HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Altec Subprojekt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

antune
Starting Member

49 Posts

Posted - 2006/02/15 :  20:01:05  Show Profile Send antune a Private Message  Reply
(flyttar den hit i stället)

Häromdan kom jag över en subba till ett Altec Lansing ASC-295 som jag ska försöka få fart i. Den kommer att hamna vid datorn tillsammans med mina hembyggda Canton fyratummare.

Eftersom den (basen) endast går att starta via en powerknapp på en av satteliterna och jag inte har dem så slaktades den genast. 6,5" bas och en liten (80VA?) ringkärna sitter inne i lådan + all elektronik. Ser ganska seriöst ut med ringkärnan.

På kortet hittades en 7805, en 7812, effektchippet (TDA7370B) på 4x7W, en näve op 4558, en LM324 och en TDA7433D bland alla små kondensatorer och SMD-motstånd. Det verkar som att det är TDA7433 som är boven i dramat. Det är en 4-kanalig volym/bas/diskant-kontroll som helt enkelt mutar 7370:n när man inte har satteliterna.

Nu har jag inte funderat så mycket mer hur jag ska lösa det men det borde väl bara vara att koppla bort muten på 7370 och dra den till matningen (~20VDC) och koppla på högtalaren direkt på utgången. Funkar det så funkar det och brinner den så får jag bygga en GC och ett bättre delningsfilter (den delar vid 150Hz nu, 80-100 vore nog vettigare med mina högtalare.

Bilder kommer nån annan dag. Nu ska jag ta hand om min sjuka sambo.

-Anton-

antune
Starting Member

49 Posts

Posted - 2006/02/15 :  20:31:43  Show Profile Send antune a Private Message  Reply
Då ska vi se om jag klarar av att ladda upp bilder då...

Först en översikt

sen lite närmare. 6,5" "longthrow". nåja. Ser väl ok ut

En titt på insidan. Element och trafo

Och så kretskortet. TDA7370B sitter uppe till höger och TDA 7433D nere till höger (SMD)


Jag har visst misslyckats lite med att ladda upp bilderna till servern. Lite trasiga... -Edit: bilden fixad

-Anton-

Edited by - antune on 2007/02/15 10:49:03
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/02/15 :  23:21:18  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Ett sånt där kitt har även NN, höll på att riva ett hotellrum med denna Ytterst smått format, men ett jäkla dunkadunka i den lådan...


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/02/16 :  00:58:41  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Jag har exakt samma subba till min gamla pc. Riktigt bra ljud. Tror paketet köptes 98, så det var otroligt bra på den tiden kom jag ihåg.

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

antune
Starting Member

49 Posts

Posted - 2006/02/16 :  09:12:31  Show Profile Send antune a Private Message  Reply
Kul respons! Nu känns det än mer lovande =)

Någon som kört bara subben som jag planerar och kan bekräfta eller dementera min snabbanalys?

-Anton-
Go to Top of Page

Archelon
Member

86 Posts

Posted - 2006/02/16 :  13:37:32  Show Profile Send Archelon a Private Message  Reply
oh va kul :) jag har styckat min också eftersom det blev glapp i signalkontakten...
har inte haft kunskapen eller orken att göra något av det, men det vore kul om man kunde hänga på lite här :)

/ olle
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2006/02/17 :  18:24:40  Show Profile Send 80-talet a Private Message  Reply
även jag sitter med en sådan subba, är förpassad till garderoben, från -98, kom med ett dell paket om jag inte minns fel... tyckte inte det lät helt fel!?

eoJeud
Go to Top of Page

antune
Starting Member

49 Posts

Posted - 2006/02/17 :  22:23:33  Show Profile Send antune a Private Message  Reply
Idag har jag suttit och tittat på kretskortet en stund. Har iaf bestämt mig för att prova koppla förbi 7433:an och se vad som händer. Måste bara köpa en mindre spets till lödkolven.. =)

-Anton-
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/02/19 :  18:52:27  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Kabeldragningen ser ju inte optimal ut direkt, ström och högtalarkabeln ihopbuntad.. eller luras jag av bilden?
Och är det ingen dämpning i den heller? Släng i lite dämpull så blir det nog bättre, men inte runt/på trafon bara. Profilerat skumgummimatta på en eller två väggar gör nog susen

Eller flytta trafon längre ifrån baselementet, borde brumma 50hz i den nu som den är... har jag rätt?

Lådan kanske skulle må bättre av att stagas upp också

Edited by - Neville on 2006/02/19 18:53:38
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2006/02/19 :  19:45:15  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message  Reply
Har också samma, riktigt trevlig tyckte man back in 1998. Kom med Dell paket ja.
Go to Top of Page

antune
Starting Member

49 Posts

Posted - 2006/02/21 :  12:51:48  Show Profile Send antune a Private Message  Reply
quote:
Kabeldragningen ser ju inte optimal ut direkt, ström och högtalarkabeln ihopbuntad.. eller luras jag av bilden?

