kommer ta tid har jag en känsla av.


Precis som anton skrev så vaknade ljudet ordentligt när detta var avhjälpt. Dock har jag inte fått rätt på det ändå.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/15 :  22:58:38  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Ett av elementena i det ena mellanregistret var fasvänt
Där ser man. Fredrik tog upp detta, men jag tyckte inte det var så värst stor skillnad. Misstänkte faktiskt rummet/placering och att det var en inställningssak i Behringern i första hand. Det sitter förvisso många element i mellanregistret.



Några inälvsbilder till. Först på försteget som alltid är avklätt:



Det stora klass D-steget åker ut:








Den lilla GainClonen:








It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000