HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Primare&Xbox hybrid
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Nelehag
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/01/18 :  16:04:41  Show Profile Send Nelehag a Private Message  Reply


Allt började med att jag tyckte att Xboxen var ohyggligt ful, och då kom tanken på att försöka få tag på ett Primarechassi som då skulle bli xboxens nya hem. Tanken är att få Xboxen att matcha D20´n och I20´n utseéndmässigt.






Iställe för att det skulle se ut såhär, som det gör idag..


..hade jag tänkt mig att det skulle se ut såhär. Notera att detta är ett fotomontage.


Jag satt ut en köpesannons och så småningom fick jag svar från en kille söderifrån som hade en trasig DVD V20 som han ville sälja eftersom transporten var trasig på den. Jag tänkte direkt att det var min enda chans att få tag på ett chassi hyffsat billigt så jag slog till direkt.

Väl när jag hade fått hem Primarelådan var det dags att slakta både Xboxen och DVD´n

Så här ser V20´n ut i orginalskick, relativt luftigt dock ganska ful kabeldragning

Tyvärr hade jag inte möjlighet att ta fler bilder under den destruktiva tiden av projektet så det lämnar vi för stunden.

Väl när alla delar var urskruvade började jag prova ut olika layouter i lådan. Det som skulle flyttas över från Xboxen var moderkort/grafikkort/nätverkskort, nätagg, hdd samt en DVD-transport. Efter många timmars pysslande fick jag ge upp, det var aldeles för knepigt för att få in DVD`n i den nya lådan. Men det gör inte så mycket då jag bara har använt den i princip för att testa att den funkar.


Här ser vi hur nätagget och hårddisken ska placeras. Moderkoerten ska ligga i bakkant av lådan.


Fortsättning följer..

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/18 :  16:24:18  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Spännande.

Hoppas att det blir bra..
Tänker du göra något åt x-boxens irriterande ljudnivå???
Fast det kanske blir bättre genom att bara byta låta

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Nelehag
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/01/18 :  17:01:13  Show Profile Send Nelehag a Private Message  Reply
quote:
Spännande.

Hoppas att det blir bra..
Tänker du göra något åt x-boxens irriterande ljudnivå???
Fast det kanske blir bättre genom att bara byta låta


Ang. dämpningen ska jag dels sätta in en tystare fläkt, sen ska alla ytor som går sätta bitumenmatta på dämpas med det, så förhoppningsvis ska den bli lite tystare
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/01/18 :  18:42:09  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message  Reply
Ska Xboxens optiska drive ligga ovanpå HDD:n?

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

Nelehag
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/01/18 :  21:17:42  Show Profile Send Nelehag a Private Message  Reply
quote:
Ska Xboxens optiska drive ligga ovanpå HDD:n?



Kanske skrev lite knepigt..

..DVD´n kommer inte att få någon plats i lådan, skulle jag behöva den för att t.ex. partitionera upp hdd´n vid en omflash eller nåt så får man öppna lådan temporärt. Tycker det blev altför mycket bök för att få in den snyggt
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/01/18 :  22:16:20  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message  Reply
Ok. Ska du ansluta den via nätverk till en dator istället för att ha DVD i Xboxen? Sen undrar jag var du ska placera portarna för kontrollerna. Trådlösa kontroller med IR-mottagare inuti maskinen och en IR-mottagare någon annan stans i rummet som leder signalen vidare?

Detta blir nog den snyggaste Xboxen jag sett, Primares design är helt i min smak!

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

Nelehag
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/01/18 :  23:30:05  Show Profile Send Nelehag a Private Message  Reply
quote:
Ok. Ska du ansluta den via nätverk till en dator istället för att ha DVD i Xboxen? Sen undrar jag var du ska placera portarna för kontrollerna. Trådlösa kontroller med IR-mottagare inuti maskinen och en IR-mottagare någon annan stans i rummet som leder signalen vidare?

Detta blir nog den snyggaste Xboxen jag sett, Primares design är helt i min smak!


Japp, streamar nästan allt från datorn

ang. portarna till fjärrkontrollerna så kommer jag att ta ut dom på baksidan då det blir mest praktiskt så, och sen blir det nog snyggast så. Tanken har juh slagit mig att köra trådlösa handkontroller, men det har jag tyvärr inte råd med.

Det kommer att sitta en IR-mottagare bakom gamla displayen om man säger så, till DVD-fjärrkotrollen.
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/01/20 :  01:10:45  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message  Reply
quote:
Det kommer att sitta en IR-mottagare bakom gamla displayen om man säger så, till DVD-fjärrkotrollen.
Jo, det borde jag fattat.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2006/01/20 :  20:35:06  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Fyfan vilken cool idé!!
Go to Top of Page

Nelehag
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/01/22 :  19:04:57  Show Profile Send Nelehag a Private Message  Reply
Såja, nu har bygget fortskridit en liten bit iaf.


