HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Männen som kom in från kylan/Miniträff ASO
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/01/29 :  01:27:25  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Double A har under vintern tänkt, sågat och skruvat på ett par "bananlådor".

De (Double A och EA) har mest hållit till i en tillbyggnad till AA:s villa. Tillbyggnaden saknar golv och värme. Stronga pojkar som med väderbitna kinder balanserat på golvbjälkar med högtalare och kall elektronik.
Tyckte lite synd om dom så jag bjöd in dem i värmen och tyckte att de gott kunde hasa med alla sina prylar.
En trevlig lördag eftermiddag och fripps dök också upp med en bunt vinyl som borde rastas på vinylriggen.

Här är min anläggning innan de böjade stöka till med alla dessa spånskivelådor



Grabbarna har förtjänat lite kaffe efter denna bistra vinter här nere i sydost.



AA berättar lite om sina konstruktionsideér, filter, element och delningsfrekvenser.



Gänget börjar lyssna på "bananlåderna", först utan något basstöd men det lät riktigt bra endå IMO.


Nu får någon som kan den tekniska biten fylla på så länge...

mvh




geldis

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/29 :  01:47:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
ÄR det inte en "Transparent" tavla uppe till höger ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/01/29 :  02:36:10  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
BRYSTON:
Hearing is believing...
Mycket stök med att beställa från Kanada men till sist anlände ett oskadat exemplar med posten.

mvh

edit: felstavning

geldis

Edited by - geldis on 2006/01/29 02:56:18
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/29 :  09:41:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ja jösses vilket kaffe!!! "Kapp å tjinå" smakade gott och jag tror jag hann med 3 stycken! tack Barista Geldis!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2006/01/29 :  09:54:47  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ja nu när man har tinat upp så får man väll annvända fingrarna till att plita ner lite på tangentbordet!
Det här projektet startade i höstas någon gång med att jag läste en hel del gott om Aurum Cantus G1 banddiskant (deras största). Jag hade lovat mig själv att inte "dra igång" något projekt innan huset va renoverat och klart, men de sket sig rätt snabbt!
Så ett par G1:or beställdes, sen var det ju frågan vad som skulle spela "under" dom? Jag hade kollat in ett par söta 4" från Monacor, enligt mina (enkelt program) datasimuleringar skulle detta lilla element kunna spela ner till ca 45Hz! Tyckte verkade rätt fräckt och när sedan en kompis hade hört en konstruktion baserat på ett sådant här element (per sida) och han var rätt impad av hur det spelade så tänkte jag: Om man då stoppar in 4st så borde det inte bli sämre! Tanken var, bättre mekanisk avlasstning + större menbran area. Sakt och gjort, 8st Monacor element beställdes.
Låd storryn återkommer jag till....

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/29 :  10:03:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
En eftermiddag med Kappåtjino och banddiskanter!




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/01/29 :  10:09:03  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Double A knöböjer inför "altaret". En skiva skall laddas och snart kommer musiken strömma mot de andäktiga lyssnarna. Detta är spännande. jag har bara hört högtalarna som hastigast i "uterummet". Som sagt en byggarbetsplats och inget golv.



Fripps, jag och Double A börjat utvärderingen. Lägg märke till AA nöjda ansiktsdrag och slutna ögon. Han gillar nog vad som levereras... . EA bakom kameran som vanligt.



mvh

geldis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/29 :  10:53:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Aurum Cantus G1 banddiskant var ny för mig men det tog bara några minuter på deras hemsida för att inse att det absolut inte bara var "dyr och konstig"...utan snarare dyr och med bra egenskaper!