Nej, du ser helt rätt. Högtalarkabeln är väldigt klen dessutom och sitter på kretskortet med en billig plastkontakt.

quote:
Och är det ingen dämpning i den heller? Släng i lite dämpull så blir det nog bättre, men inte runt/på trafon bara. Profilerat skumgummimatta på en eller två väggar gör nog susen

Eller flytta trafon längre ifrån baselementet, borde brumma 50hz i den nu som den är... har jag rätt?


Ingen aning. Har inte fått nåt ljud ur den än...

quote:
Lådan kanske skulle må bättre av att stagas upp också


Ja, det finns mycket man kan pilla med på den. Steg ett iaf att få den att spela utan satelliterna. Så jag kan berätta hur den låter!

-Anton-
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/02/21 :  15:28:00  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Precis samma hemma i gamla pojkrummet till den gamla datorn. Man kunde poppa på rätt friskt
Go to Top of Page

imtkjlu
Starting Member

42 Posts

Posted - 2006/03/13 :  11:14:15  Show Profile Send imtkjlu a Private Message  Reply
Har oxo samma system någonstans på vinden..
Men är inte problemet att en av satelliterna förutom
på/av oxo har volym och bas rattarna...
///Kjelle
Go to Top of Page

antune
Starting Member

49 Posts

Posted - 2006/03/21 :  23:05:51  Show Profile Send antune a Private Message  Reply
quote:
Har oxo samma system någonstans på vinden..
Men är inte problemet att en av satelliterna förutom
på/av oxo har volym och bas rattarna...
///Kjelle

Precis. Om jag nu bara hade tid att fixa en smal spets och värma lödkolven så ska vi se om man enkelt kan få fart på den utan sattelit...

-Anton-
Go to Top of Page

imtkjlu
Starting Member

42 Posts

Posted - 2006/12/05 :  14:14:40  Show Profile Send imtkjlu a Private Message  Reply
antune, har lödkolven blivit varm ?
Go to Top of Page

antune
Starting Member

49 Posts

Posted - 2006/12/05 :  20:43:14  Show Profile Send antune a Private Message  Reply
Ja, det har den väl. Flera gånger. Har konstaterat att det borde gå koppla signalen direkt till steget eller filtret, vilket man vill. Däremot har det kommit andra projekt i vägen. Ett trekanaligt steg med lite mer kräm än det inbyggda i Altecen står nere i källaren och väntar och en dotter på 3,5 månader ligger i sängen och försöker somna...

-Anton-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/05 :  21:49:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har samma på jobb , det dundrar på med benämning på dundra.

Iaf så hade jag strul med ena satteliten där volym , bas , diskant sitter. Så mycket av styrningen sitter där , ökar man basen så ökas den både i satteliterna o suben.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/05 :  21:50:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Föresten , hjälper det dig om jag river upp satteliten o plåtar lite ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

antune
Starting Member

49 Posts

Posted - 2006/12/06 :  20:32:23  Show Profile Send antune a Private Message  Reply
Helt riktigt. Allt styrs digitalt av det lilla ytmonterade chippet längst ner till höger på bilden med kretskortet. Min tanke är att inte skicka signalen dit, utan dra kabel direkt från ingången till första op-ampen i stället.

-Anton-
Go to Top of Page

antune
Starting Member

49 Posts

Posted - 2007/02/14 :  17:55:08  Show Profile Send antune a Private Message  Reply
Så en dag så var lödkolven äntligen nog varm och efter lite pillande så kom det LJUD ur den lilla subban. Bilder och lite mer beskrivande text kommer innan helgen.

-Anton-
Go to Top of Page

antune
Starting Member

49 Posts

Posted - 2007/02/15 :  11:04:04  Show Profile Send antune a Private Message  Reply
Först löddes 7433 bort och signalvägarna ersattes med högkvalitativa kabelstumpar som låg på arbetsbänken.



Signal till satteliterna tappades från pluspolen på kondingarna (vit kabel) och jord till dito togs från stjärnjorden. För att få slutsteget ur stand-by drogs en stump från V+ (matningsspänningen) till det lilla 10k motsåndet före ben 7.



Kontakter för satteliter hittades i skrotlådan och två lämpliga kablar löddes ihop (ingen bild på dem, men stereotele - banan).



Och till slut en riktig strömbrytare så man inte behöver rycka kablen så fort man är klar.



Passade även på att trycka i lite isolering innan den monterades ihop.
Dags att spela. Ljudet då? Jodå, bra för att vara en datasub. Effekten räcker om man sitter nära som jag gör. Den spelar på bra ner till 50Hz men sen faller den väldigt snabbt. Hifi? Nae, men det var inte tanken heller... Billigt var det iaf!


-Anton-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000