Början på hålet till Xboxens bild/ljudutgång kapades först ut grovt med en kapskiva på dremeln..


för att sedan finjusteras med nån sorts fräsliknande pryl. Även hålet till nätverksanslutningen gjordes på samma vis


Tycker själv det blev ganska lyckat, iofs tog det ganska lång tid att göra hålen


En närbild på på hålet. Tanken är att vi ska spraya hela bakstycket svart, dels för att få bort all text samt att det inte ska se lika yxigt ut


sedan när hålen för utgångarna från moderkortet var tagna kunde vi göra hål i själva golven för att fästa kortet. För tillfället sitter det genomgående M4 bultar med muttrar som distanser, men det kommer nog en snyggare lösning på det senare.

Det var allt för denna gången. Nästa uppdatering kommer att vara på hur vi fick dit nätagget och fläkten.
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/01/25 :  15:19:37  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Heja! .. rolig modd, vart fick tag i primare-lådan?
Go to Top of Page

Bilbo
Starting Member

20 Posts

Posted - 2006/01/26 :  13:24:48  Show Profile  Visit Bilbo's Homepage Send Bilbo a Private Message  Reply
Klart det mest intressanta x-box projekt jag sett hitintills! Fast har du prövat att det fungerar att använda boxen utan dvd'n inkopplad? För mej (som har en chippad pal-box 1,0 i ntsc läge med hi-def kablage) hängde sig boxen redan i starten vid flubbern, så jag måste behålla dvd'n tyvär.

Lycka till i alla fall, jag hoppas verkligen att det fungerar som du tänkt dej.

//Johan
Go to Top of Page

Nelehag
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/02/01 :  22:09:53  Show Profile Send Nelehag a Private Message  Reply
quote:
Klart det mest intressanta x-box projekt jag sett hitintills! Fast har du prövat att det fungerar att använda boxen utan dvd'n inkopplad? För mej (som har en chippad pal-box 1,0 i ntsc läge med hi-def kablage) hängde sig boxen redan i starten vid flubbern, så jag måste behålla dvd'n tyvär.

Lycka till i alla fall, jag hoppas verkligen att det fungerar som du tänkt dej.

//Johan


Jag har, som tur är, inte haft några problem med att använda den utan dvd´n. Som jag förstår det verkar du inte vilja ha kvar dvd´n, har du också byggt om din box eller?



quote:
Heja! .. rolig modd, vart fick tag i primare-lådan?


Jag satte ut en köpesannons på ett annat forum och fick napp ganska fort. Trodde först att det skulle vara näst intill omöjligt att få lös en låda för en vettig slant. Men fel hade jag, som tur var
Go to Top of Page

Nelehag
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/02/01 :  22:41:53  Show Profile Send Nelehag a Private Message  Reply
Såja, äntligen dags för lite bilder

Vi börjar med några brutla bilder


En rejäl hålborr införskaffades för att tugga lite plåt för fläkten som ska ge innanmätet kall luft


Som synes blev det rätt varmt när den vildade igenom plåten


Tyvärr fick vi inte tag på någon hålborr som stämde exakt med fläktens diameter, men det ordnade sig rätt fort med lite slipning


..och så här blev det, helt okay tycker jag


För att få fast nätagget riktigt var vi tvungen att göra en lite distans som kortet kunde vila på, då det bara fanns skruvhål på ena sidan av kortet, mycket märkligt men så var det iaf. Distansen gjordes i ett material som kallas strongboard, varför valet föll på just det materialet var mest för att det låg en sådan bit å skräpade


Kortet hålls på plats med två genomgående skruvar med gummitutingar mellan kortet och chassit


Det var allt för denna gång, jag hoppas nästa omgång bilder inte dröjjer alltför länge

Edited by - Nelehag on 2006/02/01 22:44:52
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/01 :  23:20:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Mer bilder! riktigt skoj bygge :) Tycker dock det är synd du inte (trots du inte använder den) monterar in dvd-trnsporten

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Nelehag
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/02/02 :  20:14:31  Show Profile Send Nelehag a Private Message  Reply
quote:
Mer bilder! riktigt skoj bygge :) Tycker dock det är synd du inte (trots du inte använder den) monterar in dvd-trnsporten


Mer bilder kommer, var så säker ;)

..Jo, jag tycker också det var lite synd att jag inte fick in DVD´n, det skulle väl gå att lösa på nåt sätt, ingenting är juh som känt omöjligt..det omöjliga tar bara lite längre tid
Go to Top of Page

Bilbo
Starting Member

20 Posts

Posted - 2006/02/07 :  11:29:58  Show Profile  Visit Bilbo's Homepage Send Bilbo a Private Message  Reply
quote:
, som tur är, inte haft några problem med att använda den utan dvd´n. Som jag förstår det verkar du inte vilja ha kvar dvd´n, har du också byggt om din box eller?