Källa: http://www.aurumcantus.com/

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7360 Posts

Posted - 2006/01/29 :  11:32:03  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Trevliga bilder EA
MYCKET fina högtalare du har GeldisDe är "otroligt" prisvärda och framför allt mycket välljudande.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/01/29 :  12:18:27  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Så hur lät det nu då

... och så vill vi ha mer bilder...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2006/01/29 :  13:19:15  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hur det lät????
Ja, -Jag är väll lite för patisk i målet så jag hoppas dom andra "pojkarna" hjälper mig med en ljudlig beskrivning.
Desutom va de ju därför vi släpade ut allt till vår värd Geldis! För att få någon form av check-point var man står, vad ska vara kvar vad ska "ut" och vad ska till!!!
Tack förresten, för en kul, trevlig, intresant och lärorik eftermidag. Även utan sånt där "snobb" kaffe

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2006/01/29 :  14:14:16  Show Profile Send fripps a Private Message  Reply
Jag kan börja att ge lite lyssningsintryck. Det första man slogs av när Dubbla A började spela var diskanten, banddiskanten som sitter i högtalarna har definitivt stor potential. Dom låter öppet och stort. Efter någon låt så fick jag känslan av att jag enbart satt och lyssnade till diskanten och inte kände av stödet från övriga element. Dubbla A har naturligtvis tänkt på detta i konstruktionen och hade möjlighet att enkelt "sänka" diskanten aningen. Nu började rätt känsla komma i kroppen, diskanten fick nu verkligen hjälp av övriga element och den välkända "kroppen" infann sig. Återkommer med mer lyssningsintryck senare

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/29 :  16:04:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Håller med Frips! min första tanke va att diskantnivån var för hög i detta rum. Om nu nån läser det vi skriver så kom man överst av allt i tråden läsa att rummet som används hemma hos Double A alltså saknar golv (!) och är allt annat än ett normalt vardagsrum! Tro mig...
Men efter att ha dratt ner diskanten - vaddå? - ca 2, 3 dB tillslut så lät det precis som Frips är inne på "helheten" satt bättre.

Vi blev lite oeniga, kände jag, ang basen. Vi sa olika siffror när vi uppskattade hur djupt högtalarna nådde. Min erfarenhet är att man har helt olika uppfattningar kring hur 50 respektiva 100 hz låter...eller för den delen 500hz. Vide tycker jag att högtalarna med sina 4 st 4 tummare och membranarea som åtta (fast med halva slaglängden jmft normala åttor) faktiskt presterar OK bas om jag ser enbart till ljudtrycksförmågan. Inte som fullödiga golvarea men klart bättre än dom flesta "stativarna" (om man nu skall göra sånna generaliseringar).

Kan tillägga att MITT (EA) arbete i dessa högtalare sträcker sig till följande:
* glada tillrop
* mätningar på elementen
* filtersimuleringar/förslag
* jag sålde G1'an
...så är det utrett!

Om jag skall beskriva helheten av ljudet när vi väl fått till diskantnivån, etc, så skulle jag använda ord som "spelglatt", "takt fast och medryckande", "fin diskant", "kul bas när dessutom ögat ser dom små fyrorna". Jag tog inte sååå mkt plats i sweet spot så ljudbilden vågar jag inte nämna mer om än att det var vettig fokus på röster i mitten och att det inte upplevdes som "trångt" på scenen.

Mer vågar jag nog inte säga...Tror dessutom att ni ändå bara väntar på fler bilder!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/29 :  16:31:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Här ses en stolt Double A berätta om bananlådorna...



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/29 :  17:08:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vad är det som står bakom er här...

G1an har jag tittat på många gånger, men fortfarande för dyr...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2006/01/29 :  17:12:59  Show Profile Send fripps a Private Message  Reply
Det som står bakom oss här är lite bottenstöd som nog kommer visas lite mer av framöver


Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2006/01/29 :  18:16:48  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
För det första vill jag klargöra att jag blundar inte jämt fast det ser ut så på korten här över!
Vad ni är snälla i era omdömmen Jag får väll säga något om dom ja med. Tanken från början va ju att dom skulle "kara" sig på egen hand, från annständig bas till diskant, vilket dom inte gör. Jag vill ha mer av kännslan "flytta luft". Mer om de senare.
Diskanten fick vi (tillslut) att stämma i nivå med resten av högtalaren. Och efter lite olika plattor tycker jag att dom låter hyffsat neutrala, en underbar diskant och lite entoniga i basen.

Zalve: Som sagt va, bom behöver lite bottenstöd....

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/01/29 :  20:23:16  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Tack FBK!
Jag tycker som du om dessa högtalare, jag kommer att sitta nöjd ett bra tag framöver.

Åter till tråden:
Den Silverfärgade platta lådan är det aktiva filtret. Man kan justera basnivån med den ena men den andra...?




Nu är det dax med lite "doping" och en väldig aktivitet utbryter, basarna skall in i anläggningen och nya kablar skall dragas. I första testet kördes "bananlådorna" med Bryston 4BSST rätt in, men nu skall dubbla bryggkopplade Rotelsteg driva basarna via det aktiva filtret.



mvh




geldis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/29 :  20:27:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Bakom dom 3 musketörerna står två stycken baslådor. 10 tums basar från Peerless SLS serie har hittat hit!

Faktiskt en felleverans - men inte säger man nej när felleveransen är så trevlig som finfina baselement?!! Ett listpris runt 800kr st gör dom överkomliga samtidigt som lådan bör vara slutna och på ca 42 liter, avstämt med -3 dB till ca 52Hz under vilket det faller med teoretiskt 12dB/okt.

Så Double A byggde - snällt nog - baslådorna till mina baselement. Vi var nog båda rätt nyfikna på hur det skulle låta...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/29 :  20:33:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Den Silverfärgade platta lådan är det aktiva filtret. Man kan justera basnivån med den ena men den andra...?
Den andra justerar Q-värdet på LP (bas-) filtret steglöst mellan 0.5 till 1.0. En vippa kan dessutom koppla till och från ett subsoniskt filter - något som absolut INTE var dumt när vi började spisa vinyl!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/01/29 :  20:39:17  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Några ord om mitt rum ifall någon undrar, trähus, gipsväggar med målad papperstapet och rummet är på ca 28m2 och relativt långsmalt.
Ganska mycket "naturliga" absorbenter och diffusorer med hjälp av möbler och textilier. Normal möblering är som på bilderna vilket visar hur lyssningsplatsen ser ut. En förstående hustru accepterar att flytta lite möbler om vi får gäster. Mycket av möblerna är alltså koncentrerade till andra änden av rummet vid lyssning, dvs nästan alltid.
Många har sagt att jag har ett bra rum och det är roligt att få höra. Med tanke på vilka problem andra kan ha fungerar det bra, men bra kan bli bättre.

mvh

geldis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/29 :  21:30:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ja det är ett bra rum Geldis har förfogande över med naturlig akustisk behandling! Mycket mattor och mycket möbler och denna bilden:

...beskriver fint vad som händer med ljudet bakom lyssningsposition! Bokhyllor, böcker, tavlor, glas med (mycket) mera slår sönder ljudet på ett bra sätt!




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2006/01/29 21:33:54
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2006/01/30 :  08:10:59  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Med aktiv drift kommer saker i ett helt nytt (och trevligt) läge!
Nu får vi ett rejält stöd i basen, i detta fall kanske inte "sub-djupt" men utan en massa rums problem. En annan trevlig sak med aktiv delning är att man kan anpassa bas nivån till huvud- högtalarna och rummet helt efter eget tycke och smak Klart beroendeframkallande

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/30 :  09:25:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Beroendeframkallande var ordet!



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/30 :  09:57:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Så ett par G1:or beställdes, sen var det ju frågan vad som skulle spela "under" dom? Jag hade kollat in ett par söta 4" från Monacor, enligt mina (enkelt program) datasimuleringar skulle detta lilla element kunna spela ner till ca 45Hz!
Ja och impedansmätningarna visade att portens avstämningsfrekvens ligger under 40 Hz, snarare 36Hz!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/30 :  14:15:47  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Effekt är ju kul! I lördags hade vi 2*350watt från Bryston 4BSST och ytterligare 2*360 watt från bryggkopplade Rotel-slutsteg. Totalt ca 1.4 kw, vid 8 ohm...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2006/01/30 14:17:25
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000