Jag har inte byggt om min box än, den står för närvarande i en plastpåse i en hylla. Planer finns dock och då hade jag tänkt mej något som din lösning. Problemet är bara att den inte kan starta utan DVD-spelare för mej, så jag måste antagligen bygga en egen låda med mycket utrymme bakåt och sätta DVDn där.

Funderar på om det kan vara så enkelt att du har en senare box än mej aller att du har ett bättre mod-chip? Skulle kunna vara värt att köpa en ny box att modda om jag bara var säker på att det fungerade...

//Johan
Go to Top of Page

Hagge
Starting Member

32 Posts

Posted - 2006/02/09 :  07:26:41  Show Profile Send Hagge a Private Message  Reply
Varkar ju ga bra det har Nelehag, hoppas fa se det fardiga resultatet nar jag kommer hem.

/Johan
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2006/02/09 :  19:20:16  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Nu vill vi se bilder!!!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Laser
Member

82 Posts

Posted - 2006/02/10 :  21:11:49  Show Profile  Visit Laser's Homepage Send Laser a Private Message  Reply
ja vi längtar!!!

http://laserfox.dyndns.org
Go to Top of Page

Nelehag
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/02/13 :  16:07:15  Show Profile Send Nelehag a Private Message  Reply
Nu kommer några efterlängtade bilder ;) Vi börjar nånstans där vi slutade senast



För att inte fläkten ska koppla till chassit altför mycket så sitter den dels ditklämd med lite skumplast samt fyra små bitar av dubbelhäftande tejp. I orginalXboxen sitter det en 80mm fläkt, men den blev för stor och rymdes inte. Så nu används en skapligt tyst 60mm fläkt istället. Till höger i bild syns handkontrollsingångarna som sattes på baksidan för att..ja, slippa ha dom på framsidan helt enkelt


För att slippa ha alla gamla hål limmade vi dit en bit plast på insidan, syns på föregående bild, för att sedan spackla igen hålen..


..och sedan lacka med svart sprayfärg. Här ser vi även Erik (Deka_Erik här på forumet) som har hjälpt mig att genomföra detta bygge


Här har det hänt en hel del. För det första har hårddisken fått ta plats i lådan. Den sitter fast på två remsor skumplast och är sedan strippad fast. Allt kablage är faststrippat i ankare så att det ska sitta snyggt och på plats


Uppe till vänster i bild sitter IR-mottagere till fjärrkontrollen, som normalt sett sitter på ett kretskort inbakat i en plastbit som man ska sätta fast i en av handkontrollsingångarna


För att kunna använda On/Off-funktionen, på ett snyggt sätt, var vi tvungen att slakta det gamla kretskortet och lista ut vilken kabel som gick vars och sedan löda fast de på Primarens kort. Med lite tålamod gick det ;)


En översikts bild över den nya lådan, ser lite grötigare än vad det igentligen är. Jag är ganska nöjd över hur layouten tillslut blev


Och slutligen..En bild på baksidan som jag själv nog är mest nöjd över, tycker den blev riktgigt snygg bakifrån, kanske inte så viktigt ändå men ;)


Återkommer lite senare med en liten utvärdering om hur den funkar och så
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/13 :  16:50:25  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Riktigt coolt :)
Hur ser den ut framtill då?!

Borde du inte göra lite luft-intag så att fläkten har något att jobba med?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Nelehag
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/02/13 :  17:36:06  Show Profile Send Nelehag a Private Message  Reply
quote:
Riktigt coolt :)
Hur ser den ut framtill då?!

Borde du inte göra lite luft-intag så att fläkten har något att jobba med?


Inget, förutom att displayen är släkt, är ändrat på framsidan. Men visst, ett kort kan ändå ordnas

ang. lufthål så är det under utprovning, finns dock inga bilder på det än
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/02/13 :  18:03:27  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Av ren och skär nyfikenhet, vad är det för stativ du har dina Quadar ståendes på? De var enkla och fina tycker jag.
Go to Top of Page

Laser
Member

82 Posts

Posted - 2006/02/16 :  12:23:38  Show Profile  Visit Laser's Homepage Send Laser a Private Message  Reply
Stiligt, kan tipsa om http://www.easygamer.se/phpBB2/viewtopic.php?t=154 ifall du vill ha svhs(s-video?) å spdif, har provat svhs(s-video?-kopplingen å den funkar prima, blir det någon display?

http://laserfox.dyndns.org
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2006/02/16 :  15:41:25  Show Profile Send Metal a Private Message  Reply
Härligt bygge, blir sugen på att göra ngt liknande själv!

/F
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000